Ny Xsara Picasso 2,0, benzin Emnet er løst
-
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: tirs 25. jun 2024 23:14
- Kontakt:
Ny Xsara Picasso 2,0, benzin
Tak for medlemskab, har lige meldt mig ind. Var så skuffet da Citronik døde, men nu er jeg på igen.
Har kørt Berlingo i mange år, men nu skulle der ske noget nyt: Automatgears Xsara Picasso. Har kørt i bilen i 14 dage og det har været fantastisk. Den har kørt 190000 og er meget velholdt. Den skal op på lift hos min mekaniker på tirsdag og jeg er spændt. Men hvis dens ydre svarer til det indre er der noget at glæde sig til.
Af fejl har jeg noteret: Motorstyringslampen lyser, manglende lys i varmestyringspanelet, venstre baglygte sidder lidt løs og A/C virker ikke.
Har nogen herinde erfaringer med automatgears Xsara? Bilen er 18 år gammel.
Hilsen Kåre Lindberg
Har kørt Berlingo i mange år, men nu skulle der ske noget nyt: Automatgears Xsara Picasso. Har kørt i bilen i 14 dage og det har været fantastisk. Den har kørt 190000 og er meget velholdt. Den skal op på lift hos min mekaniker på tirsdag og jeg er spændt. Men hvis dens ydre svarer til det indre er der noget at glæde sig til.
Af fejl har jeg noteret: Motorstyringslampen lyser, manglende lys i varmestyringspanelet, venstre baglygte sidder lidt løs og A/C virker ikke.
Har nogen herinde erfaringer med automatgears Xsara? Bilen er 18 år gammel.
Hilsen Kåre Lindberg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
- Moderator
- Indlæg: 2108
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Ny Xsara Picasso 2,0, benzin
Tillykke med den fine nye bil. Den skal du da nok få mange gode km i - og så sparede du både CO2 til ophugning samt fremstilling af en ny bil
Velholdte/mindre brugte ældre biler findes og kan erhverves for relativt små penge, men man skal også være indstillet på at der kan være udfordringer med at skaffe reservedele.
Det bedste du kan gøre for en automatgearkasse er at passe den med olieskift (og filter) - også selvom den er såkaldt levetidssmurt. Skift for hver ca. 60.000 km - og gerne oftere.
Jeg kan ikke klar over hvilken gearkasse der specifikt sidder i din, men tænker at det kan være noget Al4/HP4. Der kan du ikke udskifte filteret.
Du kan udskifte ca. 3 liter olie pr. olieskift - og er reelt blon fortynding af den gamle olie. Du kan også få den skyllet.
Velholdte/mindre brugte ældre biler findes og kan erhverves for relativt små penge, men man skal også være indstillet på at der kan være udfordringer med at skaffe reservedele.
Det bedste du kan gøre for en automatgearkasse er at passe den med olieskift (og filter) - også selvom den er såkaldt levetidssmurt. Skift for hver ca. 60.000 km - og gerne oftere.
Jeg kan ikke klar over hvilken gearkasse der specifikt sidder i din, men tænker at det kan være noget Al4/HP4. Der kan du ikke udskifte filteret.
Du kan udskifte ca. 3 liter olie pr. olieskift - og er reelt blon fortynding af den gamle olie. Du kan også få den skyllet.
-
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: tirs 25. jun 2024 23:14
- Kontakt:
Re: Ny Xsara Picasso 2,0, benzin
Tak for svar og pæne ord, SRO. Måske har jeg været heldig, der er skiftet olie i gearkassen og i motoren rigtig tit og bilen var undervognsbehandlet fint. Der skulle kun skiftes trækaksel ? i venstre side og en sporing af forhjulene før det spillede. Ny baglygte og nye pærer i konsollen som viser varmeanlæggets funktioner - og gas på A/C, så kørte det også.
Jeg hader moderne bilradioer, men min mekaniker nåede lige at ændre sprog på den, fra tyrkisk til engelsk.
Jeg er en glad bilejer!
Jeg hader moderne bilradioer, men min mekaniker nåede lige at ændre sprog på den, fra tyrkisk til engelsk.
Jeg er en glad bilejer!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
- Moderator
- Indlæg: 2108
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Ny Xsara Picasso 2,0, benzin
Det både lyder og ser ud til at du har været heldig. De småreparationer som du nævner er jo ingenting - og selv om man måske godt kan tænke om man kaster gode penge efter dårlige, når der ryger nogle tusindekronersedler efter en ældre bil, så mind dig selv om bilen (formentlig) er betalt og at du er en fri mand
Biler er dyrt legetøj. Jeg kører selv i ældre biler og nyder at holde bil for små penge. Jeg har prøvet at få udleveret en fabriksny bil og efter 14 dage er det bare en bil lige som en ældre bil.
Jeg kan slet ikke se mig selv i at gå ind til en forhandler og lægge hverken en kvart eller en halv million for en bil. Leasing tiltaler mig heller ikke, men det gør friheden i ikke at have nogen inde over mine biler eller økonomi til samme; bank, leasingselskab etc. Selvom jeg stod med pengene og kunne købe en ny bil til en kvart, en halv eller hel million, ville jeg ikke gøre det. Man kan blive ganske fint kørende for kr. 20.000-40.000 og ofte mindre, hvis man er heldig - og min selvtillid ligger ikke i at køre i en ny bil Det lader jeg alle de andre om.
Jeg købte for nylig en Peugeot 607, 2,2 aut. fra 2003. Jeg var faktisk på udkig efter en lidt mindre, men ok rummelig bil ala en C3 - som erstatning for vores P307 cabriolet, der desværre er lidt upraktisk omkring transport af børn. Jeg havde således ikke behov for Peugeots flagskib, men jeg blev kontaktet omkring den, prisen var rigtig og den havde kun kørt 120.000 km og var i super fin stand - og så kører den altså bare lækkert i forhold til en C3, af ældre dato i hvert fald
Prisen svarede til nogle få måneders leasing eller afdrag på en ny bil, så bilen er nu betalt og jeg har ingen forpligtelser over for andre omkring den - og nyder tanken. De penge jeg kunne have brugt på afdrag, afskrivning eller leasingafgift kan jeg så investere i stedet
Gamle biler styrer!
Biler er dyrt legetøj. Jeg kører selv i ældre biler og nyder at holde bil for små penge. Jeg har prøvet at få udleveret en fabriksny bil og efter 14 dage er det bare en bil lige som en ældre bil.
Jeg kan slet ikke se mig selv i at gå ind til en forhandler og lægge hverken en kvart eller en halv million for en bil. Leasing tiltaler mig heller ikke, men det gør friheden i ikke at have nogen inde over mine biler eller økonomi til samme; bank, leasingselskab etc. Selvom jeg stod med pengene og kunne købe en ny bil til en kvart, en halv eller hel million, ville jeg ikke gøre det. Man kan blive ganske fint kørende for kr. 20.000-40.000 og ofte mindre, hvis man er heldig - og min selvtillid ligger ikke i at køre i en ny bil Det lader jeg alle de andre om.
Jeg købte for nylig en Peugeot 607, 2,2 aut. fra 2003. Jeg var faktisk på udkig efter en lidt mindre, men ok rummelig bil ala en C3 - som erstatning for vores P307 cabriolet, der desværre er lidt upraktisk omkring transport af børn. Jeg havde således ikke behov for Peugeots flagskib, men jeg blev kontaktet omkring den, prisen var rigtig og den havde kun kørt 120.000 km og var i super fin stand - og så kører den altså bare lækkert i forhold til en C3, af ældre dato i hvert fald
Prisen svarede til nogle få måneders leasing eller afdrag på en ny bil, så bilen er nu betalt og jeg har ingen forpligtelser over for andre omkring den - og nyder tanken. De penge jeg kunne have brugt på afdrag, afskrivning eller leasingafgift kan jeg så investere i stedet
Gamle biler styrer!
-
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: tirs 25. jun 2024 23:14
- Kontakt:
Re: Ny Xsara Picasso 2,0, benzin
Jeg er enig på alle punkter - det har været vores holdning, ikke at bruge flere penge på "ny" bil end at vi har kunnet købe kontant. Xsara kostede lidt mere end vi har givet for vores Berlingoer, min kone og jeg har haft hver sin i mange år. Vi gav kr. 22000 for min nyerhvervelse. Desværre synes jeg at reparationerne, ud over simple udskiftningsdele, er blevet for komplicerede. Det var nemmere med vores gamle 2cv - som vi alligevel heller ikke orkede efter omkring et år!