Tyveri af katalysator..

Besvar
Brugeravatar
Boxer
Indlæg: 111
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Tyveri af katalysator..

Ulæst indlæg af Boxer » tirs 13. apr 2021 13:40

Er der nogen her, der har oplevet det for nyligt, eller har hørt om nogen, der har?

Lige før Påske var jeg udsat for det på min Subaru Impreza. Mekanikeren, der blev sat på opgaven med reparation, mente, at det er østeuropæiske bander, der står bag, og han kunne tilføje, at for nogle år tilbage var denne type af tyveri meget hyppig. Men mere sjældent de senere år. Interessant er det, at samme dag, som jeg indleverede min bil, kom en anden kunde med sin Toyota Prius, som også havde fået stjålet en katalysator.
Det er meget "professionelt" udført, må jeg sige. Se vedhæftede billeder.
Det er kun den bageste katalysator, der er tilgængelig for tyvenes skærende værktøj. Den forreste sidder jo helt tæt på udstødningsmanifolden og derfor svært tilgængelig.
Jeg bor i et meget tæt befolket område her i Aarhus C, så det undrer mig, at nogen ikke har hørt det, da tyvene savede i min bil. Det må vel være en batteridrevet vinkelsliber, de har anvendt. En sådan larmer altså meget. Bilen holdt ganske vist parkeret lidt afsides i Høegh-Guldbergsgade lige ud for Steno Museet på den ene side, men på den anden side er der tæt etagebebyggelse.
Jeg har en teori: Sommetider kører der i weekenderne sent om aftenen/natten biler rundt i kvarteret med nedrullede vinduer og meget larmende musik fra bilernes lydanlæg. Kan det ikke tænkes, at tyvene har brugt den meget larmende musik som en slags lydkamuflage? En bilfuld med larmende unge mennesker vækker jo ikke mistanke... umiddelbart. "Årh, herregud, de unge skal jo have lov til at larme lidt i weekenderne". Bare en tanke.
Er der nogen, der har nogen idéer til alarmudstyr på bilen som kan beskytte katalysatoren mod endnu et tyveri. For hvornår slår de til igen?
Den bageste kat til en Impreza er ret kostbar, 10.200,- kr. Heldigvis betaler forsikringen det meste, men selvrisikoen slipper jeg ikke for.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Bo

pep
Indlæg: 27
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 09:45
Kontakt:

Re: Tyveri af katalysator..

Ulæst indlæg af pep » tirs 13. apr 2021 18:38

Der er gode priser på brugte katalysatorer for tiden.
https://www.youtube.com/watch?v=bpuAv0sTh-w

Brugeravatar
Boxer
Indlæg: 111
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Tyveri af katalysator..

Ulæst indlæg af Boxer » ons 14. apr 2021 00:36

Der findes faktisk forskellige løsninger i handlen til beskyttelse af kat'en mod tyveri. Nogle er rent elektroniske med en bevæge-sensor i nærheden af området. Andre er mekaniske i form af en kraftig wire, der omslutter kat'en via nogle påmonterede bøjler.
Denne mekaniske løsning- CatClamp - kunne nemt udvides til også at være elektronisk, hvis stålwiren isoleres fra stel ( meget nemt ). Wirens viklinger vil have en specifik selvinduktion, som kan indgå i en resonanskreds i armeret tilstand. Ved den mindste berøring, vil selvinduktionen ændre sin værdi. Lidt ligesom en metaldetektor, som jo er yderst følsom overfor selv de mindste ændringer i den åbne spoles svingningsfelt. Fordelen ved dette system er, at en missekat eller en rotte, der smutter under bilen om natten, ikke vil give en falsk alarm. Det kan nemt ske med bevæge-sensoren.
CatClamp:
https://www.youtube.com/watch?v=5c_Y4LPtkNw

CatStrap og CatEye:
https://www.youtube.com/watch?v=TMmC4CpeZAc
Venlig hilsen
Bo

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Tyveri af katalysator..

Ulæst indlæg af SRO » ons 14. apr 2021 22:42

De Dion ophæng, nice :-)

Surt med katten.

De har nok skåret den med en kæderørskærer. Hvis du skal forhindre tyveri, skal du forhindre, at der er plads til at bevæge rørskæreren frem og tilbage samt at katalysatoren kan tages ned. Det kunne f.eks. gøres med et trådgitter. Svejs et par øjer på gitteret og monter dem med envejsskruer. Ja, det gør jo livet surt for dig selv, men det kan ikke både være en god tyverisikring og en løsning som nemt kan tages af :-)

Husk at du ikke må kunne rive dig på løsningen - hvis du skulle være så uheldig at køre en person over, skal undervognen være fri for unødige "fremstød". De fleste GDS'er monterer i den forbindelse udstødningsclamps forkert :-)

Brugeravatar
Boxer
Indlæg: 111
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Tyveri af katalysator..

Ulæst indlæg af Boxer » tors 15. apr 2021 14:51

Tak for dit indspark, Søren. Ja, nævnte trådgitter kunne være en mulig gørdetselv-løsning. Jo flere forhindringer tyvene møder, des større chance må der vel være for, at de giver op. De har jo sikkert travlt, og det tager altså tid at fjerne et solidt trådgitter, så de kan komme til med skæreværktøjet.
Hvis man kombinerer med en elektronisk bevægesensor, som får alarmen til at lyde allerede, når de kravler ind under bilen, vil dette også have en vis afskrækkende virkning. Jeg må til at arbejde på det, for hvornår slår de til igen? Et gammelt ord siger jo: "Tyven vender altid tilbage til gerningsstedet"
Venlig hilsen
Bo

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1535
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Tyveri af katalysator..

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 15. apr 2021 15:37

Sådan helt lavpraktisk kan du jo desværre netop forvente de kommer igen, nu er din katalysator jo ny...

Svejs et gitter uden om, hvis de skærer røret med en kæderørskærer kan de jo næppe få gitteret skåret af?
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Boxer
Indlæg: 111
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Tyveri af katalysator..

Ulæst indlæg af Boxer » tors 15. apr 2021 16:23

Den. 8. april, altså for ca. en uge siden, fik vi en ny parkeringsordning her i kvarteret. Os med fast bopæl her skal have en beboerlicens hos Q-Park, så p-vagterne derfra blot skal taste vores reg.nr. ind på deres system og få bekræftet en aktiv licens. Dette har heldigvis medført. at bilister udefra ikke mere kan parkere frit i kvarteret, betalingsautomater er sat op flere steder.
Resultatet vil forhåbentligt være, at der for fremtiden vil være en p-plads tæt på min bopæl. Da min katalysator blev stjålet, holdt bilen jo parkeret et afsides og ret øde sted helt ovre ved Steno Museet. Det må tiden vise, men der har faktisk været bedre p-forhold på det seneste.

En helt anden ting, Steno Museet må da have nogle overvågningskameraer, også udendørs til beskyttelse af deres kostbare samlinger. Vil supplere min rapport til Politiet med forslag om adgang til museets mulige optagelser. Men har ellers fået tilbagemelding fra Politiet om, at de ikke vil gøre mere ved sagen, da der ikke er udsigt til indkredsning/pågribelse af tyvene. Det kunne der meget vel være via museets overvågningskameraer.
Venlig hilsen
Bo

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Tyveri af katalysator..

Ulæst indlæg af SRO » tors 15. apr 2021 22:03

Der er desværre rigtig mange ting man ikke forsøger at opklare - det kan ikke betale sig.... Ja, det er jo skidt for retsfølelsen og med til at moralen ændres over tid, men det er nok bare sådan det er :think:

Brugeravatar
Boxer
Indlæg: 111
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Tyveri af katalysator..

Ulæst indlæg af Boxer » ons 28. apr 2021 07:57

I Storbritannien er der sket en voldsom stigning i antallet katalysatortyverier. Alene i London er det steget fra 9500 i 2019 til 15000 sidste år. Læs artikel om det fra Sky News her:
https://news.sky.com/story/catalytic-co ... s-12287717

Men derovre skriver medierne trods alt om det, og britisk politi går ud og advarer og trøster de ulykkelige bilejere. Dansk politi virker til at være ligeglade. Nu er Steno Museet jo genåbnet, så jeg har lige sendt endnu en opfordring til Politiet om at kontakte museet igen for at få adgang til deres overvågningskameraer. Før genåbningen havde Politiet dog på min opfordring ringet til museet ang. overvågningsmaterialet, men opgivet det, da der jo var corona-lukket. Nu håber vi så, at der sker noget efter min venlige opfordring nr.2. Skal nok holde jer opdateret.
Venlig hilsen
Bo

Brugeravatar
Boxer
Indlæg: 111
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Tyveri af katalysator..

Ulæst indlæg af Boxer » ons 28. apr 2021 07:57

Overvågningsvideo fra Storbritannien. Det tager tyvene 60 sekunder :o
https://www.youtube.com/watch?v=qybMIkySaXk
Venlig hilsen
Bo

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1535
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Tyveri af katalysator..

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 28. apr 2021 08:43

De ser jo ikke engang ud til at have travlt... syg verden vi lever i..
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Boxer
Indlæg: 111
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Tyveri af katalysator..

Ulæst indlæg af Boxer » ons 28. apr 2021 09:00

Ja, en syg verden, det har du ret i. Jeg har faktisk overvejet helt at sælge min nuværende bil og i stedet købe en veteranbil uden katalysator.
Den 1984 GSA, som møffe linker til her, ville være et drømmeprojekt for mig:
viewtopic.php?f=20&t=2167
Venlig hilsen
Bo

Besvar