Dæk til motorbør
-
- Moderator
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Dæk til motorbør
Mon der er nogen der har prøvet at skifte dæk på en motorbør?... Super Skub fra Hedensted Gruppen.
Dækkene hedder Duro 190-8.
Er det mon noget man kan gøre i hånden med et par dækjern til f.eks. mc eller kræver det dækapparat?
Dækkene hedder Duro 190-8.
Er det mon noget man kan gøre i hånden med et par dækjern til f.eks. mc eller kræver det dækapparat?
- Boxer
- Indlæg: 111
- Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
- Geografisk sted: Aarhus
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: Dæk til motorbør
De der Duro 190-8 dæk arter sig vel som små bildæk (med slanger) under af-/påmontering, så det første problem, man møder i perlegruset uden proff. dækapparater, er at få løsnet dækkanten fra fælgen. Det kræver en ret stor kraft.
Ham her i videoen afprøver hele to metoder: Én med en lille donkraft+en bagagerem, og dernæst "russermetoden". Den sidste ville jeg ikke turde anvende, men som vi kan se, virker de begge efter hensigten.
https://www.youtube.com/watch?v=0LQ8YwiLTWY
Disse to gutter bruger så en tonstung Deutz traktor+ et tykt brædt til samme opgave, men faktisk tror jeg, at donkraften kan presse mest. En donkraft i den størrelse kan mindst løfte to tons.
https://www.youtube.com/watch?v=84HM4ZY1hKc
Pas på ikke at nappe slangen med de store dækjern, altså at få slangen klemt ( = punkteret ) mellem dækjern og fælgkant.
Og lige en bemærkning baseret på mine betragtninger gennem årene: En velegnet "glidecreme" er absolut nødvendig. Mange anvender brun sæbe som smøremiddel. Dette er efter min opfattelse en for skrap kost rent kemisk for især dæksiderne... de krakelerer alt for tidligt. Brun sæbe er altså kun en lille smule mindre basisk end kaustisk soda!!
En fed blanding af gode gl.dags sæbespåner smører ligesågodt og er helt uskadelig for dækkene.
Ham her i videoen afprøver hele to metoder: Én med en lille donkraft+en bagagerem, og dernæst "russermetoden". Den sidste ville jeg ikke turde anvende, men som vi kan se, virker de begge efter hensigten.
https://www.youtube.com/watch?v=0LQ8YwiLTWY
Disse to gutter bruger så en tonstung Deutz traktor+ et tykt brædt til samme opgave, men faktisk tror jeg, at donkraften kan presse mest. En donkraft i den størrelse kan mindst løfte to tons.
https://www.youtube.com/watch?v=84HM4ZY1hKc
Pas på ikke at nappe slangen med de store dækjern, altså at få slangen klemt ( = punkteret ) mellem dækjern og fælgkant.
Og lige en bemærkning baseret på mine betragtninger gennem årene: En velegnet "glidecreme" er absolut nødvendig. Mange anvender brun sæbe som smøremiddel. Dette er efter min opfattelse en for skrap kost rent kemisk for især dæksiderne... de krakelerer alt for tidligt. Brun sæbe er altså kun en lille smule mindre basisk end kaustisk soda!!
En fed blanding af gode gl.dags sæbespåner smører ligesågodt og er helt uskadelig for dækkene.
Venlig hilsen
Bo
Bo
- JensNo
- Indlæg: 353
- Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
- Geografisk sted: Hønefoss
- Diagbox: Ja
- Version: V5.29
- Kontakt:
Re: Dæk til motorbør
En god stor skruestik kan vel løsne dækket fra fælgkantenBoxer skrev: ↑tors 13. maj 2021 15:58De der Duro 190-8 dæk arter sig vel som små bildæk (med slanger) under af-/påmontering, så det første problem, man møder i perlegruset uden proff. dækapparater, er at få løsnet dækkanten fra fælgen. Det kræver en ret stor kraft.
Ham her i videoen afprøver hele to metoder: Én med en lille donkraft+en bagagerem, og dernæst "russermetoden". Den sidste ville jeg ikke turde anvende, men som vi kan se, virker de begge efter hensigten.
https://www.youtube.com/watch?v=0LQ8YwiLTWY
Disse to gutter bruger så en tonstung Deutz traktor+ et tykt brædt til samme opgave, men faktisk tror jeg, at donkraften kan presse mest. En donkraft i den størrelse kan mindst løfte to tons.
https://www.youtube.com/watch?v=84HM4ZY1hKc
Pas på ikke at nappe slangen med de store dækjern, altså at få slangen klemt ( = punkteret ) mellem dækjern og fælgkant.
Og lige en bemærkning baseret på mine betragtninger gennem årene: En velegnet "glidecreme" er absolut nødvendig. Mange anvender brun sæbe som smøremiddel. Dette er efter min opfattelse en for skrap kost rent kemisk for især dæksiderne... de krakelerer alt for tidligt. Brun sæbe er altså kun en lille smule mindre basisk end kaustisk soda!!
En fed blanding af gode gl.dags sæbespåner smører ligesågodt og er helt uskadelig for dækkene.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
Lexia V5.29 og VCDS NEtech
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
Lexia V5.29 og VCDS NEtech
- Boxer
- Indlæg: 111
- Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
- Geografisk sted: Aarhus
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: Dæk til motorbør
Ja, en tilpas stor skruestik må kunne klare opgaven også. Det er jo ret små dæk ( 8" ) på en Super Skub havebør, så der ikke så meget at gabe over.
En stor skruestik kan i hvert fald presse mere end rigeligt. De sårbare dæksider bør beskyttes mod kæbernes skarpe kanter med et par stykker træ eller nogle kraftige læderlapper.
En stor skruestik kan i hvert fald presse mere end rigeligt. De sårbare dæksider bør beskyttes mod kæbernes skarpe kanter med et par stykker træ eller nogle kraftige læderlapper.
Venlig hilsen
Bo
Bo
-
- Moderator
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Dæk til motorbør
Jeg har dækapparat, men det går kun ned til 10". Pressedelen kan det nok klare, det var mere om der var erfaringer med at få så lille et dæk af - det kan klare en vægt på 575 kg, så jeg tænker, at det er noget stift noget at arbejde med.
Med lidt hekseri kan apparatet måske "modificeres", men sådanne nogle dæk kan yde en vis modstand - og så gider man ikke have fingrene i klemme for at spare lidt.... jeg har sendt en forespørgsel til SDS, selvom sidst jeg spurgte på en opgave var ved at falde ned af stolen.
Planen var at skifte slanger i samme moment, men jeg kan så ikke lige finde nogle. På dækket står der 8 ply rating tube type... jeg er forvirret på et højere plan.
Hedensted Gruppen sælger komplette hjul til ca. kr. 900,- (sikkert plus moms), men jeg ville da gerne slippe noget billigere ved at gøre det selv, om muligt.
Med lidt hekseri kan apparatet måske "modificeres", men sådanne nogle dæk kan yde en vis modstand - og så gider man ikke have fingrene i klemme for at spare lidt.... jeg har sendt en forespørgsel til SDS, selvom sidst jeg spurgte på en opgave var ved at falde ned af stolen.
Planen var at skifte slanger i samme moment, men jeg kan så ikke lige finde nogle. På dækket står der 8 ply rating tube type... jeg er forvirret på et højere plan.
Hedensted Gruppen sælger komplette hjul til ca. kr. 900,- (sikkert plus moms), men jeg ville da gerne slippe noget billigere ved at gøre det selv, om muligt.
- JensNo
- Indlæg: 353
- Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
- Geografisk sted: Hønefoss
- Diagbox: Ja
- Version: V5.29
- Kontakt:
Re: Dæk til motorbør
8 ply rating er hvor mange lag dækket har og ensbetydende med at det godt kan være en genstridig fætter og få af og på.SRO skrev: ↑tors 13. maj 2021 20:04Jeg har dækapparat, men det går kun ned til 10". Pressedelen kan det nok klare, det var mere om der var erfaringer med at få så lille et dæk af - det kan klare en vægt på 575 kg, så jeg tænker, at det er noget stift noget at arbejde med.
Med lidt hekseri kan apparatet måske "modificeres", men sådanne nogle dæk kan yde en vis modstand - og så gider man ikke have fingrene i klemme for at spare lidt.... jeg har sendt en forespørgsel til SDS, selvom sidst jeg spurgte på en opgave var ved at falde ned af stolen.
Planen var at skifte slanger i samme moment, men jeg kan så ikke lige finde nogle. På dækket står der 8 ply rating tube type... jeg er forvirret på et højere plan.
Hedensted Gruppen sælger komplette hjul til ca. kr. 900,- (sikkert plus moms), men jeg ville da gerne slippe noget billigere ved at gøre det selv, om muligt.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
Lexia V5.29 og VCDS NEtech
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
Lexia V5.29 og VCDS NEtech
-
- Moderator
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Dæk til motorbør
Ja, det anede mig, men det må jo komme an på en prøve, hvis prisen fra SDS er helt skør.