C5 skift af leje og bærekugle
-
LKA
- Kontakt:
C5 skift af leje og bærekugle
Min C5 har sejlet lidt rigeligt i en periode, og for en uge siden kunne jeg begynde at høre den velkendte rumlen.
Så der blev bestilt reservedele hos autodoc.
5 dage senere dukkede delene op og jeg gik i gang kl. 16 fredag eftermiddag.
Klokken 17 var klumpen pillet/tævet af: En halv time senere var bærekugle og leje pillet af.
Det er bare meget nemmere at skrue bærekugle af i en skruestik: Lidt senere var der pillet en knækket bolt ud: En time senere og bærekugle og leje trykket i: Alt ialt 4 timer inklusiv oprydning og så er bilen klar til vejen igen.
Så der blev bestilt reservedele hos autodoc.
5 dage senere dukkede delene op og jeg gik i gang kl. 16 fredag eftermiddag.
Klokken 17 var klumpen pillet/tævet af: En halv time senere var bærekugle og leje pillet af.
Det er bare meget nemmere at skrue bærekugle af i en skruestik: Lidt senere var der pillet en knækket bolt ud: En time senere og bærekugle og leje trykket i: Alt ialt 4 timer inklusiv oprydning og så er bilen klar til vejen igen.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
C5 2005 2.0 RFJ stc, C5 2.0 RFJ hatch
- Carsten S
- Site Admin
- Geografisk sted: 8653 Them
- Diagbox: Ja
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Re: C5 skift af leje og bærekugle
Der skal jo lidt stumper til i ny og næ 
Hvis den skal skiftes på bilen: Jeg plejer at svejse en møtrik fra en trækaksel på bærekuglen (husk at hæfte på kuglen og "huset" med det samme, så den ikke kan skydes ud, hvis fedtet begynder at koge!)
Så kan den nemt tages med en luftnøgle og en 35 mm top.
Hvis den skal skiftes på bilen: Jeg plejer at svejse en møtrik fra en trækaksel på bærekuglen (husk at hæfte på kuglen og "huset" med det samme, så den ikke kan skydes ud, hvis fedtet begynder at koge!)
Så kan den nemt tages med en luftnøgle og en 35 mm top.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
- antikvaren
- Kontakt:
På xantiaen har jeg aldrig skruet klumpen af for at skifte leje og bærekugle... Bærekuglen ligner den som bruges til xantiaen..
Citroen c4 1,6 blueHDI 100 Citroen c3 Triumph blueHDI 100 - Citroën : c3 1,4 HDI 68 2013 Ax 1,2 1986, xantia 1,8i 1994, xantia II 1,8i 1999, xantia1,8i weekend 1999, c5 1,8i 2002 , c3 II 1,4 HDI 2013
Plus en masse andre
de med fremh. Skrift og u-streget er nuværende
Plus en masse andre
- antikvaren
- Kontakt:
Skifter man selv forhjulslejer kan jeg anbefale dette værktøjssæt fra biltema. Har selv skiftet flere forhjulslejer UDEN at skulle hive hele klumpen af. På c3 koster det et stabilisatorstag, da der ikke er specielt meget plads til drivakslen - så der skal man enten fjerne drivakslen helt eller hive klumpen af... men på de større citroener --- wiiiii legende let med sættet.
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varkt ... 000021491/
Det gode ved dette sæt fra biltema er, at der medfølger et kugleleje til at sætte foran spændemøtrikken så man undgår den bliver strammere end absolut nødvendigt...
https://www.tectake.dk/lejemonteringsae ... ele-401104
Dette kender jeg ikke, men det har forskellige spindler--
På i hvertfald c3 kan man ikke presse navet i med den medfølgende spindel fra biltema, der må man selv lave en af en gevindstang og nogle måtrikker ....
Gert
PS. Biltema sender ikke mere, men jeg vil gerne formidle køb og forsendelse hvis man bor LAAAAANgt fra en Biltema... ( over 150 km)
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varkt ... 000021491/
Det gode ved dette sæt fra biltema er, at der medfølger et kugleleje til at sætte foran spændemøtrikken så man undgår den bliver strammere end absolut nødvendigt...
https://www.tectake.dk/lejemonteringsae ... ele-401104
Dette kender jeg ikke, men det har forskellige spindler--
På i hvertfald c3 kan man ikke presse navet i med den medfølgende spindel fra biltema, der må man selv lave en af en gevindstang og nogle måtrikker ....
Gert
PS. Biltema sender ikke mere, men jeg vil gerne formidle køb og forsendelse hvis man bor LAAAAANgt fra en Biltema... ( over 150 km)
Citroen c4 1,6 blueHDI 100 Citroen c3 Triumph blueHDI 100 - Citroën : c3 1,4 HDI 68 2013 Ax 1,2 1986, xantia 1,8i 1994, xantia II 1,8i 1999, xantia1,8i weekend 1999, c5 1,8i 2002 , c3 II 1,4 HDI 2013
Plus en masse andre
Plus en masse andre