Kølertætning/ Uden risiko ??

Besvar
Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 1531
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: Alle ;)

Kølertætning/ Uden risiko ??

Ulæst indlæg af mikhan » fre 25. dec 2020 20:34

Min ex har en ellers velkørende Xsara II fra 2002 ( 2.0 benzin 16V 136 hk)

Den har et problem (som irritere mig, mere end hende) ;)

Når den er varm (altid normal temp.) og bliver stillet i fx. 15 - 30 min. under et indkøb.
Så lugter/dufter den tydeligt af frostvæske i kabinen, når den igen bliver startet.
Den har haft den fejl de sidste 2 år hun har haft den.

Det kan næsten kun være en meget meget lille utæthed i varmeelementet.
Sjovt nok, så har den ikke brugt en dråbe vand/kølervæske i alle 2 år ??
Så der må være tale om en ekstrem lille utæthed ??

Sandsynligvis fordi kølertrykket, som normalt, stiger når den varme motor stoppes ??
Trykdækslet på expansionsbeholderen er udskiftet uden ændring.

Jeg har absolut ikke lyst til, at grave mig frem til varmeelementet, medmindre at problemet bliver akut/slemmere.

Men til spørgsmålet.. Findes der en type "kølertæt" som IKKE stopper hele systemet til ?? Men alligevel "virker"

Iøvrigt.. Glædelig jul ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (NU med rev C/ V8.55) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 184
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Kølertætning/ Uden risiko ??

Ulæst indlæg af JensNo » fre 25. dec 2020 21:51

mikhan skrev:
fre 25. dec 2020 20:34
Min ex har en ellers velkørende Xsara II fra 2002 ( 2.0 benzin 16V 136 hk)

Den har et problem (som irritere mig, mere end hende) ;)

Når den er varm (altid normal temp.) og bliver stillet i fx. 15 - 30 min. under et indkøb.
Så lugter/dufter den tydeligt af frostvæske i kabinen, når den igen bliver startet.
Den har haft den fejl de sidste 4 år hun har haft den.

Det kan næsten kun være en meget meget lille utæthed i varmeelementet.
Sjovt nok, så har den ikke brugt en dråbe vand/kølervæske i alle 4 år ??
Så der må være tale om en ekstrem lille utæthed ??

Sandsynligvis fordi kølertrykket, som normalt, stiger når den varme motor stoppes ??
Trykdækslet på expansionsbeholderen er udskiftet uden ændring.

Jeg har absolut ikke lyst til, at grave mig frem til varmeelementet, medmindre at problemet bliver akut/slemmere.

Men til spørgsmålet.. Findes der en type "kølertæt" som IKKE stopper hele systemet til ?? Men alligevel "virker"

Iøvrigt.. Glædelig jul ;)
Denne her fungere fortrindelig og stopper kun det den skal, Activaen en kur i 2012 netop pga. samme kedelige situation og der har ikke været antydning af "dårlig" lugt siden ;)
IMG_20201225_210716-.jpg
IMG_20201225_210654-.jpg
Også glædelig jul :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
1998/99 Xantia Activa 2.0 16v
VF7X7RFVF72041155
2006 Audi A6 4F 2.0 TDI 135kw
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1514
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Kølertætning/ Uden risiko ??

Ulæst indlæg af Carsten S » lør 26. dec 2020 06:32

Mig bekendt hærder kølertætneren kun op, hvor den er i kontakt med atmosfærisk luft = en utæthed.. Bare i med den første og den bedste.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

SRO
Moderator
Indlæg: 880
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Kølertætning/ Uden risiko ??

Ulæst indlæg af SRO » lør 26. dec 2020 20:20

Enig med Carsten - jeg har kun gode erfaringer med kølertætner og har prøvet tre forskellige; Holts samt en fra Valvoline som de vist har hos THansen og en tredje jeg ikke kan huske fabrikatet af. De tilstopper ikke noget som helst andet end de huller som de skal tætne.
Man bruger det også til utætte toppakninger, på aut. værksteder (PSA m.fl.) :-)

Til gengæld behøver lugt af kølervæske ikke at stamme fra varmeapparatet - det kan være en utæthed i motorrummet, hvor lugten så forplanter sig til kabinen. Tænk blot på hvor lidt der skal til for at hele bilen stinker af sprinklervæske, hvis vinduerne får en tur.
/Søren
:think: :doh: :pray: :oops: :P :dance: :clap:

Nuværende biler: C5 II årgang 2006 - 2,0 (EW10A), div. Peugeot

Besvar