Hæslig larm ved koldstart

Besvar
smukke
Indlæg: 28
Tilmeldt: tors 30. mar 2017 14:56
Diagbox: Nej
Kontakt:

Hæslig larm ved koldstart

Ulæst indlæg af smukke » man 3. aug 2020 22:14

Min 2006 C5 V6 aut har en grim vane: ved start af kold motor skramler den hæsligt i 1-2 sekunder. Som om et eller andet slår imod eller et ophæng er løst. Jeg forestiller mig at motoren ved starten ryster et øjeblik indtil den kommer i gang. Det sker aldrig ved start af varm motor, og ellers kører den lækkert og lydsvagt. Der er skiftet 2 defekte motorophæng for nylig, men det havde ingen effekt på larmen.

Mon dette vidende forum har et godt forslag ?

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Hæslig larm ved koldstart

Ulæst indlæg af SRO » man 3. aug 2020 23:24

Det kan jo skyldes mange ting, men det må jo være noget som kun bevæger sig når motoren er startet.

Nederste remhjul monteret på krumtappen kunne være en oplagt mulighed - gledet i vulkaniseringen.

Andre remhjul kan være et bud - altså et defekt leje.

Manglende olietryk om end det nok er mindre sandsynligt.

En defekt ventilløfter.

Utæt benzindyse, så motoren går meget ujævnt ved koldstart.

Servostyringspumpe

etc.

For at komme det nærmere, må du stikke hovedet ned i motorrummet, mens en anden starter motoren - og finde ud af i hvilket området lyden kommer fra. Mit bedste bud er at lyden kommer fra højre side.

smukke
Indlæg: 28
Tilmeldt: tors 30. mar 2017 14:56
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Hæslig larm ved koldstart

Ulæst indlæg af smukke » fre 7. aug 2020 18:09

Takker for rådene, jeg vil stikke hovedet ned i motorrummet og lytte , som du skriver.

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Hæslig larm ved koldstart

Ulæst indlæg af posh » fre 7. aug 2020 18:17

du har sikkert nogle trætte knastfølgere som mister trykket over tid når motoren standses, så klaprer det indtil der igen er opbygget tryk og ventilerne arbejder som de skal, du kan betragte det som en skønhedsfejl, eller ofre en masse penge på at udskifte samtlige følgere, da bilen jo ikke ny længere, villle jeg ignorere det
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Hæslig larm ved koldstart

Ulæst indlæg af SRO » fre 7. aug 2020 21:31

Inden du ignorerer noget som helst, bør du identificere årsagen.

Besvar