H3+ muligt problem?

BDonati
Kontakt:

H3+ muligt problem?

Ulæst indlæg af BDonati » søn 1. apr 2018 09:22

Hej med jer 😉

Jeg synes min 2010 2.0 HDI Tourer er blevet lidt hård i undervognen på det sidste.

Den fjedre tilsyneladende på alle hjul, og køre op og ned som den skal. Men virker hård, især hurtige bump.

Måske indbildning fra min side, men måske startede det sammen med det kolde vejr.

Er der nogen der har et diagram over undervognen (rør og ventiler osv?

Kan den sidde fast i sport? Hvor mange ventiler er indvolveret i det?

Hvordan tester man korrekt funktion af H3+?

Hvorfor er det lige denne har fire kugler bagi? Istedet for tre som forand, og ligesom min gamle C5 havde både forand og bagi.

Og lige en ekstra ting. Hvor længe holder kugler på denne? Er det de samme som på den gamle model?

Jeg tænkte at den gamle model C5 der kunne fået med H3 uden sports knap (kun 4 kugler) var hårdere end H3+ i Comfort og blødere end H3+ i sport.
Kunne man montere fire kugler beregnet til en <2008 C5 H3 (ikke +) og få en blødere undervogn på den måde?

Dette er ikke tænk til at skulle løse hårdhedsproblemet, men at gøre den endnu blødere efter det nuværende problem er løst 🤗
Mvh
Brian Donati
2010 C5 Tourer 200.000km

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: H3+ muligt problem?

Ulæst indlæg af Carsten S » man 2. apr 2018 10:05

Der er to ventiler til HA3+ systemet. Én pr. aksel. De lider ikke så meget af at kunne hænge/lække, som på feks. de ældre Xantia'er.
Med en tester kan du tvangskøre ventilerne og høre om de trækker. Hvilket jeg umiddelbart vil tro de gør.

Systemet er mere eller mindre det samme som på de ældre C5'er, den ekstra kugle i bag er for større gasvolumen. Mig bekendt kan den ikke åbne én pr side, som det passer den.

Kugletypen er den samme, som på de gamle modeller - Og ja, du kan godt montere kugler med andet tryk og gennemboring. Men bilen kan blive en gyngehest efterfølgende.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

BDonati
Kontakt:

Ulæst indlæg af BDonati » man 2. apr 2018 10:56

Hej Carsten

Spændende. Kun to ventiler, så er det da et simpelt system.
Jeg vil teste ventilerne, ved du hvor de fysisk sidder?

Det er nok ikke ventilerne når det er lige hårdt forand og bagi, mystisk hvis begge ventiler skulle fejle på samme tid.

Måske LDS væsken trænger til at blive skiftet?

Hvad er symptomerne på det?

Er der en fornuftig procedure til at skifte det så man kan være sikker på at få alt det gamle ud?
Mvh
Brian Donati
2010 C5 Tourer 200.000km

pug407aut
Geografisk sted: Aalborg
Diagbox: Ja
Kontakt:

Ulæst indlæg af pug407aut » man 2. apr 2018 13:11

prøv at tage plus skoen af batteriet, og lave en kortslutning med denne på minus terminalen på batteriet (der kommer en lille gnist), det kan afhjælpe informationer der sidder på tværs i et kabel,
fx sport er aktiv selvom, den ikke er aktiv på skærmen
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 732.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig

BDonati
Kontakt:

Ulæst indlæg af BDonati » man 2. apr 2018 17:45

Hej pug407 😉

Informationer der sidder på tværs? De rasler da løs når man køre over et fartbump, især når den er så hård som den er nu 😂

Jeg prøvede det alligevel, virkede ikke...
Senest rettet af BDonati man 2. apr 2018 22:07, rettet i alt 1 gang.
Mvh
Brian Donati
2010 C5 Tourer 200.000km

Peter1940
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Ulæst indlæg af Peter1940 » man 2. apr 2018 18:05

Har sammen oplevelse med min C5 fra 2009, med 116.312 km på uret. Så aldersmæssigt er det næsten/måske? ens.

Især når jeg kører udover kantstenen hjemmefra.
Forvognen nærmest "springer" udover kantstenen og lander med et smæld. Selvom der køres langsomt! Svært at formuler på tryk; ska´ opleves
Konen synes vognen opfører sig normalt, så jeg blev glad, da jeg så, BDonati har samme oplevelse :-))
Kan hæve og sænke vognen uden problem.
Har dog ikke haft sportsindstillingen i tankerne, som jo først bliver aktiv, når hastigheden overstiger 110 km ifølge instruktionsbogen.
Så jeg har svært ved at "købe" den forklaring. Ku´ der sidde andet på tværs i kablerne?

Er spændt på om der kommer andre forslag?
C5 III, HDI 138 Tourer, VF7RWRHF891.556672, AF 20 720.
September 2018 :auto-driving: 121.000 :P

Greve

Brugeravatar
Mads t
Geografisk sted: 6990 Ulfborg
Kontakt:

Ulæst indlæg af Mads t » man 2. apr 2018 20:24

Det kan udmærket være kuglerne, som trænger til udskiftning. Så vidt jeg kan se, skriver du ikke, hvor langt bilen har kørt, men 8 år er længe for et sæt kugler. Skovgaard Schmidt har dem i øvrigt til en yderst rimelig pris!

Hvis du ikke kan mærke nogen synderlig forskel på affjedringen med og uden sportsindstillingen, kunne det tyde på, at det er de midterste kugler, som trænger til udskiftning. Vær forberedt på, at den foran er så godt som umuligt at komme ind til. Hvis du forventer at skulle have gearkassen af i en nær fremtid, er det en god idé at skifte kuglen samtidig. Jeg har også set en mekaniker løsne de øverste motorophæng for at vælte motoren lidt fremover, så man kan komme ind til kuglen.

Ovennævnte er gætværk, men min egen erfaring med serie 3'eren er, at jeg fik skiftet affjedringskuglerne ved hvert hjul, uden at at hjalp synderligt på hårdheden, fordi det i virkeligheden var de midterste kugler, som var trætte.
Citroen C5 X7 Cross Tourer 2014, 2,2 HDi, XM V6 160 1993 med diravi, Fiat 500 2013

Tidligere:
C6 2,2 HDi 2009
C5 Tourer 2011 og 2008 2,0 hdi, 2006 1,6 HDi
XM 2,1 td aut 1999, 2,1 td 1993, 2,0 1995, 2,5 td 1998
Xantia 1,8 1993, 1,8 Weekend 2005, 1,9 td 1998, 2,0 HDi 2000, 1,8 2001
Mazda CX-5 2,2 td 2018

BDonati
Kontakt:

Ulæst indlæg af BDonati » man 2. apr 2018 21:12

Hej Peter 😉

Ja de er da ens 👍.
Min er fra 2010 men har kørt næsten 200.000km. Jeg har haft den i ti måneder og køre ca 4.500km om måneden...

Det er rigtigt nok meget svært at forklare på skrift hvordan undervognen opfører sig.
Men i modsætning til din, vil jeg sige at min faktisk er ret blød når man køre op eller ned af en kantsten meget langsomt.
Men hvis man køre på en gammel landevej med mange lapper, er det som om undervognen er stenhård.
Lange langsomme bump er blødere.
Min kone kan heller ikke mærke at der er noget i vejen, men det er fordi hun er vandt til at køre i en Peugeot 307 med fjedre af granit 😜

Som jeg forstår det har undervognen to indstillinger. Hård og blød (som burde være blød og mere blød)
Blød er med alle syv kugler i brug, og hård er med de tre midterste koblet fra.

Når den står i normal, går den i sport under visse forhold efter retvinkel, hastighed, undervognsvandring og andet.
Når den står i sport skal der mindre til før den skifter til hård, men den skifter ikke til hård bare fordi man sætter den i sport.

Ud over det sænker den sig x antal millimeter ved 100km/h og hæver sig igen ved 90km/h
Og ved ujævnt terræn (stor undervognsvandring) hæver den sig.

Men jeg er ikke 100% sikker.

Jeg vi tjekke ventilerne på min med lexia. Hvis du ikke har en tester og bor nær Silkeborg eller Søborg vil jeg gerne tjekke det på din.
Mvh
Brian Donati
2010 C5 Tourer 200.000km

BDonati
Kontakt:

Ulæst indlæg af BDonati » man 2. apr 2018 21:32

Hej Mads 😉
Du har fået skiftet kugler på din C5?
Blev det så godt efter de midterste blev skiftet?

Vildt at den midterste er så svær at komme til.

jeg har hørt at de kugler Skovgaard Schmidt har, indvendigt er som de gamle grønne kugler, så ikke med den membran C5 kugler har, så derfor mister de trykket med tiden.

Ved Citroen koster de “kun” 1000kr pr stk, så så meget spare man heller ikke 😉.

Jeg må lige teste med lexia hvordan den køre med de midterste koblet til og fra i morgen, så kan jeg da se om der er forskel 👍. God ide.

Nu er jeg lige nysgerrig. Du har både en C5 Tourer som min, og en C6 hvordan køre en C6 sammenlignet med C5? Er der stor forskel?, så vidt jeg kan læse mig frem til er der ret stor forskel på undervognen.

Og når jeg er i gang med at spørge, hvad med XM og Xantia? XM er noget at en flyder er den ikke? 👌

Jeg har egentlig aldrig været fan af Citroen, men efter at have haft to C5 (den gamle og den “nye”) er jeg blevet vandt til at køre i en bil med budding som affjedring 😜.
Det er ret rart, og derfor træls når den ikke er så komfortabel som den burde 👌
Mvh
Brian Donati
2010 C5 Tourer 200.000km

BDonati
Kontakt:

Ulæst indlæg af BDonati » man 2. apr 2018 23:18

Ok.
Jeg tjekkede lige hos Skovgaard, og kan se de kun koster 400kr. Det er billigt.

Er der nogen der ved hvor de er lavet, og om de faktisk er som de originale. Eller som de gamle?
Mvh
Brian Donati
2010 C5 Tourer 200.000km

Brugeravatar
posh
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » tirs 3. apr 2018 07:46

der ligger et par fabrikker i frankrig der producerer til citroen (de laver ikke de kugler selv, men køber hos underleverandører, der så putter nogle i original embalage, og andre i hvide "no name" æsker eller hvad køberen nu vil have skrevet på pakken, men de er fuldstændig ens da de laves det samme sted.
skovgådrs kugler er der ikke noget at sige på, de er fine, men køb nu de rigtige præcis som der står de skaal være til lige din model, og lyt med store meget store ører til det Carsten skriver, vælger du såkaldte komfortkugler får du en bil der kan konkurrere med en 2CV i at gynge og krænge, og det når den har defekte støddæmpere, du bliver søsyg af at køre med dem, og alle dine passaseger flygter væk og vil ikke med mere ud at køre :auto-driving: 🤢
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D

de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

BDonati
Kontakt:

Ulæst indlæg af BDonati » tirs 3. apr 2018 19:53

Hej Posh 😉

Jeg har bare set i et forum at der var en der havde skåret originale C5 kugler de gamle grønne kugler og kugler fra denne side over.

http://www.sphere-shop.co.uk/20-hdi-1203-c.asp

Og der kunne man se at dem til C5 fra den engelske side havde samme membran som de gamle grønne.

Jeg ringede til Skovgaard idag, og han sagde at hans med sikkerhed er præcis som de originale.
Så er de jo bare mega billige 🤗.

Han sagde også at det ikke var sandsynligt at de var slidte i min efter “kun” 8 år og 200.000km, og at C5 kugler burde holde bilens levetid.

Jeg har også læst at komfort kugler bliver for meget. Men også at det skulle være noget med at det er center hullet i dem, der er større istedet for at ændre dæmpningsfunktionen.

Jeg tænkte bare at hvis man montere kugler fra en H3 ikke plus, bliver den i sport samme hårdhed som en H3 uden sport, og i normal, blødere end det.

Jeg tænker den sagtens kan være blødere end originalt, men det er svært at vide uden at prøve det 😉
Mvh
Brian Donati
2010 C5 Tourer 200.000km

Brugeravatar
posh
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » tirs 3. apr 2018 20:38

ja og nej, der er jo kun en måde at lave kuglerne på og hele forskellen ligger et eneste sted, nemlig i dæmpningen som bestemmes af det hul der er i skiven, dette hul bestemmer hvor hurtigt olien kan flytte sig og dermed hvor blød/hård bilen føles, det er derfor den bliver en gyngehest hvis ikke dæmpningen er fast
regn ikke med at din model kan blive blød som en BX eller Xantia, det kan den ikke, sådan er den ikke konstrueret og uanset at systemet er fint, så er det præcis som en bil med stålfjedre et sammenrend af kompromisser med både stærke og svage sider
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D

BDonati
Kontakt:

Ulæst indlæg af BDonati » tirs 3. apr 2018 22:25

Hen Posh 😉.

Jeg tror ikke du har helt ret.

Jeg har læst mig til at komfort kugler kun har et større “bypass” hul.

Men det er de 8 retningsbestemte skive dækkede huller der bestemmer dæmpningen. Og hårdheden af det der svare lidt til fjederen kommer af trykket i kuglen.
Højere tryk = større gas volumen = blødere fjeder, og omvendt.

Man kan også se at H3 uden sportsknap kugler og regulator
kugler er dem med det højeste tryk.

Derudover er det en form for doppelt membran der er i C5 kugler (grå) og en anden type der taper trykket med tiden i de gamle (grønne)

Prøv at se denne spændende tråd i et andet forum 👍.

https://frenchcarforum.co.uk/forum/view ... 7&start=15
Mvh
Brian Donati
2010 C5 Tourer 200.000km

Brugeravatar
posh
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » tirs 3. apr 2018 22:33

ja det er jo det jeg bare forenkler lidt, skidt med hulstørrelse det er udbyttet det handler om, de rigtige kugler giver en fast men komfortabel bil de forkerte giver en gyngehest, uanset hulstørrelse og antal huller

BDonati
Kontakt:

Ulæst indlæg af BDonati » ons 4. apr 2018 08:01

Hej Posh 😉.

Det er altså ikke rigtigt at de originalt monterede kugler = god undervogn.
Hvilken som helst ændring = gyngehest

En <2008 kan fåes med forskellige kugler fra fabrikken uden at være gyngehest.

Man kan da altid skifte støddæmper i en bil uden det bliver for meget.
Man kan også gøre den så hård eller blød at det bliver for meget.

Det kan godt være at du forenkler det, men det er ikke rigtigt 🙂
Mvh
Brian Donati
2010 C5 Tourer 200.000km

BDonati
Kontakt:

Ulæst indlæg af BDonati » ons 4. apr 2018 08:04

Hej alle 😉.

Var der ikke nogen der kendte symptomer på at væsken skal skiftes?
Hvis det nogensinde skal.

Måske bilder jeg mig ting ind, men det er ligesom den er har været lidt blødere her i de lidt varmere dage?

Kan der være kommet kondensvand i gennem årene?
Mvh
Brian Donati
2010 C5 Tourer 200.000km

Brugeravatar
posh
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » ons 4. apr 2018 08:34

hvor skulle det kondensvand komme fra ?? hydraulikolien optager ikke vand fra luften det er et lukket system, måske er den blevet en anelse blødere nu temperaturen er på vej op, men så bliver alt jo mindre stift, lige fra dækkene til alle bøsninger og pakninger i hele bilen, for du har vel ikke pumpet mere luft i hjulene ??

BDonati
Kontakt:

Ulæst indlæg af BDonati » ons 4. apr 2018 13:02

Hej Posh 😉

Jeg har tjekket dæktrykket ofte. Det er ok.

Kondens var kun et gæt. Men det er nu ikke et helt lukket system, da der er et hul i dækslet til hydraulik olie beholderen.

Men skal det aldrig skiftes?

Jeg må lige tage mig sammen og tjekke ventilerne i aften 😉
Mvh
Brian Donati
2010 C5 Tourer 200.000km

Brugeravatar
posh
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » ons 4. apr 2018 15:23

BDonati skrev:
ons 4. apr 2018 13:02
Hej Posh <span class="emoji-outer emoji-sizer"><span class="emoji-inner" style="background: url(chrome-extension://immhpnclomdloikkpcefncmfgjbkojmh/emoji-data/sheet_apple_32.png);background-position:59.9882491186839% 75.96944770857814%;background-size:5418.75% 5418.75%" data-codepoints="1f609"></span></span>

Jeg har tjekket dæktrykket ofte. Det er ok.

Kondens var kun et gæt. Men det er nu ikke et helt lukket system, da der er et hul i dækslet til hydraulik olie beholderen.

Men skal det aldrig skiftes?

Jeg må lige tage mig sammen og tjekke ventilerne i aften <span class="emoji-outer emoji-sizer"><span class="emoji-inner" style="background: url(chrome-extension://immhpnclomdloikkpcefncmfgjbkojmh/emoji-data/sheet_apple_32.png);background-position:59.9882491186839% 75.96944770857814%;background-size:5418.75% 5418.75%" data-codepoints="1f609"></span></span>
normalt er der ingen grund til at skifte LSD olien og den spiser til forskel fra bremsevæske heller ikke vand.

når der skal skiftes skyldes det mest hvis man af en fejl eller pga. en utæthed har lavet en nødløsning med motorolie som så skal udrenses

Besvar