Chip tuning
- Thomas-R
- Kontakt:
Chip tuning
Hej
Ville lige dele min erfaring med jer, hvis der var andre der gik i samme tanker.
Jeg fik chippet Citronen for 14dage siden hos rr-motorsport i Fensmark, han hiver filen fra bilen ud og får rh-motorsport til at lave om på den originale fil og så lægger han den ind igen.
Bilen er blevet noget mere frisk i det og kører ca 1km/l mere end før, jeg er meget tilfreds. Den trækker før og mere, ikke at det bliver nogen raket, men bare mere frisk.
Jeg overvejede kort at lave den billige og bare sætte sådan en box ind der snyder rail tryk sensoren, som hanpal altid råber op om som den nye Mesias. Men efter at have snakket med min motor mand blev det hurtigt skudt i sænk.
Alt dette er naturligvis foregået på en lukket bane, da alt andet jo vil være ulovlighedder
Ville lige dele min erfaring med jer, hvis der var andre der gik i samme tanker.
Jeg fik chippet Citronen for 14dage siden hos rr-motorsport i Fensmark, han hiver filen fra bilen ud og får rh-motorsport til at lave om på den originale fil og så lægger han den ind igen.
Bilen er blevet noget mere frisk i det og kører ca 1km/l mere end før, jeg er meget tilfreds. Den trækker før og mere, ikke at det bliver nogen raket, men bare mere frisk.
Jeg overvejede kort at lave den billige og bare sætte sådan en box ind der snyder rail tryk sensoren, som hanpal altid råber op om som den nye Mesias. Men efter at have snakket med min motor mand blev det hurtigt skudt i sænk.
Alt dette er naturligvis foregået på en lukket bane, da alt andet jo vil være ulovlighedder
C5 2.0HDi 163 Berline 2011
-
Lars4733
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Chip tuning
Hej
Hvad måtte du bøde for sådan en "justering"?
Og er det så en permanent rettelse eller vil den forsvinde i tilfælde af at bilen kom til Citroen og blev opdateret?
Hvad måtte du bøde for sådan en "justering"?
Og er det så en permanent rettelse eller vil den forsvinde i tilfælde af at bilen kom til Citroen og blev opdateret?
- posh
- Geografisk sted: kolding
- Kontakt:
Thomas, hvad er det for en måde du omtaler andre på ??? jeg råber aldeles ikke op om hverken dette eller hint, og slet ikke om hvad der er bedst i denne forbindelse, jeg prøver at opregne fordele og ulemper ved de to metoder, og efter en meget grundig undersøgelse valgte jeg boks metoden, men jeg har aldrig påstået at det skulle være den eneste fornuftige metode, bare at den er meget billigere end en chiptuning normalt er, og med de oplyste priser taler vi om en prisforskel på mindst 2500,- kr, at en chiptuner skyder en boks i sænk kan vel næppe undre nogen
I hver fald er fakta at det du beskriver som gevinst har jeg til fulde med min (virkningsløse) boks som kun koster sølle 500,- kr, jeg har et markant bedre bundtræk (det samme som et væsentlig bedre moment) der er også en pæn forbedring af forbruget, afhængigt af hvor hårdt den køres en 3-5 km/l at der så ikke er antydning af problemer i forbindelse med service (opdatering af bilens computer, du ved jo godt at hvis bilen kommer forbi citroen og de sætter testeren på så læser den bilens originale data ind igen, og skulle der være fejl som garantien skulle dække er det no go, med boksen kan de ikke se noget, en anden ting er man roligt kan køre rundt med boksen, bilen overholder alle krav i forbindelse med udledning, det er bevist ved at jeg har været til syn nogle gange uden alt ændre noget (selv om det kun ville tage 2 minutter at frakoble boksen) men der ingen grund til kun at køre på lukket bane med min løsning´
Som lars spørger om ville det være god karma af dig at afsløre både hvad det koster og konsekvensen af en motoropdatering, i hvert fald søger jeg ikke holde noget skjult, og jeg ved også der kører rimelig mange rundt mede boksløsningen da jeg har haft meget skriveri om det med andre via PM men de ønsker ikke at fortælle noget, da der jo altid er et kritisk kor der er parat til kritik.
jeg beklager hvis du syntes dette er at råbe op, sådan er det ikke tænkt, det er bare simpel information, når jeg nu absolut skal drages ind i dit project

I hver fald er fakta at det du beskriver som gevinst har jeg til fulde med min (virkningsløse) boks som kun koster sølle 500,- kr, jeg har et markant bedre bundtræk (det samme som et væsentlig bedre moment) der er også en pæn forbedring af forbruget, afhængigt af hvor hårdt den køres en 3-5 km/l at der så ikke er antydning af problemer i forbindelse med service (opdatering af bilens computer, du ved jo godt at hvis bilen kommer forbi citroen og de sætter testeren på så læser den bilens originale data ind igen, og skulle der være fejl som garantien skulle dække er det no go, med boksen kan de ikke se noget, en anden ting er man roligt kan køre rundt med boksen, bilen overholder alle krav i forbindelse med udledning, det er bevist ved at jeg har været til syn nogle gange uden alt ændre noget (selv om det kun ville tage 2 minutter at frakoble boksen) men der ingen grund til kun at køre på lukket bane med min løsning´
Som lars spørger om ville det være god karma af dig at afsløre både hvad det koster og konsekvensen af en motoropdatering, i hvert fald søger jeg ikke holde noget skjult, og jeg ved også der kører rimelig mange rundt mede boksløsningen da jeg har haft meget skriveri om det med andre via PM men de ønsker ikke at fortælle noget, da der jo altid er et kritisk kor der er parat til kritik.
jeg beklager hvis du syntes dette er at råbe op, sådan er det ikke tænkt, det er bare simpel information, når jeg nu absolut skal drages ind i dit project
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
- Thomas-R
- Kontakt:
Værksteds humor og ironi er tydeligvis svært på skrift, hvis du føler dig trådt over tærene undskylder jeg mange gange, det var ikke meningen.
Det ser ikke ud til jeg kan rette i mit oprindelige indlæg ellers havde jeg gjort dette.
Min løn ramme tillader ikke en C5 hvor der stadig er nogen som helst form for garanti tilbage fra Citroëns side, og den er i øvrigt også udgået fra det danske model program for nogle år siden, er ikke helt sikker på hvor længe, og 163hk versionen døde vel noget før med introduktionen af blue HDi.
Valget faldt på en C5 frem for en C4 da 4'eren var dyrere hvis den skulle kunne trække min 750kg trailer, uden bremse. Min er i øvrigt fra '11
Jeg ville naturligvis ikke gøre det hvis der var garanti på, og det ville også være direkte dumt at køre ned til Citroën bag efter og bede dem opdatere motorstyrringen da de jo så bare ville overskrive ændringerne.
Det eneste jeg kan få opdateret er Bluetooth modulet i radio'en og uden at have undersøgt det kan man jo spørge ind til om de også opdatere motorstyrringen i samme ombæring, og så må man jo vælge derfra.
Valget på den dyre løsning blev taget for mig. Jeg spurgte en kammerat der både professionelt og som hobby laver motorer, også dem med +500hk og han sagde at jeg da godt kunne købe en box men det var noget klyt og den rigtige måde var at får den obd tunet, og at rh laver det rigtigt, ikke bare et generisk program til motoren men ændring af din egen fil.
Så det gjorde jeg selvom jeg kunne have købt en box, der fra mit synspunkt havde gjort det samme, kørt forbi Skælbækgade købt et blæs og stadig haft penge til at invitere konen i biffen og ud og spise lidt inden.
Jeg ved ikke andet end det jeg har læst på nettet, men jeg regner ikke med han råder mig til noget lort. Og jeg har aldrig prøvet det før
Priser kan man se på hjemmesiderne, intet hemmeligt der.
Konsekvensen!?! Ja bilen køre bedre efter min mening, men det har jeg vist også skrevet :-)
Det ser ikke ud til jeg kan rette i mit oprindelige indlæg ellers havde jeg gjort dette.
Min løn ramme tillader ikke en C5 hvor der stadig er nogen som helst form for garanti tilbage fra Citroëns side, og den er i øvrigt også udgået fra det danske model program for nogle år siden, er ikke helt sikker på hvor længe, og 163hk versionen døde vel noget før med introduktionen af blue HDi.
Valget faldt på en C5 frem for en C4 da 4'eren var dyrere hvis den skulle kunne trække min 750kg trailer, uden bremse. Min er i øvrigt fra '11
Jeg ville naturligvis ikke gøre det hvis der var garanti på, og det ville også være direkte dumt at køre ned til Citroën bag efter og bede dem opdatere motorstyrringen da de jo så bare ville overskrive ændringerne.
Det eneste jeg kan få opdateret er Bluetooth modulet i radio'en og uden at have undersøgt det kan man jo spørge ind til om de også opdatere motorstyrringen i samme ombæring, og så må man jo vælge derfra.
Valget på den dyre løsning blev taget for mig. Jeg spurgte en kammerat der både professionelt og som hobby laver motorer, også dem med +500hk og han sagde at jeg da godt kunne købe en box men det var noget klyt og den rigtige måde var at får den obd tunet, og at rh laver det rigtigt, ikke bare et generisk program til motoren men ændring af din egen fil.
Så det gjorde jeg selvom jeg kunne have købt en box, der fra mit synspunkt havde gjort det samme, kørt forbi Skælbækgade købt et blæs og stadig haft penge til at invitere konen i biffen og ud og spise lidt inden.
Jeg ved ikke andet end det jeg har læst på nettet, men jeg regner ikke med han råder mig til noget lort. Og jeg har aldrig prøvet det før
Priser kan man se på hjemmesiderne, intet hemmeligt der.
Konsekvensen!?! Ja bilen køre bedre efter min mening, men det har jeg vist også skrevet :-)
-
pug407aut
- Geografisk sted: Aalborg
- Kontakt:
Og med en chip, så slipper du også for at den går i limp mode ved 4500rpm hvor pumpen ikke kan levere mere tryk, som en box tuning gør
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 732.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig
- posh
- Kontakt:
Øhh altså, ?????? hvad skal man overhovedet oppe i nærheden af 4500 omdr/min, det er jo en diesel !!! og den henter jo alligevel ingen kræfter deroppe, det sker jo som bekendt i den anden ende af omdr. skalaen hvor momentet i den grad er hjemme allerede fra lidt over 1000 omdr/min for så at klinge ud ved små 3000 af slagsen
og med 3000 omdr i høj gear kan man selv på motorvej roligt vinke farvel til kørekortet hvis der er kontrol, og det gælder hvad enten den er chip boks eller slet ikke tunet, men selvfølgelig er man imod, hvilket jo er helt ok , så er man imod
bare hvis nogen ikke ved det, skulle bilen gå i limp mode, er det bare at dreje nøglen til sluk og starte igen så er kræfterne tilbage selv om lampen lyser en stund
og med 3000 omdr i høj gear kan man selv på motorvej roligt vinke farvel til kørekortet hvis der er kontrol, og det gælder hvad enten den er chip boks eller slet ikke tunet, men selvfølgelig er man imod, hvilket jo er helt ok , så er man imod
bare hvis nogen ikke ved det, skulle bilen gå i limp mode, er det bare at dreje nøglen til sluk og starte igen så er kræfterne tilbage selv om lampen lyser en stund
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
-
Psdnmk
- Kontakt:
Kan godt se du føler dig trådt over tæerne, men hvis du nu kigger på dine egne indlæg, er du jo heller ikke bleg for at råbe lidt højt af andre indimellem.posh skrev: ↑tors 28. sep 2017 07:52Thomas, hvad er det for en måde du omtaler andre på ??? jeg råber aldeles ikke op om hverken dette eller hint, og slet ikke om hvad der er bedst i denne forbindelse, jeg prøver at opregne fordele og ulemper ved de to metoder, og efter en meget grundig undersøgelse valgte jeg boks metoden, men jeg har aldrig påstået at det skulle være den eneste fornuftige metode, bare at den er meget billigere end en chiptuning normalt er, og med de oplyste priser taler vi om en prisforskel på mindst 2500,- kr, at en chiptuner skyder en boks i sænk kan vel næppe undre nogen
![]()
![]()
Lidt fakta. 3-5 km/l ekstra fordi railtrykket er manipuleret?? Den tror jeg sgisme ikke på (ved godt der kommer en længere svada nu). Det er direkte urealistisk. Jeg går ud fra du er klar over, at kørecomputeren i displayet bliver snydt nøjagtig som motorstyringen, og viser forkerte data (i dette tilfælde lavere forbrug). Prøv evt at lave udregningen med kørte km og påfyldt mængde brændstof og sammenlign med det viste forbrug i displayet.
Du påstår at chiptuningen forsvinder hvis der bliver sat en tester på bilen hos Citroen - det ved du jo godt ikke er rigtigt. Det kræver at motorstyringen opdateres - hvilket man selvfølgelig bare beder dem at lade være med!
Når du er til syn måler de røggasserne, som du oplever er ok. Det de ikke kan måle er NOx udledningen (som i Vw sagen). Her er din bols udledning helt sikkert over grænsen, da du har øget dit railtryk permanent. Den kører konstant med forhøjet railtryk = højere temperatur i forbrændingen = NOx udledning. Den chiptunede bil udleder ret sikkert også for mange NOx. Pointen er at din med stor bil med stor sikkerhed sviner mere end den må - det måles bare ikke ved syn, da det er langt mere kompliceret at måle end røggasserne.
- Thomas-R
- Kontakt:
Ang km/l var jeg også noget skeptisk om den nu målte rigtigt, så jeg har de sidste 2 tankninger haft gang i lommeregneren, og det tripcomputeren siger er det samme eller dårligere end udregningen, forstået på den måde at bilen har kørt lidt længere på litteren end computeren påstår. Det er dog i omegnen af 0,5-1km/l så ikke noget vildt.
Jeg er sådan set tilfreds med at den køre ca det samme eller lidt længere og med flere kræfter.
Jeg er sådan set tilfreds med at den køre ca det samme eller lidt længere og med flere kræfter.
- posh
- Kontakt:
Psdnmk, ja jeg kan godt følge dig, du har uden tvivl ret mht. NOx , men nu kom jeg lidt skævt ind i denne tråd det er ikke nogen undskyldningmen jeg vil godt begrunde noget af det du anfægter, når bilen kører lidt længere på hver liter skyldes det nok det større moment der gør at man kan køre med meget færre omdrejninger og have et bedre træk, feks vil jeg typisk køre mindst 1 gear højere hvilket betyder at motoren roteret med feks. 1200 omdr i stedet for feks 2000 omdr og færre omdrejninger er det samme som færre indsprøjtninger og dermed mindre forbrug
med hensyn til forbrugsmåleren er jeg ikke sikker, men min mangeårige citroen værkfører fortalte at det er en flowmåler, så med en fejlmargin der altid er på bilers instrumenter burde det være ok
du har da ret mht. til chiptuningen den er uden tvivl finere end boks tuningen (hvilket jeg gang på gang har skrevet) men efter min bedste overbevisning (og jeg undersøgte det meget grundigt i sin tid 2012) at merprisen (dengang kostede det 3.500 kr mere at chiptune end boksen, som jeg i øvrigt har været rigtig glad for, ikke fordi bilen skulle kunne køre hurtigere, men fordi det højere moment er stærkt vanedannende især ved overhalinger og acceleration)
når det handler om overskivning af chip data, er det da rigtigt at man kan frabede sig opdatering på værkstedet, men så mister man måske noget andet, men her bør så nævnes til chiptunerens ros at mange uden betaling genindlæser tuningen på bilen efterfølgnede
men ret beset er det vel et spørgsmål om enten eller og både og, tror man ikke på det ene skal man vælge det andet, er man i tvivl skal man lade være jeg vil bare nok engang nævne at i hvert fald min bil kører perfekt og har ikke sat et hjul forkert en eneste gang
med hensyn til forbrugsmåleren er jeg ikke sikker, men min mangeårige citroen værkfører fortalte at det er en flowmåler, så med en fejlmargin der altid er på bilers instrumenter burde det være ok
du har da ret mht. til chiptuningen den er uden tvivl finere end boks tuningen (hvilket jeg gang på gang har skrevet) men efter min bedste overbevisning (og jeg undersøgte det meget grundigt i sin tid 2012) at merprisen (dengang kostede det 3.500 kr mere at chiptune end boksen, som jeg i øvrigt har været rigtig glad for, ikke fordi bilen skulle kunne køre hurtigere, men fordi det højere moment er stærkt vanedannende især ved overhalinger og acceleration)
når det handler om overskivning af chip data, er det da rigtigt at man kan frabede sig opdatering på værkstedet, men så mister man måske noget andet, men her bør så nævnes til chiptunerens ros at mange uden betaling genindlæser tuningen på bilen efterfølgnede
men ret beset er det vel et spørgsmål om enten eller og både og, tror man ikke på det ene skal man vælge det andet, er man i tvivl skal man lade være jeg vil bare nok engang nævne at i hvert fald min bil kører perfekt og har ikke sat et hjul forkert en eneste gang
- mikhan
- Moderator
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Version: V.9.125 + andre
Lollandsk tuning ;)
I overser helt den såkaldte "Lollandske tuning".. Nem og ret billig.
1. Fjern lidt af gulvtæppet under speederen. ( Giver nemt 20 - 40 ekstra km/t på tophastigheden )
2. Klem brændstofslangen med en lille skruetvinge fx. fra jem&fix. ( Reducerer klart brændstofforbruget. Og er nemt justerbar )

1. Fjern lidt af gulvtæppet under speederen. ( Giver nemt 20 - 40 ekstra km/t på tophastigheden )
2. Klem brændstofslangen med en lille skruetvinge fx. fra jem&fix. ( Reducerer klart brændstofforbruget. Og er nemt justerbar )
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
-
Lars4733
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Lollandsk tuning ;)
Endnu bedre: Hjul med større omkreds - alt hvad der lige kan være i hjulkasserne..mikhan skrev: ↑tirs 3. okt 2017 08:03I overser helt den såkaldte "Lollandske tuning".. Nem og ret billig.
![]()
![]()
- Thomas-R
- Kontakt:
Sludder, der skal så små hjul på som muligt, så bliver den rasende hurtig, og topfarte stiger voldsomt, om ikke anden på speedometer :-)
- posh
- Kontakt:
menlig
-
Renebc
- Geografisk sted: Trekantområdet
- Kontakt:
@posh
Kan du ikke smide et link til den boks?
Gerne i fuld offentlighed
- Har folk et problem med, at jeg kunne være interesseret i sådan en boks, er det netop det - DERES problem
/René
Citroën C5 II Weekend fra 2006 (11/2005), 2.0 Hdi, 138 HK, med 473.XXX km. på tælleren 
- "Den er jo lige kørt til", som Citroën-mekanikeren sagde, da den skulle have skiftet trækkrog
-------- O --------
Sidste 8 cifre i stelnr.: 76715692
Motorkode: RERHRH
- "Den er jo lige kørt til", som Citroën-mekanikeren sagde, da den skulle have skiftet trækkrog
-------- O --------
Sidste 8 cifre i stelnr.: 76715692
Motorkode: RERHRH
- posh
- Kontakt:
jo da gerne, da jeg i sin tid støvsugede markedet endte jeg med en boks herfra, og blev positivt overrasket både af hvor effektiv den er, men i lige så høj grad af den ultra korte svartid der via mail var fra italien på spørgsmål vdr. monteringen (den kan godt drille på en 1,6 HDI) men er piecre of cake på en 2,0 HDI
boksen er grundindstillet men du skal selv fintune den til din bil, dette er ganske nemt, der følger vildledning med boksen
http://stores.ebay.co.uk/theitalianbox- ... 7675.l2563
boksen er grundindstillet men du skal selv fintune den til din bil, dette er ganske nemt, der følger vildledning med boksen
http://stores.ebay.co.uk/theitalianbox- ... 7675.l2563
-
jensdn
- Kontakt:
en enkelt kommentar om moment og ydelse(kW/hk)
Det er ydelsen der flytter bilen. ydelsen ved et givet RPM er moment * RPM.
prøv at se på http://www.citroenet.org.uk/passenger-c ... /c4-6g.jpg
det er en 1.6 l psa dielsel
Moment topper omkring 1750-2000 RPM
Men maks ydelse er ved 4000 RPM.
Så skal man have max ydelse af motoren skal man lægge omkring 4000 RPM
hurtig aflæst
1500 RPM = 35 kW, 2500 RPM = 60 kW og 4000 RPM = 80kW.
Altså 2.5 gange så mange hypper ved 4000 RPM som ved 1500 RPM.
mvh Ingeniøren
Det er ydelsen der flytter bilen. ydelsen ved et givet RPM er moment * RPM.
prøv at se på http://www.citroenet.org.uk/passenger-c ... /c4-6g.jpg
det er en 1.6 l psa dielsel
Moment topper omkring 1750-2000 RPM
Men maks ydelse er ved 4000 RPM.
Så skal man have max ydelse af motoren skal man lægge omkring 4000 RPM
hurtig aflæst
1500 RPM = 35 kW, 2500 RPM = 60 kW og 4000 RPM = 80kW.
Altså 2.5 gange så mange hypper ved 4000 RPM som ved 1500 RPM.
mvh Ingeniøren
405 & xantia 1.8i stc graveyard
c5 2.0 stc II 2005 ab26427 (graveyard) Best car ever
pg 307 1.6i 2004 (bt91247)
avensis1.8
c5 2.0 stc II 2005 ab26427 (graveyard) Best car ever
pg 307 1.6i 2004 (bt91247)
avensis1.8
- posh
- Kontakt:
nu er det i hvert fald helt ligegyldigt for mig med HK/KW i det daglige, det der tæller er Mn altså moment og ved at chip eller boks tune flyttes der lidt på parametrene (i forkold til linket med motoren) nemlig både nedad og opad, i praksis træder en i karakter ikke ved 1750, men helt nede ved ca. 1200 omdr. den fader heller ikke ud allerede ved 2000 omdr men fortsætter nærmest liniært op til ca 3000 omdr. og lige der ligger i praksis gevinsten, det eneste man skal være opmærksom på en dag som i dag, med regn og rusk, er at den hvis man skifter hurtigt gear, og det vænner man sig meget hurtigt til, da høje omdrejninger på den diesel er ret så trælse, så laver den hjulspin i både andet og tredie gear, og så kan vi kalde det hvad vi vil, det er moment og ikke KW,
KW/HK er vældig fint især på en benzin motor der jo er langt svagere på moment og derfor skal have nogle omdrejninger for at komme væk
det er jo lige netop derfor en diesel er så dejlig tilbagelænet at køre i, det er skønt på landevej hvis man vil overhale en af de mange der kun kører 75km/t bare lige at træde på pedalen og så bilen rykker forbi i et ruf, det er bare træls når man nu gerne vil overstå en overhaling så hurtigt og sikkert som muligt, så efter et par dage at modtage et fint foto med en venlig hilsen fra ATK, med en opfordring til at indbetale inden 30 dage et klækkeligt ekstra tilskud til velfærdskassen, hvis ikke man vil udsættes for bål og brand, men slipper dog for en anmærkning i straffeattesten......

KW/HK er vældig fint især på en benzin motor der jo er langt svagere på moment og derfor skal have nogle omdrejninger for at komme væk
det er jo lige netop derfor en diesel er så dejlig tilbagelænet at køre i, det er skønt på landevej hvis man vil overhale en af de mange der kun kører 75km/t bare lige at træde på pedalen og så bilen rykker forbi i et ruf, det er bare træls når man nu gerne vil overstå en overhaling så hurtigt og sikkert som muligt, så efter et par dage at modtage et fint foto med en venlig hilsen fra ATK, med en opfordring til at indbetale inden 30 dage et klækkeligt ekstra tilskud til velfærdskassen, hvis ikke man vil udsættes for bål og brand, men slipper dog for en anmærkning i straffeattesten......