C5 Aircross PHEV - drive mode?

Besvar
Franklj73
Indlæg: 1
Tilmeldt: fre 12. mar 2021 08:26
Kontakt:

C5 Aircross PHEV - drive mode?

Ulæst indlæg af Franklj73 » fre 12. mar 2021 08:37

Min spritnye C5 plug-in hybrid vil ikke længere i drive mode ‘electric’, på trods af næsten fuldt oplader batteri og en ude temperatur på de ca. 5 grader (ifølge instruktionsbog skal begge betingelserne være opfyldt).
Fejlmeddelsen er: elektrisk funktion utilgængelig. Automatisk drift igang.
Nogle gode ideer til hvorfor man ikke kan vælge ‘electric’, som iøvrigt er den indstilling som bilen altid starter i?

Brugeravatar
axel.kjeldsen
Indlæg: 1
Tilmeldt: man 1. jan 2018 19:43
Kontakt:

Re: C5 Aircross PHEV - drive mode?

Ulæst indlæg af axel.kjeldsen » ons 7. apr 2021 23:06

samme her. Og den kørte fint elektrisk i en del frost. Prøver at lade det alm batteri ude foran for at se om det hjælper...

Brugeravatar
palle.leach
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons 28. apr 2021 18:52
Kontakt:

Re: C5 Aircross PHEV - drive mode?

Ulæst indlæg af palle.leach » ons 28. apr 2021 18:54

Fandt i en løsning. Min er i dag stoppet med at køre elmode

Pertsa
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 14. nov 2021 18:31
Kontakt:

Re: C5 Aircross PHEV - drive mode?

Ulæst indlæg af Pertsa » søn 14. nov 2021 18:47

Efter 1 måned udelukkende på elektrisk, vil den ikke længere. Prøvede at starte/stoppe og lod den stå i et par timer. Nix.
Kører til Citroën i morgen. På en engelsk side, finder jeg samme problem. Citroën udlæste en del fejlkoder og mistænkte et af batterierne. Men der kom ingen konklusion. Fuldt opladt og 9C grader. I øvrigt vil jeg have lov til at køre på el, selv i frostvejr. Det var hele idéen med at købe bilen (den er tørstig på benzin - stor og tung). Engelsk forum: https://www.aircrossforums.co.uk/viewtopic.php?t=779

Når jeg forsøger at sætte på elektrisk, kommer der en fejlmeddelelse på display: "Den elektriske funktion er ikke tilgængelig i øjeblikket pga. de udvendige forhold". Lyder som en lidt dårlig oversættelse. På engelsk skriver de "ambient conditions will not allow it". Det var i øvrigt på en sommerdag.
Så det er interessant, hvad de "udvendige forhold" er. Sælgeren hos Citroën havde ikke hørt om det før.

Pertsa
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 14. nov 2021 18:31
Kontakt:

Re: C5 Aircross PHEV - drive mode?

Ulæst indlæg af Pertsa » ons 17. nov 2021 22:10

Kørte til Citroën, for at få fat i en mekaniker.
Efter 3-4 kilometer, skiftede motoren til el.... Så jeg havde kørt 1,5 + 1,5 + 4 på benzin, da den begyndte at virke. (Ja-ja, jeg ville normalt ikke køre en tur på halvanden kilometer i en benzinbil... men på el, bliver motoren ikke slidt ved korte ture).
Mekaniker fortalte at man kun kan køre el når forskellige parametre er opfyldt "de står i bogen". Jeg har læst bogen, betingelserne er -5 til 45 grader og "tilstrækkelig strøm" (den var fuldt opladet).
Men han mente at vide at benzinmotoren af og til skal benyttes, for at sikre at den virker, hvis der bliver brug for den. For at sikre at benzinen er "frisk"... Det giver lidt mening, men står ingen steder.
Så konklusionen er at C5 PHEV ikke kan forventes at kunne køre udelukkende på strøm, men må have gang i forbrændingsmotoren en gang i mellem. For mig: 1 måned.

Så må vi se, hvad der sker. Jeg skriver igen, hvis der kommer mere lys over situationen.

Storm
Indlæg: 1
Tilmeldt: søn 26. dec 2021 16:23
Kontakt:

Re: C5 Aircross PHEV - drive mode?

Ulæst indlæg af Storm » søn 26. dec 2021 16:37

Har oplevet det samme, nu tredje gang. Har også spurgt hos Citroën og får at vide at når der er kørt for meget el skal benzinmotoren kører. Bilen skulle efter sigende selv finde ud af hvornår det er nødvendigt og slår automatisk tilbage. Men ja, jeg har heller ikke kunnet finde noget, så venter også spændt på et svar

Orla Pedersen
Indlæg: 213
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 21:14
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Re: C5 Aircross PHEV - drive mode?

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » man 27. dec 2021 09:41

Det er almindelig PHEV opførsel uanset mærke, i vores Outlander er det udført som at der skal tankes mindst 15 liter benzin i en 6 måneders periode, så vidt jeg husker instruktionsbogen, ellers skal den nok selv sørge for at bruge benzinen :naughty:
Noget andet er køligt vejr og eldrift. Batteriet i en PHEV er i princippet for lille til de ret store elmotorer der er i bilerne, strømtrækket når du accelerere er på kant, eller over anbefalet grænse selv i varmt vejr, i koldt vejr er hjælp fra benzinmotoren ofte absolut nødvendigt hvis ikke at det skal gå ud over batteriets levetid.
Det er sådan en PHEV er designet, det er ikke en elbil, uanset hvad sælgeren fortæller.
--
O. Pedersen

Olekjar
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 13. mar 2022 22:11
Kontakt:

Re: C5 Aircross PHEV - drive mode?

Ulæst indlæg af Olekjar » man 14. mar 2022 12:13

Jeg købte min C5 aircross PHEV i juni sidste år, og er vildt glad for den. Jeg har ingen problemer med at køre rent elektrisk i bilen. Ja, det er rigtigt at motoren engang i mellem starter selv om der er strøm på batteriet. Jeg tror jeg har oplevet det under en håndfuld gange siden jeg købte bilen. Og det har intet med udetemperaturen at gøre. Nu har det jo ikke været rigtig koldt i denne vinter, men selv i det frostvejr der har været kører jeg ren el. Den korteste rækkevidde på ren el har været ca 35 km, og den længste 68 km!

Besvar