Problemer med PSA 1,0 og 1,2 motorer

Besvar
Papa
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 20. maj 2017 01:12
Kontakt:

Problemer med PSA 1,0 og 1,2 motorer

Ulæst indlæg af Papa » fre 22. mar 2024 14:27

Hej alle

Jeg overvejer at finde en fornuftig bil som f.eks DS3, C1 eller 107/108 med økomotor for at holde driftomkostningerne på et minimum (selvom jeg egentlig bedst kunne tænke mig en DS3 1,6 VTI 120hk).

Der findes masser af artikler vedrørende forskellige problemer med defekte tandremme og brændstof i olien på 1,0 og 1,2 litermotorerne. Men ingen af de fundne artikler nævner, om det drejer sig om hhv VTI-motorerne eller PureTech-motorerne eller begge varianter. Og heller ikke hvad forskellen er på dem.
Kun at FDM anbefaler, at man holder sig fra 1,0 og 1,2.

Inde på car.info er der heller ikke meget hjælp at hente, fordi data desværre er lidt sparsomt. Det har dog været muligt at finde ud af, at nogle af motorerne har hhv taktkæde og tandrem. Men også her er data sparsomt, og ikke alle motorerne er beskrevet.

Det er efterhånden blevet et forvirrende og abstrakt emne at beskæftige sig med.

Er der en eller flere i dette forum, som vil være behjælpelige med at forklare mig forskellen på VTI og PureTech, og hvilke motorer der hhv har taktkæde og tandrem?

Eller sagt på en anden måde: Hvad bør jeg lede efter for at undgå hovedpine?
Min umiddelbare tanke er at finde en bil med taktkæde i motoren. Men hvilken motor?

Mange venlige hilsner :D

Besvar