Afmontering af EGR ventil C5 2.0HDI 140HK

Besvar
Peter1
Indlæg: 28
Tilmeldt: man 12. jun 2017 08:35
Geografisk sted: Frederiksværk
Diagbox: Ja
Version: 8.557
Kontakt:

Afmontering af EGR ventil C5 2.0HDI 140HK

Ulæst indlæg af Peter1 » ons 5. maj 2021 14:35

Hej Alle

Så døde vores C5'er med en del fejl der peger på at EGR ventilen sidder fast i åben eller næsten åben position.

Som enhver anden med stoltheden intakt tænkte jeg at den kan jeg da bare prøve at rense ligesom jeg rensede den på min gamle 407 1.6HDI men jeg kan ikke få den af så jeg håber nogen kan hjælpe med at fortælle hvilken skrue jeg mangler at fjerne.

Jeg har fjernet følgende:
Stikket på EGR ventilen
Røret til indsugningsmanifold (2 skruer på EGR ventil samt 2 på indsugningsmanifold)
2 skruer der holder køleren sammen med EGR ventilen
2 skruer der holder EGR ventilen fast til det beslag der sidder op ad topstykket
1 skrue til den holder der sidder ind imod kabinen og holder et par slanger (tror jeg nok) men den var nok ikke nødvendig at fjerne.

Jeg kan ikke se eller mærke flere skruer eller andet der holder den fast men fast det sidder den, jeg kan lave en lille revne imellem køler og ventilen ved at brække forsigtigt med en skruetrække så den må sidde fast et andet sted, nogen der kan hjælpe?

Det haster ret meget da bilen ikke kan køre, på forhånd tak.
C5 st.car 2.0HDI 140HK 2011, 251,000km
Skrottet: 407 1.6HDI 2005, 335.000km
Skrottet: C5 st.car 2002 2.0B Automatic

Peter1
Indlæg: 28
Tilmeldt: man 12. jun 2017 08:35
Geografisk sted: Frederiksværk
Diagbox: Ja
Version: 8.557
Kontakt:

Re: Afmontering af EGR ventil C5 2.0HDI 140HK

Ulæst indlæg af Peter1 » ons 5. maj 2021 17:48

Jeg fik kigget på en masse billeder af nye dele og fandt også et billede "nedefra", på det kan man se et M6 gevindhul der går op i bunden af EGR ventilhuset og med skruen (Unbraco 4mm eller 5mm) fjernet gik det fint med at få den taget ud og motioneret så den kører frit igen, så nu kører bilen igen.

Fejlene jeg havde pga dette var P0409, P0488, P0489 og P0490.

Symptomerne, der har været der i lang tid, var tidligere at bilen havde svært ved at "omstille sig" fra ingen belastning på motoren og til at yde bare en lille smule.
Flad landevej med cruisecontrol 1500-2000 RPM, så huggede den når der kom den mindste stigning og motoren skulle yde en lille smule mere, stadig næsten ingen belastning.
Disse symptomer har vi kørt med i ca 25.000km og de er blevet værre og værre indtil EGR ventilen satte sig så meget fast at den stod næsten helt åben (90-95%) og så kunne motoren ikke starte/holde sig igang.

Jeg forventer at jeg skal skifte den indenfor det næste år eller to, for det holder nok ikke evigt for man kan ikke skille den helt ad så man kan rense den ordentligt, desværre.
C5 st.car 2.0HDI 140HK 2011, 251,000km
Skrottet: 407 1.6HDI 2005, 335.000km
Skrottet: C5 st.car 2002 2.0B Automatic

Peter1
Indlæg: 28
Tilmeldt: man 12. jun 2017 08:35
Geografisk sted: Frederiksværk
Diagbox: Ja
Version: 8.557
Kontakt:

Re: Afmontering af EGR ventil C5 2.0HDI 140HK

Ulæst indlæg af Peter1 » tirs 29. jun 2021 11:38

Lidt mere info til historien.

For noget tid siden skiftede jeg EGR ventilen til en Ridex ventil, ventilen passede ikke særligt godt men jeg fik den på.

Lige derefter kørte den rigtigt godt men det varede ikke andet end en uge, så var der ballade igen, den ville ikke køre, den kunne starte men døde så snart den skulle tage bare lidt gas.

Jeg havde været så forudseende at have et stykke meget tyndt messing plade liggende i bilen (ca 0,3mm plade), dette monterede jeg ovenpå EGR ventilen, så var der lukket af, så kunne jeg køre hjem.

Det tyder dog på at der måske er noget andet galt også, for når man kører nu så hakker den lidt når den lige ligger i det område hvor den ikke rigtigt trækker, dvs når man f.eks kører 80kmt ud af landevejen og den kun skal holde farten.
Den har haft dette problem hele tiden imens jeg har haft den, nogen gange mere end andre gange.

Så ligenu kører jeg med motorlampen tændt og blokkeret EGR ventil men den kører dog.
Den har ikke så mange HK og fartpiloten er inaktiv hvilket er irriterende.

Min plan er at skifte brændstoffilter og luftfilter, uden at jeg dog forventer at det hjælper spor.

Jeg har læst en del om dette og har set at nogen har erfaret nogenlunde det samme (hakken) og mener at det kan være fuel rail-sensoren der ikke giver det korrekte output, kan denne kalibreres/indstilles i Diagbox, f.eks i forbindelse med en udskiftning af sensoren ?

Hvad med at lade motoren indstille sig selv på ny, som hvis man skifter dyser, kan det evt hjælpe?

Evt nogen der har en ok tuningsbox liggende som man kunne købe/låne for at efterprøve teorien omkring rail tryk sensoren?

Er der nogen der har en graf for rail tryk i forhold til HK og RPM eller anden viden om dette?
Spændingen fra sensoren ved tomgang og lave omdrejninger ved meget lav ydelse og hvor meget stiger trykket ved 1500RPM og meget lav ydelse?

Nogen gode råd?
C5 st.car 2.0HDI 140HK 2011, 251,000km
Skrottet: 407 1.6HDI 2005, 335.000km
Skrottet: C5 st.car 2002 2.0B Automatic

pug407aut
Indlæg: 472
Tilmeldt: lør 3. jun 2017 17:51
Geografisk sted: Aalborg
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Afmontering af EGR ventil C5 2.0HDI 140HK

Ulæst indlæg af pug407aut » tirs 6. jul 2021 09:58

Køb en EGR ventil af et kendt mærke, og ikke den billigste du kan finde
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 725.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig

Besvar