Overvejer at skifte den gamle bil ud..

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1544
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Overvejer at skifte den gamle bil ud..

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 16. apr 2020 09:22

Nu hvor den "gamle dame" har rundet de 500.000 km begynder overvejelserne for om hun bør skiftes ud mens legen er "god"

Hun er kørende, men har dog lidt forskellige småting der bør udbedres inden evt syn til oktober..

Nu hvor service.citroen jo ikke længere er gratis, så kan man ikke bare gå ind på evt mulige "nye" brugte biler og se deres oprindelige specifikationer, produktionsdata osv så er det svært at sammenligne de forskellige modeller og udstyrsvarianter..

Jeg ved ikke om andre har samme oplevelse som jeg med større tunge 2 akslede trailere efter bilen at undervognen skal arbejde meget mere pga bevægelserne fra traileren?
Når jeg har hestetraileren på bliver det lidt som at køre i gummiged - det var det også i min første C5'er og har været sådan i de godt 2,5 år jeg har haft den nuværende - bilen nærmest gynger frem og tilbage og man kan høre pumpen kører meget mere end når traileren ikke er på.

Så jeg overvejer om jeg skal skifte helt væk fra hydraulikken, men vil jo stadig gerne kunne hive de 1500 kg med rundt (eller gerne mere..)

Hvis man fandt en C5 eller feks Peugeot 406/407 med aut.gear - kan disse så tåle kørsel med trailer - har de den ekstra køling af olien til disse?
Er blevet tilbudt en C5 2003 stc som 2 liters benziner med aut.gear - den er naturligvis langt mere tørstig end min diesel og har ikke samme kræfter, men så ofte kører jeg heller ikke med den store trailer - er der noget specielt ved automatgearet man skal være opmærksom på på disse?
Og hvad er tandremsintervallet på en 2 liters benziner fra december 2003?

Jeg vil, nærig som jeg er, helst holde mig til biler i prisklassen 10-15000 kr så de ikke taber for meget i værdi de par år jeg typisk kører i dem - med ca 40-50.000 km årligt vil en nyere bil tabe for meget i min optik.

Har I nogle forslag til bil? Helst hvide plader, helst med træk til 1500 kg eller mere samt om muligt aut.gear.
Diesel vs benzin er jeg lidt i tvivl om, diesel er jo mest økonomisk, men efterhånden begynder der jo at være en del begræsninger i hvor man må køre med dem hvis man tager syd for grænsen.. (hvis den en dag skulle lukke op igen...)
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Overvejer at skifte den gamle bil ud..

Ulæst indlæg af john_madsen » tors 16. apr 2020 18:28

jeg har pt. en 407sw 1.6hdi. Det er også et badekar at køre i, når jeg har trailer 2000kg eller campingvogn 1400kg efter den. Det er jo i bund og grund den samme som C5'eren, bare uden hydraulik (årsagen til jeg valgte den).
Min egen teori er at jo kortere der er fra bagakslen til trækket, jo bedre er bilen til at slæbe noget på krogen.
Mine kassevogne har været perfekte til trailere. På 2. pladsen kom Berlingoen og på 3. pladsen C3'eren. Alle med kort afstand fra bagaksel til træk.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

pug407aut
Indlæg: 472
Tilmeldt: lør 3. jun 2017 17:51
Geografisk sted: Aalborg
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Overvejer at skifte den gamle bil ud..

Ulæst indlæg af pug407aut » tors 16. apr 2020 19:46

Lars4733 skrev:
tors 16. apr 2020 09:22
Nu hvor den "gamle dame" har rundet de 500.000 km begynder overvejelserne for om hun bør skiftes ud mens legen er "god"

Hun er kørende, men har dog lidt forskellige småting der bør udbedres inden evt syn til oktober..

Nu hvor service.citroen jo ikke længere er gratis, så kan man ikke bare gå ind på evt mulige "nye" brugte biler og se deres oprindelige specifikationer, produktionsdata osv så er det svært at sammenligne de forskellige modeller og udstyrsvarianter..

Jeg ved ikke om andre har samme oplevelse som jeg med større tunge 2 akslede trailere efter bilen at undervognen skal arbejde meget mere pga bevægelserne fra traileren?
Når jeg har hestetraileren på bliver det lidt som at køre i gummiged - det var det også i min første C5'er og har været sådan i de godt 2,5 år jeg har haft den nuværende - bilen nærmest gynger frem og tilbage og man kan høre pumpen kører meget mere end når traileren ikke er på.

Så jeg overvejer om jeg skal skifte helt væk fra hydraulikken, men vil jo stadig gerne kunne hive de 1500 kg med rundt (eller gerne mere..)

Hvis man fandt en C5 eller feks Peugeot 406/407 med aut.gear - kan disse så tåle kørsel med trailer - har de den ekstra køling af olien til disse?
Er blevet tilbudt en C5 2003 stc som 2 liters benziner med aut.gear - den er naturligvis langt mere tørstig end min diesel og har ikke samme kræfter, men så ofte kører jeg heller ikke med den store trailer - er der noget specielt ved automatgearet man skal være opmærksom på på disse?
Og hvad er tandremsintervallet på en 2 liters benziner fra december 2003?

Jeg vil, nærig som jeg er, helst holde mig til biler i prisklassen 10-15000 kr så de ikke taber for meget i værdi de par år jeg typisk kører i dem - med ca 40-50.000 km årligt vil en nyere bil tabe for meget i min optik.

Har I nogle forslag til bil? Helst hvide plader, helst med træk til 1500 kg eller mere samt om muligt aut.gear.
Diesel vs benzin er jeg lidt i tvivl om, diesel er jo mest økonomisk, men efterhånden begynder der jo at være en del begræsninger i hvor man må køre med dem hvis man tager syd for grænsen.. (hvis den en dag skulle lukke op igen...)
Få kontrolleret påløbsbremsen på din trailer, da støddæmperen der i, med stor sandsynlighed er gået til, et bremseeftersyn på traileren vil ikke være nogen skade til.
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 725.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1544
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Overvejer at skifte den gamle bil ud..

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 16. apr 2020 21:05

john_madsen skrev:
tors 16. apr 2020 18:28
jeg har pt. en 407sw 1.6hdi. Det er også et badekar at køre i, når jeg har trailer 2000kg eller campingvogn 1400kg efter den. Det er jo i bund og grund den samme som C5'eren, bare uden hydraulik (årsagen til jeg valgte den).
Min egen teori er at jo kortere der er fra bagakslen til trækket, jo bedre er bilen til at slæbe noget på krogen.
Mine kassevogne har været perfekte til trailere. På 2. pladsen kom Berlingoen og på 3. pladsen C3'eren. Alle med kort afstand fra bagaksel til træk.
Nu er 407’eren jo en helt anden konstruktion end de første C5’ere - det var da vist først den sidste serie C5 der havde samme type hjulophæng?

Men ja, udhænget bagtil har betydning for bevægelserne i forhold til trailerkørsel, det giver god mening.
Men i så fald vil en stationcar/break C5 jo være værre end min berline..

Ser lidt på 407’ere, hvordan er det med de 1,6 HDI’ere med 109 Hk og partikelfilter i forhold til min gamle 2.0 RHZ motor med 109 Hk og intet partikelfilter..
Er de driftsikre og til at vedligeholde?
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Overvejer at skifte den gamle bil ud..

Ulæst indlæg af john_madsen » tors 16. apr 2020 21:13

Lars4733 skrev:
tors 16. apr 2020 21:05
john_madsen skrev:
tors 16. apr 2020 18:28
jeg har pt. en 407sw 1.6hdi. Det er også et badekar at køre i, når jeg har trailer 2000kg eller campingvogn 1400kg efter den. Det er jo i bund og grund den samme som C5'eren, bare uden hydraulik (årsagen til jeg valgte den).
Min egen teori er at jo kortere der er fra bagakslen til trækket, jo bedre er bilen til at slæbe noget på krogen.
Mine kassevogne har været perfekte til trailere. På 2. pladsen kom Berlingoen og på 3. pladsen C3'eren. Alle med kort afstand fra bagaksel til træk.
Nu er 407’eren jo en helt anden konstruktion end de første C5’ere - det var da vist først den sidste serie C5 der havde samme type hjulophæng?

Men ja, udhænget bagtil har betydning for bevægelserne i forhold til trailerkørsel, det giver god mening.
Men i så fald vil en stationcar/break C5 jo være værre end min berline..

Ser lidt på 407’ere, hvordan er det med de 1,6 HDI’ere med 109 Hk og partikelfilter i forhold til min gamle 2.0 RHZ motor med 109 Hk og intet partikelfilter..
Er de driftsikre og til at vedligeholde?
Hvis man husker at skifte olie på dem for hver 10.000km er min erfaring at de er stabile. (Har kørt 250.000km fordelt over 3 1.6HDI'er).
Den ene havde jeg dog kun haft i 2 dage, før en ventil knækkede og smadrede toppen, 2 stempler og 2 dyser ;-(
Efter rep. har jeg kørt 130.000km i den uden problemer andet end lidt nye bremser og en knækket forfjeder.
Den er omkring de 450.000km nu.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1544
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Overvejer at skifte den gamle bil ud..

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 16. apr 2020 21:33

Min nuværende RHZ motor, 2.0 HDI 109 hk får sit olieskift for ca hver 20.000 km
Jeg har pt kørt ca 116.000 km i bilen med få udfordringer, det er ikke motorens skyld, mere resten af bilen.
Jeg synes godt de 500.000 kan mærkes, og man skal jo stoppe på et tidspunkt
Håber den kan sælges til en der kan lave de forskellig småting selv og syne den så den kan få 2,5 år mere at leve i, nu får vi se.

Overvejelserne denne gang er lidt bredere, vil nok gerne have stationcar, automatgear kunne være dejligt at få igen (havde det en lang årrække før i tiden) og så er det spørgsmålet om man skal vælge benzin eller diesel.
Med 40-50000 km årligt er diesel oplagt, men så skal der være partikelfilter på den. Men selv det giver vist ikke længere adgang til de store tyske byer som feks Berlin og Köln?
Nå, jeg søger videre og ser hvad der findes..
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Overvejer at skifte den gamle bil ud..

Ulæst indlæg af john_madsen » fre 17. apr 2020 08:33

Lars4733 skrev:
tors 16. apr 2020 21:33
Min nuværende RHZ motor, 2.0 HDI 109 hk får sit olieskift for ca hver 20.000 km
Jeg har pt kørt ca 116.000 km i bilen med få udfordringer, det er ikke motorens skyld, mere resten af bilen.
Jeg synes godt de 500.000 kan mærkes, og man skal jo stoppe på et tidspunkt
Håber den kan sælges til en der kan lave de forskellig småting selv og syne den så den kan få 2,5 år mere at leve i, nu får vi se.

Overvejelserne denne gang er lidt bredere, vil nok gerne have stationcar, automatgear kunne være dejligt at få igen (havde det en lang årrække før i tiden) og så er det spørgsmålet om man skal vælge benzin eller diesel.
Med 40-50000 km årligt er diesel oplagt, men så skal der være partikelfilter på den. Men selv det giver vist ikke længere adgang til de store tyske byer som feks Berlin og Köln?
Nå, jeg søger videre og ser hvad der findes..
Jeg kører også omkring de 50.000km om året og har tidligere kørt med automatgear, men har fravalgt det nu, da de går noget kortere på literen, end dem med manuel gear. Undtaget er dog dem med manuelgear med skifterobot (E6G?) og DSG (VAG).
Jeg har dog ikke mod på en bil med skifterobot, der har gået 300.000km ved køb, med alt det slidte skifte halløj, som er umuligt at komme til........
Jeg er som dig nærig og giver max. 20.000-25.000 for en nysynet bil ;-) (Gav 20.000kr for min nuværende 407 og 7500kr for konens 307 (købt nysynet med smadret motor), begge gået ca. 300.000km ved køb)
Kører 99% i Jylland/Fyn, 0,9% Sjælland og 0,1% Tyskland (Fleggaard lige over grænsen) ;-) så går ikke op i EuroNormer....

Edit: Biler med E6G må næsten ikke trække noget, så de er udelukket for mig. Absolut minimum for mig er træk til 1500kg, da jeg ofte kører med læsset 2000kg trailer....
Iøvrigt skal det helt sikkert være diesel, sidst jeg havde en benzinbil var manuel choker, platiner og strømfordelere standard ;-)
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1544
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Overvejer at skifte den gamle bil ud..

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 17. apr 2020 08:54

Ja, jeg ville næppe vælge en med skifterobot, kun "rigtigt" automatgear.
Bevares, de bruger lidt mere brændstof, men det ofrer jeg gerne for komforten.

Jeg kører primært her på djævleøen og specielt hjem fra arbejde er der ofte stop and go trafik på motorvejen, der er automatgear bare skønt.

Det jeg lidt efterlyser er lidt om PSA-bilerne har oliekøler på gearkasserne eller om automatgearet kan blive for varm ved en længere tur i sommervarmen med hestetraileren på krogen.. - vi taler ikke om overlæs, det er sgu for dyrt hvis man bliver taget og i øvrigt også for farligt trafiksikkerhedsmæssigt - men med trailer på 800 kg egenvægt og en eller 2 heste/ponyer kommer man hurtigt op i nærheden af de 1400-1500 kg

Pt har jeg tid til overvejelserne, min nuværende bil er kørende - ofte skifter jeg bilen når den gamle ikke længere kan og derved er tidspres mv også en faktor.

Og biler i størrelsesorden Peugeot 406/407, Citroen C5, Ford Mondeo, VW Passat osv er jo alligevel ret forskellige når man ser nærmere på dem.

Og jeg er nok lidt mærkelig (ja ja - jeg ved det godt..) - men jeg vil hellere spare lidt på de der strafafgifter til staten og så bruge lidt mere brændstof - jeg er så træt af at man som pendler betaler så meget ekstra til statskassen for ejerafgifter osv når vejene er så overfyldte og ringe stand.
Brændstofforbruget styrer jeg jo lidt selv, kør pænt og drop alt det unødige, jeg kører meget sjældent tur bare for at køre en tur.
Så om jeg har en bil der siger 10 km/l på benzin eller 20 km/l på diesel vil ikke være det afgørende hvis den rette bil viser sig..
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Overvejer at skifte den gamle bil ud..

Ulæst indlæg af posh » fre 17. apr 2020 10:00

ikke for at blande mig i udskiftning af bilen, men der er en detalje der kan hjælpe på "badekarsfornemmelsen" når der er vægt på krogen, fyld lidt mere luft i bagdækkene bare hæv trykket 2 streger fra feks. 2,3 til 2,5, det gør en mærkbar forskel
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1544
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Overvejer at skifte den gamle bil ud..

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 17. apr 2020 10:07

posh skrev:
fre 17. apr 2020 10:00
ikke for at blande mig i udskiftning af bilen, men der er en detalje der kan hjælpe på "badekarsfornemmelsen" når der er vægt på krogen, fyld lidt mere luft i bagdækkene bare hæv trykket 2 streger fra feks. 2,3 til 2,5, det gør en mærkbar forskel
Bland dig da endelig.. - men det jeg oplever er ikke så meget side til side bevægelser, det er helt klart selve bilen der vugger langsgående når traileren gør tilsvarende ved "ujævne veje" - de fleste lande og motorveje her nede på den sydlige djævleø er ret bulede - jeg sammenligner det lidt med at køre hurtigt i en gummiged..
Det føles som om det er hydraulikken der ikke kan finde ud af at bagenden bevæger sig mere end normalt og derved hele tiden forsøger at holde bilen vandret.

Jeg havde ikke samme udfordringer i mange af mine tidligere "ikke hydrauliske" biler... - Audi A6 avant, Mercedes W124, Mercedes Sprinter og Vito, Jeep med flere..
Og det er jo altså ikke ved opbremsninger, men ved alm jævn fart der ud af det gynger.. - så tror næppe det har noget med påløbsbremsen at gøre som en skriver tidligere
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1544
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Overvejer at skifte den gamle bil ud..

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 17. apr 2020 10:47

Og ja - jeg ved godt at en rigtig 4x4 ville være den korrekte løsning, men da jeg helst vil have en personbil bliver de noget pebrede i afgifter og priser.

Det bliver fruen der får 4x4'eren på papegøjeplader og det er også hendes bil der oftest skal køre traileren.
Men jeg ved bare af erfaring at ind i mellem skal jeg "lige" køre, enten for mig selv - eller fordi det passer bedre i logistikken at jeg også lige kører hypdyr..
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

pug407aut
Indlæg: 472
Tilmeldt: lør 3. jun 2017 17:51
Geografisk sted: Aalborg
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Overvejer at skifte den gamle bil ud..

Ulæst indlæg af pug407aut » fre 17. apr 2020 23:53

Lars4733 skrev:
fre 17. apr 2020 10:07
posh skrev:
fre 17. apr 2020 10:00
ikke for at blande mig i udskiftning af bilen, men der er en detalje der kan hjælpe på "badekarsfornemmelsen" når der er vægt på krogen, fyld lidt mere luft i bagdækkene bare hæv trykket 2 streger fra feks. 2,3 til 2,5, det gør en mærkbar forskel
Bland dig da endelig.. - men det jeg oplever er ikke så meget side til side bevægelser, det er helt klart selve bilen der vugger langsgående når traileren gør tilsvarende ved "ujævne veje" - de fleste lande og motorveje her nede på den sydlige djævleø er ret bulede - jeg sammenligner det lidt med at køre hurtigt i en gummiged..
Det føles som om det er hydraulikken der ikke kan finde ud af at bagenden bevæger sig mere end normalt og derved hele tiden forsøger at holde bilen vandret.

Jeg havde ikke samme udfordringer i mange af mine tidligere "ikke hydrauliske" biler... - Audi A6 avant, Mercedes W124, Mercedes Sprinter og Vito, Jeep med flere..
Og det er jo altså ikke ved opbremsninger, men ved alm jævn fart der ud af det gynger.. - så tror næppe det har noget med påløbsbremsen at gøre som en skriver tidligere
Det kan sagtens være påløbsbremsen, jeg laver service på mange hestetrailere hvert år.
Du kan prøve at presse påløbsbremsen ind, den skal gå stramt, mener det er omkring de 1000Nm, og den skal gå stille og roligt ud igen.
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 725.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1544
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Overvejer at skifte den gamle bil ud..

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 21. apr 2020 08:05

Ser pt på en 407 SW 1,6HDI fra 2006 med ca 300.000 på tælleren...

Hvad har vi af "faldgruber" på sådan en? Ligesom C5'eren ser den jo umiddelbart ok rustfri ud, men hvor skjuler den sine dårligdomme?
Og hvordan er det med disse Pug'er - det er 5 år - 120.000 km på tandremmen?
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Overvejer at skifte den gamle bil ud..

Ulæst indlæg af john_madsen » tirs 21. apr 2020 13:35

Lars4733 skrev:
tirs 21. apr 2020 08:05
Ser pt på en 407 SW 1,6HDI fra 2006 med ca 300.000 på tælleren...

Hvad har vi af "faldgruber" på sådan en? Ligesom C5'eren ser den jo umiddelbart ok rustfri ud, men hvor skjuler den sine dårligdomme?
Og hvordan er det med disse Pug'er - det er 5 år - 120.000 km på tandremmen?
Motoreren har samme sygdom som alle de andre 1.6HDi, husk at skifte olie ofte.
Bagruden åbner sig sporadisk, som på C5.
Sædevarme virker sjældent i førersiden.
Hvis det er dobbelt klima, så knækker spjældene jævnligt (som på alle de andre PSA)

-men noget alvorligt synes jeg ikke at de har.

-EDIT: har jo også problemet med defekte gløderør der knækker når man prøver at skrue dem ud, men det er jo motoreren og ikke bilen ;-)
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1544
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Overvejer at skifte den gamle bil ud..

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 23. apr 2020 10:56

Det er jo så i øvrigt her man savner den gamle adgang til service.citroen så man kunne slå bilerne op og se hvad de var leveret med fra fabrikken af udstyr osv.. irriterende det nu skal koste penge at se helt banale informationer.

En anden ting - jeg synes via div søgninger at kunne læse at PSA havde gang i at nedjustere trækevnen af trailer efter 1,6HDI'erne - fra 1500 til 1000 kg - nogen der kan be- eller afkræfte dette?

Jeg skal godt nok kun sjældent køre med hestetraileren, det er jo ikke campingvogn til syditalien eller lign der er tale om, men er der problemer i ind i mellem at trække de 14-1500 kg efter sådan en 109 hk's 1.6HDI med partikelfilter og manuelt gear (5-speed)
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Overvejer at skifte den gamle bil ud..

Ulæst indlæg af john_madsen » tors 23. apr 2020 13:23

Lars4733 skrev:
tors 23. apr 2020 10:56
Det er jo så i øvrigt her man savner den gamle adgang til service.citroen så man kunne slå bilerne op og se hvad de var leveret med fra fabrikken af udstyr osv.. irriterende det nu skal koste penge at se helt banale informationer.

En anden ting - jeg synes via div søgninger at kunne læse at PSA havde gang i at nedjustere trækevnen af trailer efter 1,6HDI'erne - fra 1500 til 1000 kg - nogen der kan be- eller afkræfte dette?

Jeg skal godt nok kun sjældent køre med hestetraileren, det er jo ikke campingvogn til syditalien eller lign der er tale om, men er der problemer i ind i mellem at trække de 14-1500 kg efter sådan en 109 hk's 1.6HDI med partikelfilter og manuelt gear (5-speed)
1.6HDI 407 SW kan altid vejes op til 1500kg.
Den slæber uden problemer 2200kg på krogen, omend den ikke er en raket, hverken med eller uden trailer.....

Edit: trækvægten er afhængig af hvilken bilmodel det er og nu også hvor nye de er.
Nye biler har dårligere økonomi, hvis de må trække meget, da anhængervægten indgår i km/l beregningerne.
F.eks en 5008 med samme motor må ikke trække mere end 1100kg, uden mulighed for at veje den op.
Helt gak-gak......
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1544
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Overvejer at skifte den gamle bil ud..

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 23. apr 2020 13:39

john_madsen skrev:
tors 23. apr 2020 13:23
1.6HDI 407 SW kan altid vejes op til 1500kg.
Den slæber uden problemer 2200kg på krogen, omend den ikke er en raket, hverken med eller uden trailer.....

Edit: trækvægten er afhængig af hvilken bilmodel det er og nu også hvor nye de er.
Nye biler har dårligere økonomi, hvis de må trække meget, da anhængervægten indgår i km/l beregningerne.
F.eks en 5008 med samme motor må ikke trække mere end 1100kg, uden mulighed for at veje den op.
Helt gak-gak......
Jeg har nu heller ikke behov for en raket, jeg skal bruge en pendlerbil der kan bruges til familiens generelle behov ind i mellem også.. derfor stationcar og mulighed for at trække en hest eller et par ponyer når det er mere hensigtsmæssigt at have bagsædet med i forhold til hvad fruen nu måtte finde af papegøjepladebil..

Så det lyder som om jeg godt tør lede videre - om end jeg måske skal huske at skifte olie lidt oftere end jeg gør i dag på min RHZ maskine med ca 20.000 mellem skiftene og så med en lidt anden olie så vidt jeg forstår.. men den har jeg på lager på arbejde, så det er ikke et problem.
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Overvejer at skifte den gamle bil ud..

Ulæst indlæg af john_madsen » tors 23. apr 2020 14:13

Jeg bruger den billigste 5/40 olie fra Ebay eller oel-guenstig.de. De "rasler" og drypper væsentlig mindre med 5/40 end den specificerede 0/30, specielt når de er godt driftvarme.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1544
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Overvejer at skifte den gamle bil ud..

Ulæst indlæg af Lars4733 » lør 25. apr 2020 08:40

Men hvordan er sådan en 407 SW mht sidevind (C5’eren jeg har hader det) og hvordan har den det med jævnligt at få en 100-150-200 kg træpiller i sække lagt jævnt i bagagerummet?
C5’eren holder jo naturligt sin højde - synker SW’eren ved last?
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Overvejer at skifte den gamle bil ud..

Ulæst indlæg af john_madsen » søn 26. apr 2020 20:56

407sw er elendig i sidevind, men man vænner sig til det. Med standard fjedre hænger den næsten med røven i ulæsset tilstand. Jeg har skiftet til forstærkede fjedre og det er lidt bedre, men den hænger når den læsses i bag.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

Besvar