Ernst katalysator - totalt ødelagt.
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Ernst katalysator - totalt ødelagt.
Hej
Vil lige dele dette med Jer.
Demonterede katten på en 206 1,6 (TU5JP4) - indmaden, altså selve den katalytiske del lå blot og rodede rundt i en 4-5 stykker - et under at der ikke er røget noget videre i udstødningssystemet og har sat sig på tværs.
Bilen melder motorfejl og der er kørt med fejlen i en periode - lambda-sonden er nok røget med i købet.
Katten er fra tyske Ernst og reklamationsretten er selvfølgelig lige udløbet, så det blev en Bölk fra Mister Auto - underligt nok er den katalytiske del kun ca. halv størrelse af den gamle i "tysk kvalitet", men måske den holder dobbelt så længe. Prisen var så også cirka det halve
Godt to års levetid på en katalysator må siges at være i underkanten af hvad man kan forvente - Ernst hører jo ikke til blandt de allerbilligste mærker, men pris og kvalitet følges jo heller ikke nødvendigvis ad, når vi taler autoreservedele.
Demonterede katten på en 206 1,6 (TU5JP4) - indmaden, altså selve den katalytiske del lå blot og rodede rundt i en 4-5 stykker - et under at der ikke er røget noget videre i udstødningssystemet og har sat sig på tværs.
Bilen melder motorfejl og der er kørt med fejlen i en periode - lambda-sonden er nok røget med i købet.
Katten er fra tyske Ernst og reklamationsretten er selvfølgelig lige udløbet, så det blev en Bölk fra Mister Auto - underligt nok er den katalytiske del kun ca. halv størrelse af den gamle i "tysk kvalitet", men måske den holder dobbelt så længe. Prisen var så også cirka det halve
Godt to års levetid på en katalysator må siges at være i underkanten af hvad man kan forvente - Ernst hører jo ikke til blandt de allerbilligste mærker, men pris og kvalitet følges jo heller ikke nødvendigvis ad, når vi taler autoreservedele.
- tronde
- Geografisk sted: Norge
- Kontakt:
Re: Ernst katalysator - totalt ødelagt.
Er det ikke to lambdasonder på den bilen? Da vil den etter katalysatoren se at den ikke renser, og melde feil.SRO skrev: ↑man 21. jan 2019 19:28Hej
Trond kjører 1996 XM TCT Break
-
Englewood
- Geografisk sted: Overlade 9670 Løgstør
- Kontakt:
Jeg kører nu på andet år med en Ernst udstødning og det er ikke noget lort jeg vil anbefale. Især den forreste lille potte er træls. Den dæmper faktisk lyden så pisse dårligt at når man står under bilen,så lyder det nøjagtigt som om den her lille potte er utæt. Rimeligt træls.
Dog klarer den rustproblemerne uden problem idet at der ikke er nogen steder det er rustet.
Eneste problem er at bilen støjer mere fra udstødningen end hvad som er normalt og det er desværre en lyd der gør at folk tror der er en utæthed omkring den forreste potte.
Det troede synsmanden osse. Men en hånd for udblæset bagpå stoppede motoren øjeblikkeligt. Så det er tæt nok.
Skidtet er for øvrigt leveret af FTZ.
Dog klarer den rustproblemerne uden problem idet at der ikke er nogen steder det er rustet.
Eneste problem er at bilen støjer mere fra udstødningen end hvad som er normalt og det er desværre en lyd der gør at folk tror der er en utæthed omkring den forreste potte.
Det troede synsmanden osse. Men en hånd for udblæset bagpå stoppede motoren øjeblikkeligt. Så det er tæt nok.
Tommy Nielsen
Citroën C4 1,6i 16V VTR 109 hk 22/8 2006
BE 12 265
VF7LCNFUC74528344
Citroën C4 1,6i 16V VTR 109 hk 22/8 2006
BE 12 265
VF7LCNFUC74528344
- posh
- Geografisk sted: kolding
- Kontakt:
nu er det vel sådan at alle kan være uheldige, og en sammenfaldet kat. er ikke usædvanligt, om end der også er mange flere eksempler på at den holder hele bilens levetid, og hvorfor skulle laqmbda være gået i udu af den grund, den har jo åbenbart virket så godt den har vist at katten var faldet sammen........
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Fik nok udtrykt mig forkert - motorlampen er lige begyndt at lyse, men ud fra skaderne på indmaden i katten at dømme, er det ikke en nylig opstået skade. Tænker at der kan være sket en mekanisk skade på sensoren, men blot en teori - kan jo også være tilfældigt. Har ikke haft tester på den endnu - det er for koldt :-)
Anyway; Jeg synes nu, at godt to år for en kat. ikke er imponerende - selv om alt jo kan gå i stykker.
Jo, der sidder en reguleringssonde foran katten og en diagnosesensor efter. Sådanne sensorer koster ca. 60% mindre i udlandet end i DK - begge Bosch, samme varenummer. Hvor er det dog trist, at man skal sende pengene ud af landet.
Nå, jeg fik monteret den mindre Bölk kat. fra Mister Auto og pasformen var fin. Ca. kr. 800,- leveret på hjemmeadressen. Der er jo to års reklamationsret som på alt andet og skulle den holde lige over to år, kan jeg købe én mere og stadig spare penge i forhold til en "mærkevare" kat. købt i DK, hvor prisen er ca. 2000,-
Med kalkuleret restlevetid på bilen bliver der "overskud", hvis man kan sige det sådan :-)
Anyway; Jeg synes nu, at godt to år for en kat. ikke er imponerende - selv om alt jo kan gå i stykker.
Jo, der sidder en reguleringssonde foran katten og en diagnosesensor efter. Sådanne sensorer koster ca. 60% mindre i udlandet end i DK - begge Bosch, samme varenummer. Hvor er det dog trist, at man skal sende pengene ud af landet.
Nå, jeg fik monteret den mindre Bölk kat. fra Mister Auto og pasformen var fin. Ca. kr. 800,- leveret på hjemmeadressen. Der er jo to års reklamationsret som på alt andet og skulle den holde lige over to år, kan jeg købe én mere og stadig spare penge i forhold til en "mærkevare" kat. købt i DK, hvor prisen er ca. 2000,-
Med kalkuleret restlevetid på bilen bliver der "overskud", hvis man kan sige det sådan :-)
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Har også en P307'er i stalden som også "prutter" fra udstødningen, men er helt tæt - pænt træls, men man hører det ikke inde i bilenEnglewood skrev: ↑fre 25. jan 2019 11:34Jeg kører nu på andet år med en Ernst udstødning og det er ikke noget lort jeg vil anbefale. Især den forreste lille potte er træls. Den dæmper faktisk lyden så pisse dårligt at når man står under bilen,så lyder det nøjagtigt som om den her lille potte er utæt. Rimeligt træls.
FTZ plejer at føre nogle ok produkter og yder normalt tre års garanti.
Uagtet at FTZ skulle være grossist undrer prisniveauet mig en del - de tager godt fat! Der gives bonus til værkstederne efter indkøbt mængde, men alligevel synes jeg de udnytter deres relativt store markedsandel, men de har jo et også et bredt marked via deres Automester koncept m.fl. - samt en god webshop som er nem at anvende for de fleste af de frie mindre værksteder - og normalt er der rimeligt godt styr på de rigtige dele.
De har et stort sortiment og leverer mange gange dagligt til værkstederne, hvilket jo ikke betaler sig selv, men der burde være grobund på at give dem god konkurrence.
De fleste danske reservedelssites er dog så rasende dyre, at jeg selv og mange jeg kender viger uden om dem. Alle synes det er ærgerligt og vil helst lægge indkøbene i DK, men grådigheden er ganske enkelt for stor i forhold til andre EU-lande.