Miljømærke - hvilken norm?
-
- Moderator
- Indlæg: 1941
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Miljømærke - hvilken norm?
Hvor kan man se hvilken Euronorm ens bil lever op til? - det skulle stå på registreringsattesten, men der står "Ingen norm".
Bilen er fra 2003, så det burde være euronorm 3, men kan man slå det op et sted?
Bilen er fra 2003, så det burde være euronorm 3, men kan man slå det op et sted?
-
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: søn 20. okt 2019 23:21
- Kontakt:
- Lars4733
- Indlæg: 1554
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Miljømærke - hvilken norm?
Slår jeg min egen bil op der inde står der "Ingen norm" - så det kan man ikke
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
-
- Moderator
- Indlæg: 1941
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Miljømærke - hvilken norm?
Desværre - nummerplade.net henter oplysningerne i motorregistereret - og der står det ikke, men tak for buddet.
-
- Indlæg: 135
- Tilmeldt: tors 3. aug 2023 13:31
- Kontakt:
Re: Miljømærke - hvilken norm?
Hvis du gav os bilens stelnummer eller nummerplade, så kan vi nok finde ud af det for dig. :-)
-
- Moderator
- Indlæg: 1941
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Miljømærke - hvilken norm?
Hvor kan du/I da slå det op?
Jeg har fået hjælp hos Peugeot og fået bekræftet, at der er Euronorm 3, men det ville da være rart at vide til en anden gang, hvor man kan slå det op.
Det synes ikke at være sådan lige til at udlede, hvilken mærkat man må benytte og dermed, hvor man må køre ind i miljøzoner - og er også forskelligt fra land til land. Det er jo fantastisk, hvis ikke man i EU har ensrettet det
Tyskland:
I følge denne hjemmeside, https://urbanaccessregulations.eu/count ... -61/berlin, der dog ikke er en myndighedsside synes der at være en regel om, at hvis bilen er udenlansk og der ikke på bilens registreringspapirer/-attest er anført en Euronorm, kan man i tabellen se, hvilken mærkat man må sætte i bilen. Hmmmm, mon turistindtægter vægtes over miljøhensyn.
Er bilen udstyret med benzinmotor og produceret efter 1993, placeres den i emissionsgruppe 4, hvilket giver ret til at køre med en grøn mærkat (4).
Hvorfor skulle det også være nemt at gennemskue?
De er mere "aggressive" over for dieselbiler.
Frankrig:
Skal man så videre til Frankrig, er der andre regler og miljømærket kan, naturligvis, kun købes online via en fransk hjemmeside: https://www.certificat-air.gouv.fr/
Der vil min 607'er, som eksempel, komme i kategori 3, orange, men det er ikke i alle byer, der er indført miljøzone, endnu.
FDM har nogle udmærkede informationer om reglerne i de forskelligelande, men der synes ikke at være en "nem" oversigt, hvor man kan finde svaret.
Hvis andre har nogle links eller information, der kan være oplysende for korrekt ageren i de europæiske lande, skal I være velkomne til at lægge dem ind her, så os med gamle l....biler aka "klassiske biler" ikke kommer galt afsted, hvis sommerferien f.eks. går til biltræf eller andet.
Jeg har fået hjælp hos Peugeot og fået bekræftet, at der er Euronorm 3, men det ville da være rart at vide til en anden gang, hvor man kan slå det op.
Det synes ikke at være sådan lige til at udlede, hvilken mærkat man må benytte og dermed, hvor man må køre ind i miljøzoner - og er også forskelligt fra land til land. Det er jo fantastisk, hvis ikke man i EU har ensrettet det
Tyskland:
I følge denne hjemmeside, https://urbanaccessregulations.eu/count ... -61/berlin, der dog ikke er en myndighedsside synes der at være en regel om, at hvis bilen er udenlansk og der ikke på bilens registreringspapirer/-attest er anført en Euronorm, kan man i tabellen se, hvilken mærkat man må sætte i bilen. Hmmmm, mon turistindtægter vægtes over miljøhensyn.
Er bilen udstyret med benzinmotor og produceret efter 1993, placeres den i emissionsgruppe 4, hvilket giver ret til at køre med en grøn mærkat (4).
Hvorfor skulle det også være nemt at gennemskue?
De er mere "aggressive" over for dieselbiler.
Frankrig:
Skal man så videre til Frankrig, er der andre regler og miljømærket kan, naturligvis, kun købes online via en fransk hjemmeside: https://www.certificat-air.gouv.fr/
Der vil min 607'er, som eksempel, komme i kategori 3, orange, men det er ikke i alle byer, der er indført miljøzone, endnu.
FDM har nogle udmærkede informationer om reglerne i de forskelligelande, men der synes ikke at være en "nem" oversigt, hvor man kan finde svaret.
Hvis andre har nogle links eller information, der kan være oplysende for korrekt ageren i de europæiske lande, skal I være velkomne til at lægge dem ind her, så os med gamle l....biler aka "klassiske biler" ikke kommer galt afsted, hvis sommerferien f.eks. går til biltræf eller andet.
-
- Indlæg: 135
- Tilmeldt: tors 3. aug 2023 13:31
- Kontakt:
Re: Miljømærke - hvilken norm?
Tjaaa, det er jo almindelig viden at en synshal kan slå det op i et lukket system. Så derfor er det ikke muligt for mig at give webadressen i dette forum.
-
- Moderator
- Indlæg: 1941
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
-
- Indlæg: 135
- Tilmeldt: tors 3. aug 2023 13:31
- Kontakt:
Re: Miljømærke - hvilken norm?
Velbekomme, men det var nu ikke ment som en fornærmelse, men de fleste ved vel at det er synshallerne som laver de miljø-plaketter som man skal have siddende synligt i forruden, når man besøger de større byer i udlandet.
-
- Moderator
- Indlæg: 1941
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Miljømærke - hvilken norm?
Det blev nu ikke opfattet sådan, men bortset fra det, så var jeg ikke klar over, at synhallerne sælger den slags.
Det synes dog heller ikke at være korrekt mht. køb af mærkater, hvis du vil til Frankrig jf. tidligere anførte links, men lad nu det ligge.
Det synes dog heller ikke at være korrekt mht. køb af mærkater, hvis du vil til Frankrig jf. tidligere anførte links, men lad nu det ligge.