Vand skvulp

Besvar
janogpia
Indlæg: 45
Tilmeldt: man 5. okt 2020 16:27
Kontakt:

Vand skvulp

Ulæst indlæg af janogpia » tors 3. feb 2022 17:48

Hej
Har problemer med min gamle Xsara Picasso 1,8 benzin, årgang 2003. Der står vand i bilen et eller andet sted i højre side, i nærheden af fordøren. Jeg kan høre det skvulper når jeg bremse og accelererer. men jeg kan ikke finde ud af hvor det er. Hvis jeg svinger kraftigt med døren er der intet at høre. Hvis jeg kigger ned udefra kan jeg se der er et afløbshul ved torpedo pladen. hullet ser rent og fint ud og der står ikke vand der. Jeg har også prøvet at bore et hul i panelet under døren, men der kommer ikke noget ud.
Jeg har haft problemer med at der var vand i kablet der kommer fra forskærmen og går ind i døren. Der er en fleksibel kappe som ledningerne ligge i og denne kappe var fyldt med vand. Det gav en fejlmelding om at døren var åben, selvom den var lukket helt. Jeg skar hul i bunden af kappen, drænede vandet af og der har ikke været problemer med det siden
Den tidligere ejer har skiftet panelet denne side, så der er måske sket noget i den forbindelse.
Så spørgsmålene er: Hvor skal der være drænhuller så vandet kan ende af? Er der evt. et inderpanel som vandet kan stå i. Eller er der andre bud på hvad jeg kan gøre?

janogpia
Indlæg: 45
Tilmeldt: man 5. okt 2020 16:27
Kontakt:

Re: Vand skvulp

Ulæst indlæg af janogpia » lør 5. feb 2022 16:03

Øv, er der slet ingen der har forslag, inden jeg borer bilen fyldt med huller?

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 355
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Vand skvulp

Ulæst indlæg af JensNo » lør 5. feb 2022 16:45

Har du tjekket om der er vådt under gulvbeklædningen?
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

Nissen89
Indlæg: 81
Tilmeldt: tors 10. jun 2021 18:42
Geografisk sted: Broager
Diagbox: Ja
Version: 9.68
Kontakt:

Re: Vand skvulp

Ulæst indlæg af Nissen89 » lør 5. feb 2022 21:23

Jeg ville tjekke under gulvbelægningen, ofte er de belagt med plastik i bunden. Så man ikke kan mærke at det vådt da det jo ikke kan trække op i beklædningen. Det oplevede jeg ved min fætters bil som "skvulpede". Da det var en billig og ældre bil endte vi med at bore et lille hul i tæppet og så bruge en våd/tør suger til at få det meste op.
2004 Citroën C5 2,0 16v - hobby/weekend bil
2022 Hyundai i10 - hverdags bil

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 355
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Vand skvulp

Ulæst indlæg af JensNo » lør 5. feb 2022 22:01

20141109_142823--.jpg

Yder panelet set indefra viser til at det godt kan være tørt da hullerne i skillevæggen til inder panelet sidder lidt højere op fra bunden af.

Billedet er fra en Xantia, men konstruktionen er mere eller mindre den samme vil jeg tro og derfor er det lurt og tjekke for vand under gulvbeklædningen.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

janogpia
Indlæg: 45
Tilmeldt: man 5. okt 2020 16:27
Kontakt:

Re: Vand skvulp

Ulæst indlæg af janogpia » søn 6. feb 2022 00:56

Tak for de fine svar. Jeg prøver at checke under gulvbeklædning som i foreslår. Det virker meget sandsynligt i forhold til hvor lyden kommer fra

marbjergper
Indlæg: 48
Tilmeldt: fre 23. okt 2020 06:45
Geografisk sted: Hedehusene
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Vand skvulp

Ulæst indlæg af marbjergper » søn 6. feb 2022 07:27

Hej nu ved jeg så ikke om der er rum i højre side foran bagsæderne min 2006 havde et sum under benpladsen venstre side som var vandfyldt var ikke klar over det var der fandt det da jeg lavede den om fra gule plader til hvide da bunden så kom frem. Der åbenbart dobbeltbund man kunne ikke se det nedenfra mon ikke der et i højre side? :)

janogpia
Indlæg: 45
Tilmeldt: man 5. okt 2020 16:27
Kontakt:

Re: Vand skvulp

Ulæst indlæg af janogpia » søn 6. feb 2022 21:32

Jeg tror at jeg piller sæderne ud og løfter bunden op, så jeg kan se hvordan der ser ud dernede. Hvis det er der vandet er, skal der jo også tørres grundigt, så det er nok den rigtige vej at gå.

marbjergper
Indlæg: 48
Tilmeldt: fre 23. okt 2020 06:45
Geografisk sted: Hedehusene
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Vand skvulp

Ulæst indlæg af marbjergper » man 7. feb 2022 08:01

har du set om du har de 2 rum der?jeg skulle løfte op i tæppet for at se dem de kunne ikke ses nede fra

janogpia
Indlæg: 45
Tilmeldt: man 5. okt 2020 16:27
Kontakt:

Re: Vand skvulp

Ulæst indlæg af janogpia » man 7. feb 2022 12:18

Ja, jeg kan ikke finde opbevaringsrum. Kender dem ellers godt fra min anden bil som er en Renault Scenic. Den har disse rum både foran og bagved. Men på min Citroen tror jeg at problemet er under bundpladen. Det er en hård støbt bundplade hvor tæppet er limet på, så jeg skal skille det hele ad for at komme derned.
Men jeg har desværre ikke tid før næste weekend. jeg skriver en update når jeg ved mere

marbjergper
Indlæg: 48
Tilmeldt: fre 23. okt 2020 06:45
Geografisk sted: Hedehusene
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Vand skvulp

Ulæst indlæg af marbjergper » tirs 8. feb 2022 09:01

er det også en gulpladebil?

janogpia
Indlæg: 45
Tilmeldt: man 5. okt 2020 16:27
Kontakt:

Re: Vand skvulp

Ulæst indlæg af janogpia » tirs 8. feb 2022 10:13

Nej, almindelig med sæder

janogpia
Indlæg: 45
Tilmeldt: man 5. okt 2020 16:27
Kontakt:

Re: Vand skvulp

Ulæst indlæg af janogpia » man 21. feb 2022 14:39

HJÆÆÆLP Please
Så har jeg endelig fået sæder ud og bunden taget op. Og marbjergper der ER to rum ved bagsæderne.
Der er fugtigt under plastic gulvet, men ikke vand der kan skvulpe. Isoleringen der ligger på gulvet er lidt fugtigt, men kun rigtig vådt helt fremme.Isoleringen der sidder på torpedopladen er gennemblødt og det lyder som om der står skvulpende vand et eller andet sted imellem den plade som fødderne hviler på i pasager siden og motorrummet.
Jeg har prøvet at bore huller i panelet, men der kommer ikke noget ud.
Er der et hulrum imellem varmeapparatet og motorrummet hvor der kan stå vand????

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Vand skvulp

Ulæst indlæg af mikhan » man 21. feb 2022 14:43

Min gamle Xsara 2 har en afløbsslange fra blæserhuset inde i bilen.

Om en Xsara Picasso også har, aner jeg ikke ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Vand skvulp

Ulæst indlæg af SRO » man 21. feb 2022 20:41

Jeg tvivler på, at der skulle være et hulrum mellem varmeapparat og motorrum, men til gengæld bør der være en drænslange til varmeapparatet. Hvis den har a/c, er der dræn.

Sådan en slange sidder typisk på en af siderne af varmeapparatet, i bunden af samme. Er ofte en meget blød slange. Du skal formentlig have nogle dækplader af foran midterkonsollen for at komme ind til den.

Spørgsmålet er om det er kondensvand, regnvand eller kølevand.

A. Bruger den kølevand? - hvis ikke; så er det nok ikke det :-)
B. Regnvand? - få en til at vande bilen med en vandslange, mens du ligger inde i bilen - oplagt at gøre nu da du har bilen godt adskilt
C. Kondensvand - så er det en drænslange som er stoppet. Når slangen er demonteret kan du blæse den igennem med trykluft

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 355
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Vand skvulp

Ulæst indlæg af JensNo » man 21. feb 2022 22:25

download.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Vand skvulp

Ulæst indlæg af SRO » man 21. feb 2022 22:27

:D :lol: :handgestures-thumbupright:

janogpia
Indlæg: 45
Tilmeldt: man 5. okt 2020 16:27
Kontakt:

Re: Vand skvulp

Ulæst indlæg af janogpia » ons 2. mar 2022 13:52

Glimrende forslag JensNo. Men synsmanden blev sur da jeg prøvede at stoppe dem i ørerne på ham. Rent faktisk var det ham der opdagede det til at starte med, da jeg var til et før syns check for at vurdere om det kunne betale sig at syne bilen igen. han sagde t den ikke kunne komme igennem syn med det vand.
SRO jeg har fulgt din glimrende fremgangsmetode. Den bruger ikke kølevand. Drænslange er checket og gennemblæst. Den var helt ren og tør. Vand fra en vandslange løber fint igennem drænhullet og ned på vejen som det skal. MEN, der løber også vand ind i bilen og nu har jeg nu endelig fundet ud af hvor vandet er. Det står (stod) i det lodrette dørpanel, lige bag ved dørhængslerne. jeg har nu boret et hul, lige under det nederste hængsel og der kom en hel del vand ud der. Hvordan det er kommet ind der, og hvorfor det ikke dræner af, er fortsat en gåde, men nu kan det da løbe ud igen.
Og nu skvulper den ikke mere, så nu kan jeg køre til syn

Tak for alles hjælp og gode forslag, det har været en stor hjælp

Brugeravatar
erikkjaer
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 12. mar 2017 10:01
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Vand skvulp

Ulæst indlæg af erikkjaer » tors 5. okt 2023 12:17

I forlængelse af det foregående indlæg, så har jeg også problemer med vand i kabinen. Men drejer det sig om vand som kommer ind fra under handskerummet i passagersædet. Efter den sidste tids meget kraftige regnskyl, har der været en del vand på gulvet. Min teori er at drænhullet i højre side er tilstoppe, så vand der ikke kan drænes løber over og ned i luftindtaget under vinduet. Kan nogen bekræfte min teori? - og hvad gør man?.
Mvh. Erikkjaer
Citroen C4 Grand Picasso - 7 sæder - 1,6 16v - 150hk - årg. 2010 - 6 trin automatgear.

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Vand skvulp

Ulæst indlæg af SRO » tors 5. okt 2023 21:18

Du skal finde drænhullet, evt. søge problemet bekræftet, f.eks. med en vandslange.

Når du har fundet drænhullet kan du blæse det igennem med trykluft (nedefra).

Besvar