Vejbump og knækkede fjedre!
- Boxer
- Indlæg: 111
- Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
- Geografisk sted: Aarhus
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Vejbump og knækkede fjedre!
Her ser i min "høst" opsamlet her i gaden over de seneste måneder. Fornyligt blev vejbumpene ( fart-chikanerne ) opdateret her i gaden med flere i antal og med en mere aggressiv profil, og jeg vil mene, at det er forklaringen på, at man nu kan finde fragmenter af knækkede fjedre strøet ud gå gaden.
Den lille fjederstump nederst har dimensioner meget tæt på dem i små PSA-biler. Har nogle reserve fjederben fra min AX på lager, og de ligner meget i størrelsen. Men den øverst fjederstump er nu fra en større og tungere ekvipage.
Kunne man ikke forestille sig denne mulige farlige situation ved et sådant fjederbrud: Dæksiden bliver revet op, hvis bruddet resulterer i en skarp stump på resten fjederen? Bare en tanke.
Misforstå mig ikke, jeg er en ærlig tilhænger af fart-chikanerne, for mange bilister respekterer ikke fartbegrænsningerne, og i et tæt befolket område må trafiksikkerheden veje tungest. "Vil man ikke høre, må man føle" , simple as dat.
Mit sigte med denne post er blot at pege på, at fjedrene i en ældre bil dårligt tåler de kraftige påvirkninger fra fartchikanerne ved højere hastighed, så respekter dem, og sænk hastigheden.
Metallurgiske betragtninger:
I en rusten fjeder dannes der nogle små rustgruber. Disse gruber vil resultere i en kærvvirkning, så materialet bliver kraftigt svækket.
I min gamle Volvo Amazon var jeg for mange år siden udsat for et højtlydt brud på én af de bageste fjedre, netop da jeg passerede en fart-chikane. Der lød et kraftigt "kang", som også kunne mærkes i hele karossen, og herefter havde den stolte ekvipage en slem slagside. En ny fjeder måtte til i begge sider. for at højden igen blev symmetrisk. Fjedre sætter sig jo med tiden.
Den lille fjederstump nederst har dimensioner meget tæt på dem i små PSA-biler. Har nogle reserve fjederben fra min AX på lager, og de ligner meget i størrelsen. Men den øverst fjederstump er nu fra en større og tungere ekvipage.
Kunne man ikke forestille sig denne mulige farlige situation ved et sådant fjederbrud: Dæksiden bliver revet op, hvis bruddet resulterer i en skarp stump på resten fjederen? Bare en tanke.
Misforstå mig ikke, jeg er en ærlig tilhænger af fart-chikanerne, for mange bilister respekterer ikke fartbegrænsningerne, og i et tæt befolket område må trafiksikkerheden veje tungest. "Vil man ikke høre, må man føle" , simple as dat.
Mit sigte med denne post er blot at pege på, at fjedrene i en ældre bil dårligt tåler de kraftige påvirkninger fra fartchikanerne ved højere hastighed, så respekter dem, og sænk hastigheden.
Metallurgiske betragtninger:
I en rusten fjeder dannes der nogle små rustgruber. Disse gruber vil resultere i en kærvvirkning, så materialet bliver kraftigt svækket.
I min gamle Volvo Amazon var jeg for mange år siden udsat for et højtlydt brud på én af de bageste fjedre, netop da jeg passerede en fart-chikane. Der lød et kraftigt "kang", som også kunne mærkes i hele karossen, og herefter havde den stolte ekvipage en slem slagside. En ny fjeder måtte til i begge sider. for at højden igen blev symmetrisk. Fjedre sætter sig jo med tiden.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Bo
Bo
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2393
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: Vejbump og knækkede fjedre!
Nu er det vel sådan, at en bil laves til max. 8 -10 års levetid, fra fabrikken..
I DK ganger vi det gerne med 2 og endda med 2,5
I DK ganger vi det gerne med 2 og endda med 2,5
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
-
- Moderator
- Indlæg: 1938
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Vejbump og knækkede fjedre!
Jo da, det er skam set at en fjeder stikker ind i dækket!!!
Jeg synes også det er fint med chikaner, men de kan klart blive for aggressive. De store bløde bump er intet værd for trafiksikkerhed - dem kører folk over i høj fart, måske fordi det kilder ;-)
Har en Amazon ikke bladfjedre bag? - aka hestevognsfjedre :-)
Jeg synes også det er fint med chikaner, men de kan klart blive for aggressive. De store bløde bump er intet værd for trafiksikkerhed - dem kører folk over i høj fart, måske fordi det kilder ;-)
Har en Amazon ikke bladfjedre bag? - aka hestevognsfjedre :-)
- Boxer
- Indlæg: 111
- Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
- Geografisk sted: Aarhus
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: Vejbump og knækkede fjedre!
@mikhan, endnu et eksempel på. at Danmark har været et foregangsland på miljøområdet. Omend det i dette tilfælde er ufrivilligt via vores skyhøje registreringsafgifter på nye biler.
Med Citroëns hydro-pneumatiske affjedringssystem slipper man helt for knækkede fjedre. Ok, kuglerne kan tabe pusten, så affjedringen bliver hård, men når det sker, er man ikke i tvivl. Men ingen risiko for revne dæk.
@SRO, nej det var den hollandsk producerede Volvo 340 serie med Variomatic "million-gearet", som havde bladfjedre. Ja, det ser umiddelbart lidt hestevognsagtigt ud, men bladfjederophænget har faktisk nogle væsentlige fordele: En vigtig én er, at den uaffjedrede vægt minimeres, da bladfjederen er både fjeder og bærende ophæng. Og fjederen er meget servicevenlig og nem at inspicere.
En Volvo Amazon har skam spiralfjedre på bagakslen. Se billedet. En ret stiv bagaksel, som må holdes på plads af en Panhardstang, da bagvognen ellers vil have helt sin egen vilje. Det har den nu under alle omstændigheder, hvis man giver for meget pedal i glat føre... baghjulene vil gerne overhale forhjulene
Med Citroëns hydro-pneumatiske affjedringssystem slipper man helt for knækkede fjedre. Ok, kuglerne kan tabe pusten, så affjedringen bliver hård, men når det sker, er man ikke i tvivl. Men ingen risiko for revne dæk.
@SRO, nej det var den hollandsk producerede Volvo 340 serie med Variomatic "million-gearet", som havde bladfjedre. Ja, det ser umiddelbart lidt hestevognsagtigt ud, men bladfjederophænget har faktisk nogle væsentlige fordele: En vigtig én er, at den uaffjedrede vægt minimeres, da bladfjederen er både fjeder og bærende ophæng. Og fjederen er meget servicevenlig og nem at inspicere.
En Volvo Amazon har skam spiralfjedre på bagakslen. Se billedet. En ret stiv bagaksel, som må holdes på plads af en Panhardstang, da bagvognen ellers vil have helt sin egen vilje. Det har den nu under alle omstændigheder, hvis man giver for meget pedal i glat føre... baghjulene vil gerne overhale forhjulene
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Bo
Bo
-
- Moderator
- Indlæg: 1938
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Vejbump og knækkede fjedre!
Ja, det er åbenbart mange år siden jeg sidst har været i nærheden af en Amazon - og det er det :-) Jeg huskede dem faktisk med bladfjedre, men demens kan jo ramme alle aldre :-)
Viste eksemplar synes at have fået en del kærlighed i vognbunden.
Bladfjederen er jo en gammel opfindelse og meget brugt gennem tiden, hvor man i dag dog primært ser dem anvendt på tungere køretøjer - og hestevogne ;-)
https://hagens.com/da/om-hagens-spring- ... torie.aspx
Viste eksemplar synes at have fået en del kærlighed i vognbunden.
Bladfjederen er jo en gammel opfindelse og meget brugt gennem tiden, hvor man i dag dog primært ser dem anvendt på tungere køretøjer - og hestevogne ;-)
https://hagens.com/da/om-hagens-spring- ... torie.aspx
- Boxer
- Indlæg: 111
- Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
- Geografisk sted: Aarhus
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: Vejbump og knækkede fjedre!
Ja, den der Amazon vognbund og de fleste omkringliggende komponenter ser friske ud. Undtagen benzintanken, den mangler lidt omsorg. Kan huske, at min rustede igennem ved benzinrørets forsyningsflange i bunden af tanken. Og det skete selvf. på det mest ubelejlige tidspunkt, netop som vi skulle på en længere tur med fuldt pakket bil. Jeg måtte ty til en hurtig nødløsning med "kemisk metal". Den nødløsning holdt flere år, ja faktisk resten af bilens tid.
Tak for linket til Hagens Fjedre. Super interessant læsning. Tænk, at bladfjedrene stammer helt fra det gamle Ægypten under farao Tutankhamon
Og spiralfjedre af stål er altså en ret ny opfindelse.
Tak for linket til Hagens Fjedre. Super interessant læsning. Tænk, at bladfjedrene stammer helt fra det gamle Ægypten under farao Tutankhamon
Og spiralfjedre af stål er altså en ret ny opfindelse.
Venlig hilsen
Bo
Bo
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2393
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: Vejbump og knækkede fjedre!
Min barndom var plaget af bladfjedre..
Voksede op med bl.a. min fars 2 stk Wartburg med bladfjedre for og bag.
PLUS en efterspændt "Brenderup trailer" med samme "opbygning"
Voksede op med bl.a. min fars 2 stk Wartburg med bladfjedre for og bag.
PLUS en efterspændt "Brenderup trailer" med samme "opbygning"
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
-
- Moderator
- Indlæg: 1938
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Vejbump og knækkede fjedre!
Jeg har godt nok aldrig set fladfjedre ligge på tværs af bilens retning, selvom jeg ikke er født i går
- Boxer
- Indlæg: 111
- Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
- Geografisk sted: Aarhus
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: Vejbump og knækkede fjedre!
Nej, heller ikke jeg. Har aldrig set opbygningen af en Wartburg undervogn før nu
Men som vi ser her, benytter nogle hestevogne sig af både tværstillede og langsgående bladfjedre. Vel sikkert for give bedre stabilitet i alle retninger, mon ikke?
Men som vi ser her, benytter nogle hestevogne sig af både tværstillede og langsgående bladfjedre. Vel sikkert for give bedre stabilitet i alle retninger, mon ikke?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Bo
Bo
-
- Moderator
- Indlæg: 1938
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Vejbump og knækkede fjedre!
Den tværstillede bladfjeder på den viste hestevogn giver absolut ingen stabilitet - kun fjedring. Den må nærmere være ret ustabil, så der er et andet led/ophæng som sikrer stabilitet.
- Boxer
- Indlæg: 111
- Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
- Geografisk sted: Aarhus
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: Vejbump og knækkede fjedre!
Ja, bagakslen på hestevognen ( museumsgenstand nr. 9 ) har nogle stabilisatorstænger. Se billede.
Og vi kan også se, at forakslen har påhængslet en langsgående stang til at optage trækket fra hestene. Det ville de tværgående bladfjedre slet ikke kunne holde til. At man har anbragt de forreste bladfjedre på tværs, synes jeg er ret genialt: Forakslen kan herved dreje ved at vride fjedrene. Og der er en indbygget selvoprettende virkning
Søren, på Hagens Fjedres hj. side kan man læse, at bladfjedre er kendt siden Tutankhamuns tid ( ca. 3400 år siden ). Det skal nok passe, men de må have være lavet af træ og ikke jern. Opfindelsen af smedekunsten tilskrives ganske vist de gamle ægyptere, men de kunne "kun" smede ting af bronze/kobber/tin på Tuts tid.
Jern blev af ægypterne tilbedt som et helt særligt materiale, dels for dets store styrke, dels for dets sjældenhed. Man kendte det kun i ren form fra jernmeteorer. Tut er begravet med en dolk lavet af en jernmeteor. Ved at studere jernets isotop-profil har man fået vished for, at det stammer fra en jernmeteor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tutankham ... ron_dagger
Og bilbranchen er slet ikke færdig med bladfjedrene. Den nyeste Chevrolet Corvette anvender stadig en særlig bladfjeder, og det gør den nyeste Volvo XC90 og en del andre. Læs mere her:
https://en.wikipedia.org/wiki/Corvette_leaf_spring
Og vi kan også se, at forakslen har påhængslet en langsgående stang til at optage trækket fra hestene. Det ville de tværgående bladfjedre slet ikke kunne holde til. At man har anbragt de forreste bladfjedre på tværs, synes jeg er ret genialt: Forakslen kan herved dreje ved at vride fjedrene. Og der er en indbygget selvoprettende virkning
Søren, på Hagens Fjedres hj. side kan man læse, at bladfjedre er kendt siden Tutankhamuns tid ( ca. 3400 år siden ). Det skal nok passe, men de må have være lavet af træ og ikke jern. Opfindelsen af smedekunsten tilskrives ganske vist de gamle ægyptere, men de kunne "kun" smede ting af bronze/kobber/tin på Tuts tid.
Jern blev af ægypterne tilbedt som et helt særligt materiale, dels for dets store styrke, dels for dets sjældenhed. Man kendte det kun i ren form fra jernmeteorer. Tut er begravet med en dolk lavet af en jernmeteor. Ved at studere jernets isotop-profil har man fået vished for, at det stammer fra en jernmeteor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tutankham ... ron_dagger
Og bilbranchen er slet ikke færdig med bladfjedrene. Den nyeste Chevrolet Corvette anvender stadig en særlig bladfjeder, og det gør den nyeste Volvo XC90 og en del andre. Læs mere her:
https://en.wikipedia.org/wiki/Corvette_leaf_spring
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Bo
Bo
-
- Indlæg: 18
- Tilmeldt: ons 15. apr 2020 11:58
- Kontakt:
Re: Vejbump og knækkede fjedre!
Herligt forum Lærer en masse om Citroen, mærkets styrke og svaghed, godt for en passioneret citroenejer.
Men her også om bladfjedre og ægyptologi. Tak til Boxer for et spændende indlæg!
Men her også om bladfjedre og ægyptologi. Tak til Boxer for et spændende indlæg!
- posh
- Indlæg: 1917
- Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
- Geografisk sted: kolding
- Kontakt:
Re: Vejbump og knækkede fjedre!
husker jeg ikke helt forkert havde også Fiat (600/850) tværstillet bladfjeder foran, det er brugt i mange konstruktioner og som alt andet både fordele og ulemper, affjedringen er jo en lang række kompromisser (de kan jo sagtens lave en udervogn derr suverænt holder bilen på plads men den bliver så stiv at man skal køre med nyrebælte, det er jo bla. derfor kun biler som for almindelige mennesker er ubetalelige, jeg tænker på dem med elektronisk undervogn/affjedring hvor man kan skifte mellem sport komfort terræn etc.
https://fiat-600.com/fiat%20600%20abarth
https://fiat-600.com/fiat%20600%20abarth
Senest rettet af posh søn 18. apr 2021 13:17, rettet i alt 1 gang.
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
-
- Indlæg: 21
- Tilmeldt: fre 24. mar 2017 23:54
- Geografisk sted: Vanløse -- C3 1,6 2007
- Kontakt:
Re: Vejbump og knækkede fjedre!
Re: Vejbump og knækkede fjedre!
Ulæst indlæg af SRO » fre 16. apr 2021 21:16
Jeg har godt nok aldrig set fladfjedre ligge på tværs af bilens retning, selvom jeg ikke er født i går
Jeg ved at ford v8 1934 havde en tværgående bladfjeder på bagakslen. Stabilitetsmæssig ikke en god løsning. En yderligere fatal fejl, var at den kunne køre stærkt, ikke rigtig forenlig med at det var den sidste model med mekaniske bremser og de skulle justeres ret ofte hvis de skulle virke "optimalt"
Ulæst indlæg af SRO » fre 16. apr 2021 21:16
Jeg har godt nok aldrig set fladfjedre ligge på tværs af bilens retning, selvom jeg ikke er født i går
Jeg ved at ford v8 1934 havde en tværgående bladfjeder på bagakslen. Stabilitetsmæssig ikke en god løsning. En yderligere fatal fejl, var at den kunne køre stærkt, ikke rigtig forenlig med at det var den sidste model med mekaniske bremser og de skulle justeres ret ofte hvis de skulle virke "optimalt"
- posh
- Indlæg: 1917
- Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
- Geografisk sted: kolding
- Kontakt:
Re: Vejbump og knækkede fjedre!
En ny Volvo v90 har da også tværliggende bladfjeder i Bag
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
- Boxer
- Indlæg: 111
- Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
- Geografisk sted: Aarhus
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: Vejbump og knækkede fjedre!
@UHJ, jamen selv tak Det var Søren SRO's link til Hagens Fjedre med oplysningen om bladfjederens oprindelse i det gamle Ægypten, der fik mig til at dykke ned i emnet.
@posh, også det var ny viden for mig ang. en Fiat 600. Generelt er vi jo mange, der har en overfladisk tilbøjelighed til kun at se på en bils ydre, og så selvf. motorens ydeevne. Når man dykker ned under overfladen, kommer en masse uventede og spændende tekniske detaljer frem. @Gert S. aha, bagakslen på en 1934 Ford V8 var også affjederet af en bladfjeder. Nu nævner du de stabilitetsmæssige mangler ved denne løsning. Jeg kan nemt forestille mig, at løsningen har manglet kørekomfort, men eksempelvis pendulaksler ved bagakslen er nu efter min mening en direkte farlig løsning.
Pendulaksler ved bagakslen var vel især brugt i biler med hækmotor, men visse luksusbiler havde det nu også. Jeg vil f. eks. meget nødigt køre stærkt på en ujævn og kurvet vejbane i denne Mercedes-Benz W153, selvom den i sin tid skulle have været en luksusbil:
@posh, også det var ny viden for mig ang. en Fiat 600. Generelt er vi jo mange, der har en overfladisk tilbøjelighed til kun at se på en bils ydre, og så selvf. motorens ydeevne. Når man dykker ned under overfladen, kommer en masse uventede og spændende tekniske detaljer frem. @Gert S. aha, bagakslen på en 1934 Ford V8 var også affjederet af en bladfjeder. Nu nævner du de stabilitetsmæssige mangler ved denne løsning. Jeg kan nemt forestille mig, at løsningen har manglet kørekomfort, men eksempelvis pendulaksler ved bagakslen er nu efter min mening en direkte farlig løsning.
Pendulaksler ved bagakslen var vel især brugt i biler med hækmotor, men visse luksusbiler havde det nu også. Jeg vil f. eks. meget nødigt køre stærkt på en ujævn og kurvet vejbane i denne Mercedes-Benz W153, selvom den i sin tid skulle have været en luksusbil:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Bo
Bo
-
- Moderator
- Indlæg: 1938
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Vejbump og knækkede fjedre!
Ja, pendulaksler er helt hen i vejret, men billigt i "udviklingsomkostninger"
Det overrasker mig faktisk meget, at høre at bladfjedre anvendes i bilerne den dag i dag, men så blev jeg da så meget klogere.
Den Fiat 600 - den ser da ud til at ændre på camberen, når bilen fjedrer. Som jeg husker Fiat Ritmo var det samme type ophæng - der hang baghjulene ret meget indad forneden, hvis man løftede bilen fra jorden.
Ja, der er jo ingen tvivl om at Citroën var oppe på beatet mht. affjedringsudvikling - og hvor er det dog ærgerligt, at man tilsyneladende går baglæns i udviklingen - bladfjedre.... BLADFJEDRE
Affjedringen fra C6'eren skulle være det mest effektive affjedringssystem der til dato er udviklet, men nok heller ikke noget for lægmand at fejlsøge på eller vedligeholde.
Forresten; nogen der kender den reelle årsag til at man indstillede produktionen efter blot ca. 20.000 biler?
Da man annoncerede afvikling af det hydropneumatiske affjedringssystem annoncerede man det afløser - som jeg husker det. Er der noget der ved hvad det blev til?
Det overrasker mig faktisk meget, at høre at bladfjedre anvendes i bilerne den dag i dag, men så blev jeg da så meget klogere.
Den Fiat 600 - den ser da ud til at ændre på camberen, når bilen fjedrer. Som jeg husker Fiat Ritmo var det samme type ophæng - der hang baghjulene ret meget indad forneden, hvis man løftede bilen fra jorden.
Ja, der er jo ingen tvivl om at Citroën var oppe på beatet mht. affjedringsudvikling - og hvor er det dog ærgerligt, at man tilsyneladende går baglæns i udviklingen - bladfjedre.... BLADFJEDRE
Affjedringen fra C6'eren skulle være det mest effektive affjedringssystem der til dato er udviklet, men nok heller ikke noget for lægmand at fejlsøge på eller vedligeholde.
Forresten; nogen der kender den reelle årsag til at man indstillede produktionen efter blot ca. 20.000 biler?
Da man annoncerede afvikling af det hydropneumatiske affjedringssystem annoncerede man det afløser - som jeg husker det. Er der noget der ved hvad det blev til?
- Boxer
- Indlæg: 111
- Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
- Geografisk sted: Aarhus
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: Vejbump og knækkede fjedre!
Citroëns hydropneumatiske affjedring vil jeg påstå, er det bedste kompromis mellem komfort og køreegenskaber overhovedet.
Flere luksusmærker har jo også lavet det på licens: Rolls Royce, Mercedes Benz, BMW m.fl.
Rolls Royce Silver Shadow er den bedst sælgende Rolls nogensinde og havde licens på Citroëns affjedring lige fra starten i 1965.
Spændende britisk hj.side om hydrauliksystemet i en Silver Shadow:
https://www.rrsilvershadow.com/Emenu/hydr.htm
Angående ophør med produktion af C6. I følge denne artikel fra hjemlandet skulle det udelukkende skyldes for lave salgstal:
https://www.turbo.fr/actualite-automobi ... ente-98209
Flere luksusmærker har jo også lavet det på licens: Rolls Royce, Mercedes Benz, BMW m.fl.
Rolls Royce Silver Shadow er den bedst sælgende Rolls nogensinde og havde licens på Citroëns affjedring lige fra starten i 1965.
Spændende britisk hj.side om hydrauliksystemet i en Silver Shadow:
https://www.rrsilvershadow.com/Emenu/hydr.htm
Angående ophør med produktion af C6. I følge denne artikel fra hjemlandet skulle det udelukkende skyldes for lave salgstal:
https://www.turbo.fr/actualite-automobi ... ente-98209
Venlig hilsen
Bo
Bo
- posh
- Indlæg: 1917
- Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
- Geografisk sted: kolding
- Kontakt:
Re: Vejbump og knækkede fjedre!
den der med pendulakseler kræver lige en kommentar, de er nu ikke så ringe endda, faktisk sidder de også i en sprit ny citroen (foran) og en lige så ny Porche 911 bagi, problemet med dem var at de havde udeladt en krængningsstabilator bagi da man lavede de første modeller med uafhængige affjedrede baghjul hvilket resulterede i at en aksel kunne rejse sig lodret op hvis hjulet i et sving ramte en forhindring,dette blev løst med en stabilisator baagi lignende den foran, og vupti fungereede det fint, naturligvis med en masse andre modifikationer
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
- Carsten S
- Site Admin
- Indlæg: 1765
- Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
- Geografisk sted: 8653 Them
- Diagbox: Ja
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Re: Vejbump og knækkede fjedre!
Mener ikke C6 afviger fra C5 i affjedringen. Men jeg tager måske fejl?
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.