Nyt partikelfilter og motoren hakker, mister drivkraften, 'Engine fault: Repair needed' lyser igen!

Besvar
Katia
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør 10. jul 2021 12:35
Kontakt:

Nyt partikelfilter og motoren hakker, mister drivkraften, 'Engine fault: Repair needed' lyser igen!

Ulæst indlæg af Katia » søn 11. jul 2021 11:39

Jeg har Citroen C5 HDi 2,0 fra 2011. Bilen har kørt 180.000 km, og den har kørt perfekt inden den fik skiftet partikelfilter. Jeg havde bilen til syn, og den har foruret for meget, og mekanikeren sagde at den skal have et nyt partikelfilter (17.000,-) så skal den nok gå igennem syn, og det gjorde den også. Men glæden var kort. Kun ugen efter begynder bilen hakke og service lampe 'Engine fault: Repair needed' lyser.
Jeg kontakter værkstedet. Bilen tjekkes på computer, og jeg for at vide at bilen ikke har registreret at der kom et nyt partikelfilter på. Og så skulle det være i orden nu. Jeg kører derfra, og ca. 5 km fra værkstedet lyser samme besked igen! Jeg ringer til værkstedet, de tager bilen igen et par dage efter, skifter partikelfilter igen. Jeg for at vide at der var desværre en fejl i det ny partikelfilter. Så nu skulle det hele være godt igen.
Desværre ugen efter hakker bilen igen, den samme lampe 'Engine fault: Repair needed' lyser igen! Bilen hakker, jeg føler at motoren er ved at blive kvalt, der er ingen træk i bilen, især når jeg kører op ad en lille bakke. Det er simpelthen mareridt at køre min C5!
Jeg kontakter værksdet igen. De tager den på værksted igen, tjekker den, og skifter alle glødrørene (ekstra udgift på 4.100,-) Bilen bliver tilsluttet computeren, alt tjekkes, og jeg kan for lov at køre igen.
Bilen kører nogle dage, og så begynder den at nykke lidt igen... Jeg er i tvivl om det kan være rigtig?! Men efter endnu nogle dage hvor den begynder hakke lige som før og samme lampe på displayet lyser igen, så er jeg ikke i tvivl, den er gal igen!
Jeg ved at hvis jeg bliver ved at køre bil så bliver det værre og værre. Mekanikeren siger at det sker ikke noget ved at køre små ture med den inden den skal på værksted igen. Men jeg er ærligt talt bange for at bruge bilen nu.
Jeg skal bemærke her at jeg har købt bilen for 4 år siden hos samme mekaniker som påstår at han er autoriseret Citroen mekaniker, og han virker ærlig og erfaren. Men jeg er begyndt at tvivle på om han kan finde ud af at lave min bil.
Jeg vil også bemærke at bilen er blevet tunet Chip Tunning, så den er gået fra 138 HK til 170 HK, og det er sket for 4 år siden da bilen har kørt 135.000 km og har kørt upåklageligt indtil nyt partikelfilter blev montreret.
På værksted siger de, at det er måske på grund af Chip Tunning at bilen skaber sig. Men det undrer mig, for bilen har jo kørt perfekt de 4 år! Så jeg har mine tvivl om det er sat det originale partikelfilter på..?
Jeg håber på at nogen her vil kunne hjælpe mig med svar på hvad der kan være galt, eller henvise mig til nogle eksperter hvor jeg kan få hjælp.
Med venlig hilsen.
Katia

denelias
Indlæg: 528
Tilmeldt: lør 13. jul 2019 21:57
Geografisk sted: Albertslund
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Nyt partikelfilter og motoren hakker, mister drivkraften, 'Engine fault: Repair needed' lyser igen!

Ulæst indlæg af denelias » tirs 13. jul 2021 11:06

Det var da en trist sag. Jeg tænker på det om det filter er godt nok. Er det originalt? Har du fået noget dokumentation med på det?
C5ll benzin aut 2.0 2005 AU57990

CVR
Indlæg: 129
Tilmeldt: man 19. okt 2020 19:38
Kontakt:

Re: Nyt partikelfilter og motoren hakker, mister drivkraften, 'Engine fault: Repair needed' lyser igen!

Ulæst indlæg af CVR » tirs 13. jul 2021 11:23

Enig, det lyder som en rigtig trist sag.

Den har kørt med partikelfilter før, på trods af chiptuning mm. Så det burde jo ku virke.

Det lyder som om din mekaniker skyder i blinde.

Gløderørene bruges bl.a til regenerering, men den burde ikke ku sode til så hurtigt.

Der sidder en differens tryk sensor på filteret. Det er den de 2 rør går op til. Hvis den er defekt, eller tilsluttet forkert, kan den ikke måle gennemgang i filteret. Det er værd at checke.

Det lyder som om fejlen kommer igang meget hurtigt efter reparationsforsøg. Dvs. det er ikke noget der opbygges langsomt, som følge af tilsodning eller andet.

Så enten duer det nye filter ikke, eller også er det eks. en sensorfejl. Diff tryk senser, temp sensor eller andet.

Har din mekaniker en lexia eller tilsvarende til at udlæse med? eller har du selv?

Mvh CVR

Katia
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør 10. jul 2021 12:35
Kontakt:

Re: Nyt partikelfilter og motoren hakker, mister drivkraften, 'Engine fault: Repair needed' lyser igen!

Ulæst indlæg af Katia » fre 23. jul 2021 11:37

Takker for jeres svar. Nu er der gået 14 dage siden jeg sidst har afleveret min C5 på værksted, og har lige hørt at de vil beholde den en uge mere! Jeg er bange for at de har prøvet at montere uoriginalt partikelfilter på, og vil ikke indrømme det. Min mekaniker har en computer til læse bilen, og han har lavet biler i 40 år. Min tålmodighed er sat på en prøve.
Han siger at normalt tryk i filteren burde være 300 og den viser 800! Jeg selv har ikke forstand på det. Men der er noget helt galt.
Mvh.
Katia

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Nyt partikelfilter og motoren hakker, mister drivkraften, 'Engine fault: Repair needed' lyser igen!

Ulæst indlæg af Carsten S » søn 25. jul 2021 09:02

Det lyder virkelig som om, at der fra værkstedets side famles i total blinde.

Selve partikelfilteret er sjældent årsag til bilen ikke kan synes - Den skal nok tænde en motorlampe, hvis det er for tilstoppet. Det lyder usandsynligt dyrt for at få filteret skiftet. Jeg antager, at bilen ikke kom med nogen fejl, inden syn?
Nu ved jeg ikke hvilken tester de bruger - Men på den originale kan man se gennemsnittet kørt mellem de sidste 5 regenereringer. Det tegner ofte et godt billede af filterets tilstand. Jeg kunne måske godt frygte din Eolyspumpe ikke virker - Så stopper filteret meget hurtigt.

Differenstrykket i filteret skal helst være 0.0 mbar i tomgang og let forhøjet tomgang. Ved belastning på vejen vil trykket selvfølgelig stige en smule.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

pug407aut
Indlæg: 472
Tilmeldt: lør 3. jun 2017 17:51
Geografisk sted: Aalborg
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Nyt partikelfilter og motoren hakker, mister drivkraften, 'Engine fault: Repair needed' lyser igen!

Ulæst indlæg af pug407aut » man 26. jul 2021 12:11

grunden til de 17.000kr, er helt sikkert at de også har skiftet de 2 katalysatorer også.
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 725.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig

fjellerup
Indlæg: 47
Tilmeldt: ons 7. nov 2018 19:35
Geografisk sted: Midtfyn
Diagbox: Ja
Version: rev 8.55
Kontakt:

Re: Nyt partikelfilter og motoren hakker, mister drivkraften, 'Engine fault: Repair needed' lyser igen!

Ulæst indlæg af fjellerup » søn 18. jun 2023 12:12

Hvad blev løsningen på problemet ?

Besvar