Xsara automatgear bekymringer
-
møbelsnedker
- Kontakt:
Xsara automatgear bekymringer
Hej Citroenforum
Jeg er den virkelig glade ejer af en Citroen Xsara, købt for lige under et år siden. Den er med automatgear, har lige rundet 200000 km og den kører som en våd drøm. Jeg elsker den og tror at det er gengældt.
Men den har, inden for fjorten dage, to gange, mens jeg kørte med omkr. 80 km/t på lige landevej, pludselig sagt FUMP fra gearet, displayet skrev automatic gear failure eller noget lignende, og bilen røg ned i tredie gear og kunne ikke flyttes ud med f.eks tiptronic.
Når jeg slukkede og startede motoren igen var alt i den fineste orden.
Har nogen et bud på, hvad jeg her står over for? Som jeg læser servicebogen er gearkassen blevet skiftet olie på rigtig tit.
Nummerplade er DR 74731
Jeg er den virkelig glade ejer af en Citroen Xsara, købt for lige under et år siden. Den er med automatgear, har lige rundet 200000 km og den kører som en våd drøm. Jeg elsker den og tror at det er gengældt.
Men den har, inden for fjorten dage, to gange, mens jeg kørte med omkr. 80 km/t på lige landevej, pludselig sagt FUMP fra gearet, displayet skrev automatic gear failure eller noget lignende, og bilen røg ned i tredie gear og kunne ikke flyttes ud med f.eks tiptronic.
Når jeg slukkede og startede motoren igen var alt i den fineste orden.
Har nogen et bud på, hvad jeg her står over for? Som jeg læser servicebogen er gearkassen blevet skiftet olie på rigtig tit.
Nummerplade er DR 74731
-
John59
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
-
møbelsnedker
- Kontakt:
Re: Xsara automatgear bekymringer
Det er jeg jo lidt i tvivl om. Tak for indput. Har aftalt med min mekaniker at gearkassen bliver skyllet og filter skiftet. Mekanikerens pc skrev noget om et forkert trykforhold - eller noget.
Bilen kommer på værksted på næste onsdag.
-
møbelsnedker
- Kontakt:
Mekaniker tømte fire liter olie fra gearkassen og fyldte tre liter på igen. Gearkassen har åbenbart været overfyldt! Gearkassen kunne ikke blive skyllet, fik jeg at vide og der er ikke et filter men en si i gearkassen. Det kræver åbenbart en større operation at komme ind til sien.
Har nu kørt en måned uden anfald.
Forhåbentlig er problemet løst!
Har nu kørt en måned uden anfald.
Forhåbentlig er problemet løst!
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Ja, normalt kører de med en gearkasse, hvor filteret sidder inde midt i gearkassen og ikke kan udskiftes uden mere eller mindre total adskillelse - smart!
De har ry for en levetid på omkring 200.000 km, hvis ikke de er passet med olieskift
De har ry for en levetid på omkring 200.000 km, hvis ikke de er passet med olieskift
-
møbelsnedker
- Kontakt:
Af servicebogen fremgår det at der er skiftet olie rigtig tit, så jeg håber det bedste. Tak for input SRO!