Nye dæk - hvilke?

Besvar
SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Nye dæk - hvilke?

Ulæst indlæg af SRO » lør 15. apr 2017 19:17

Hej

Jeg skal bruge nogle nye sutter til bilen, 205/55 16R 91V - og har kigget på udvalget.

Nu starter der måske en "religionskrig" omkring emnet, men jeg er lidt i tvivl om hvilke dæk jeg skal indkøbe.

Ud fra denne test: http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/ ... ktest-2015

ser det ud til at valget enten skal være Michelin Primacy 3 eller Goodyear Efficiency Grip Performance.

Jeg køber normalt/helst Michelin, måske af gammel vane eller gode erfaringer, men har også kørt med Continental, men har dog ikke været specielt imponeret over holdbarheden/slidstyrken af sidstnævnte kontra den høje pris.

Goodyear scorer højest mht. vejgreb i vådt føre, hvilket jeg vægter meget højt.
Goodyear har lavere støjniveau end Michelin, hvilket også tiltaler mig. Der er da næppe noget værre end vejstøj :-)
Michelin har bedre slidstyrke end Goodyear, men er dog sekundært da prisen på Goodyear er lidt lavere.

Nogen der vil dele erfaringer?

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Nye dæk - hvilke?

Ulæst indlæg af Carsten S » lør 15. apr 2017 19:46

@SRO Har ikke så meget erfaring at dele ud af, da jeg ikke har 50 biler at køre i - Men indtil videre er jeg yderst tilfreds med mine Goodyear Efficiency Grip Performance (på anden sæson), dog i 225/45-17.. De er yderst stille, og vejgrebet er der ikke noget at udsætte på.
Jeg synes næsten altid Michelin har skuffet på en eller anden måde. Enten skrider de i kassen, elendigt vejgreb på våde veje, etc - Men de holder længe, det skal de ha'.

Vægter som du selv gør, støj og vejgreb. Holdbarheden er sekundært for mit vedkommende, da jeg ikke kører det helt store antal kilometer om året.

Ikke noget videre brugbart input - Kun en thumbsup til Goodyear.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Nye dæk - hvilke?

Ulæst indlæg af SRO » lør 15. apr 2017 20:02

Takker - det var lige vand på min og Goodyears mølle.

Englewood
Indlæg: 139
Tilmeldt: lør 4. mar 2017 09:06
Geografisk sted: Overlade 9670 Løgstør
Kontakt:

Re: Nye dæk - hvilke?

Ulæst indlæg af Englewood » søn 16. apr 2017 09:12

Jeg sværger til Continental måske lidt fordi jeg var kvalitetstekniker på Gislaved Dæk da de blev opkøbt af Continental.
Du skal gå efter Continental SportContact 5 eller som jeg selv kører på Continental PremiumContact 5 som begge har et aller til h..vedes godt greb i regnvejr samt en fornuftig levetid.
Du skal i alle fald gå i en kæmpe stor bue udenom Continental EcoContact 5 som ganske vist har en lavere rullemodstand end Michelin Energy og de har osse et superb bid på TØR vej.
I regnvejr har de slet ikke det samme bid i vejen som de to førstnævnte og EcoContact har da osse en meget kort levetid da gummiet er meget blødt.
På min Ford Focus 1,8 TDCI 2004 var EcoContact 5 efter en sommer slidt så meget ned at jeg efter vinteren måtte købe nye dæk igen.
ContiPremiumContact 5 har jeg tidligere kunnet køre helt op til 3 somre på og jeg kører ca en 20.000 km om året. :auto-driving:
Tommy Nielsen
Citroën C4 1,6i 16V VTR 109 hk 22/8 2006
BE 12 265
VF7LCNFUC74528344

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Nye dæk - hvilke?

Ulæst indlæg af SRO » ons 19. apr 2017 20:01

Hej Tommy

Tak skal du ha'.

I følge mærkning af dækkene, ser det ud til at Goodyear Efficiency Grip Performance står bedre fast i regnvejr end de nævnte Continental - samt har lavere støjniveau.

Jeg har et par Continental (kan ikke huske hvilken model) på en af bilerne og har ikke just været imponeret over holdbarheden - allerede efter første sæson var der et temmelig stort slid - og jeg kører primært alm. morfarkørsel.

Mvh.
Søren

pep
Indlæg: 27
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 09:45
Kontakt:

Re: Nye dæk - hvilke?

Ulæst indlæg af pep » tirs 11. aug 2020 23:44


Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Nye dæk - hvilke?

Ulæst indlæg af posh » ons 12. aug 2020 08:46

jeg har altid været michelin kører, og været meget tilfreds, men så frik jeg et sæt conti vinterdæk, og det var da lidt af en øjenåbner bilen kører faktisk bedre (læs mere smuuuuuth på conti) på vinterdækkene, så da jeg skiftede sommerdækkene blev det så et sæt conti og de kører dælme også godt, især er de bedre på våd vej og så er de tyste plus jeg fornemmer de er mere kontante i vejgreb der er ikke antydning af hverken over eller understyring på dem, jeg føler bilen styrer mere præcist, men det er måske bare mig
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 353
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Nye dæk - hvilke?

Ulæst indlæg af JensNo » ons 12. aug 2020 15:32

Jeg kører på disse og er så langt godt tilfreds, jeg fik dem på sidste sommer.

Billede
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

pug407aut
Indlæg: 472
Tilmeldt: lør 3. jun 2017 17:51
Geografisk sted: Aalborg
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Nye dæk - hvilke?

Ulæst indlæg af pug407aut » ons 12. aug 2020 16:34

Goodyear efficientgrip performance, dem bliver du glad for.
Michelin der skal du vælge primacy 4, da de ikke laver hæl og tå som primacy 3 gør.
continental i 205/55-16, er ikke til at få til at køre ordentligt, og som flere er inde på så kan de ikke stå ved på fugtig vej
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 725.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig

Besvar