C5 X7 Bagende hopper pludselig op

Besvar
Holt
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 8. dec 2018 19:12
Geografisk sted: Hejnsvig Sydjylland
Diagbox: Ja
Version: 7.62
Kontakt:

C5 X7 Bagende hopper pludselig op

Ulæst indlæg af Holt » man 25. mar 2024 20:51

Det er efterhånden længe siden jeg har været herinde, men nu har sønnike købt en færge (C5 X7 Stc,) med fejl på hydraulikken, pumpen kører fint og kan regulere forenden uden problemer, men pumpen har svært ved at hæve bagenden, man kan høre den bygger tryk op, og pludselig hopper bagenden 5-10 cm op Fejludlæsning viser fejl på bagerste højdeføler, men jeg har svært ved at se hvorfor det skulle give føromtalte hop.
De to U1118 og U2118 er alle periodiske fejl jeg ikke har prøvet at slette endnu, bilen er ikke på plader endnu, så vi har svært ved at prøvekøre.
Jeg har fundet en del indlæg på udenlandske fora med nøjagtig samme fejlkoder, men ingen omtale af et hop i affjedringen, fælles for dem var dog at fejlen U2005 åbenbart altid optræder på sådan et køretøj


Holt

download/file.php?mode=view&id=3450
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: C5 X7 Bagende hopper pludselig op

Ulæst indlæg af SRO » tirs 26. mar 2024 07:51

Trykopbygning med et efterfølgende hop, kunne indikere, at der er noget som hænger/noget der er friktion i - når trykket er højt nok giver den slip.

En højdeføler kunne måske også være en mulighed, men jeg er ikke klar over hvordan systemet virker i forhold til at åbne til bagendens affjedringscylindre. Der kunne måske også være en mulighed at kigge den vej. Her er der måske andre der kan byde ind med viden.

Måske kunne årsagen være en affjedringscylinder eller måske svingarmslejerne? - hvordan opfører den sig når I kører over noget. Måske en begyndende knirken, når den hæver/sænker (når I kan få den til det :-) )

Holt
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 8. dec 2018 19:12
Geografisk sted: Hejnsvig Sydjylland
Diagbox: Ja
Version: 7.62
Kontakt:

Re: C5 X7 Bagende hopper pludselig op

Ulæst indlæg af Holt » tirs 26. mar 2024 16:19

Når bilen står stille kan man frit bevæge bagenden op og ned ved f.eks. at stille sig på anhængertrækket, den smule vi nåede at køre på prøveplader gav heller ingen indikation om fejl på bagbro.
Min tanke var en ventil der hænger lidt i glideren, men Citroën hydraulisk undervogn er en helt ny verden for mig.


Holt

jorni
Indlæg: 37
Tilmeldt: lør 16. mar 2019 20:19
Geografisk sted: Grenaa
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: C5 X7 Bagende hopper pludselig op

Ulæst indlæg af jorni » tirs 26. mar 2024 20:19

Holt skrev:
man 25. mar 2024 20:51
Jeg har fundet en del indlæg på udenlandske fora med nøjagtig samme fejlkoder, men ingen omtale af et hop i affjedringen, fælles for dem var dog at fejlen U2005 åbenbart altid optræder på sådan et køretøj
I højre side af bagagerummet er der vel en kontakt hvor i kan hæve og sænke bagenden.
Hopper den også hvis i bruger den til at hæve og sænke.
Så vidt jeg husker virker den kun når motoren er stoppet.

Min havde problemer med forenden. Den blev nede når jeg bremsede og blev oppe efter god acceleration.
Det hjalp af smøre leddene til højderegulatorerne.
jorni = Jørgen Nielsen
Citroen C5, X7 2.2 HDi DPF Aut. 2013
Motorkode: 4H02
AX 37 523
Stelnummer VF7RW4HLACL533395
Tidligere: Citroen C5 II 2.0 16V Aut. 2006 - Citroen Xantia 2.0i 1999 - Citroen BX 19 TRS 1988

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: C5 X7 Bagende hopper pludselig op

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 26. mar 2024 21:31

Bare husk ALDRIG kravl ind under en hydraulikbil - altid bruge lift, grav eller bukke - når/hvis den synker kan det gå stærkt!!
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Holt
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 8. dec 2018 19:12
Geografisk sted: Hejnsvig Sydjylland
Diagbox: Ja
Version: 7.62
Kontakt:

Re: C5 X7 Bagende hopper pludselig op

Ulæst indlæg af Holt » ons 27. mar 2024 13:33

Nu er jeg så heldig at have lift, men er der en procedure man skal lave inden man løfter bilen, som stille den lav eller høj?


Holt

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: C5 X7 Bagende hopper pludselig op

Ulæst indlæg af SRO » lør 30. mar 2024 21:29

Normalt sætter man den i høj - med mindre du skal skifte kugler.

KBT
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre 30. jul 2021 19:43
Kontakt:

Re: C5 X7 Bagende hopper pludselig op

Ulæst indlæg af KBT » tirs 2. apr 2024 20:07

Hej
Det lyder som din affjedring regulator bagi (5277N7).
Den kan adskilles og ordnes, brug eventuelt korn 4000 +/- til rens/tilpasning af glider, pas på nålen og fjederen.
Det er selve magneten der sikkert er blevet oval af rust, så den presser på glideren.
De plejer at side godt fast.
Husk at tage trykket af inde adskillelse.
Citroen C5 2,0 HDI :handgestures-thumbupright:
Citroen C5 2,2 HDI :handgestures-thumbupright:

Holt
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 8. dec 2018 19:12
Geografisk sted: Hejnsvig Sydjylland
Diagbox: Ja
Version: 7.62
Kontakt:

Re: C5 X7 Bagende hopper pludselig op

Ulæst indlæg af Holt » lør 6. apr 2024 09:08

Jeg havde ikke lige set din besked, men vi kom til samme konklusion i går aftes, et let slag på ventilen fik den øjeblikkelig til at rejse sig.
Er der nogen der kender dimensionerne på o-ringene i ventilen så den lige kan få nogle nye, jeg går ud fra det er Viton.

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: C5 X7 Bagende hopper pludselig op

Ulæst indlæg af SRO » søn 7. apr 2024 00:41

Fedt med løsninger, der ikke er dyre.

Hvis du har tid, lyst og overskud til det Holt, så er billeder af processen kærkommen - det vil være et super bidrag til sitet.

Holt
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 8. dec 2018 19:12
Geografisk sted: Hejnsvig Sydjylland
Diagbox: Ja
Version: 7.62
Kontakt:

Re: C5 X7 Bagende hopper pludselig op

Ulæst indlæg af Holt » søn 7. apr 2024 20:29

Så fungerer det igen, jeg skruede spolen af ventilen så jeg kunne rense glideren, nu tror jeg det kører som det skal, men der er slør i forbindelsen til højdeføleren, og jeg vil tro det er årsagen til små hop under kørslen, ellers er det o-ringene der er for stive, de var ret hårde, og jeg vil se om man kan finde nye.
Jeg har taget lidt billeder, men ved ikke om der er et bedre sted at lave en lille guide, eller jeg bare skal lave den her. Jeg har også dokumenteret hvordan jeg har lavet ledningsnet til at eftermontere en original Bluetooth boks på fruens Peugeot 308 GTI, den skulle helt sikkert have en anden placering hvis den slags overhovedet har interesse.

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: C5 X7 Bagende hopper pludselig op

Ulæst indlæg af SRO » man 8. apr 2024 10:42

Kom endelig med vejledninger, hvis du har tid og overskud til det. Det er den slags som er med til at udvikle forummet, både så der udveksles erfaringer, men også så andre bidrager med den slags. Det gamle Citronik var en kæmpe vidensbank med mange gode løsninger.

Besvar