Sandblæsning - erfaringer søges

Besvar
SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Sandblæsning - erfaringer søges

Ulæst indlæg af SRO » lør 1. aug 2020 21:47

Hej

Jeg skal i gang med at sandblæse nogle større områder af vognbunden i en nyindkøbt bil, herunder på vanger.

Er der nogen der har erfaringer med det?

Jeg har ikke før sandblæst, ud over lidt punktsandblæsning og blæsning i "bordkabine".

Derfor har jeg søgt efter noget lidt større udstyr og fald over denne model: https://www.rustfribolte.dk/sandblaeser ... gIti_D_BwE

Jeg synes den er lidt pebret i pris, til mit brug, men hvis den spiller maks. til opgaven kan det da godt være...
- det tiltaler mig, at den ikke sviner så meget som jeg ellers forstiller mig at den slags kan gøre.
Nogen der har prøvet sådan en model?

Hvor langt kommer man med sådan disse modeller:
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/sa ... l-m-slange

https://www.harald-nyborg.dk/produkt/sa ... ingspistol

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 353
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Sandblæsning - erfaringer søges

Ulæst indlæg af JensNo » lør 1. aug 2020 23:22

SRO skrev:
lør 1. aug 2020 21:47
Hej

Jeg skal i gang med at sandblæse nogle større områder af vognbunden i en nyindkøbt bil, herunder på vanger.

Er der nogen der har erfaringer med det?

Jeg har ikke før sandblæst, ud over lidt punktsandblæsning og blæsning i "bordkabine".

Derfor har jeg søgt efter noget lidt større udstyr og fald over denne model: https://www.rustfribolte.dk/sandblaeser ... gIti_D_BwE

Jeg synes den er lidt pebret i pris, til mit brug, men hvis den spiller maks. til opgaven kan det da godt være...
- det tiltaler mig, at den ikke sviner så meget som jeg ellers forstiller mig at den slags kan gøre.
Nogen der har prøvet sådan en model?

Hvor langt kommer man med sådan disse modeller:
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/sa ... l-m-slange

https://www.harald-nyborg.dk/produkt/sa ... ingspistol
Ja det sviner, jeg sandblæste Activaen´s 4 stålfælge for år tilbage med det første Harald skrald link og resultatet blev da acceptabelt, men den kræver meget luft, jeg gjorde det på mit arbejde der har vi 10 bar systemtryk.

Omvendt, så betalte jeg mig fra og få Audien`s undervogn sandblæst og det kostede mere end den "dyre" du linker til, så ser man bort fra ens egen timeløn og det må man jo, så ville jeg nok vælge den dyre model ;)

Billede
Billede
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Sandblæsning - erfaringer søges

Ulæst indlæg af SRO » lør 1. aug 2020 23:28

Tak. Jeg ville sådan set ikke have problemer med at sende bilen ud i byen og få arbejdet gjort, men det er lidt en udfordring, idet bl.a. bagbroen skal demonteres for at komme til. Bilen skal således løftes med truck eller lignende, hvilket der ikke er plads til - og det bliver også for bøvlet.

Brugeravatar
tronde
Indlæg: 132
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 20:18
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Re: Sandblæsning - erfaringer søges

Ulæst indlæg af tronde » søn 2. aug 2020 20:13

Her er en som mener noe om de to største.

https://youtu.be/KFgA0n3Vr68

Den lille tror jeg du går trett av på større ting.
Trond kjører 1996 XM TCT Break

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Sandblæsning - erfaringer søges

Ulæst indlæg af SRO » søn 2. aug 2020 22:11

Tak for dén video - lige hvad jeg manglede.

De små har da helt sikkert også deres berettigelse, men den store er da ren guf :-)

Brugeravatar
tronde
Indlæg: 132
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 20:18
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Re: Sandblæsning - erfaringer søges

Ulæst indlæg af tronde » man 3. aug 2020 02:58

Det aller største problemet for hobby er nok mengden luft som skal til. Den med støvsuger er interessant i seg selv, og prisen er vel ikke helt gal heller.

Det er en stund siden jeg kom over den filmen, og jeg prøver å vri hodet i en retning av å få til noe med ca. samme funksjon sammen med en tilsvarende pistol som den store du linket til. Evigvarende resirkulering er ikke viktig, men oppsamling er det. Jeg synes støvsugerløsningen så ut til å fungere OK slik han viste det.

Jeg har en gjennomrustet 25l tank som muligens kan brukes sammen med et syklonfilter og en støvsuger som oppsamler. Jeg er veldig mottakelig for gode ideer her.
Trond kjører 1996 XM TCT Break

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Sandblæsning - erfaringer søges

Ulæst indlæg af SRO » man 3. aug 2020 10:07

Jeg blev overbevist af den video du sendte og har bestilt en - den store. Hvis den er så god som han lover i videoen, er prisen jo nok rigtig fin. Det var bare ikke lige det jeg troede jeg skulle ofre på sagen i de indledende tanker.
Det er nogle større områder som skal sandblæses og udsigten til at det kan gøres næsten støvfrit tiltaler mig meget...

Recirkulering kan jo nok kun gøres nogle gange inden sandet skal udskiftes, men det afhænger jo også af hvad du blæser på.
Mon man også kan bruge den til sodablæsning? - de skriver jo at den er anvendelig til forskellige medier, men jeg tænker om filteret måske stopper til, hvis det er pulver man propper i den.

Når den lander og jeg får tid til at komme i gang med den, skal jeg gerne give en melding om mine erfaringer, hvis det har interesse.

Mht. egenbygning - kan det betale sig? - ofte koster enkeltdelene langt mere end, hvis man køber en samlet løsning.

sievuun
Indlæg: 18
Tilmeldt: ons 1. mar 2017 17:49
Geografisk sted: Helved
Kontakt:

Re: Sandblæsning - erfaringer søges

Ulæst indlæg af sievuun » man 3. aug 2020 10:53

Hvis du bruger sand kan det måske bruges en 5-6 gennemløb før det er slidt så det ikke er effektivt mere. Jeg bruger mest jerngrit, kilopris er måske 10-15 gange højere men klarer 500-700 gennemløb. Hvis du bruger sand er det ABSOLUT stadig nødvendigt med åndedrætsværn.
Har AK under forzinkning. Har haft HY og konen har haft fuldforzinket 2CV. Og så masser af MC'er og nogen sidevogne.

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2391
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Sandblæsning - erfaringer søges

Ulæst indlæg af mikhan » man 3. aug 2020 12:01

Våd sandblæsning ved hjælp af en kraftig højtryksrenser, anbefaler jeg IKKE ;)

Det gjorde jeg på en komplet undervogn for mange år siden. Bilen lagt på siden (udendørs) uden motor og andet teknisk.

Bevares.. Det VAR effektivt MEN.. Flere tons VÅDT sand, som ikke kunne genbruges.

Det værste var dog, at den nøgne metal undervogn fik den fineste røde rustoverflade, inden der var gået 2 timer. Hmm
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
tronde
Indlæg: 132
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 20:18
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Re: Sandblæsning - erfaringer søges

Ulæst indlæg af tronde » man 3. aug 2020 17:30

SRO skrev:
man 3. aug 2020 10:07
Når den lander og jeg får tid til at komme i gang med den, skal jeg gerne give en melding om mine erfaringer, hvis det har interesse.

Mht. egenbygning - kan det betale sig? - ofte koster enkeltdelene langt mere end, hvis man køber en samlet løsning.
Det er god plass til bilder og tekst på dette forumet, så ja, erfaringer vil man gjerne se og høre :handgestures-thumbupright:

Når det gjelder selvbygg, er det ikke alltid minst mulig kost som er drivkraften selv om det selvfølgelig er en del av det hele. Problemløsning og tilpassing til eget behov er minst halve gleden med slike prosjekter.
Trond kjører 1996 XM TCT Break

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Sandblæsning - erfaringer søges

Ulæst indlæg af SRO » man 3. aug 2020 23:13

tronde skrev:
man 3. aug 2020 17:30
SRO skrev:
man 3. aug 2020 10:07
Når den lander og jeg får tid til at komme i gang med den, skal jeg gerne give en melding om mine erfaringer, hvis det har interesse.

Mht. egenbygning - kan det betale sig? - ofte koster enkeltdelene langt mere end, hvis man køber en samlet løsning.
Det er god plass til bilder og tekst på dette forumet, så ja, erfaringer vil man gjerne se og høre :handgestures-thumbupright:

Når det gjelder selvbygg, er det ikke alltid minst mulig kost som er drivkraften selv om det selvfølgelig er en del av det hele. Problemløsning og tilpassing til eget behov er minst halve gleden med slike prosjekter.
Ja, det er jeg helt med på og der kan være stor glæde ved at gøre det selv.
Der ligger en del videoer på Youtube om selvbyg af sandblæsningsanlæg.

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Sandblæsning - erfaringer søges

Ulæst indlæg af SRO » ons 24. mar 2021 20:31

Endelig kom der en ledig stund til egne projekter og den for længe siden indkøbte sandblæser skulle afprøves.

Helt generelt må det siges at være en succes!

Opsamling/recirkulation fungerer ganske fint. Nu er den kun afprøvet "nedfra og op" - arbejde med vognbund - hvilket jo er en udfordring uanset hvad man skal lave, men den lever fuldt ud op til forventningerne.

En vognbund er jo kun helt plan på mindre arealer "ad gangen", så det kan ikke helt undgås, at der kommer sand ved siden af, men jeg blev positivt overrasket over, at der trods alt ikke kom mere ud end tilfældet var.
Man skal være obs på om der kan være ting som ikke bryder sig om sand - f.eks. spindler, wirer mv. til lift og andet - og dække af derefter.

"Sugehovedet/børstehovedet" er relativt stor, hvilket jo er påkrævet, så det er lidt besværligt at komme ind i små hjørner, men man kan jo heller ikke parkere en stor bil i den småbåse man i dag stiller til rådighed for kunderne i storcentre mv. :-)

Nu er maskinen kun afprøvet og der udestår nok en del timer, men ud fra nuværende erfaringer vil jeg klart anbefale sandblæseren og "konceptet".

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Sandblæsning - erfaringer søges

Ulæst indlæg af SRO » søn 11. apr 2021 00:42

Så har jeg anvendt sandblæseren en del mere. Konklusionen er sådan set den samme, men det bør måske nævnes, at den kræver en ret stor kompressor for at køre optimalt og over længere tid.
En stor værktstedskompressor på 5HK/550 l/min. (indsuget luftmængde) med en ca. 100 liter tank, kan ikke køre ret længde før systemet skal genlades. Sådan er luftforbruget jo med sandblæsning, men måske værd at nævne.

Jeg har oplevet, at grebet til pistolen sætter sig fast, hvilket skyldes støv og for lavt lufttryk.
Som nævnt har jeg primært sandblæst nedefra og op, hvilket jo gør, at der drysser sand og støv ned over pistolgrebet - ikke just de bedste betingelser for problemfri drift.
Trods rens synes håndtaget at have tendens til at blive låst fast i åben stilling. Dalende lufttryk påvirker klart evnen til at lukke af for luft/sand.

Alt i alt er jeg tilfreds med udstyret - men en større kompressor ville være at foretrække.

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2391
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Sandblæsning - erfaringer søges

Ulæst indlæg af mikhan » søn 11. apr 2021 07:51

Nu kender jeg hverken hvilken bil (mærke, model og årg.) du sandblæser Søren..

Men er det en "nyere" PSA/ anden som fra fabrikken er "galvanisk" beskyttet ( der har en påvist positiv effekt mod rust ) bliver den beskyttelse vel fjernet ved en sandblæsning ?? Eller hvad ??
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Sandblæsning - erfaringer søges

Ulæst indlæg af SRO » søn 11. apr 2021 14:12

Ja, den beskyttelse ryger naturligvis af de steder hvor den bliver sandblæst, men da den alligevel skaller af mange steder er det kun fint.

Jeg kender faktisk flere PSA-ejere som døjer med at tectyl og gummihud kan hives af i store flager. Det skyldes netop at galvaniseringen slipper, revner og der så kommer vand ind bagved.
Det er meget udtalt de steder, hvor der er anvendt modstandssvejsning. Pladerne kan se fuldstændig intakte ud, altså nærmere nymalet, de steder, hvor der ingen beskyttelse er, f.eks. på vognbunden over benzintanken. Kører du så en stålbørste, håndmodel, henover bunden, blot som et strejf, så kan du se små pletter af rust under malingen som skaller af - i pittesmå pletter/prikker.

Nu er det absolut ikke hele bilen der bliver sandblæst, kun angrebne områder.... hvor der i hvert fald ikke har været galvanisering tilbage!!!! - som i slet ikke :-)
Den er rusten de helt traditionelle steder, hvor C4'eren også ruster, altså på de brede stykker vange lige foran baghjulene - og flere andre steder.

Det er en 307CC, hvor der er nogle ret kraftige længdevanger der kompenserer for manglende B-stolper og tag - disse er delvist "gemt" inde bag nogle såkaldte forstærkninger - nogle tynd plade som er påloddet mellem nævnte længdevange og den almindelige vange som alle 307'ere og C4'ere m.fl. har. I de hulrum er det lavet så smart, at der kan komme vandtåge op, men vandet har meget svært ved at komme ud.... ja, disse såkaldte forstærkningsstykker ruster så og det gør vognbunden oppe under også - og så selvfølgelig de nævnte forstærkningsplader, der især slipper i lodningerne.

Al rust bliver renset af mekanisk, de steder hvor der har været grubetæring i de 2-2,5 mm tykke længdevanger får den Brunox, dernæst en korrosionsstabliserende grunder, to gange emaljemaling samt tectyl - det kan ikke være meget dårligere end det Peugeot udførte :-)

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2391
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Sandblæsning - erfaringer søges

Ulæst indlæg af mikhan » søn 11. apr 2021 14:22

Den Xsara årg. 2001 jeg havde, havde aldrig (Læs ALDRIG ?) set antydningen af "efterbehandling"..
Den lignede lort i bunden.. Ræverød af overflade rust.. Så herrens ud. Men NUL tæring.

Da den skulle synes første gang i min ejertid. (den var da 15 år) beklagede jeg for synsmanden, at den lignede lort i bunden.

Han svarede grinene: " Faktisk er det unødvendigt at tjekke for tæring. Den gamle "spand" er jo "galvaniseret" fra ny af"
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Sandblæsning - erfaringer søges

Ulæst indlæg af SRO » søn 11. apr 2021 14:38

Ja, men så nemt slap jeg desværre ikke. Gennemtæringer flere steder, så der har været godt gang i pladefremstilling og svejseapparat. Troede ellers jeg var gået på pension med den slags :-) Det er jo ellers sjovt nok at forme i metal, men også meget tidskrævende, når det skal være ordentligt og være tæt på 1:1 kopi.... ja, i hvert fald for en glad amatør som mig :-)

Jeg ved ikke om de har kørt rundt på standen ved vestkysten med den, men der var faktisk en del tæringer - men det er der snart ikke mere! :-) Den bliver rigtig fin og skal holde i mange år!

Besvar