Kølertætning/ Uden risiko ??
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2393
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Kølertætning/ Uden risiko ??
Min ex har en ellers velkørende Xsara II fra 2002 ( 2.0 benzin 16V 136 hk)
Den har et problem (som irritere mig, mere end hende)
Når den er varm (altid normal temp.) og bliver stillet i fx. 15 - 30 min. under et indkøb.
Så lugter/dufter den tydeligt af frostvæske i kabinen, når den igen bliver startet.
Den har haft den fejl de sidste 2 år hun har haft den.
Det kan næsten kun være en meget meget lille utæthed i varmeelementet.
Sjovt nok, så har den ikke brugt en dråbe vand/kølervæske i alle 2 år ??
Så der må være tale om en ekstrem lille utæthed ??
Sandsynligvis fordi kølertrykket, som normalt, stiger når den varme motor stoppes ??
Trykdækslet på expansionsbeholderen er udskiftet uden ændring.
Jeg har absolut ikke lyst til, at grave mig frem til varmeelementet, medmindre at problemet bliver akut/slemmere.
Men til spørgsmålet.. Findes der en type "kølertæt" som IKKE stopper hele systemet til ?? Men alligevel "virker"
Iøvrigt.. Glædelig jul
Den har et problem (som irritere mig, mere end hende)
Når den er varm (altid normal temp.) og bliver stillet i fx. 15 - 30 min. under et indkøb.
Så lugter/dufter den tydeligt af frostvæske i kabinen, når den igen bliver startet.
Den har haft den fejl de sidste 2 år hun har haft den.
Det kan næsten kun være en meget meget lille utæthed i varmeelementet.
Sjovt nok, så har den ikke brugt en dråbe vand/kølervæske i alle 2 år ??
Så der må være tale om en ekstrem lille utæthed ??
Sandsynligvis fordi kølertrykket, som normalt, stiger når den varme motor stoppes ??
Trykdækslet på expansionsbeholderen er udskiftet uden ændring.
Jeg har absolut ikke lyst til, at grave mig frem til varmeelementet, medmindre at problemet bliver akut/slemmere.
Men til spørgsmålet.. Findes der en type "kølertæt" som IKKE stopper hele systemet til ?? Men alligevel "virker"
Iøvrigt.. Glædelig jul
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
- JensNo
- Indlæg: 354
- Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
- Geografisk sted: Hønefoss
- Diagbox: Ja
- Version: V5.29
- Kontakt:
Re: Kølertætning/ Uden risiko ??
Denne her fungere fortrindelig og stopper kun det den skal, Activaen en kur i 2012 netop pga. samme kedelige situation og der har ikke været antydning af "dårlig" lugt sidenmikhan skrev: ↑fre 25. dec 2020 20:34Min ex har en ellers velkørende Xsara II fra 2002 ( 2.0 benzin 16V 136 hk)
Den har et problem (som irritere mig, mere end hende)
Når den er varm (altid normal temp.) og bliver stillet i fx. 15 - 30 min. under et indkøb.
Så lugter/dufter den tydeligt af frostvæske i kabinen, når den igen bliver startet.
Den har haft den fejl de sidste 4 år hun har haft den.
Det kan næsten kun være en meget meget lille utæthed i varmeelementet.
Sjovt nok, så har den ikke brugt en dråbe vand/kølervæske i alle 4 år ??
Så der må være tale om en ekstrem lille utæthed ??
Sandsynligvis fordi kølertrykket, som normalt, stiger når den varme motor stoppes ??
Trykdækslet på expansionsbeholderen er udskiftet uden ændring.
Jeg har absolut ikke lyst til, at grave mig frem til varmeelementet, medmindre at problemet bliver akut/slemmere.
Men til spørgsmålet.. Findes der en type "kølertæt" som IKKE stopper hele systemet til ?? Men alligevel "virker"
Iøvrigt.. Glædelig jul
Også glædelig jul
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech
- Carsten S
- Site Admin
- Indlæg: 1765
- Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
- Geografisk sted: 8653 Them
- Diagbox: Ja
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Re: Kølertætning/ Uden risiko ??
Mig bekendt hærder kølertætneren kun op, hvor den er i kontakt med atmosfærisk luft = en utæthed.. Bare i med den første og den bedste.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
-
- Moderator
- Indlæg: 1922
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Kølertætning/ Uden risiko ??
Enig med Carsten - jeg har kun gode erfaringer med kølertætner og har prøvet tre forskellige; Holts samt en fra Valvoline som de vist har hos THansen og en tredje jeg ikke kan huske fabrikatet af. De tilstopper ikke noget som helst andet end de huller som de skal tætne.
Man bruger det også til utætte toppakninger, på aut. værksteder (PSA m.fl.) :-)
Til gengæld behøver lugt af kølervæske ikke at stamme fra varmeapparatet - det kan være en utæthed i motorrummet, hvor lugten så forplanter sig til kabinen. Tænk blot på hvor lidt der skal til for at hele bilen stinker af sprinklervæske, hvis vinduerne får en tur.
Man bruger det også til utætte toppakninger, på aut. værksteder (PSA m.fl.) :-)
Til gengæld behøver lugt af kølervæske ikke at stamme fra varmeapparatet - det kan være en utæthed i motorrummet, hvor lugten så forplanter sig til kabinen. Tænk blot på hvor lidt der skal til for at hele bilen stinker af sprinklervæske, hvis vinduerne får en tur.