Vandspild ved vandpumpe

Besvar
janogpia
Indlæg: 45
Tilmeldt: man 5. okt 2020 16:27
Kontakt:

Vandspild ved vandpumpe

Ulæst indlæg af janogpia » man 5. okt 2020 16:39

Hej
Min Picasso 1,8 Benzin, årgang 2003 smider vand fra vandpumpen. Nogen har før jeg købte den, skiftet tandrem for ca 1 år og 20.000 km siden. Men nu er den utæt for vand ved pumpen.
Så spørgsmål er: Kan jeg afmontere den nederste remskive, uden at skulle bruge holdeværktøj. Jeg vil ikke pille tandremmen af, men blot se om jeg kan komme ind bag ved det nederste dæksel og spænde pumpen efter. Jeg har en mistanke om, at dem der skiftede tandrem også har skiftet pumpen, og så ikke fået spændt den godt nok.

At skifte pumpen helt, er jo samme arbejde som at skifte tandrem og det vil jeg gerne slippe for, når nu det er gjort.

Alle forslag modtages med begærlighed

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Vandspild ved vandpumpe

Ulæst indlæg af john_madsen » man 5. okt 2020 17:45

Hvis du løsner og spænder med en slagnøgle, så slipper du for holdeværktøj.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Vandspild ved vandpumpe

Ulæst indlæg af Carsten S » man 5. okt 2020 20:27

Vandpumpen sidder med 7 stk. M6 bolte, de skal spændes med meget lavt moment. Chancen for den er utæt er ekstremt lille - Den er nok nærmere "glemt" ved tandremsskiftet, så selve pumpen er utæt ved akslen.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Vandspild ved vandpumpe

Ulæst indlæg af SRO » man 5. okt 2020 20:56

Jeg får samme mistanke som Carsten - de bliver oftest utætte, når remspændingen ændres.

Du har jo udført det meste af arbejdet, når du har demonteret tandremsdæksler mv. men hvis ikke du har erfaring med tandrem, kan jeg godt se, at det kan synes lidt uoverskueligt at gå hele vejen.

janogpia
Indlæg: 45
Tilmeldt: man 5. okt 2020 16:27
Kontakt:

Re: Vandspild ved vandpumpe

Ulæst indlæg af janogpia » tirs 6. okt 2020 12:17

Tak for jeres fine kommentarer
Jeg har desværre samme mistanke som jer. Havde blot lidt naivt håbet på en nem løsning. Så løsningen bliver at jeg monterer en ny vandpumpe.
Og jeg kan jo heller ikke være sikker på om remstrammerhjul og medløberhjul har været skiftet, så det bliver jo nok hele pakken med ny rem og tilhørende ruller.
Men jeg har ikke noget holde værktøj!!

Kan man benytte nogle bolte i den rette dimension til at holde knasthjul og krumtap?

(har skiftet tandrem på flere biler før, men ikke på denne motortype)

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Vandspild ved vandpumpe

Ulæst indlæg af Carsten S » tirs 6. okt 2020 14:33

Jep, bolte, bor eller andet du lige kan finde i rette dimension er ganske fint.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

janogpia
Indlæg: 45
Tilmeldt: man 5. okt 2020 16:27
Kontakt:

Re: Vandspild ved vandpumpe

Ulæst indlæg af janogpia » tirs 6. okt 2020 15:41

Tak for svar Carsten. Så har jeg lidt at lave igen

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Vandspild ved vandpumpe

Ulæst indlæg af SRO » tirs 6. okt 2020 22:21

Overvej at købe et komplet tandremssæt i Tyskland - de har nogle mere forbrugervenlige priser på netop sådanne produkter.

autodoc.dk eller bildeleshop.dk eller tilsvarende (der er mange forskellige sites med samme moderselskab)

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Vandspild ved vandpumpe

Ulæst indlæg af john_madsen » ons 7. okt 2020 07:14

kan også anbefale Becker.dk. De er også billige og MEGET hurtigere med forsendelse ;-)
(nej, jeg har ikke noget med dem at gøre, men de er næsten lige så billige som Ebay, så bruger dem ofte)
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1535
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Vandspild ved vandpumpe

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 7. okt 2020 09:08

john_madsen skrev:
ons 7. okt 2020 07:14
kan også anbefale Becker.dk. De er også billige og MEGET hurtigere med forsendelse ;-)
(nej, jeg har ikke noget med dem at gøre, men de er næsten lige så billige som Ebay, så bruger dem ofte)
Jeg er helt enig, har også ofte brugt dem - ofte endda originale dele - de kan også ofte hurtigt skaffe hjem fra feks Tyskland, de kører derned dagligt

Jeg er ikke 100% på at det er denne du søger, men her et forsøg: https://www.becker.dk/tecdoc/vare/TEC11 ... 8-16v.html

Og ellers plejer Niels hos Skovgaard & Schmidt også at være yderst behjælpelig
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Vandspild ved vandpumpe

Ulæst indlæg af SRO » ons 7. okt 2020 23:04

Jeg har absolut ikke noget imod becker.dk og kendte dem faktisk ikke, men at de skulle være billige i pris, har jeg svært ved at genkende.

Motorolie er umiddelbar dyr og fås billigere hos f.eks. billigbilpleje.dk og en hel del billigere i Tyskland.

Tandremssættet der er linket til - f.eks. som SKF - er da en hel del billigere syd for grænsen.
https://www.bildeleshop.dk/oen/1609525280

Eksempel - forhjulsleje, SKF VKBA 3584
Pris pr. 7/10-2020:
becker.dk: kr. 450,- https://www.becker.dk/tecdoc/vare/TEC18 ... 0-16v.html
bildeleshop.dk: kr. 252,- https://www.bildeleshop.dk/skf/1362691

Det er da en forskel som er til at tage at føle på - et tillæg på små 80% i forhold til prisen i Tyskland, hvis man foretrækker at handle i DK. Det er vel at mærke et identisk leje fra samme fabrikant!

Bildeleshop kører med forskellige priser, der varierer dag for dag med større rabatsats på nogle dage end andre, men med et gennemskueligt mønster :)

Jeg ville ønske, at de danske forhandlere ville være mere konkurrencedygtige - forskellen i momssats forklarer i hvert fald ikke den ret store forskel mellem prisen i Tyskland og Danmark.
Personligt ville jeg foretrække at lægge alle mine indkøb i DK, men skal man købe lidt forskelligt ind, kan der være mange tusinde kroner at spare ved at købe syd for grænsen, desværre.
Jeg har i hvert fald svært ved at overbevise mig selv om, at jeg skal gå ekstra tid på arbejde for at købe identiske varer af ren patriotisme. Begge varer er jo i sidste ende importvarer i såvel Tyskland som Danmark og hovedparten af pengene sendes således alligevel ud af landet.

Skovgaard & Schmidt kan bedre være med på flere varer.

Så er der leveringstiden - der skal man være ret tålmodig med de tyske sider. Der skal påregnes ca. en uges leveringstid, så det er ikke en parameter de vinder på, snarere tværtimod. Hasteordrer skal ikke lægges i Tyskland, men skal planlægges, men det gør man jo ved forebyggende, planlagt vedligehold :D

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Vandspild ved vandpumpe

Ulæst indlæg af john_madsen » tors 8. okt 2020 10:12

SRO skrev:
ons 7. okt 2020 23:04
Jeg har absolut ikke noget imod becker.dk og kendte dem faktisk ikke, men at de skulle være billige i pris, har jeg svært ved at genkende.

Motorolie er umiddelbar dyr og fås billigere hos f.eks. billigbilpleje.dk og en hel del billigere i Tyskland.

Tandremssættet der er linket til - f.eks. som SKF - er da en hel del billigere syd for grænsen.
https://www.bildeleshop.dk/oen/1609525280

Eksempel - forhjulsleje, SKF VKBA 3584
Pris pr. 7/10-2020:
becker.dk: kr. 450,- https://www.becker.dk/tecdoc/vare/TEC18 ... 0-16v.html
bildeleshop.dk: kr. 252,- https://www.bildeleshop.dk/skf/1362691

Det er da en forskel som er til at tage at føle på - et tillæg på små 80% i forhold til prisen i Tyskland, hvis man foretrækker at handle i DK. Det er vel at mærke et identisk leje fra samme fabrikant!

Bildeleshop kører med forskellige priser, der varierer dag for dag med større rabatsats på nogle dage end andre, men med et gennemskueligt mønster :)

Jeg ville ønske, at de danske forhandlere ville være mere konkurrencedygtige - forskellen i momssats forklarer i hvert fald ikke den ret store forskel mellem prisen i Tyskland og Danmark.
Personligt ville jeg foretrække at lægge alle mine indkøb i DK, men skal man købe lidt forskelligt ind, kan der være mange tusinde kroner at spare ved at købe syd for grænsen, desværre.
Jeg har i hvert fald svært ved at overbevise mig selv om, at jeg skal gå ekstra tid på arbejde for at købe identiske varer af ren patriotisme. Begge varer er jo i sidste ende importvarer i såvel Tyskland som Danmark og hovedparten af pengene sendes således alligevel ud af landet.

Skovgaard & Schmidt kan bedre være med på flere varer.

Så er der leveringstiden - der skal man være ret tålmodig med de tyske sider. Der skal påregnes ca. en uges leveringstid, så det er ikke en parameter de vinder på, snarere tværtimod. Hasteordrer skal ikke lægges i Tyskland, men skal planlægges, men det gør man jo ved forebyggende, planlagt vedligehold :D
Jeg køber altid de billigste dele ved Becker og der koster det billigste identiske leje 233kr og man har den dagen efter ;-)
Min erfaring er at de billigste dele ved Becker er "væsentlig" bedre end de billigste dele på Ebay/Misterauto.
Jeg har endnu ikke fået noget "kina skrammel" fra Becker, hvilket jeg tidligere har fået fra Ebay/Misterauto.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

janogpia
Indlæg: 45
Tilmeldt: man 5. okt 2020 16:27
Kontakt:

Re: Vandspild ved vandpumpe

Ulæst indlæg af janogpia » lør 10. okt 2020 13:34

Har lige købt et tandremssæt fra Skovgaard til 800 kr. Det samme sæt kan fås hos Bildeleshop til 444 + forsendelse. Men så skal jeg vente ca en uge på det. Det fra Skovgaard kunne jeg hente samme dag, eller få med posten næste dag. Så ja, det koster lidt mere at handle i danmark, men Skovgaard yder en fantastisk service, så de er værd at støtte.
Hvis jeg skal bruge flere dele og har tid til at vente, så plejer jeg at handle hos Bildeleshop og har indtil videre ikke haft problemer med servicen.
Jeg skruer en del på Renault og vil da næste gang jeg skal bruge dele, prøve at sammenligne Becker med Tyskerne. Det skader jo ikke at se sig godt for.

Tak for alle jeres fine input

Besvar