Spørgsmål omkring fejl info, udstyr og Software

Besvar
TStewart
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs 17. jan 2023 18:37
Geografisk sted: Esbjerg
Diagbox: Nej
Kontakt:

Spørgsmål omkring fejl info, udstyr og Software

Ulæst indlæg af TStewart » tirs 17. jan 2023 20:17

Hejsa.
Jeg er helt ny herinde og ved nærmest intet om biler... Så er stemningen ligesom sat :lol:

Jeg har en Citroën C4 1,6 Blue HDi fra 2016 (tror jeg nok) :shifty:
Jeg har som så mange andre herinde nu problemer med UREA, Engine fault og Emission control fault, selvom jeg lige har fyldt 5L på.
Jeg har bestilt en værkstedstid til på mandag, da jeg som sagt ikke har en dyt forstand på biler og heller ikke mulighed for selv at rode med den.
Men til gengæld her forstand på Computere og at fixe dem. Så det irritere mig voldsomt at jeg ikke kan få en mere nøjagtig fejl meddelelse ind bare "Din motor er i stykker, få den lavet"... Min ide er at jeg da må kunne få en nogenlunde ide om, hvad der som sådan kan være galt, når jeg får en fejl.

Så mit egentlige spørgsmål er hvordan kan jeg få den info (fejlkoder / uddybende meddelelser) ud af min bil?
Har fundet ud af at der mange måder at gøre dette på, men også meget forskellige priser for udstyr. Google er en vild jungle på det punkt.
Bl.a. har jeg læst om DiagBox, Lexia, OBD2 tester, mobile apps osv.

Er der noget i kan anbefale frem for noget andet?
Findes der noget så simpelt som en mobil app / PC software der kan få infoen via USB eller Bluetooth? Eller skal man over i en dyr kablet forbindelse?

Beklager den lange post, men det her irritere mig virkelig nu, og i virker ret venlige herinde :lol:

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Spørgsmål omkring fejl info, udstyr og Software

Ulæst indlæg af SRO » tirs 17. jan 2023 21:00

Diagbox kan være en god vej at gå.
Der er skrevet mange indlæg om netop det emne, hvor du også finder anbefalinger på hvor det kan være fint at indkøbe.

Når det er sagt, så kræver anvendelse af en tester en indsigt i biler som er stor nok til at tolke resultatet/det udlæse.

Således er en tester og udlæsning af fejlkoder kun en indikation til mekanikeren/teknikeren om hvor fejlsøgningen kan begynde eller be- afkræfte nogle indledende teorier om hvorfor f.eks. motoren sætter ud eller hvad det nu kan være.
Nogle ting, f.eks. en sensor kan sagtens udlæses som defekt (og være defekt), men årsagen kunne også være et irret stikben, en knækket ledning osv.

Desværre tror mange fejlagtigt, at man med moderne biler blot kører ind til værkstedet, der så sætter en computer til bilen og at den så fortæller mekanikeren hvilken reservedel der skal hentes på lageret og udskiftes - og fem minutter senere, er bilen ude at køre igen... sådan er det nogen gange, men ofte ikke.

Fejlsøgning på moderne biler kan være særdeles krævende og stiller store krav til mekanikeren/teknikeren, idet vedkommende skal forstå sammenhængene mellem de enkelte komponenter, netværket og kunne tyde udlæsninger, foretage yderligere målinger, f.eks. med oscilloskop eller andet grej. Endvidere kræves adgang til data for at kunne tolke udlæsninger - og el-diagrammer for reelt at kunne fejlsøge gennem bilens elektriske netværk.

Eksempler:

A. https://www.youtube.com/watch?v=8CFZcO4NDhI
B. https://www.youtube.com/watch?v=JAJNGg-ANGE
C. https://www.youtube.com/watch?v=xfohKS-HFGg

Besvar