Blinklys og Startspærre

Besvar
janogpia
Indlæg: 45
Tilmeldt: man 5. okt 2020 16:27
Kontakt:

Blinklys og Startspærre

Ulæst indlæg af janogpia » tors 10. mar 2022 14:50

Blinklyskontakt

Min blinklyskontakt driller. Når jeg blinker til højre, blinker den 3-4 gange og stopper så. Til venstre virker det fint. Hvia jeg tænder lyset på stilkkontakten, virker blinklyset som det skal

Jeg har lidt naivt anskaffet en komplet ratkrans med alle kontakter, som jeg har prøvet at montere, men så vil bilen ikke starte. Så jeg går ud fra at der sidder en startspærre enhed inde i den et sted.
Kan den evt omkodes, eller kan man åbne ratkransenheden og aflodde startspærren og flytte den over i den nye ratkrans?

Jeg har prøvet om jeg kunne flytte selve blinklys armen over på den nye enhed, men den passer ikke, øv.

Eller hvad gør jeg?

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Blinklys og Startspærre

Ulæst indlæg af SRO » tors 10. mar 2022 19:15

Hmmmm, det "com2000" modul du omtaler som "komplet ratkrans" er forskelligt fra bil til bil, eller serie til serie. Man kan ikke tage et fra en anden bil med mindre det har samme nummer som det gamle - bort set fra produktionsdato mv. Bilens computere kan ganske enkelt ikke kommunikere med et forkert modul.

Det er en langt nummer ala dette: 96 466 653 XT - og står på bagsiden af modulet.

Det ratmodul du skal have fat i, skal have samme nummer.

Du skal være opmærksom på, at der inde i modulet ligger en "bånd". Båndet er en "ledning", der giver forbindelse til airbag og hornkontakt. Båndet er rullet sammen og skal monteres i korrekt, dvs. på en sådan måde at du kan dreje helt til hhv. højre og venstre med rattet uden at båndet kommer helt ud og over sin længde.... det knækker ganske enkelt, hvis ikke de indikatorer, som ses på bagsiden af modulet, står korrekt og med rat/hjul i o-stilling, dvs. ligeud.

I DK er priserne for sådan et brugt ratmodul ofte helt horrible, men du kan være heldige at finde et brugt på Ebay til rimelig penge. Jeg har selv handlet på den måde i Tyskland.

Alternativt kan du købe nyt, men til mange af modellerne taler vi om priser på kr. 4000-5000

Du kan f.eks. tjekke www.bildeleshop.dk om de har et modul eller lægge nummeret ind herinde, måske en venlig sjæl kan hjælpe med søgningen.
Du taster blot nummeret ind som du aflæser... vær dog mere omhyggelig med at tjekke nummeret inden du evt. lægger i kurv - de tyske reservedelssites har det med at foreslå alt mulig andet, hvis ikke nummeret genkendes.

janogpia
Indlæg: 45
Tilmeldt: man 5. okt 2020 16:27
Kontakt:

Re: Blinklys og Startspærre

Ulæst indlæg af janogpia » tors 10. mar 2022 20:35

Tak for udførligt svar. Jeg frygtede godt nok at det var det der var galt. Betyder det så, at hvis jeg finder det rigtige modul, så skulle der ikke være problemer i forbindelse med startspærren?

Jeg skal bruge et modul med nummeret 96 542 539 XT

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Blinklys og Startspærre

Ulæst indlæg af SRO » fre 11. mar 2022 11:01

Jeg er lidt i tvivl, men jeg mener, at alt omkring rattet går gennem com2000-modulet og ud fra din beskrivelse, kan bilen ikke starte efter du har monteret et forkert modul. Det er derfor meget nærliggende at antage, at startproblemet bliver løst, når du får monteret den rigtige reservedel... hvis du sætter det gamle modul i igen, starter bilen så ikke?

HUSK det med at få monteret det korrekt, så ikke du knækker båndet!!!!

Skulle være tilgængelige her - jeg har ingen præferencer. Jeg købte selv et i Tyskland på et tidspunkt:

DK:
https://ditonet.dk/kontakt-combi-peugeo ... 8dcb72ec12

https://www.nemdele.dk/reservedel/?s=ey ... o0fQ%3d%3d

Det ser ud til at de ikke er i så høj kurs mere. På et tidspunkt var der ikke stor forskel på brugt/nyt - derfor købte jeg brugt i udlandet.

Udlandet:
https://www.b-parts.com/da/store/produc ... 2011-2012/

https://eurofrance24.com/light-control- ... ugeot.html

https://www.ebay.de/itm/113212097232?_t ... BM4qP_he9f

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Blinklys og Startspærre

Ulæst indlæg af mikhan » fre 11. mar 2022 12:35

Jeg mener bestemt ikke at COM modulet påvirker startspærren ??

Læsespolen sidder monteret omkring tændingslåsen ??

https://www.autoparts24.dk/item/A_0015_K16754/?pos=A
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Blinklys og Startspærre

Ulæst indlæg af SRO » fre 11. mar 2022 16:03

Det er muligt at du har ret, men jeg har desværre ikke adgang til ledningsdiagrammer, men hvis problemet er opstået efter udskiftning af ratmodulet, er det en nærliggende tanke, at der er en sammenhæng. Det kan jo heldigvis ret hurtigt afklares.

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Blinklys og Startspærre

Ulæst indlæg af mikhan » fre 11. mar 2022 16:22

I BSM (Sikringsboksen i motorrummet) sidder der tilsyneladende en 10 Amp sikring (Sikring F1) som bl.a. også trækker startspærren.

Er den tjekket ???
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

janogpia
Indlæg: 45
Tilmeldt: man 5. okt 2020 16:27
Kontakt:

Re: Blinklys og Startspærre

Ulæst indlæg af janogpia » lør 12. mar 2022 13:52

Tusind tak mikhan og SRO
Jeg har genmonteret det gamle COM modul og bilen starter og kører fint med dette. I har ret, der sidder en læsespole omkring tændingslåsen, og ledningen fra denne går op til COM modulet.

Jeg bestiller et COM modul med det rigtige type nummer og håber at det så løser problemet. Jeg er opmærksom på båndet/ledningen til Airbag og horn og er meget forsigtig med dette

janogpia
Indlæg: 45
Tilmeldt: man 5. okt 2020 16:27
Kontakt:

Re: Blinklys og Startspærre

Ulæst indlæg af janogpia » lør 12. mar 2022 16:32

Jeg går ud fra at hvis jeg køber denne: https://www.nemdele.dk/bilinfo/af7da4cb ... cdc0186ea9 så kan jeg flytte betjeningsarmen til fartkontrollen over fra den gemle enhed. Er det korrekt eller er jeg for håbefuld

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Blinklys og Startspærre

Ulæst indlæg af mikhan » lør 12. mar 2022 16:45

Ja hvis du allerede havde fungerende fartpilot, så burde det være "plug and play"
Den var/er jo allerede kodet i BSI og motorstyreboksen. Det ændre anden COM ikke på.

PS!!! Nemdele.dk er ikke kendt for at have de billigste brugt priser ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Blinklys og Startspærre

Ulæst indlæg af Lars4733 » lør 12. mar 2022 17:05

Søkilde ville jeg kontakte for en god pris, det har jeg med held gjort før, blot til info

Specielt hvis man møder op og handler på stedet :handgestures-thumbupright:
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Blinklys og Startspærre

Ulæst indlæg af SRO » lør 12. mar 2022 20:35

janogpia skrev:
lør 12. mar 2022 13:52

Jeg bestiller et COM modul med det rigtige type nummer og håber at det så løser problemet. Jeg er opmærksom på båndet/ledningen til Airbag og horn og er meget forsigtig med dette
På bagsiden af modulet er der nogle "kighuller"... når du drejer inderdelen af ratmodulet, kan du se, at der kommer nogle bogstaver frem i disse kighuller. Med hjulene i ligeud-stilling skal det korrekt indstillede modul så sættes på plads.
Det kan slås op i org. dok. hvilket bogstav du skal bruge eller du kan tælle antal omgang til hhv. højre og venstre og så sætte det i midten - lidt mindre præcist, men brugbart.
Som jeg lige husker det skal der stå 0 eller D, men er i tvivl - og så selvfølgelig om det er præcis det samme på din model som dem jeg har rodet med.

Når du modtager et brugt ratmodul ved du jo ikke om rattet har været drejet helt til højre, da det blev demonteret. Selv på autoriserede værksteder ved jeg, at man ikke nødvendigvis har været obs på korrekt installation efter demontering af ratmodulet - det har været dyrt for værkstedet :-)

Du vil, når det er monteret, muligvis få en fejl om manglende kalibrering af ratvinkelsensor. Der skal anvendes tester (Lexia/Diagbox) for at kalibrere denne, men det kan også være indikation af, at du ikke har installeret modul korrekt.
Der er er nogle tolerancer for ratvinkelsensoren - og får du fejl, når du har kørt blot få meter med bilen, bør du tage det som indikation af at noget er galt OG IKKE dreje rattet helt til hhv. højre/venstre... Nå, nu tænker jeg at der er fede streger under vigtigheden af at ratmodulet er nulstillet i ligeudstilling :D :handgestures-thumbupright:

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Blinklys og Startspærre

Ulæst indlæg af mikhan » lør 12. mar 2022 21:16

Øhh Søren ??? Er der ovehovedet ratvinkelsensor på dén gamle slæde fra 2003 ???

Den kom vel først sammen med ESP systemet ???
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

janogpia
Indlæg: 45
Tilmeldt: man 5. okt 2020 16:27
Kontakt:

Re: Blinklys og Startspærre

Ulæst indlæg af janogpia » lør 12. mar 2022 22:05

Tak for den udførlige montagevejledning SRO. Og ja, jeg er opmærksom på de fede streger under vigtigheden af at det bliver monteret korrekt. Jeg tænker at hvis jeg er heldig, kan jeg når det gamle modul er afmonteret, se hvilket bogstav der er synligt i kighullet. Alternativt sikre mig, at der kan drejes lige mange gange hver vej. Jeg skal nok ære omhyggelig
Håber du har ret mikhan at der ikke er ratvinkelsensor på den. En fejlkilde mindre

Men kan jeg købe et modul uden betjening til fartkontrollen og så flytte den fra det defekte modul over?

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Blinklys og Startspærre

Ulæst indlæg af mikhan » lør 12. mar 2022 22:07

janogpia skrev:
lør 12. mar 2022 22:05
Tak for den udførlige montagevejledning SRO. Og ja, jeg er opmærksom på de fede streger under vigtigheden af at det bliver monteret korrekt. Jeg tænker at hvis jeg er heldig, kan jeg når det gamle modul er afmonteret, se hvilket bogstav der er synligt i kighullet. Alternativt sikre mig, at der kan drejes lige mange gange hver vej. Jeg skal nok ære omhyggelig
Håber du har ret mikhan at der ikke er ratvinkelsensor på den. En fejlkilde mindre

Men kan jeg købe et modul uden betjening til fartkontrollen og så flytte den fra det defekte modul over?
1.Har bilen ESP ???

2. Ja hvis modulet er magen til det gamle
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

janogpia
Indlæg: 45
Tilmeldt: man 5. okt 2020 16:27
Kontakt:

Re: Blinklys og Startspærre

Ulæst indlæg af janogpia » lør 12. mar 2022 22:38

1: Mener bestemt ikke den har ESP. Der er ingen knap som giver mulighed for at frakoble det

2: Fedt. Jeg kan ikke undvære fartkontrollen, nu hvor jeg er blevet vant il den

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Blinklys og Startspærre

Ulæst indlæg af mikhan » lør 12. mar 2022 23:56

janogpia skrev:
lør 12. mar 2022 22:38
1: Mener bestemt ikke den har ESP. Der er ingen knap som giver mulighed for at frakoble det
Ingen knap = Ingen ESP ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Blinklys og Startspærre

Ulæst indlæg af SRO » søn 13. mar 2022 09:29

ESP - det har jeg ingen info om, men en ratvinkelsensoren bruges af flere systemer. Om bilen er for "historisk" skal jeg ikke kunne sige.

Hvis bilen ikke har ratvinkelsensor, hvilket det jo tyder på, er der jo bare en udfordring mindre :handgestures-thumbupright:


Hvis der blandt medlæsere måtte være generelt interesse for ratvinkelsensorer:

Denne side, nederst: https://www.niels-petersen.dk/4-hjulsud ... oregar-det

https://mechanicbase.com/electric/steer ... -symptoms/

Systemet blev introduceret midt 90'erne, men allerede i 80'erne så man de første stabiliserende systemer.

janogpia
Indlæg: 45
Tilmeldt: man 5. okt 2020 16:27
Kontakt:

Re: Blinklys og Startspærre

Ulæst indlæg af janogpia » søn 13. mar 2022 12:31

Forventer at køre til Søkilde Autodele i løbet af den kommende uge og indkøbet et modul af den rigtige type.

Jeg skriver en update når operationen er fuldført

janogpia
Indlæg: 45
Tilmeldt: man 5. okt 2020 16:27
Kontakt:

Re: Blinklys og Startspærre

Ulæst indlæg af janogpia » søn 17. apr 2022 20:17

Update
Hej alle
Så har jeg været hos Søkilde og hentet et modul med det rigtige nummer. Det er nu monteret og bilen gør som den skal. Jeg har efterfølgende været til syn med bilen og den blev godkendt uden anmærkninger. FEDT

En lille bonusoplevelse:
Havde været en lille tur til byen forleden. Jeg parkerede bilen og havde et ærinde som varede en lille time. Da jeg kom ud til bilen igen ville den ikke starte. Den kørte finte på starteren og virkede som om den gerne ville, men ikke fik noget at leve af.
Fik den transporteret hjem og hentede en brændstofpumpe hos huggeren. Men at skifte den, kræver enten at man afmonterer tanken nedefra, eller skærer hul i dækket fra kabinen under bagsædet. Det blev sidstnævnte løsning med en multiskærer for ikke at udløse gnister. Pumpen blev skiftet og vupti, så kørte bilen igen. Men nu viste den så motorfejl på instrumentbordet. Min OBD2 tester (iCarsoft CR Pro) kunne ikke læse fejlen. Men efter et par småturer slukkede lampen af sig selv. Tænker at der måske har været luft i brændstof systemet som først skulle køres igennem? Eller at trykket i den "nye" pumpe er lidt anderledes end i den gamle? Kunne være rart at vide, men det vigtigste er at bilen nu kører og fungerer fejlfrit, og er synet. DEJLIGT.

Rigtig mange tak for alle de gode råd jeg har fået her i gruppen. Som førtidspensionist med ondt i økonomien, er det uvurderligt at man kan få hjælp til at løse problemerne selv.

Besvar