Meget røg fra dieselbil

Besvar
Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Meget røg fra dieselbil

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 25. jun 2023 07:17

Hej med Jer kloge mennesker

Vores Hyundai Santa Fe blev synet lang om længe - efter en påkørsel skulle forsikring lige ind over..

Men - ved røggastest første gang viste den “naturligvis” for højt et tal, bilen fik en Hydrive rens og kom næsten ned hvor den skulle være, men ikke godt nok.

Efter bilen så blev lavet af forsikringen og kom til omsyn bestod den - 0,25 blev tallet, den skal være på max 1,16

Men - nu er den begyndt periodevis at ryge sindssygt og samtidig virkelig mangle trækkraft.

Oliestand på motor er umiddelbart uændret - dog er den lige ganske lidt over max mærket

Den har kørt fint i en god uges tid, i går sætter jeg sommerhjul på og derfor løftes den et hjul af gangen som vanligt, så begynder rygeriet igen.
Det er som om at hvis bilen lige holder skævt/med snuden “ned af” ryger den bagefter..

Har I nogle ideer til hvad jeg kan kigge efter?
Det er en 2,0 CRDI fra 2004.
Røgen er sort i øvrigt. Så tænker fet er noget forkert forbrændt diesel, så kan det være en dyse eller måske defekt slange omkring turbo eller noget i den stil?
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Meget røg fra dieselbil

Ulæst indlæg af Lars4733 » man 10. jul 2023 15:37

Forleden dag ville bilen så ikke starte..

Den har ikke sat nogle fejlkoder og motorlampen har ikke været tændt på noget tidspunkt (men den virker, lyser hver gang nøglen drejes for så at slukke igen som den skal)

Da jeg går “i krig” finder jeg ud af at der en utæthed for diesel omkring højtrykspumpen.
Jeg kan ikke finde tegn på utætheder på højtrykssiden, alt er knastørt der og tilgangsslangen fra brændstoffilteret ser også fin ud. Ligesom retur/overløb? fra railen.

Så det må jo være selve pumpen der er utæt?
Bilen har kørt omkring 370.000 km og kører jo ikke langt på literen sådan en 4x4 med aut.gear - så den har jo pumpet nogle liter gennem årene. Knap 10 km/l på en god dag…

Nu er en ny pumpe på vej, så må vi se om det hjælper.
Undrer mig bare over manglende lagrede fejl, men måske kommer fejl fra sensorerne først når motor starter?

Bilen kørte fint ved egen kraft aftenen før og næste morgen ville den ikke starte.. starter trækker motor rundt, men den slår ikke igang.
Lavtrykspumpe kører og der kommer fint diesel ud af dieselfilteret før højtrykspumpen
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Meget røg fra dieselbil

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 13. jul 2023 18:15

Ny højtrykspumpe installeret og bilen kører igen

Så bliver det spændende om den starter bedre om morgenen
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Besvar