Fabrikater - reservedele

Besvar
SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Fabrikater - reservedele

Ulæst indlæg af SRO » fre 3. mar 2017 22:57

Der er efterhånden en del at vælge imellem, når man skal have reservedele. "Optimal" og "ABS" er for mig nye mærker og er måske bare private label, spyttet ud på samlebånd sammen med de øvrige...?

Hvilke fabrikater har I andre gode/dårlige erfaringer med mht. styretøj? - bærearme og -bøsninger, styre- og bærekugler mv.

Brugeravatar
Frankmich
Geografisk sted: fyn
Kontakt:

Re: Fabrikater - reservedele

Ulæst indlæg af Frankmich » lør 4. mar 2017 07:33

SRO skrev:
fre 3. mar 2017 22:57
Der er efterhånden en del at vælge imellem, når man skal have reservedele. "Optimal" og "ABS" er for mig nye mærker og er måske bare private label, spyttet ud på samlebånd sammen med de øvrige...?

Hvilke fabrikater har I andre gode/dårlige erfaringer med mht. styretøj? - bærearme og -bøsninger, styre- og bærekugler mv.
Jeg har gode erfaringer med optimal

Brugeravatar
posh
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » lør 4. mar 2017 08:28

NU er jeg aldrig gået særligt op i hvem der har produceret en del, der er vel et par håndfulde producenter og de er alle undeleverandører til fabrikkerne der laver bilerne, dvs. at de alle overholder de specifikationer der er opstillet fra feks. Citroen, der hvor der er variationer er de der også i produktionen af biler, bare et eksempel, en model kan have Bosch Lucas Siemens eller noget helt tredie og det er alt sammen originalt.
I dag kommer rigtig mange stumper i virkeligheden fra Kina og det er der heller ikke noget problem i da det så bare er feks. Brembo eller Bosch der får produceret delene der, kvaliteten er i orden i alle tilfælde, men der er enorm forskel på prisen
Bare et lille eksempel, jeg har for nylig hjemkøbt et komplet sæt Brembo klodser til alle 4 hjul, pris på nettet kr. 450,- leveret ved døren, de tilsvarende originale hos den lokale forhandler 1.450,- gode danske kr minus rabat og plus moms, så det betaler sig at se sig godt for.
selve produkterne tror jeg ikke der er forskel på da alle underleverandører også sælger dele fra produktionen i privat brands i ofte mange forskellige navne, det er jo rigtig mange mange år siden en given bil (mærke og model) blev lavet 100% af fabrikken, i dag er det jo nok nærmest kun ubetalelige superbiler der er så dyre at servicere at det koster mere end en fin mellemklasse bil at lave bremser på dem, eller skifte dæk
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D

de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » lør 4. mar 2017 09:51

Ja, jeg kan jo ikke sige det med sikkerhed, og den ene påstand kan jo være lige så god som den anden, når vi ingen data har, men jeg mener nu at der kan være kvalitetsforskelle og netop bøsninger kan der være en del forskel på mht. holdbarhed, hårdhed mv. men ellers vil jeg give det ret - de fleste dele bliver nok spyttet ud på ganske få fabrikker. Eftermarkedsdele er jo lidt en gråt marked - og hvem som helst kan producere dele.
FTZ bruger kun visse mærker og giver tre års garanti - det tror jeg ikke de ville turde uden at være nogenlunde sikker på at de ikke kommer til at betale værkstederne for en masse omarbejde.

På pladedele kan der også være forskel og netop kopier fra Kina kan være noget værre skrammel med bl.a. dårlig pasform. Mercedes brugte på de helt gamle 124'ere (kan ikke huske den korrekte modelbetegnelse) en relativ høj stållegering med lang holdbarhed i forhold til rust - og bilerne holdt i mange, mange år - det gik de så væk fra og hold da op en masse "røde" Mercere, der kom til at køre rundt. Det har så været et bevidst valg fra Mercedes' side - og blev sidenhen ændret, men de laver heller ikke bilerne så de kan holde nærmest evigt mere.

Citroën har jo næppe en bremseklodsfabrik, en bøsningsfabrik, en nøglefabrik osv. osv. - det stammer fra underleverandører :lol: men jeg tror nu heller ikke at de køber fra hvorsomhelst

Orla Pedersen
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » lør 4. mar 2017 19:55

Det er vigtigt at holde sig for øje at den kvalitet en underleverandør leverer til en bilfabrik ikke nødvendigvis er den samme kvalitet, der leveres til andre grosister. Det er endog meget udtalt for kinesiske underleverandører, at de accepterer den pris du tilbyder, og derefter tilpasser kvaliteten. Noget min arbejdsplads har lært på den hårde måde, en pumpe er vel en pumpe når den har samme specificationer? NOT! Aluminium er vel aluminium? NOT! Og sådan kunne jeg blive ved, og hvorfor skulle det være anderledes for bilreservedele.

Jeg har selv oplevet "kødben" til Xantia hvor gummibælgene holdt under ét år. Holdt op mod originalreservedelen fra Citroënforhandleren så var der tydeligt mindre lejemateriale i kopperne på kopien, gummidelene helt uden sammenligning i materialetykkelse og udførelse. Samme observation for styrekugler, såvel Xantia som Skoda120.

Min lokale mekaniker deler til dels min opfattelse, som han siger "jeg kunne sagtens bruge T-svansen dele og tjene gode penge i forhold til dele fra FTZ, men når det viser sig at T-svansen delen bryder sammen efter et år, hvad den oftest gør, så skal jeg selv betale nye dele og timeløn, med FTZ tager de den risiko i tre år."
--
O. Pedersen

Brugeravatar
tronde
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Ulæst indlæg af tronde » lør 4. mar 2017 20:17

Orla Pedersen skrev:
lør 4. mar 2017 19:55
Det er endog meget udtalt for kinesiske underleverandører, at de accepterer den pris du tilbyder, og derefter tilpasser kvaliteten.
Det kalles "almost similar".
Samme erfaring som din arbeidsgiver.

Aluminium er vel aluminium? NOT!
Aluminium som ruster?
"Ohh - But something went wloong."
Trond kjører 1996 XM TCT Break

Brugeravatar
tronde
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Ulæst indlæg af tronde » lør 4. mar 2017 20:31

SRO skrev:
fre 3. mar 2017 22:57
Optimal er nok OK.
http://www.optimal-germany.com/en/business/brands

Jeg fikk Optimal bremseskiver til min XM i fjor høst, og de ser helt OK ut og var avbalansert.
Trond kjører 1996 XM TCT Break

Besvar