C5III 2.0 hdi startproblem Emnet er løst

as5991
Indlæg: 15
Tilmeldt: tirs 3. nov 2020 16:53
Kontakt:

C5III 2.0 hdi startproblem

Ulæst indlæg af as5991 » tirs 3. nov 2020 17:01

HEJ
Min c5III årgang 2008 2.0 hdi vil ikke altid starte hvis den har stået natten over. Så kan jeg pumpe på håndpumpen ude i motorrummet og så starter den straks.
Hvad kan det skyldes?

Bilen har lige fået 4 nye dyser, Map, maf, kat, Egr ventil, brænsstoffilter, mm.

Jeg kan ikke høre eller se diesel løbe ud nogen steder.

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: C5III 2.0 hdi startproblem

Ulæst indlæg af SRO » tirs 3. nov 2020 22:42

at den suger falsk luft - de har vist et problem med fødeslangen i motorrummet.

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: C5III 2.0 hdi startproblem

Ulæst indlæg af posh » ons 4. nov 2020 09:54

jeg tror du har en utæt returventil således den mister trykket natten over, derfor starter den fint når du pumper tryk på, fejlen kunne måske også lokaliseres til brændestoffiltret, hvor en defekt pakning kan få brændstoffet til at løbe retur i fremløbet natten over da den ikke holder trykket
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

as5991
Indlæg: 15
Tilmeldt: tirs 3. nov 2020 16:53
Kontakt:

Re: C5III 2.0 hdi startproblem

Ulæst indlæg af as5991 » tors 26. nov 2020 17:58

He jPosh
Ved du hvor returventilen sidder?
Jeg vil købe et nyt brændstoffilter og først se om det gør en forskel.

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: C5III 2.0 hdi startproblem

Ulæst indlæg af SRO » tors 26. nov 2020 19:00

Havde du ikke lige udskiftet brændstoffilteret?

as5991
Indlæg: 15
Tilmeldt: tirs 3. nov 2020 16:53
Kontakt:

Re: C5III 2.0 hdi startproblem

Ulæst indlæg af as5991 » fre 27. nov 2020 06:22

Jo, brændstoffilteret er skiftet af mekanikeren i forbindelse med alle de andre dele der er udskiftet. Men måske har han gjort noget forkert der med pakningen?

as5991
Indlæg: 15
Tilmeldt: tirs 3. nov 2020 16:53
Kontakt:

Re: C5III 2.0 hdi startproblem

Ulæst indlæg af as5991 » lør 23. jan 2021 18:32

Nu er både brænstoffilter og selve filter huset skiftet fordi
Jeg tænkte den trak luft ind ved pakninger der. Det hjalp et par dage, men nu er den gal igen.
Den starter altid med de første 4-5 takter, så dør den.
Er der nogen der ved hvor der eventuelt sidder en kontraventil? Måske i gummibolden/håndpumpen?
Jeg har prøvet at pumpe gumlibolden hård og så klemme konstant på den for at se om der pibler noget ud under tryk, men der sker intet.
Fejlen ses efter at bilen har stået stille ca 9 timer. Efter 7,5 timer på job starter den som regel, men man kan høre den tøver lidt og efter et par sekunder går den fint.

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: C5III 2.0 hdi startproblem

Ulæst indlæg af mikhan » lør 23. jan 2021 19:53

Og så er det ikke engang en joke ;) ;)

Der var en gut med samme problem. Over natten ville bilen ikke starte.
Bilen var parkeret på en temmelig skrå indkørsel.

Ved et rent tilfælde opdagede han, at problemet KUN var tilstede hvis bilen holdt med snuden opad "bakken"
Aldrig med snuden nedad.

Årsagen melder historien så intet om. (Som jeg husker det)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: C5III 2.0 hdi startproblem

Ulæst indlæg af SRO » søn 24. jan 2021 09:51

Jeg må indrømme, at jeg ingen ide har om en den er udstyret med en returventil, men ud fra beskrivelsen om at du kan pumpe brændstofsystemet på bolden og at den så springer i gang og spinder som en mis - ja, så har jeg ikke nogen ideer til andet end førnævnte brændstoftilførelse og luft i systemet... men hvor luft så kan komme ind, tja? - eller om brændstoffet kan løbe retur fordi der ikke lukkes af, tja? :doh:

Det ville jo være herligt med en skitse af systemet, måske andre herinde har adgang til den slags? :pray:

Kan en eventuel returventil sidde sammen med brændstofpumpen eller i returløbet? - jeg mener, at pumpen er elektrisk og sidder i tanken, men her kan andre måske byde ind. Er hele brændstofsystemet gået igennem for utætheder?

Hvis ikke der er nogen utætheder at se, så ville jeg nok angribe retursystemet og evt. sætte en smule overtryk på for at finde eventuelle utætheder - kunne det være en ide?

Det samme kan jo gøres på fødedelen af brændstofsystemet, men her burde utætheder jo medføre at du ville kunne se det i form af en sø af diesel... måske en meget lille sø ;-)

Jeg håber ikke, at de mange nye dele er udtryk for forsøg på udbedring af startproblemer - så har det i hvert fald været en dyr omgang.

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: C5III 2.0 hdi startproblem

Ulæst indlæg af mikhan » søn 24. jan 2021 09:55

SRO skrev:
søn 24. jan 2021 09:51
Jeg må indrømme, at jeg ingen ide har om en den er udstyret med en returventil, men ud fra beskrivelsen om at du kan pumpe brændstofsystemet på bolden og at den så springer i gang og spinder som en mis - ja, så har jeg ikke nogen ideer til andet end førnævnte brændstoftilførelse og luft i systemet... men hvor luft så kan komme ind, tja?

Kan en eventuel returventil sidde sammen med brændstofpumpen eller i returløbet? - jeg mener, at pumpen er elektrisk og sidder i tanken, men her kan andre måske byde ind. Er hele brændstofsystemet gået igennem for utætheder?

Hvis ikke der er nogen utætheder at se, så ville jeg nok angribe retursystemet og evt. sætte en smule overtryk på for at finde eventuelle utætheder - kunne det være en ide?

Det samme kan jo gøres på fødedelen af brændstofsystemet, men her burde utætheder jo medføre at du ville kunne se det i form af en sø af diesel... måske en meget lille sø ;-)
Når der er en pumpebold i motorrummet, så er der med 99,99999 % sikkerhed aldrig/ingen pumpe i tanken. Kun en brændstofmåler ;)

At der ikke ses utætheder når bolden pumpes hårdt, betyder ikke nødvendigvis at systemet er tæt.
At systemet er tæt ved TRYK, garantere ikke at det også er tæt så returløb ikke forekommer.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: C5III 2.0 hdi startproblem

Ulæst indlæg af SRO » søn 24. jan 2021 10:07

Du har da helt ret mht. utætheder, men input er nødvendige for at komme videre i søgningen.... og man kan jo også forsøge at teste med underTRYK :lol:

Jeg er helt enig i, at der må være en utæthed - som jeg vist har påpeget flere gange.

Tråden havde bredt sig til et indlæg her:
viewtopic.php?f=16&t=2546&p=16080#p16080

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: C5III 2.0 hdi startproblem

Ulæst indlæg af mikhan » søn 24. jan 2021 10:33

Et vildt skud ;)
Hvordan har dit batteri det ??

HVIS det er af ældre dato, og ikke levere tilstrækkeligt efter en nat, så sker der ofte flere sjove ting.

1. At bilens computere ikke får power nok.

2. At starter omdrejningerne ikke er nok til at sætte nødvendigt tryk i railen under startforsøget.
(Det opvejer du MÅSKE så ved at "forpumpe" det nødvendige tryk med bolden, og den starter så omgående)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

as5991
Indlæg: 15
Tilmeldt: tirs 3. nov 2020 16:53
Kontakt:

Re: C5III 2.0 hdi startproblem

Ulæst indlæg af as5991 » lør 15. maj 2021 21:17

problemet løst
jeg monteret en kontraventil før brænstoffilteret og nu har den startet perfekt lige siden.

steenschalls
Indlæg: 71
Tilmeldt: søn 6. aug 2017 08:53
Kontakt:

Re: C5III 2.0 hdi startproblem

Ulæst indlæg af steenschalls » søn 16. maj 2021 10:18

Dejligt du fik løst problemet. Hvor helt nøjagtigt monterede du kontraventilen? Mellem filter og højtrykspumpe, eller mellem tank og filter? Hvor fik du fat i en kontra ventil?
mvh
Steen
C5 II 2.0 HDI AUTOMATIC 2006

as5991
Indlæg: 15
Tilmeldt: tirs 3. nov 2020 16:53
Kontakt:

Re: C5III 2.0 hdi startproblem

Ulæst indlæg af as5991 » søn 16. maj 2021 13:03

Hej Steen
Kontraventilen er monteret lige før filteret, altså mellem tank og filter.
Før jeg monterede kontraventilen havde jeg skiftet håndpumpen med en fra biltema, der sidder også en Kontraventil i, men det hjalp slet ikke. I forbindelse med den udskiftning havde jeg nu et stykke med 8mm akvarie-slange mellem filtrer og håndpumpen. Det klippede jeg over og monterede den ekstra Kontraventil der.
Kontraventilen fås v Thansen for 120 kr, men min er fra Kina og kostede 2$ og ligner Thansens modelfoto på en prik.

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1544
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: C5III 2.0 hdi startproblem

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 16. maj 2021 13:56

Bare et spørgsmål, kan det tænkes at din udluftning i tanken er defekt så du suger vaccum når du kører?
Og dette vaccum så forsøger at hive dieselen retur ved stilstand?
Det kan den jo så ikke med ventilen monteret.
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

as5991
Indlæg: 15
Tilmeldt: tirs 3. nov 2020 16:53
Kontakt:

Re: C5III 2.0 hdi startproblem

Ulæst indlæg af as5991 » søn 16. maj 2021 17:22

Hej Lars
Ud over fremløb og retur er der også en tynd slange koblet til tanken under bagsædet. Til vacum?
Og det lyder som om der er vacum når jeg tager dækslet af. Men efter en nat uden tankdæksel på ville den heller ikke starte før jeg monterede kontraventilen.

steenschalls
Indlæg: 71
Tilmeldt: søn 6. aug 2017 08:53
Kontakt:

Re: C5III 2.0 hdi startproblem

Ulæst indlæg af steenschalls » søn 16. maj 2021 18:02

Tak for svaret. Hvor mange mm slange ø er ventilen beregnet til?
C5 II 2.0 HDI AUTOMATIC 2006

as5991
Indlæg: 15
Tilmeldt: tirs 3. nov 2020 16:53
Kontakt:

Re: C5III 2.0 hdi startproblem

Ulæst indlæg af as5991 » man 17. maj 2021 12:34

Hej Steen
Jeg har købt en 8 mm, den passer.

steenschalls
Indlæg: 71
Tilmeldt: søn 6. aug 2017 08:53
Kontakt:

Re: C5III 2.0 hdi startproblem

Ulæst indlæg af steenschalls » man 17. maj 2021 12:36

Mange tak

Steen
C5 II 2.0 HDI AUTOMATIC 2006

Besvar