Udendørs temperatur

Besvar
Larsen109
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 22. jun 2020 21:01
Kontakt:

Udendørs temperatur

Ulæst indlæg af Larsen109 » man 22. jun 2020 21:11

Picasso 2007
Mit udendørs termometer viser ca. 7-8 grader for høj, det er periodisk, der kan gå uger-måneder imellem at det viser rigtigt og forkert. Jeg har ikke kunnet finde information om hvor føleren er tilsluttet, dog skulle føleren befinde sig i højre sidespejl, har fået fat i en ny føler, men er dog i tvivl om det er føleren eller computeren / stik forbindelse eller andet. Blæseren kører ofte når klimaanlægget er aktiveret, selv ved kold motor, kan det have noget med hinanden at gøre, synes ikke den plejer at køre så ofte,
Udetemperatur viser i denne sommervarme ca. 28-30 grader, dette er dog ca. de 7-8 grader for højt,
Nogen gode ideer?

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Udendørs temperatur

Ulæst indlæg af SRO » tirs 23. jun 2020 23:06

Hvis bilen har stået i solen og stillestående luft, kan du sagtens få udlæst 7-8°C for meget.

Blæseren vil køre når a/c er tændt - på lavt niveau/lav hastighed og er helt normalt - det er en del af anlæggets konstruktion, at det har behov for køling af kølemidlet i kondenseren og på en bil sparer man en køleblæser til anlægget ved at placere kondenseren foran køleren til motorens kølevand og så regulere ventilatorens hastighed.

Der er således ikke umiddelbart sammenhæng mellem for høj visning af din udetemperatur og det at køleblæseren er aktiveret, når klimaanlæg er tændt.

Larsen109
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 22. jun 2020 21:01
Kontakt:

Re: Udendørs temperatur

Ulæst indlæg af Larsen109 » tirs 23. jun 2020 23:20

Tak for svar, jeg undrer mig bare over den hyppige aktivering af blæser, synes ikke den har kørt så ofte, jeg har har haft bilen i 13 år nu.
Jeg har forgæves ledt i ledningsdiagrammet i Haynes workshop manual, har ikke kunnet finde udetemperatur følerens tilslutning.
Jeg har fået skiftet kondensor og pumpe for et års tid siden, aircon fungerer perfekt, synes dog at blæseren kører lidt i højt gear, derfor tænkte jeg om der var sammenhæng mellem udetemperatur og aircon

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Udendørs temperatur

Ulæst indlæg af SRO » ons 24. jun 2020 00:03

Normalt vil blæseren snurre stille og roligt med a/c tændt - hele tiden. Hvis den støjer, er det formentlig fordi der er en defekt i systemet, nærmere bestemt i blæserstyringen, således at blæseren kører på fuld kraft. Det bør du få undersøgt nærmere.

Man kan fremprovokere/aktivere blæseren i korrekt hastighed ("a/c mode") for at tjekke funktion af blæserstyringen, men jeg kan dog ikke fortælle dig hvordan - altså ud over ved anvendelse af en tester. Tidligere kunne man tage et temperaturstik af for at aktivere den på lav hastighed, men jeg kender ikke setuppet på din bil, men måske der er en anden der kan byde ind.

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Udendørs temperatur

Ulæst indlæg af Carsten S » ons 24. jun 2020 04:57

Mon ikke det lave trin til blæseren er stået af. Så vil den køre på det høje trin for en kort bemærkning, stoppe igen, og starte forfra på højt trin..

Temperaturfølerne er oftest samlet bag dørbeklædningen.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Larsen109
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 22. jun 2020 21:01
Kontakt:

Re: Udendørs temperatur

Ulæst indlæg af Larsen109 » man 29. jun 2020 11:09

Det kunne godt se ud til at jeg har to problemer, det med udetemperatur er nok det mindste.
Min blæser kører ofte, kun med klimaanlægget tændt, så det er nok som skrives, den lave hastighed der er defekt, jeg kan se på ledningsdiagrammet at der burde være et relæ med en modstand der kobles ind for at køre blæseren i lav hastighed, er der nogen der ved hvor jeg finder dette i motorrummet?
Har læst på andre tråde at dette skulle være lidt svært at grave sig ind til 😳

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Udendørs temperatur

Ulæst indlæg af Carsten S » man 29. jun 2020 19:50

Blæseren skal køre, når AC er aktiveret - Post en nummerplade, så kan vi finde en tegning over tingene. Frontkofangeren skal formentlig af, for at få adgang.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Larsen109
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 22. jun 2020 21:01
Kontakt:

Re: Udendørs temperatur

Ulæst indlæg af Larsen109 » man 29. jun 2020 19:54

YT56356
Tak for hjælpen

Besvar