Raslelyd i C5 Weekend 2007

Besvar
Morten_C
Indlæg: 12
Tilmeldt: lør 11. mar 2017 08:23
Geografisk sted: Midtsjælland
Diagbox: Ja
Version: 7.83
Kontakt:

Raslelyd i C5 Weekend 2007

Ulæst indlæg af Morten_C » søn 21. jan 2018 21:43

Jeg har de seneste måneder haft en yderst irriterende raslelyd i min C5 Weekend årgang 2007 med 1.6HDI.

Den er der mest når bilen er kold, og kun ved 1500 til lidt over 2000 omdr.
Lyder som om det er under instrumentbrædtet, men helt ud mod motorrummet, så kan også kommer derfra.
Kunne godt være en løs luftfilterkasse, men den har fået nye gummiophæng, og har klemt den fast med en klud omkring uden at det hjalp.
Har fjernet alle letaftagelige covers i motorrummet.
Under bilen har jeg fjernet plastcoveret under motoren, prøvet at rykke og slå på alle varmeskjold og lignende, intet virker løst.
I kabinen har jeg afmonteret radio, varmestyring og handskerum uden at komme lyden nærmere.

Når jeg søger på Nettet er der nogen der forslår indsprøjtningsdyse eller remhjul, men holder jeg omdrejningerne hvor den rasler, og så bare kobler ud, så forsvinder lyden.

Nogen gode bud på dele som kan give denne raslen, eller hvordan jeg kommer videre i min søgen?
C4 1.6 HDI årgang 2006.
C5 1.6 HDI stationcar årgang 2007.

allanbojko
Indlæg: 71
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 09:38
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: Raslelyd i C5 Weekend 2007

Ulæst indlæg af allanbojko » søn 21. jan 2018 21:50

Udrykker leje i koblingen kunne være et bud
C5 3.0 2001 Sedan til stumper
C5 3.0 2003 Aut.
Fiat Panda 2010
Suzuki gsx1100 1991

Morten_C
Indlæg: 12
Tilmeldt: lør 11. mar 2017 08:23
Geografisk sted: Midtsjælland
Diagbox: Ja
Version: 7.83
Kontakt:

Re: Raslelyd i C5 Weekend 2007

Ulæst indlæg af Morten_C » tors 10. maj 2018 21:22

Nu er denne irriterende lyd blevet værre, så nu kan den også nogle gange frembringes ved 12-1500 omdr i frigear, før skulle man kører med ca samme omdr, men da den skulle være i gear, var det svært at fejlsøge.
Er nu rimeligt sikker på at det er remhjul/kobling på AC kompressoren, som ved visse omdr/belastning giver denne lyd.
Er det ikke mulgt kun at skifte remhjul/kobling?
Kan kun finde den som komplet kompressor.
C4 1.6 HDI årgang 2006.
C5 1.6 HDI stationcar årgang 2007.

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Raslelyd i C5 Weekend 2007

Ulæst indlæg af Carsten S » fre 11. maj 2018 08:38

Er din krumtapsremskive af den dæmpede type? I så fald ville jeg mistænke den først. De er kendt for at stå af.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Morten_C
Indlæg: 12
Tilmeldt: lør 11. mar 2017 08:23
Geografisk sted: Midtsjælland
Diagbox: Ja
Version: 7.83
Kontakt:

Re: Raslelyd i C5 Weekend 2007

Ulæst indlæg af Morten_C » fre 11. maj 2018 22:07

Er den dæmpede type ikke let genkendelig på en vulkaniseret gummidel?
Mit er umiddelbart rent jern.

Kan man ikke godt fjerne multiremmen og så starte motoren uden rem?
Ville vise om jeg er på sporet, for lyden er umulig at retningsbestemme. I går var jeg sikker på at det var remhjulet på AC kompressoren, i dag kan jeg ikke bestemme hvor lyden kommer fra.
C4 1.6 HDI årgang 2006.
C5 1.6 HDI stationcar årgang 2007.

C5Gutten
Indlæg: 2
Tilmeldt: fre 11. maj 2018 23:07
Geografisk sted: Sjælland
Kontakt:

Re: Raslelyd i C5 Weekend 2007

Ulæst indlæg af C5Gutten » fre 11. maj 2018 23:12

Jeg har nøjagtigt den samme irriterende raslelyd og er ved at gå amok. Har haft den på værksted, og de kan ikke finde ud af hvad det er....

Glæder mig til at høre om du finder fejlen!
Lever for min Citroen og min kones skønhedsklinik

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2391
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Raslelyd i C5 Weekend 2007

Ulæst indlæg af mikhan » lør 12. maj 2018 06:57

Morten_C skrev:
fre 11. maj 2018 22:07
Er den dæmpede type ikke let genkendelig på en vulkaniseret gummidel?
Mit er umiddelbart rent jern.

Kan man ikke godt fjerne multiremmen og så starte motoren uden rem?
Ville vise om jeg er på sporet, for lyden er umulig at retningsbestemme. I går var jeg sikker på at det var remhjulet på AC kompressoren, i dag kan jeg ikke bestemme hvor lyden kommer fra.
Ja du kan sagtens prøve at starte uden rem. Tjek samtidigt remstrammerhjul samt medløberhjulet.
( Bemærk hvordan remmen er monteret inden du piller den af ) ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Raslelyd i C5 Weekend 2007

Ulæst indlæg af Carsten S » lør 12. maj 2018 08:52

Morten_C skrev:
fre 11. maj 2018 22:07
Er den dæmpede type ikke let genkendelig på en vulkaniseret gummidel?
Mit er umiddelbart rent jern.
Du kan ikke se gummiet, ligesom på benzinerne. Prøv at lave en google billedesøgning på "0515.V8", så kan du se hjulet.
De skifter til massivt hjul ved PR. Nr. 10555. Så alt efter hvornår den er rullet af fabrikken har den det ene eller andet.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Morten_C
Indlæg: 12
Tilmeldt: lør 11. mar 2017 08:23
Geografisk sted: Midtsjælland
Diagbox: Ja
Version: 7.83
Kontakt:

Re: Raslelyd i C5 Weekend 2007

Ulæst indlæg af Morten_C » søn 13. maj 2018 21:38

Jeg vil vurderer at min har massivt hjul, passer også med at min C5 har PR 11329.

Har desuden konstateret at en grund til at lyden er svær at retningsbestemme er, at der er minimum 2 lyde som minder om hinanden.
Når jeg skifter fra auto til blæser off på mit klimaanlæg forsvinder 3/4 af raslelyden, passer med at centeret på kompressorens remhjul/kobling stopper, så vil stadig skifte kobling eller kompressor først.
Kan remhjul/kobling købes seperat, eller er det del af komplet AC kompressor?
Min AC kompressor er model 1317F - 9683003080, jeg kan få en original som umiddelbart ligner, men den hedder 1346F - 9670022580 - 6487.04 er denne kompatibel?

Remhjul/kobling kan jeg selv skifte, men kompressoren skal vel skiftes af værksted som kan lave aircondition service?
C4 1.6 HDI årgang 2006.
C5 1.6 HDI stationcar årgang 2007.

Morten_C
Indlæg: 12
Tilmeldt: lør 11. mar 2017 08:23
Geografisk sted: Midtsjælland
Diagbox: Ja
Version: 7.83
Kontakt:

Re: Raslelyd i C5 Weekend 2007

Ulæst indlæg af Morten_C » ons 16. maj 2018 21:02

AC kompressor 6487.04 er til 2.0 - 2.2 HDI, umiddelbart er den eneste (og vigtige) forskel afstanden mellem monteringshullerne.

Jeg har fundet frem til at remhjul/kobling bør hedde 6453PZ, men søger jeg på den kommer jeg kun til nogle russiske sider, dog med korrekte billeder.
Kan det normalt ikke købes uden kompressor?
C4 1.6 HDI årgang 2006.
C5 1.6 HDI stationcar årgang 2007.

Morten_C
Indlæg: 12
Tilmeldt: lør 11. mar 2017 08:23
Geografisk sted: Midtsjælland
Diagbox: Ja
Version: 7.83
Kontakt:

Re: Raslelyd i C5 Weekend 2007

Ulæst indlæg af Morten_C » lør 26. maj 2018 16:24

Så fik jeg skiftet remhjul/kobling på AC kompressoren, og det hjalp lige præcis ingenting.......

Når jeg piller multiremmen af forsvinder lyden, men når jeg drejer på de enkelte hjul er der ikke noget at høre eller føle.
Det som skiller sig mest ud, er ca 2-3 mm axialt slup i remhjulet på servopumpen, er det normalt?

Dyrt og besværligt bare at skifte en del ad gangen, så nogen der har godt bud på hvordan jeg kommer videre?
C4 1.6 HDI årgang 2006.
C5 1.6 HDI stationcar årgang 2007.

Besvar