Automatgearproblemer
- Lars4733
- Indlæg: 1556
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Automatgearproblemer
Hej med Jer
Vi har sådan en Hyundai Santa Fe fra 2004 - en 2.0 CRDI 4x4 med automatgear - reg nr CB33640
Den er begyndt at smide gearolien ud, umiddelbart tror jeg det er pakningen omkring udgangsakslen fra gearkassen, altså der hvor den går over i converteren.. olien kommer ud i ret store mængder..
Automatgear er jo så vidt jeg ved ikke det fedeste at rode med når man ikke er gearspecialist, men reelt er det vel muligt at selv afmontere gearkassen og måske endog skifte den pakdåse? Hvis altså man kan finde reservedelen.
Udfordringen med en 2004 van på diesel uden partikelfilter er jo at handelsværdien ikke er så høj, så reparationen skal jo helst ikke gå løbsk i forhold til bilens værdi.
Kender I nogle steder, gerne i det sydsjællandske der evt gør i at fikse sådan noget? Enten få bilen over eller blot gearkassen?
Jeg vedlægger par fotos af problemet..
Vi har sådan en Hyundai Santa Fe fra 2004 - en 2.0 CRDI 4x4 med automatgear - reg nr CB33640
Den er begyndt at smide gearolien ud, umiddelbart tror jeg det er pakningen omkring udgangsakslen fra gearkassen, altså der hvor den går over i converteren.. olien kommer ud i ret store mængder..
Automatgear er jo så vidt jeg ved ikke det fedeste at rode med når man ikke er gearspecialist, men reelt er det vel muligt at selv afmontere gearkassen og måske endog skifte den pakdåse? Hvis altså man kan finde reservedelen.
Udfordringen med en 2004 van på diesel uden partikelfilter er jo at handelsværdien ikke er så høj, så reparationen skal jo helst ikke gå løbsk i forhold til bilens værdi.
Kender I nogle steder, gerne i det sydsjællandske der evt gør i at fikse sådan noget? Enten få bilen over eller blot gearkassen?
Jeg vedlægger par fotos af problemet..
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
-
- Indlæg: 511
- Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
- Geografisk sted: Struer
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Automatgearproblemer
Så sort som det olie er, håber jeg godt nok det er motorolie der kommer ud.
Det er nok pakningen mellem motor og converter.
Af med gearkassen, af med converter, skifte pakning og så samle igen.
Det er nok pakningen mellem motor og converter.
Af med gearkassen, af med converter, skifte pakning og så samle igen.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
- Lars4733
- Indlæg: 1556
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Automatgearproblemer
Olien er rent faktisk mere rød end sort.. svært at se på billedet
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
-
- Indlæg: 511
- Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
- Geografisk sted: Struer
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Automatgearproblemer
Ok, så er det endnu lettere. Bare af med gearkassen og så skifte pakning i den :-)
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
- Lars4733
- Indlæg: 1556
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Automatgearproblemer
Ja, det er jo “bare” det
Hvad er der af faldgruber? Og kan man lave det i indkørslen?
Jeg synes ikke at kunne finde pakningen sådan lige, ej heller på cat.car - men det er vel reelt en alm pakdåse?
Så når adskildt kan man vel finde en tilsvarende.. alternativt bestille ved Hyundai
Hvad er der af faldgruber? Og kan man lave det i indkørslen?
Jeg synes ikke at kunne finde pakningen sådan lige, ej heller på cat.car - men det er vel reelt en alm pakdåse?
Så når adskildt kan man vel finde en tilsvarende.. alternativt bestille ved Hyundai
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
- Lars4733
- Indlæg: 1556
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Automatgearproblemer
Uden at være gået i krig med projektet på nogen måde - er det mon en ide at skifte pakdåse både ved krumtapaksel på motor og pakning ved converteren? Er begge mon tilgængelige hvis man afmonteret gearkassen?
Tænker blot at en pakdåse er jo ikke så dyr, men besværet med adskillelsen osv gør man måske bør tænke langsigtet?
Tænker blot at en pakdåse er jo ikke så dyr, men besværet med adskillelsen osv gør man måske bør tænke langsigtet?
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
- Lars4733
- Indlæg: 1556
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Automatgearproblemer
Nå, det kan jeg se ikke er tilfældet - for at komme til pakdåsen på motoren skal hele transakselgearkassen også afmonteres.
Og utætheden er fra gearkassesiden op mon transakselgearkassen.. - og disse deler ikke olie. Ergo må det være gearkassens udgangsaksel der har en defekt pakning.. og den må da være til at finde..
Og utætheden er fra gearkassesiden op mon transakselgearkassen.. - og disse deler ikke olie. Ergo må det være gearkassens udgangsaksel der har en defekt pakning.. og den må da være til at finde..
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
- Lars4733
- Indlæg: 1556
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Automatgearproblemer
Nå, det bliver hos en mekaniker
Der kræves motorbro for at holde motor på plads når gearkasse afmonteres - og når man står under åben himmel på grus er det ikke den bedste opgave.
Og alverdens ting skal afmonteres før gearkassen kan sænkes med frontrammen - selv tandstangen skal af.
Så belært af tidligere forsøg på at lave noget jeg så ikke kunne, ja så stopper jeg mens legen er god og kan samle det pt adskilte igen
Der kræves motorbro for at holde motor på plads når gearkasse afmonteres - og når man står under åben himmel på grus er det ikke den bedste opgave.
Og alverdens ting skal afmonteres før gearkassen kan sænkes med frontrammen - selv tandstangen skal af.
Så belært af tidligere forsøg på at lave noget jeg så ikke kunne, ja så stopper jeg mens legen er god og kan samle det pt adskilte igen
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2393
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: Automatgearproblemer
Dér reddede du mig for et nyt hjertestop
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
- Lars4733
- Indlæg: 1556
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Automatgearproblemer
Jeg kan da godt få den ned til dig?
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
- JensNo
- Indlæg: 355
- Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
- Geografisk sted: Hønefoss
- Diagbox: Ja
- Version: V5.29
- Kontakt:
Re: Automatgearproblemer
Fed humor
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2393
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: Automatgearproblemer
Min højtløft donkraft er desværre punkteret på 2 hjul.. Så beklager Lars
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
- Lars4733
- Indlæg: 1556
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Automatgearproblemer
MEN - hvis der er en eller anden her inde der bor i mit “nabolag” og mener at kunne hjælpe, så sig gerne til.
Hyundai mener de skal bruge ca 8 timer - gearkasse skal af og pakning skiftes - og så monteres igen
Batteri, luftfilter, venstre trækaksel samt tandstang og forbro skal ned - jeg har Hyundais værkstedsmanual led beskrivelse osv
Jeg har bare ikke motorbro og gearkasseløfter - samt indendørs faciliteter
Med en bil i 10.000 kr’s klassen er 8 timer på aut værksted jo en dødsdom for at skifte en pakning til 100-200 kr
Hyundai mener de skal bruge ca 8 timer - gearkasse skal af og pakning skiftes - og så monteres igen
Batteri, luftfilter, venstre trækaksel samt tandstang og forbro skal ned - jeg har Hyundais værkstedsmanual led beskrivelse osv
Jeg har bare ikke motorbro og gearkasseløfter - samt indendørs faciliteter
Med en bil i 10.000 kr’s klassen er 8 timer på aut værksted jo en dødsdom for at skifte en pakning til 100-200 kr
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
-
- Moderator
- Indlæg: 1941
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Automatgearproblemer
Når man kører i ældre biler af mindre værdi kan selv de mindste reparationsudgifter jo "ødelægge" økonomien - og regnestykket for en rep. af nævnte type vil aldrig kunne "betale sig".... men kan det at holde bil reelt "betale sig"?
Du kan jo vende det om og se sådan på det, at hvis du skal betale et værkted 8 timer og lidt fortjeneste på reservedelene (kontra egenindkøb) og bilen så kan køre 20.000-30.000 km mere og der ikke kommer flere udgifter, så kan det måske godt betale sig, men der er jo ingen garanti for at den næste regning lurer lige bag den anden.
Den nye bil du indkøber, til en formodenlig højere pris, vil tabe værdi i den periode, hvor du kører de nævnte 20.000-30.000 km - og så er der måske god balance i tingene...? og den nye bil skal jo også vedligeholdes... ud over indkøbet af bilen lander der måske en regning på 30 værkstedstimer tre måneder efter indkøbet (med mindre vi taler en ny bil med garanti osv.)
Er din nuværende/utætte bil så en der ikke har været gjort det mindste ved i laaaang tid og har mange km på bagen, så er den måske ikke den du skal kaster pengene efter. Der er værdien af de 8 værkstedstimer måske bedre lagt i en ny bil.
Ja, man kan vende og dreje tingene og se på det fra mange vinkler - i bund og grund er biler en lang udgift som man betaler for at opnå bekvemmelighed ved. Om man så vil betale for dette via afskrivninger og evt. forrentning af en ny bil eller om man vil reparere på en ældre bil, er jo både en smagssag, men også lidt med held.
Du kan jo vende det om og se sådan på det, at hvis du skal betale et værkted 8 timer og lidt fortjeneste på reservedelene (kontra egenindkøb) og bilen så kan køre 20.000-30.000 km mere og der ikke kommer flere udgifter, så kan det måske godt betale sig, men der er jo ingen garanti for at den næste regning lurer lige bag den anden.
Den nye bil du indkøber, til en formodenlig højere pris, vil tabe værdi i den periode, hvor du kører de nævnte 20.000-30.000 km - og så er der måske god balance i tingene...? og den nye bil skal jo også vedligeholdes... ud over indkøbet af bilen lander der måske en regning på 30 værkstedstimer tre måneder efter indkøbet (med mindre vi taler en ny bil med garanti osv.)
Er din nuværende/utætte bil så en der ikke har været gjort det mindste ved i laaaang tid og har mange km på bagen, så er den måske ikke den du skal kaster pengene efter. Der er værdien af de 8 værkstedstimer måske bedre lagt i en ny bil.
Ja, man kan vende og dreje tingene og se på det fra mange vinkler - i bund og grund er biler en lang udgift som man betaler for at opnå bekvemmelighed ved. Om man så vil betale for dette via afskrivninger og evt. forrentning af en ny bil eller om man vil reparere på en ældre bil, er jo både en smagssag, men også lidt med held.
- Lars4733
- Indlæg: 1556
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Automatgearproblemer
Tja - bilen blev fikset på et værksted.
Det var i øvrigt ikke kun pakningen, så der kom en anden gearkasse på og bilen er nu kørende igen - takket været en ikke timeprismæssig dyr mekaniker og en autoophugger
Det var i øvrigt ikke kun pakningen, så der kom en anden gearkasse på og bilen er nu kørende igen - takket været en ikke timeprismæssig dyr mekaniker og en autoophugger
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
-
- Moderator
- Indlæg: 1941
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Automatgearproblemer
Det lyder som en fornuftig løsning :-) Så er der jo kun tilbage at krydse fingre for at den kan køre de næste 10 år uden problemer ;-)