Ny starter

Lars4733
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Ny starter

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 17. sep 2025 18:34

Da den kære C5’er nu har fundet på endnu en “sjov” ting ser jeg på at skifte starteren..

Sagen er, at ved koldstart starter bilen fint, men lige efter start kommer der et par sekunder hvor det lyder lidt som om den står “svagt i gear” - altså skærer tænder, ikke voldsomt, men der skal jo gøres noget.
Og da den gør det uanset om den står i frigear og/eller med koblingen trykket helt i bund tænker jeg det næsten kun kan være starteren der er begyndt at være træt, så den ikke trækker sig hurtigt nok tilbage efter start?
Andet der kan skære tænder sidder der da ikke? Der er f.eks. ikke friløb på generatoren.

Og så kommer spørgsmålet- jeg kan se ud fra nummeret der står på starteren at den er 1,4kw og med 10 tænder..

Ser man rundt omkring står der startere med 9, 10 og 12 tænder og startere på 1,1kw og 1,4kw - alt nævnt til selvsamme 2,0 benzin motor RFJ

Skovgaard og Schmidt står til at have en 1,1kw som helt ny til en meget billig penge (350kr) ser jeg på catcar.info er der også begge modeller til bilen..

Kan man “nøjes” med en 1,1kw? Eller skal den have en 1,4? Det er jo “bare” en alm benzinmotor

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Ny starter

Ulæst indlæg af SRO » tors 18. sep 2025 08:10

Det eneste jeg lige kan komme på ellers, er udrykkerlejet. Jeg har ikke hørt "din" lyd, men ved at sådan et tørt/defekt leje godt kan lyde slemt, indtil det har fået lidt varme.

Har du prøvet at sætte et stetoskop på hhv. starter og koblingshus?

Du skal købe den der passer til bilen, alt andet kan blot give problemer. Jeg vil anbefale 1:1 udskiftning.

Du kan også vælge at adskille og rense den du har. Det kan gøre underværker.

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 19. sep 2025 19:17

Hmm - jeg havde mulighed for at høre lyden fra motorrummet i dag - og lyden kommer mere fra remsiden end gearkasse starter siden

Og så kommer man jo til at tænke på om den rem er monteret korrekt..
Mikhan sendte mig en vejledning og der står der omtalt hvordan remstrammeren skal sættes - først til mærke A og siden til mærke B der er lidt mere løsnet..
Og jeg synes det ser ud til at den står på A - kan remmen være for stram og det så give en rallen kort ved opstart?

Da vi hentede bilen havde den tændt motorlampen og fruen returnerede til værkstedet der satte tester på - tændingsfejl på cylinder 3 pga slidt tændrør sagde han..

Motorlampen har ikke været tændt siden.

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » fre 19. sep 2025 20:26

Ja, det er jo et helt andet sted.

Har du tjekket remhjulet, altså det med vulkanisering? Det kan godt skramle en del, hvis det er defekt, men det er nærliggende at kontakte værkstedet, hvis du har mistanke om at støjen kommer fra remmen..... jeg formoder, at værkstedet har stået for hele operationen, men undrer mig dog over, at du henviser til vejledningen.

Når du tjekker for remstramhed, skal den stå på mærkerne. Selv om remmen skulle være for stram, burde det ikke støje som du indikerer, men jeg vil anbefale at få det tjekket inden evt. skade på motoren.

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 19. sep 2025 20:32

SRO skrev:
fre 19. sep 2025 20:26
Ja, det er jo et helt andet sted.

Har du tjekket remhjulet, altså det med vulkanisering? Det kan godt skramle en del, hvis det er defekt, men det er nærliggende at kontakte værkstedet, hvis du har mistanke om at støjen kommer fra remmen..... jeg formoder, at værkstedet har stået for hele operationen, men undrer mig dog over, at du henviser til vejledningen.

Når du tjekker for remstramhed, skal den stå på mærkerne. Selv om remmen skulle være for stram, burde det ikke støje som du indikerer, men jeg vil anbefale at få det tjekket inden evt. skade på motoren.
Det er lavet på et værksted, Mikhan sendte mig vejledningen fordi jeg efterlyste hvordan man satte dækslet over remmen på igen..

Jeg har selv tænkt på at det kunne være remskiven, den har jo fået ny drivrem også.. men kan den lyd være kun ved opstart?
På mine tidligere dieselbiler synes jeg den støj var mere permanent..

Det spøjse er at inden remmen blev skiftet meldte bilen meget hurtigt “Economy mode” - det gør den ikke længere, men måske den har været tilsluttet en lader mens den var på værksted, det er der flere der gør ved jeg.. og jeg kan se der er en 1000mm rem og en 10004/1005 mm rem - hvis den nu har fået en 1000mm rem og remhjulet er ved at gå i vulkaniseringen kan det måske have været med til at lyden er kommet?
Og skifte remhjulet er jo en simpel ting - og det er endda på tilbud hos Refako
https://www.refako.dk/vehicle_products/ ... 8643-10013

Det er nu 14 dage siden vi fik bilen igen og den har jo kørt 1.500-2.000 km siden, med den lyd ved koldstart.. uden at den er blevet forværret ville jeg mene.
Lyden høres ikke inde i bilen ved start hvis dør/vinduer er lukket

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 19. sep 2025 20:52

Men jeg må jo se og så lavet en hvid streg hen over remhjulet og så køre for at se om den skrider.. det sidder heldigvis nemt tilgængeligt på den bil

Og en koldstart uden drivremmen monteret kan måske give et hint om det er den rette vej?
Ville hjulet ikke støje mindre eller slet ikke hvis der ikke var en rem på?

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » fre 19. sep 2025 23:01

Jo, belastningen er det der gør at "yderhjulet" kan flytte sig i forhold til "inderhjulet" og uden belastning vil det formentlig ikke støje, men man skal aldrig sige aldrig :-)

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » fre 19. sep 2025 23:03

Hvis lyden er kommet efter vedligeholdsoperationen bør årsagen identificeres hurtigst muligt.

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » lør 20. sep 2025 06:58

SRO skrev:
fre 19. sep 2025 23:03
Hvis lyden er kommet efter vedligeholdsoperationen bør årsagen identificeres hurtigst muligt.
Det er jeg med på…
Men hvis feks tandremmen stod en tand eller mere forkert, ville mislyden så ikke være der hele tiden? Og bilen køre dårligt?
Jeg fandt en af mine gamle tråde omkring en lignende lyd, da havde jeg linket til en video hvor lyden minder meget om det jeg oplever, en “skrallende” lyd - her er den så kun 1-2 sekunder og kommer ikke hver gang, i videoen var den der hele tiden.. det var netop et remhjul med problemer med vulkaniseringen.
Der kan jeg i øvrigt se at jeg fik besked om at mange satte massive hjul på i stedet, så skete det jo ikke igen.. men til den pris jeg kan købe et afdæmpet hjul kan den jo lige så godt få det på

MGB
Geografisk sted: I nærheden af Nibe
Version: N B - lexia
Kontakt:

Ulæst indlæg af MGB » lør 20. sep 2025 11:14

Kunne det være magnetkoblingen på kølekompressor?
Det vil vise som nævnt længere oppe - af med remmen - prøv og starte.
Nuværende biler:
C4 - 2,0 VTR
Xsara Picasso 1,6 hdi

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 21. sep 2025 09:02

Jeg har ikke lige haft mulighed for at teste tingene af uden rem på, den bil er næsten altid ude og køre..

Men den vanlig søndag morgen olietjek fik jeg lige udført og den nye drivrem stod så jeg kunne aflæse længden - den er 1000mm
Slår man bilen op de forskellige steder tilbyder de jo 1000 og 1005 til den, så rent hypotetisk kunne den jo have haft en 1005 siddende før og nu den kortere og derved lidt strammere siddende rem, det kan vel få en let defekt remskive til lige at snakke ved opstart?
Hvad der er årsag til at bilen ikke længere går hurtigt i economy mode ved jeg ikke, men måske den kortere rem passer bedre?

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » søn 21. sep 2025 15:49

Jeg kan ikke helt følge dig i det med at hvis motoren er taktet forkert.

1000 eller 1005 mm tænker jeg ikke gør en større forskel i praksis. Teoretisk vil fjederen være spændt mere pga. den kortere rem, men hvis du har prøvet at fjerne sådan en rem, vil du nok også give mig ret i, at der skal bruges en del kræfter for at spænde remstrammeren så meget, at du kan demontere remmen.

Economy mode: har du skiftet batteri eller ladet det ordentligt op?

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 21. sep 2025 19:02

Mht economy mode har jeg intet gjort, den gik i economy mode på få minutter før den var på værkstedet, siden har den ikke gjort det, men de har måske haft den tilsluttet en lader mens den stod hos dem, det har jeg set flere værksteder gøre.

Du ville ikke mene at mislyden ville være der hele tiden hvis den var taktet forkert?
Den er der kun 1 Max 2 sekunder så er den der ikke længere og typisk kun ved koldstart.

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » man 22. sep 2025 12:27

Det vil være det rene gætværk. Vejen frem må være at få lyttet/undersøgt problemstillingen.
Det kan jo også være VVT-hjul eller en løfter, men uden at kende lyden er det svært at byde mere ind, men hvis det lyder som en starter i ringe/ikke indgreb, indikerer det noget voldsom mekanisk støj.
Hvis det er opstået efter den har været adskilt, kunne det så ikke være en mulighed at indlevere den på værkstedet på ny?

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » man 22. sep 2025 13:41

Jeg har overvejet det, men mekanikeren var lidt "irriterende" da bilen var færdig - for han ville ikke give garanti på arbejdet pga den dumme konstruktion en bilforhandler i Hillerød har fået lavet på krumtappen - de har haft smadret gevindet og monteret en helicoil i stedet - det er jo under normale omstændigheder helt fint, men her har de ikke fået knækket tappen af inde i coilen, så gevindet har ikke fuld dybde - ergo er bolten "modificeret" - altså afkortet så den ikke rammer denne tap - så dermed kunne han ikke montere en ny bolt og han var svært bange for at spænde fuldt som foreskrevet for han var bange for det "makværk" der var der.. - det har jo altså siddet der i 8 års tid uden problemer..
Men om han er "voksen" nok til at tage en reklamation på selve montagen af remmen må jeg jo forhøre mig om, det har jo ikke noget med den bolt at gøre - lyden har været der siden første dag vi fik den hjem...
Jeg faldt over en video hvor en mekaniker viste hvordan en Toyota med defekt VVT-I hjul lyder ved koldstart - lyden er meget lig det vi har, om end vores er mindre kraftig.. https://www.youtube.com/watch?v=gwJ5BBHb9W4

Men har en RFJ motor overhovedet variabele ventiler? Jeg troede det var det VVT-hjulet havde med at gøre?

Og min udfordring er også at det ikke er hver gang bilen startes den siger sådan - om morgenen og så hvis den har holdt længe, så man kan ikke bare komme forbi og vise ham det..

Men kan det være timingen - den kan jeg jo nogenlunde se ved at dreje på bolten for neden - så kan jeg vel se om de to tandhjul oppe kan komme til at stå på mærkerne?

John59
Kontakt:

Ulæst indlæg af John59 » man 22. sep 2025 14:46

Det er vel sådan set ok at din mekker ikke vil give en garanti på reperationen, når bilens tidligere reperation var fejlbehæftet. Bare øv at din "nye" bil skal starte sin tid hos dig med at være på værksted. Man kommer til at tænke på, hvad bliver mon det næste der driller.

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » man 22. sep 2025 15:04

Det er måske bare lidt voldsomt ikke at ville give garant på hele arbejdet når det kun er bolten forneden der er “anderledes”
Montagen af remmen og timingen af motoren bør jo stadig være i orden.. og da han forelægger mig den manglende garanti er da han kontakter mig og siger at bilen er klar til afhentning..
Men jeg må jo høre ham om han kan/vil se på sagen..
Jeg undrer mig bare over at hvis det var en forkert timing burde lyden vel være der hele tiden? Ikke kun kort ved koldstart.
Oliestand er lige over midten af pinden, kan det være for lidt olie der giver støj ved koldstart, hvor olien jo er løbet “ned” så at sige?
For bare 2 min kørsel, 5 min indkøb og så en genstart, så er lyden der ikke..

Men ja John, jeg er som sådan glad for kun at have en bil for tiden, så kan kun den drille - det gør den så også..

Det er dyrt at være fattig og ikke have råd til at købe nye biler..

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » man 22. sep 2025 16:55

Når jeg ser på bilen har den jo de to aksler øverst - knastaksler?
For enden af disse sidder der jo et tandhjul på hver til tandremmen, den ene, den der er bagerst (til venstre på billedet), er helt alm, den forreste (den til højre) ser dæmpet ud?
Kan det være der “geden er begravet”?
Jeg må finde en mekaniker der tør/gider se på den, kan jo ikke blive ved her..
og ham der lavede den før tør jo ikke rode med bolten i krumtappen, så hjælper det jo ikke meget
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

John59
Kontakt:

Ulæst indlæg af John59 » man 22. sep 2025 18:32

Sidder tandremmen ikke lidt yderligt på det venstre kamhjul? Er tandremmen begyndt at flosse lidt, eller er det synsbedrag på billedet i venstre side?

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » man 22. sep 2025 18:35

Sådan har den siddet siden den blev skiftet for godt 14 dage siden - bilen har kørt omkring 1.500-2.000 km sådan uden den har flyttet sig det mindste - altså remmen.
Og siden har set sådan ud hele tiden.

Besvar