Krumtaplejer

Besvar
SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Krumtaplejer

Ulæst indlæg af SRO » fre 5. feb 2021 21:12

Hej

Motor: EW10A

Jeg har demonteret disse krumtaplejer og synes de ser lidt "sjove ud" på overfladen.
Krumtaplejer.jpg
Umiddelbart synes alulegeringen delvist at være slidt af. Sølerne på krumtappen ligner noget fra en helt ny krumtap, der lige har forladt fabrikken.
Motoren kører fint og der ikke så meget som antydning af slid, mislyde eller andet ubehageligt - kører bare!
Motoren er adskilt for ompakning pga. ret stort oliespild.

I min optik er det slid, men jeg har vist det til nogle stykker og modtaget sparring - budene går fra korrosion af en art, til slidtage.

Udfordringen er så, at der findes fem forskellige lejestørrelser, i form af at den ene lejehalvdel er den samme til alle størrelser, men den anden halvdel fås så i fem forskellige størrelser.
Størrelserne synes at skulle bære en farvemarkering, men den kan jeg kun finde indikation af på én lejehalvdel af de fem viste. Der står så også nogle numre på bagsiden, men der kan jeg så ikke finde noget i forhold til originaldok. der bare minder om de numre.

Ja, jeg kan selvfølgelig gå i gang med plastic gauge, indkøbe lejer i alle størrelser og så finde de rette, meeeeeen.
Bilen har kørt godt 200.000 km og normalt går de motorer jo snildt 400.000-500.000 km - og skrottes med bilen.

Lejerne er ikke lige til at opdrive - og at finde en brugt motor fra sådan en bil er jo heller ikke noget der kan lade sig gøre på hvert et gadehjørne (de kører bare og der er intet salg i dem, brugt - og når lejerne ikke lige kan købes, så indikerer det jo heller ikke at være et problemområde)

What to do??? Nogen der har lyst til at byde ind? - hvad ville du gøre?
Er det bare i med lejerne igen, samle kværnen med nogle friske pakninger og så ud og køre igen, måske lidt hyppigere olieskift de sidste leveår?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Krumtaplejer

Ulæst indlæg af Carsten S » lør 6. feb 2021 09:11

Der skulle være stemplet en kode på hhv. blok og krumtap, der indikerer hvilke lejer der skal anvendes.

Måske dette dokument kan hjælpe dig i din søgen?
EW10A_Tekniske_data_krumtap.pdf
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Krumtaplejer

Ulæst indlæg af john_madsen » søn 7. feb 2021 22:19

Jeg ville bare sætten dem i igen. De kan jo skiftes nedefra, hvis det engang bliver et problem, hvilket jeg ikke tror det gør.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Krumtaplejer

Ulæst indlæg af SRO » søn 7. feb 2021 23:55

Takker for jeres input.

Carsten: Der er ikke umiddelbart nogle numre at finde i blokken.

John: Jeg er i mellemtiden også kommet frem til, at de kommer i igen. Motoren spandt som en mis og blev som nævnt kun adskilt pga. ret stort oliespild.

Oprindeligt var det også planen at lave "tætningsøvelsen" nedefra - dog skal gearkasse, kobling og svinghjul demonteres, idet krumtaphuset hvor "halvdelen" af pakdåserne jo sidder i samtidig fungerer som lejeoverfald for hovedlejerne.
Da der så dukkede flere utætheder op, herunder omkring topstykke mv. besluttede jeg at tage de sidste smådele af, forbro ned, tage kværnen ud og pakke den helt om. Sådan en bil fylder en del, når den adskilles :-)

Alle pakninger er hårde/stive, selv silikonen er som sten, så der er måske ikke noget at sige til, at den var utæt flere steder.
Så mangler der kun alt det "sjove" med afrensninger, ompakning af topstykke, de sidste stumper fra Frankrig samt tid til at komme videre med opgaven.

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Krumtaplejer

Ulæst indlæg af posh » man 8. feb 2021 12:15

hvis ikke der er ridser/spor i lejepanderne er de sikkert ok, misfarvningen skyldes sikker kun varme og har ingen betydning for holdbarheden, bare vær omhyggelig med olie når du samler den igen og bland endelig ikke lejepanderne de skal sidde præcis hvor de sad før adskillelse
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Krumtaplejer

Ulæst indlæg af SRO » tirs 9. feb 2021 12:15

Ja, varme er da også en mulighed. Sjovt så mange bud jeg har modtaget fra forskellige sider.

Ja, lejepanderne skal naturligvis monteres hvor de sad - netop derfor de er linet op.... men de kunne jo selvfølgelig været blandet rundt :)

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2391
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Krumtaplejer

Ulæst indlæg af mikhan » tirs 9. feb 2021 12:22

Jeg ville klart bytte rundt på dem.. Så får de jo fremadrettet slid hvor de tidligere ikke har haft det.

Se det som et ekstra bud Søren ;) ;) ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Krumtaplejer

Ulæst indlæg af SRO » tirs 9. feb 2021 14:27

Det er altid rart med et ekstra bud - super fed ide! :handgestures-thumbupright:

Man skal jo bruge reservedelene helt op, hvis man vil skåne miljøet og holde bil for små penge.

Jeg plejer også at vende bremseklodserne, når de er brugt op på den ene side :lol:
Når stemplerne så er lige ved at poppe ud, lægger jeg et stykke træ ind, så kan de klare et par tusinde km mere :auto-driving: - det bliver næsten økologisk.

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Krumtaplejer

Ulæst indlæg af posh » tirs 9. feb 2021 14:34

SRO skrev:
tirs 9. feb 2021 14:27
Det er altid rart med et ekstra bud - super fed ide! :handgestures-thumbupright:

Man skal jo bruge reservedelene helt op, hvis man vil skåne miljøet og holde bil for små penge.

Jeg plejer også at vende bremseklodserne, når de er brugt op på den ene side :lol:
Når stemplerne så er lige ved at poppe ud, lægger jeg et stykke træ ind, så kan de klare et par tusinde km mere :auto-driving: - det bliver næsten økologisk.
Det afhænger jo i nogen grad af hvilken type træ du bruger, her er godt tørt bøgetræ rigtig godt, man skal kun passe på med svensk nåletræ, det holder skidt godt 🐒
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
Virketoften
Indlæg: 70
Tilmeldt: tirs 9. feb 2021 06:51
Geografisk sted: Odense
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Krumtaplejer

Ulæst indlæg af Virketoften » ons 10. feb 2021 07:38

Hej jo de ser underlige ud men der er altid brugsspor . jeg ville tage dem med til nogen er ved noget mere om det . i Odense plejer jeg at bruge Fyens Kardan . der ville jeg håbe de kunne måle sig til hvilke de ville sælge mig
Bedst med nye men de gamle går måske også an når nu der ikke var problemer før . ps hvis du lader de gamle køre i en forventning at du bare skifter når de går så kan man godt regne med , når det sker , at krumtap skal ud og slibes for et defekt leje tager ofte lejebanen på krumtap med sig
Citroen C4 Grand Picasso 1.6 BlueHdi AUT 2016

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Krumtaplejer

Ulæst indlæg af SRO » tors 18. feb 2021 17:36

Bilen er samlet og alt spiller som det skal - ingen antydninger af mislyde eller andet ubehageligt :-)

Besvar