Fossilfri diesel HV100
- Lars4733
- Indlæg: 1544
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Fossilfri diesel HV100
Hej med Jer
Nu hvor det kommer mere og mere ud vil jeg da høre om der er nogen af Jer der har erfaringer med fossilfri diesel i "vores biler"..?
Jeg tænker her på bla denne fra Circle K - https://www.circlek.dk/erhverv/hvo - den findes også hos bla Q8
Lige pt er den jo ret dyr som jeg forstår det og den findes ikke helt så mange steder, men når den bliver mere udbredt og forhåbentlig får en afgiftsfordel, er det så noget man "tør" hælde på sin dieselbil bare uden videre?
Som jeg forstår det kan det faktisk være en fordel mht partikler osv, så det vil vel være godt for partikelfilter og give mindre tilsodning osv?
Men er der en bagside på medaljen? Ud over prisen?
Her på min arbejdsplads har vi fra 1.2.21 lavet aftale med vores primære distributør om at der kun benyttes HV100 svarende til de kilometer de kører for os, det er jo et pænt skridt i den rigtige retning...
https://www.lemu.dk/da/om-os/nyheder-og ... stribution
Nu hvor det kommer mere og mere ud vil jeg da høre om der er nogen af Jer der har erfaringer med fossilfri diesel i "vores biler"..?
Jeg tænker her på bla denne fra Circle K - https://www.circlek.dk/erhverv/hvo - den findes også hos bla Q8
Lige pt er den jo ret dyr som jeg forstår det og den findes ikke helt så mange steder, men når den bliver mere udbredt og forhåbentlig får en afgiftsfordel, er det så noget man "tør" hælde på sin dieselbil bare uden videre?
Som jeg forstår det kan det faktisk være en fordel mht partikler osv, så det vil vel være godt for partikelfilter og give mindre tilsodning osv?
Men er der en bagside på medaljen? Ud over prisen?
Her på min arbejdsplads har vi fra 1.2.21 lavet aftale med vores primære distributør om at der kun benyttes HV100 svarende til de kilometer de kører for os, det er jo et pænt skridt i den rigtige retning...
https://www.lemu.dk/da/om-os/nyheder-og ... stribution
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
-
- Moderator
- Indlæg: 1922
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Fossilfri diesel HV100
Produktionskapaciteten er ikke ret høj og der vil nok gå en rum tid, inden du som privatperson vil få den option på den lokale tankstation.
Du bør følge fabrikantens anbefalinger til brændstof og ikke ekperimentere selv.
Du bør følge fabrikantens anbefalinger til brændstof og ikke ekperimentere selv.
- JensNo
- Indlæg: 354
- Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
- Geografisk sted: Hønefoss
- Diagbox: Ja
- Version: V5.29
- Kontakt:
Re: Fossilfri diesel HV100
Det er vel nogenlunde tilsvarende som at køre på rapsolie og det klare en dieselbil fint, forskellen er bare at det ikke er lovligt.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech
- Lars4733
- Indlæg: 1544
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Fossilfri diesel HV100
Der er nu ikke tale om at jeg vil "eksperimentere" selv - iflg Circle K kan man sagtens køre på produktet, ved erhvervskørsel anbefaler de dog at indhente fabrikantens accept..
Og nej, pt er det ikke "hvermands brændstof" - men man kan jo reelt tanke det hvis man er på en af de nævnte tankstationer..
Min tanke var blot om man måske er på vej i den rigtige retning, med en "diesel" der ikke soder nær så meget, yder mere og har langt færre partikler - det burde jo iflg Circle K jo nærmest være kræs for motoren?
Som de skriver:
Fordelene ved HVO 100
Da HVO 100 produceres af 100% genanvendelige råmaterialer, såsom vegetabilsk olie og animalsk fedt fra f.eks. slagteriaffald, opnås der ved brug af HVO 100 en besparelse i udledning af CO2 i et ”vugge til grav” perspektiv.
En C02 besparelsen opnås, da råmaterialet der anvendes til fremstilling af HVO 100, optager CO2 i vækstfasen. Dermed opnås en genanvendelighed af CO2 på op til 90% sammenlignet med fossilt diesel.
HVO 100 har en renere forbrænding grundet et højere indhold af brint. Derfor vil brugeren af HVO 100 også opleve en mindre udledning af skadelige stoffer såsom partikelforurening, kvælstofoxider (NOx), og kulilte (CO).
Cetantallet eller ’tænd-villighed’ for HVO 100 er 70, som er betydeligt højere sammenlignet med 51 for fossil diesel. Det giver ekstra kraft til køretøjet og en mere effektiv og renere forbrænding, som reducerer sod i motorer.
HVO 100 har bedre køleegenskaber sammenlignet med almindelig diesel.
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
-
- Moderator
- Indlæg: 1922
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Fossilfri diesel HV100
Jeg skal beklage, hvis jeg på nogen måde er kommet til at lyde belærende eller andet - det kan jo nemt ske på skrift og er og har aldrig været min intention.
Jeg mente blot, at jeg vil anbefale, at køre på de dråber som bil/motorfabrikanten anbefaler, ikke Circle K.
Det er jo dejligt, at du vil være miljøbevidst og hvis vi alle, hver især ("sammen" skulle jeg måske sige i disse coronatider ) gør vort til ikke at svine mere end højst nødvendigt og i øvrigt at rydde op efter os selv, så kan det være med til at forlænge livet, som vi kender det i dag, på vores jord.
Når man tænker på, at f.eks. Kina fortsat opfører det ene kulkraftværk efter det andet for at opfylde et stadigt stigende energibehov, så tror jeg ikke at HV100 til alle dieselbiler i DK redder jorden, men ikke dermed sagt, at vi bare skal svine løs, men også huske at sætte tingene lidt i perspektiv, når vi taler om miljø.
Hvis man ødelægger motoren i sin bil (siger ikke at det er tilfældet) ved at køre på andet brændstof end det motoren er designet til, så skal der måske en ny motor til og den gamle smeltes om - ja, så går der jo CO2 og partikler til produktion af energien til begge motorer, ny kølervæske, olie og oliefilter, energi til at holde værstedet varmt for mekanikeren der udfører jobbet, energi til lys så han kan se osv. osv. - ja, så var det måske bedre, samlet set, at lade den oprindelige motor køre videre på alm. diesel.
Bilen har jo formentlig partikelfilter - ja, det burde jo, teoretisk set i hvert fald, begrænse udledningen af partikler.
Jeg mente blot, at jeg vil anbefale, at køre på de dråber som bil/motorfabrikanten anbefaler, ikke Circle K.
Det er jo dejligt, at du vil være miljøbevidst og hvis vi alle, hver især ("sammen" skulle jeg måske sige i disse coronatider ) gør vort til ikke at svine mere end højst nødvendigt og i øvrigt at rydde op efter os selv, så kan det være med til at forlænge livet, som vi kender det i dag, på vores jord.
Når man tænker på, at f.eks. Kina fortsat opfører det ene kulkraftværk efter det andet for at opfylde et stadigt stigende energibehov, så tror jeg ikke at HV100 til alle dieselbiler i DK redder jorden, men ikke dermed sagt, at vi bare skal svine løs, men også huske at sætte tingene lidt i perspektiv, når vi taler om miljø.
Hvis man ødelægger motoren i sin bil (siger ikke at det er tilfældet) ved at køre på andet brændstof end det motoren er designet til, så skal der måske en ny motor til og den gamle smeltes om - ja, så går der jo CO2 og partikler til produktion af energien til begge motorer, ny kølervæske, olie og oliefilter, energi til at holde værstedet varmt for mekanikeren der udfører jobbet, energi til lys så han kan se osv. osv. - ja, så var det måske bedre, samlet set, at lade den oprindelige motor køre videre på alm. diesel.
Bilen har jo formentlig partikelfilter - ja, det burde jo, teoretisk set i hvert fald, begrænse udledningen af partikler.
- posh
- Indlæg: 1917
- Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
- Geografisk sted: kolding
- Kontakt:
Re: Fossilfri diesel HV100
Frostfri diesel............. havd dælen handler det om, ganske alimindelig dieselolie virker fint indtil minus ca 20 gr, først derefter kan man risikere parafindannelse, men det kræver så også at den oli der er i tanken er minus 20 grader, hvilker her til lands nok sker i snit 2 gange hver århundrede, og skulle der blive så koldt, en udetemperatur på minus mindst 30 grader over længere tid er der sikkert ingen grund til at køre særlig meget
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
- Lars4733
- Indlæg: 1544
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Fossilfri diesel HV100
Fossilfri - ikke frostfri - biodiesel, gammel fritureolie osv...posh skrev: ↑tirs 2. feb 2021 20:00Frostfri diesel............. havd dælen handler det om, ganske alimindelig dieselolie virker fint indtil minus ca 20 gr, først derefter kan man risikere parafindannelse, men det kræver så også at den oli der er i tanken er minus 20 grader, hvilker her til lands nok sker i snit 2 gange hver århundrede, og skulle der blive så koldt, en udetemperatur på minus mindst 30 grader over længere tid er der sikkert ingen grund til at køre særlig meget
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2393
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: Fossilfri diesel HV100
Alt er muligt her i denne vinterposh skrev: ↑tirs 2. feb 2021 20:00Frostfri diesel............. havd dælen handler det om, ganske alimindelig dieselolie virker fint indtil minus ca 20 gr, først derefter kan man risikere parafindannelse, men det kræver så også at den oli der er i tanken er minus 20 grader, hvilker her til lands nok sker i snit 2 gange hver århundrede, og skulle der blive så koldt, en udetemperatur på minus mindst 30 grader over længere tid er der sikkert ingen grund til at køre særlig meget
Min sprinklervæske (minus 12 grader) frøs omgående på ruden idag. Ved 0 grader ude ?? Så !!!
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..