Slidtage af dæk

Besvar
Henriklu
Indlæg: 21
Tilmeldt: ons 22. jul 2020 21:22
Kontakt:

Slidtage af dæk

Ulæst indlæg af Henriklu » lør 11. nov 2023 02:32

Sad lige og så lidt reviews på dæk (nærmere helårsdæk), og så at milage rating fx er 60000 på Michelin CrossClimate.
1 mile = 1,6 km.
WTF! Over 90.000 km på et dæk. Jeg var benovet over jeg fik 40.000 km ud af et Goodyear helsårsdæk (10+ år siden).
Det lyder da helt vildt. Eller hvad?

https://www.forbes.com/home-improvement ... son-tires/
C3 puretech 110 skyline 2019

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Slidtage af dæk

Ulæst indlæg af SRO » søn 12. nov 2023 22:33

Ja, for mange vil det betyde, at dækket kasseres pga. alder før det er slidt op, men til pendlere er det fint :handgestures-thumbupright:

ramner
Indlæg: 2
Tilmeldt: man 19. feb 2024 13:47
Kontakt:

Re: Slidtage af dæk

Ulæst indlæg af ramner » man 19. feb 2024 13:48

Ja, det lyder virkelig utroligt! Det viser virkelig, hvor langt dækteknologien er kommet. At kunne få over 90.000 km ud af et dæk er imponerende, især når man sammenligner det med tidligere præstationer. Det er fantastisk at se, hvordan producenter som Michelin arbejder på at forbedre holdbarheden og ydeevnen af deres dæk. Det er bestemt noget at overveje, når man vælger nye dæk til sin bil. Tak for at dele denne observation!

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Slidtage af dæk

Ulæst indlæg af SRO » man 19. feb 2024 16:52

Det med dæk er en religion og den ene holdning til dæk, kan sikkert være lige så god som den anden.
Du skal nok heller ikke være i tvivl om, at du også betaler for mærket!

Der er vedtaget nogle "mærkningsnormer" og 90.000 km kan man sikkert godt få ud af et dæk, men hvis du kører frisk til og primært kører i byen, får du aldrig så mange km ud af det dæk. Kører du morfarkørsel på landevej, året rundt, er dækket formentlig udskiftningsmodent inden det er slidt op.

Jeg har tidligere kørt på mange Michelindæk, men de revner relativt hurtigt og man skal se sig godt for, for ikke at få et dæk som støjer ulideligt. Det samme gælder Continental, der efter min erfaring slides utrolig hurtigt.
Senest monterede jeg to Michelin på mine svigerforældres bil. De er to år gamle og er begyndt, i det små, at revne langs fælgkanten. Det er da ganske ringe for et premiumdæk.

De seneste 8-10 dæk jeg har købt er fra Nexen, et dækmærke som VW monterer på deres nye biler. Det er en "mediumdæk", men jeg har intet, som i absolut intet, at udsætte på dem. De fås også ned til 68 dB og A-mærket for bremsming på våd vej. De koster typisk ca. 60-70% af et Michelindæk.

Igen; dæk, olie mv. er en religion :)

Sigurd
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors 14. mar 2024 07:47
Kontakt:

Re: Slidtage af dæk

Ulæst indlæg af Sigurd » fre 15. mar 2024 05:20

Hej med jer,

Det er fascinerende at se, hvordan dæk kan være genstand for ægte passion og forskellige perspektiver. Ligesom en livlig diskussion på Twitter kan afsløre et væld af meninger om et givent emne, ser det ud til, at dæk også skaber livlig debat og varierede oplevelser.

Besvar