Njals tårn / støbeskel (?)

Besvar
Brugeravatar
tronde
Indlæg: 132
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 20:18
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Njals tårn / støbeskel (?)

Ulæst indlæg af tronde » søn 20. sep 2020 16:07

Jeg føler litt med på hva som går for seg i nabolandet også.
https://ing.dk/artikel/koebenhavns-komm ... eri-238897

Ordet "støbeskel" er noe uklart for meg. Denne definisjonen gjør meg ikke klokere når det gjelder "støbeskel" og problemene med tårnet: "grænse mellem to på hinanden følgende støbninger".

https://www.byggerietsregler.dk/ordbog/stobeskel/

Er det skille mellom lag av betong ovenpå hverandre, eller er bunnplaten delt opp i deler sideveis, eller er det noe helt annet som menes?


Alle de andre problemene som nevnes er til å forstå.
Trond kjører 1996 XM TCT Break

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Njals tårn / støbeskel (?)

Ulæst indlæg af SRO » søn 20. sep 2020 20:48

Hvis du foretager en støbning, men ikke når at blive færdig og må fortsætte på senere tidspunkt får du et støbeskel.
Du kan både have vertikale og horisontale støbeskel.

Ved nogle byggerier kan behovet for beton være så stort, at det kan være vanskeligt at støbe kontinuerligt - og så kan man planlægge at lægge et støbeskel et ikke kritisk sted i støbningen - eller armere sig ud af det.

Problemet med det skandaleramte byggeri er dog større end blot støbeskel - betonprøverne synes at indikere at der ikke er cement nok i betonen.
Det bliver spændende at se om de river det ned :-)

Brugeravatar
tronde
Indlæg: 132
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 20:18
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Re: Njals tårn / støbeskel (?)

Ulæst indlæg af tronde » man 21. sep 2020 00:45

Et støbeskel er altså et resultat av at betongen ikke er en homogen masse fordi det støpes ovenpå betong som er mer eller mindre herdet og derfor ikke får samme styrke som en homogen støp?

Jeg har normalt ikke problemer med å lese dansk, men akkurat dette ordet har jeg ikke funnet noe god norsk erstatning for.

De andre problemene med tårnet har jeg forstått. Det er vel påstand om innblanding av bygningsavfald i betongen også.
Trond kjører 1996 XM TCT Break

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Njals tårn / støbeskel (?)

Ulæst indlæg af SRO » man 21. sep 2020 09:41

tronde skrev:
man 21. sep 2020 00:45
Et støbeskel er altså et resultat av at betongen ikke er en homogen masse fordi det støpes ovenpå betong som er mer eller mindre herdet og derfor ikke får samme styrke som en homogen støp?
Ja.

Dansk og norsk minder jo meget om hinanden. Jeg fik en gang at vide, at det kun er ca. 200 ord, der adskiller de to sprog, men jeg tvivler nu på at påstanden er sand.
Nordmænd er klogere end danskere - de fleste ord staves som de udtales.... eller omvendt :D

Det får man især fokus på, når man skal lære sine børn det danske sprog - det er ofte lidt ulogisk og der er ikke noget at sige til at mange udlændinge synes at det er svært at lære dansk.

Brugeravatar
tronde
Indlæg: 132
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 20:18
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Re: Njals tårn / støbeskel (?)

Ulæst indlæg af tronde » man 21. sep 2020 17:28

Da ble jeg litt klokere. :handgestures-thumbupright:

Dansk og norsk er grunnleggende svært like språk. Vi har tross alt 400 år felles styre. Norge er et mer kaotisk språkområde siden vi har bokmål (som i praksis er det folk kaller norsk), nynorsk og riksmål som er svært likt dansk. I tillegg har vi fortsatt rester av samnorsk (har ingen ting å gjøre med samer) pluss et uttall av dialekter som også brukes i skriftlige tekster.

Hvis man leser norsk litteratur fra tidlig i forrige århundre er det lite som skiller fra dansk. Selv har jeg lest dansk siden tidlig i 70-årene og det kan ta lang tid før jeg "oppdager" at jeg leser dansk. Derimot vil jeg ha problemer med å skrive på dansk. Det kommer nok av at jeg ikke behøver å kople om hjernen for å lese slik jeg må med mer fremmede språk.

Det kan godt være at de 200 ordene ikke er så langt fra sannheten. Stavemåten skiller på mange ord, men ordet i seg selv er likt, og betyr det samme. I tillegg har norsk fortsatt tre kjønn slik at vi tilsynelatende har ord som dere ikke har. Noen ganger endrer bruken av et ord seg, og den endringen er nok ulik over tid. Noen ord går ut av bruk, men finnes fortsatt i ordoken.

Når dere sier "må jeg" tror vi at det har noe å gjøre med tvang :D, så noe er det som skiller her og der.
Trond kjører 1996 XM TCT Break

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Njals tårn / støbeskel (?)

Ulæst indlæg af SRO » man 21. sep 2020 22:48

ja, "må jeg" har jo ikke meget med tvang at gøre i DK - med mindre det er "må jeg slippe fri nu?" :D

Apropos køn - ja, nu er der ikke tale om grammatiske køn, men hvis vi taler kønsidentitet er sagen en helt anden og så kan vi ikke nøjes med tre: https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvor- ... findes-der

Ja, jeg ved at det er som at sammenligne æbler og bananer - og nok mere en leg med ord :lol:

Besvar