tiptronic godt eller skidt???

Besvar
morten
Indlæg: 1
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 14:21
Kontakt:

tiptronic godt eller skidt???

Ulæst indlæg af morten » lør 28. okt 2017 14:33

Jeg er ny her på Citroenforum og håber I kan hjælpe mig..

Har ledt efter en tråd der omhandlede tiptronic-gear, men kunne ikke finde nogen. Starter derfor denne. Vedhæftede link er til den bil jeg er meget interesseret i. Del endelig ud af jeres erfaringer.

Tak.

Vh. Morten

https://www.dba.dk/citroen-grand-c4-pic ... 504594372/

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: tiptronic godt eller skidt???

Ulæst indlæg af posh » lør 28. okt 2017 17:35

Bare for en ordens skyld så er Tiptonic gear afsindig godt, det bare fungerer, men der er lige det problem at det kun findes på biler produceret af VW SKODA AUDI PORCHE SEAT og så et par afsindig dyre modeller fra england der også laves af VAG, så den sælger er vist lidt på vorherres mark, eller omgås sandheden en anelse letsindigt.
det der sidder i en PSA bil er milevidt derfra og især "det gamle" der er kommet et nyt her i 2016-17 som virker bedre, men det er stadig en helt almindelig gearkasse og kobling hvorpå de har bygget noget elektronik og nogle elmotorer der overtager koblingspedalen og gearstangens opgaver, det fungerer for så vidt fint nok hvis man kan vænne sig til det, og vil have bøvlet med at få det justeret engang imellem, dermed ikke sagt at det er dårligt og på en familie container som C4 GP forventer man vel en lidt adstadig fremfærd
I øvrigt har Citroen af uransagelige grunde droppet det gearsystem i de modeller der importeres hertil landet, ikke sådan at det ikke kan fås, det skal bare bestilles hjem som ekstra udstyr og koster så noget nær alt for meget
men den model du har link til er en rigtig god og fin bil
det er egentlig også lidt sært den har både antispin og EPS det er jo en og samme sag, og splitbagsæde ja der er 7 af slagsen i bilen :violin:
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

pug407aut
Indlæg: 472
Tilmeldt: lør 3. jun 2017 17:51
Geografisk sted: Aalborg
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: tiptronic godt eller skidt???

Ulæst indlæg af pug407aut » søn 29. okt 2017 11:57

Du er nød til at få styr på dine facts POSH.
Nu er der jo 2 typer automatiske gearskifte, DSG gearkassen som nok er den du referere til og den skifter rigtig dårligt, men det er jo så ikke en automatgearkasse.
Det rigtige automatgear, fx ZF4HP20 eller AM6 er begge med tiptronic, eller det bliver også kaldt Porschetronic, da Porsche har været inde over i udviklingen for PSA
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 725.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: tiptronic godt eller skidt???

Ulæst indlæg af posh » søn 29. okt 2017 12:52

pug407aut skrev:
søn 29. okt 2017 11:57
Du er nød til at få styr på dine facts POSH.
Nu er der jo 2 typer automatiske gearskifte, DSG gearkassen som nok er den du referere til og den skifter rigtig dårligt, men det er jo så ikke en automatgearkasse.
Det rigtige automatgear, fx ZF4HP20 eller AM6 er begge med tiptronic, eller det bliver også kaldt Porschetronic, da Porsche har været inde over i udviklingen for PSA
ja du har ret, kært barn har mange navne, det jeg mener der dur er VAG's dobbeltkoblingsgearkasse det er en helt anden sag end det der sidder i PSA bilerne og desværre svirrer navnene rundt så man bliver helt rundtosset, men de skal nu nok blive bedre over tid
uden at være sikker mener jeg at have læst at ZF er inde over, og måske skulle mit svar bare have været at PSA semiautomatgear nok ikke er det bedste, og det ikke er tiptronic men ægte automatic er nok mere stabilt, selv sværger jeg til manuel skift men det er nok gammel indgroet vane, i hvert fald testede jeg grundigt C4 med det såkaldte automat skift, og det stod hurtigt klart for mig at det blev ikke den model.
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: tiptronic godt eller skidt???

Ulæst indlæg af Carsten S » søn 29. okt 2017 18:04

pug407aut skrev:
søn 29. okt 2017 11:57
DSG gearkassen som nok er den du referere til og den skifter rigtig dårligt
Tillader mig at citere et udsnit - DSG skifter fantastisk, i hvert fald i de biler jeg har prøvet.
E6G er slet ikke på samme niveau.

Hvad er tiptronic? - Min C5 V6 aut. kan jeg da selv skifte gear på, men det passer ikke med betegnelsen.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

pug407aut
Indlæg: 472
Tilmeldt: lør 3. jun 2017 17:51
Geografisk sted: Aalborg
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: tiptronic godt eller skidt???

Ulæst indlæg af pug407aut » søn 29. okt 2017 21:06

Tiptronic er en automatgearkasse, hvor du har mulighed for at skifte manuelt.
VWs DSG gear er en halvautomatisk gearkasse, hvor de første var med tørkobling, og skiftet ikke specielt godt og gik typisk til ved omkring de 150.000km, og den nye er med vådkobling hvilket har gjort dem bedre.
Men vi kan godt blive enige om at VWs DSG gear skifter bedre end PSAs gør, jeg har kun kørt en C4 fra 2006 og den skiftede direkte elendig.
det bedste er en fuldautomatisk gearkasse.
Den du har i din C5er er også en automatgearkasse og går ud fra at det er en ZF4HP20 men kan også være en AL4
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 725.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: tiptronic godt eller skidt???

Ulæst indlæg af Carsten S » man 30. okt 2017 05:11

Jep, det er en 4HP20 - AL4 er vist begrænset til et maks. moment på 200 nm, derfor sidder den ikke i noget større end en 2,0 16V
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

allanbojko
Indlæg: 71
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 09:38
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: tiptronic godt eller skidt???

Ulæst indlæg af allanbojko » tirs 31. okt 2017 20:40

posh skrev:
lør 28. okt 2017 17:35
Bare for en ordens skyld så er Tiptonic gear afsindig godt, det bare fungerer, men der er lige det problem at det kun findes på biler produceret af VW SKODA AUDI PORCHE SEAT og så et par afsindig dyre modeller fra england der også laves af VAG, så den sælger er vist lidt på vorherres mark, eller omgås sandheden en anelse letsindigt.
det der sidder i en PSA bil er milevidt derfra og især "det gamle" der er kommet et nyt her i 2016-17 som virker bedre, men det er stadig en helt almindelig gearkasse og kobling hvorpå de har bygget noget elektronik og nogle elmotorer der overtager koblingspedalen og gearstangens opgaver, det fungerer for så vidt fint nok hvis man kan vænne sig til det, og vil have bøvlet med at få det justeret engang imellem, dermed ikke sagt at det er dårligt og på en familie container som C4 GP forventer man vel en lidt adstadig fremfærd
I øvrigt har Citroen af uransagelige grunde droppet det gearsystem i de modeller der importeres hertil landet, ikke sådan at det ikke kan fås, det skal bare bestilles hjem som ekstra udstyr og koster så noget nær alt for meget
men den model du har link til er en rigtig god og fin bil
det er egentlig også lidt sært den har både antispin og EPS det er jo en og samme sag, og splitbagsæde ja der er 7 af slagsen i bilen :violin:
Du mener vel ESP og det ikke det samme som antispin
C5 3.0 2001 Sedan til stumper
C5 3.0 2003 Aut.
Fiat Panda 2010
Suzuki gsx1100 1991

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: tiptronic godt eller skidt???

Ulæst indlæg af mikhan » ons 1. nov 2017 07:03

mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: tiptronic godt eller skidt???

Ulæst indlæg af posh » ons 1. nov 2017 07:56

godt michael :handgestures-thumbupright: , der går sgu inflation i alle disse nymodens begreber, jeg ved så ikke lige men på min usædvanlige bil lyser ESP lampen og den ryster og drosler ned ved hjulspin ved ligeud kørsel, automatikken prøver tydeligvis at bremse det/de hjul der spinner
slår jeg ESP fra sker der ingenting, så er det som i de gode gamle dage så spinner hjulene indtil de enten får fat, eller jeg slækker på gassen :auto-driving:
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1544
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: tiptronic godt eller skidt???

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 1. nov 2017 08:24

Er det ikke fordi de 2 systemer typisk hænger sammen?

ESP er jo antiudskridning der benytter sig af ABS-systemet/bremserne til at justere for evt udskridning..

På samme måder virker antispin ved at nedbremse et hjul der roterer meget hurtigere end de andre?

Typisk markeret ved samme lampe i instrumentpanelet..
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: tiptronic godt eller skidt???

Ulæst indlæg af posh » ons 1. nov 2017 08:39

Lars4733 skrev:
ons 1. nov 2017 08:24
Er det ikke fordi de 2 systemer typisk hænger sammen?

ESP er jo antiudskridning der benytter sig af ABS-systemet/bremserne til at justere for evt udskridning..

På samme måder virker antispin ved at nedbremse et hjul der roterer meget hurtigere end de andre?

Typisk markeret ved samme lampe i instrumentpanelet..
det kan fint være, i hvert fald virker det, så ja de systemer hænger nøje sammen, man kunne nok sige atr det er en overbygning på ABS systemet, da det jo er det der automatisk styrer bremsning af det hjul der har en anden fart end de andre
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: tiptronic godt eller skidt???

Ulæst indlæg af mikhan » ons 1. nov 2017 09:32

Som jeg forstår det ;)

ESP førsøger at rette bilen op ved at anvende ABS systemet til at bremse et hjul.
ESP har ca i midten af vognbunden en sensor (en slags kompas) som registrere, at /om for/bagende skrider ud. Ifht. "ligeud kørsel"
Men snakker også sammen med ratvinkelsensoren, ifht. registeret ratudslag.

Antispind "ASR" registere hjulspind.. Og anvender ABS systemet til at bremse det spindende hjul.

Men hele "lortet" ABS/ESP/ASR snakker sammen.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
tronde
Indlæg: 132
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 20:18
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Re: tiptronic godt eller skidt???

Ulæst indlæg af tronde » ons 1. nov 2017 20:46

mikhan skrev:
ons 1. nov 2017 09:32
Som jeg forstår det ;)

ESP førsøger at rette bilen op ved at anvende ABS systemet til at bremse et hjul.
ESP har ca i midten af vognbunden en sensor (en slags kompas) som registrere, at /om for/bagende skrider ud. Ifht. "ligeud kørsel"
Men snakker også sammen med ratvinkelsensoren, ifht. registeret ratudslag.

Antispind "ASR" registere hjulspind.. Og anvender ABS systemet til at bremse det spindende hjul.

Men hele "lortet" ABS/ESP/ASR snakker sammen.
Hvordan det fungerer i C6
viewtopic.php?f=37&t=441
Trond kjører 1996 XM TCT Break

Besvar