Påfyldning af kølervand Xsara VTR
-
Jansorø
- Kontakt:
Påfyldning af kølervand Xsara VTR
Er dette den korrekte fremgangsmåde. Jeg skruer dæksel ekspensionsbeholder af og åbner luftskruen på slangen til varmeapparatet og luftskruen på termostathuset og åbner så bundproppen på køleren. Skal bilen stå plant eller med en lille hældning, så køleren står lidt højere, når jeg efterfølgende påfylder vand? Skal motoren være slukket, når jeg påfylder vand? I hvilken rækkefølge skal luftskruerne lukkes? Brugte Citroen en slags beholder, der kan skrues oven på ekspensionsbeholderen når der påfyldes vand? Hvis ja, er der nogen på Sorøegnen, der har en, jeg kan låne?
-
John59
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Påfyldning af kølervand Xsara VTR
Kig på Youtube. Der er der flere små videoer om emnet. Det er nemmere end at forklare fremgangsmåden på skrift, her i forummet. ;-)
-
Jansorø
- Kontakt:
Syntes at jeg har kigget grundigt på Youtube, men netop de spørgsmål, jeg stiller, har jeg ikke fundet svar på......
-
Jansorø
- Kontakt:
Jeg er også i tvivl om det er korrekt at påfylde med kold motor - kan der så ikke danne sig en luftlomme mellem køler og termostathus, da termpstaten er lukket?
-
John59
- Kontakt:
Termostaten er ikke noget problem ved kold motor. Den er aldrig hermetisk lukket, da der er et lille gennemløb, som altid er åben. Hvis du ikke kan bruge noget fra Youtube, så må jo bare prøve dig frem, eller smide bilen afsted til et værksted.
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Husk at lukke bundproppen først ;-)
Det lyder ganske fornuftigt det du har beskrevet. Luk skruerne, når der kommer vand ud.
Det kan være en fordel, på nogen biler, at placere ekspansionsbeholderen højere, f.eks. parkere oppe på en kantsten.
Du kan med fordel trykke på kølerslangerne for at presse luftlommer i bevægelse.
Fyld ekspansionsbeholderen næsten op og start bilen... resten gør du som på videoerne du har set - og der kan være variation.
Påfyld aldrig større mængde koldt vand til en varm væske.... små sjatter ad gangen.
Når du har kørt i bilen, så lad den køle helt ned. Tjek så væskestanden.
God fornøjelse med opgaven. Det skal nok blive godt.
Det lyder ganske fornuftigt det du har beskrevet. Luk skruerne, når der kommer vand ud.
Det kan være en fordel, på nogen biler, at placere ekspansionsbeholderen højere, f.eks. parkere oppe på en kantsten.
Du kan med fordel trykke på kølerslangerne for at presse luftlommer i bevægelse.
Fyld ekspansionsbeholderen næsten op og start bilen... resten gør du som på videoerne du har set - og der kan være variation.
Påfyld aldrig større mængde koldt vand til en varm væske.... små sjatter ad gangen.
Når du har kørt i bilen, så lad den køle helt ned. Tjek så væskestanden.
God fornøjelse med opgaven. Det skal nok blive godt.
-
Jansorø
- Kontakt:
Åbnede dæksel ekspensionsbeholder, luftskrue ved varmeapparat, luftskrue ved termostat og afmonterede øverste kølerslange ved køler. Herefter åbnede jeg bundprop i køler og lod vandet løbe ud.
Lod alt være åbent og satte 1,5 liter colaflaske med bunden afskåret i hullet ekspensionsbeholder lukkede bundproppen nederst i køleren og fyldte vand på, så det hele tiden stod højt i colaflasken..
Først kom der vand ud luftskrue termostat - lukkede den. Så kom der vand ud af øverste kølerslange - hældte vand i slangen, der kbukker nedad og monterede øverste kølerslange, da der kom vand ud. Så kom der vand ud af luftaskrue varmeapparat og keg lukkede den.
Tænker, der så ikke er ret meget luftprop i systemet.
Dæksel på ekspensionsbeholder og prøvetur.
Kørt omkring 1 km med god fart og temperaturen er oppe i det røde felt.
Termostat er åben, da øverste kølerslange er varm.
KØLER (Hele kølerfladen) OG NEDERSTE KØLERSLANGE er helt kolde når motoren er i det røde felt og alt er brandvarmt.
Hvad er mit problem mon.......
Lod alt være åbent og satte 1,5 liter colaflaske med bunden afskåret i hullet ekspensionsbeholder lukkede bundproppen nederst i køleren og fyldte vand på, så det hele tiden stod højt i colaflasken..
Først kom der vand ud luftskrue termostat - lukkede den. Så kom der vand ud af øverste kølerslange - hældte vand i slangen, der kbukker nedad og monterede øverste kølerslange, da der kom vand ud. Så kom der vand ud af luftaskrue varmeapparat og keg lukkede den.
Tænker, der så ikke er ret meget luftprop i systemet.
Dæksel på ekspensionsbeholder og prøvetur.
Kørt omkring 1 km med god fart og temperaturen er oppe i det røde felt.
Termostat er åben, da øverste kølerslange er varm.
KØLER (Hele kølerfladen) OG NEDERSTE KØLERSLANGE er helt kolde når motoren er i det røde felt og alt er brandvarmt.
Hvad er mit problem mon.......
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Normalt starter man motoren og kader den køre varm, gerne med moderate opgasninger for at skabe pulserende flow i kølesystemet, men du skrev noget om at du fulgte nogle videoer om emnet...?
Hvis ellers termostaten virker (udskift frem for test, da prisen er blot ca. kr. 100) og luften er ude, så peger det på manglende aktivering af køleblæser eller defekt toppakning.
Hvis ellers termostaten virker (udskift frem for test, da prisen er blot ca. kr. 100) og luften er ude, så peger det på manglende aktivering af køleblæser eller defekt toppakning.
-
John59
- Kontakt:
SRO kan nemt have ret med at thermostaten er defekt. Men hvis thermostaten virkede før du tømte systemet, så er det jo nok en luftlomme der driller.
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Præcis. Tjek lige om du har fulgt processen. Hvis du sætter låget på ekspansionsbeholderen, mens der er luftlommer, så får du det næppe ud.
Der må have været en årsag til at du ønskede at lufte ud...?
Der må have været en årsag til at du ønskede at lufte ud...?
-
Lars4733
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Jeg synes at i 9 ud af 10 gange man hører om netop høj temperatur efter kølervandsskift er det en luftlomme..
Men - nu er du sikker på at din vandpumpe kører?
Hvad arbejde havde du lavet forud for at du skulle påfylde kølervæske? Kan der sidde noget i vejen for kølervandets bevægelse eller andet?
Men - nu er du sikker på at din vandpumpe kører?
Hvad arbejde havde du lavet forud for at du skulle påfylde kølervæske? Kan der sidde noget i vejen for kølervandets bevægelse eller andet?
Citroen C5 2.0 Tourer 06/2008 X7 RFJ
-
Jansorø
- Kontakt:
Har skiftet termostat og køler nu og fyldt vand på, luftet ud med luftskruerne og påfyldt med en 1,5 liter colaflaske over/på ekspensionsbeholderen.
Bilen kører varm, termostaten åbner og den øverste plasticdel af køleren og den øverste kølerslange bliver varm.
Hele kølefladen og den nederste kølerslange er i denne situation fuldstændig kold.
Hvordan vil en defekt toppakning lyde i denne forbindelse - ville der så ikke være vand i olien?
Hvordan kan man tjekke, om vandpumpen fungerer?
Bilen kører varm, termostaten åbner og den øverste plasticdel af køleren og den øverste kølerslange bliver varm.
Hele kølefladen og den nederste kølerslange er i denne situation fuldstændig kold.
Hvordan vil en defekt toppakning lyde i denne forbindelse - ville der så ikke være vand i olien?
Hvordan kan man tjekke, om vandpumpen fungerer?
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Nej, der behøver ikke at komme olie i vandet - det sker kun hvis der er en utæthed mellem en køle- og en vandkanal, ikke hvis der er utæt mellem forbrændingskammeret og en kølekanal.
Du tester vandpumpen ved st gasse op i "ryk". Det skal afstedkomme bevægelse i kølevandet, når du kigger ned i ekspansionsbeholderen. Sker der intet er vandpumpen formentlig defekt.
Når termostaten åbner ledes kølevandet til køleren, i toppen. I bunden er det "koldt".
Hvis det bobler godt i ekspansionsbeholderen, når den blot står i tomgang, kan det indikere en defekt toppakning. Det kan endeligt fastslås med en kemisk tester/lækagetester, hvor man anvender en anordning/værktøj, hvor man leder dampene igennem en væske der reagerer på udstødningsgassen.
Du tester vandpumpen ved st gasse op i "ryk". Det skal afstedkomme bevægelse i kølevandet, når du kigger ned i ekspansionsbeholderen. Sker der intet er vandpumpen formentlig defekt.
Når termostaten åbner ledes kølevandet til køleren, i toppen. I bunden er det "koldt".
Hvis det bobler godt i ekspansionsbeholderen, når den blot står i tomgang, kan det indikere en defekt toppakning. Det kan endeligt fastslås med en kemisk tester/lækagetester, hvor man anvender en anordning/værktøj, hvor man leder dampene igennem en væske der reagerer på udstødningsgassen.
-
Jansorø
- Kontakt:
Mange tak for oplysende svar - jeg arbejder videre med at løse probelemt, men tænker, at jeg efterhånden ved, hvad der foregår.....
Jeg melder ind, hvis og når jeg løser problemet.
Jeg melder ind, hvis og når jeg løser problemet.
-
Jansorø
- Kontakt:
Mere opklarende spørgsmål:
Løber vandet hele tiden gennem varmeappaaratet, så der åbnes for varmen med et "luftstrømsspjæld" eller er der en ventil, der åbner og lukker for kølevandet til varmeapparatet?
Hvis varmeapparatet evnt. ikke har gennemgang for kølevand burde dette vel ikke kunne påvirke vandgennemstrømningen gennem de to store kølerslanger ind og ud af motor til køler?
Løber vandet hele tiden gennem varmeappaaratet, så der åbnes for varmen med et "luftstrømsspjæld" eller er der en ventil, der åbner og lukker for kølevandet til varmeapparatet?
Hvis varmeapparatet evnt. ikke har gennemgang for kølevand burde dette vel ikke kunne påvirke vandgennemstrømningen gennem de to store kølerslanger ind og ud af motor til køler?
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Ja, det er det mest normale, altså at varmeapparatet hele tiden er i drift, men at luft ikke ledes igennem.
Selv om varmeapparater ikke fungerer, f.eks. er tilstoppet, vil motorkølingen fortsat fungere.
Selv om varmeapparater ikke fungerer, f.eks. er tilstoppet, vil motorkølingen fortsat fungere.