Aircon driller

Richmann
Indlæg: 92
Tilmeldt: tirs 5. maj 2020 15:13
Geografisk sted: Helsingør
Diagbox: Ja
Version: 7.855
Kontakt:

Aircon driller

Ulæst indlæg af Richmann » lør 27. jun 2020 16:12

Hejsa

Mit aircon på min c5 driller lidt

Der er fyldt væske på 625 gram. Og er vakum og trtkprøvet inden påfyldning.

Når jeg tænder for aircon på auto i indstillingen 16 grader starter køleblæser og kompressor. Der kommer kold luft med det samme røret bliver is koldt i motorrummet og det virker perfekt.

Men efter Ca 10-15 min efter kommer der ikke mere kold luft men nu varm luft i kabinen. Kompressor og køleblæser kører stadig. Røret i motorrummet bliver varmt.

Slukker jeg bilen starter det forfra med kulde og så varme.

Pollen filter er skiftet og hygrosensor renset for støv og snurrer lystigt.

Nogen ideer?

Hilsen Morten
CITROËN C5 II Break (RE_) - 2.0 16V (RERFJB, RERFJC) (140Hk)
Første reg. : 28-02-2005
Motorkode : RFJ

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2391
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Aircon driller

Ulæst indlæg af mikhan » lør 27. jun 2020 17:15

Har bilen stået i solen med lukket vinduer ?? Hvis ja, så kan aircon lukke ned..
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Aircon driller

Ulæst indlæg af SRO » lør 27. jun 2020 17:48

Defekt ekspansionsventil i a/c?

Richmann
Indlæg: 92
Tilmeldt: tirs 5. maj 2020 15:13
Geografisk sted: Helsingør
Diagbox: Ja
Version: 7.855
Kontakt:

Re: Aircon driller

Ulæst indlæg af Richmann » lør 27. jun 2020 18:37

Ja bilen har holdt i solen idag men den gør det samme hver gang jeg starter den også selv om den ikke holder i solen.
CITROËN C5 II Break (RE_) - 2.0 16V (RERFJB, RERFJC) (140Hk)
Første reg. : 28-02-2005
Motorkode : RFJ

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Aircon driller

Ulæst indlæg af Carsten S » søn 28. jun 2020 06:09

Fordamper-temperaturføleren kan godt få dem til at lave det nummer. Det kan du se med en tester.

Ekspansionsventilen kan kun ses med et sæt AC-manometre på mens den kører.

Hvad sker der, hvis du sætter den på feks. 20 grader og Auto?
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Aircon driller

Ulæst indlæg af john_madsen » søn 28. jun 2020 08:19

Lyder som om fordamper fryser til pga. Defekt ekspansionventil. Prøv at sætte den på "min temp" og fuld blæs og se om den så fortsætter med at køle.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Aircon driller

Ulæst indlæg af Carsten S » søn 28. jun 2020 08:40

john_madsen skrev:
søn 28. jun 2020 08:19
Lyder som om fordamper fryser til pga. Defekt ekspansionventil. Prøv at sætte den på "min temp" og fuld blæs og se om den så fortsætter med at køle.
Så burde kompressoren koble fra, forudsat at temperaturføleren på fordamperen virker.
Richmann skrev:
lør 27. jun 2020 16:12
Men efter Ca 10-15 min efter kommer der ikke mere kold luft men nu varm luft i kabinen. Kompressor og køleblæser kører stadig. Røret i motorrummet bliver varmt.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Richmann
Indlæg: 92
Tilmeldt: tirs 5. maj 2020 15:13
Geografisk sted: Helsingør
Diagbox: Ja
Version: 7.855
Kontakt:

Re: Aircon driller

Ulæst indlæg af Richmann » søn 28. jun 2020 10:40

Efter Ca 15 minutter med god køling og sat på auto med 20 grader stoppede kompressor og køleblæser i motorrummet

Rør som bliver iskoldt blev nu varmt og der kommer lunkten luft ind i kabinen, men stadig varmt derinde.
CITROËN C5 II Break (RE_) - 2.0 16V (RERFJB, RERFJC) (140Hk)
Første reg. : 28-02-2005
Motorkode : RFJ

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Aircon driller

Ulæst indlæg af Carsten S » søn 28. jun 2020 10:55

Enten slukker trykvagten den, eller så er det temperaturføleren på fordamperen. Hvis det er trykvagten der slukker den, burde den genindkoble efter kort tid.

Du er nok nødt til at få en tester på, samt et sæt manometre, så man kan se, hvad der foregår.

Hvor holder du til i landet?
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Richmann
Indlæg: 92
Tilmeldt: tirs 5. maj 2020 15:13
Geografisk sted: Helsingør
Diagbox: Ja
Version: 7.855
Kontakt:

Re: Aircon driller

Ulæst indlæg af Richmann » søn 28. jun 2020 10:56

Bor i helsingør
CITROËN C5 II Break (RE_) - 2.0 16V (RERFJB, RERFJC) (140Hk)
Første reg. : 28-02-2005
Motorkode : RFJ

Richmann
Indlæg: 92
Tilmeldt: tirs 5. maj 2020 15:13
Geografisk sted: Helsingør
Diagbox: Ja
Version: 7.855
Kontakt:

Re: Aircon driller

Ulæst indlæg af Richmann » søn 28. jun 2020 11:30

Hvor sidder temperatur føler på fordamper en.

Eller skal hele fordamper skiftes
CITROËN C5 II Break (RE_) - 2.0 16V (RERFJB, RERFJC) (140Hk)
Første reg. : 28-02-2005
Motorkode : RFJ

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Aircon driller

Ulæst indlæg af posh » søn 28. jun 2020 13:48

bare en tanke,
hvordan har du instillet luftstrømmen i kabinen ??
hvis den står til defrost vil den gøre som beskrevet, prøv evt. hvis du ikke allerde har gjort det at sætte systemet på auto og luft til alle spjæld og se hvordan den arter sig (har din model evt. som min 3 niveaur på auto så start med niveau 1)

jeg har bemærket at mit anlæg starter for fuld skrue når bilen har stået i solen (30gr+) og efter en stund med iskold luft skifter det til mere tempereret luft og røret i maskinrummet tør op efter at have værert dækket med et lag is, men klimaet er behageligt indendøre når temperatur niveauet er stillet til 18 i begge sider (de 18 er jo ikke en temperatur men et komfortniveau, mange tror det er en temperatur de indstiller, det er det så ikke)
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Richmann
Indlæg: 92
Tilmeldt: tirs 5. maj 2020 15:13
Geografisk sted: Helsingør
Diagbox: Ja
Version: 7.855
Kontakt:

Re: Aircon driller

Ulæst indlæg af Richmann » søn 28. jun 2020 14:14

Det starter fint når jeg sætter på auto hvor der kun kan vælges auto (ingen trin) eller jeg kan dreje manuelt på knappen til blæser.

Når bilen så har kørt eller holdt stille igår med feks 30 grader udvendigt stopper den dejlige kolde luft og der kommer nu ikke bahagelig varm som i udvendig temperatur ind i bilen.

Køleblæser i motorrum og kompressor kører stadig lystigt og røret er skiftet fra iskold til varm.
CITROËN C5 II Break (RE_) - 2.0 16V (RERFJB, RERFJC) (140Hk)
Første reg. : 28-02-2005
Motorkode : RFJ

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Aircon driller

Ulæst indlæg af posh » søn 28. jun 2020 14:22

Lækker den vand under bilen (kondens) måske kunne afløbet være stoppet så den slår fra
Stadig kun tanker og
Den burde give ret meget lige nu 🐈
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Richmann
Indlæg: 92
Tilmeldt: tirs 5. maj 2020 15:13
Geografisk sted: Helsingør
Diagbox: Ja
Version: 7.855
Kontakt:

Re: Aircon driller

Ulæst indlæg af Richmann » søn 28. jun 2020 14:48

posh skrev:
søn 28. jun 2020 14:22
Lækker den vand under bilen (kondens) måske kunne afløbet være stoppet så den slår fra
Stadig kun tanker og
Den burde give ret meget lige nu 🐈
Det har jeg ikke lige undersøgt, men hvor meget kan den evt. nå at samle på 10 min.
CITROËN C5 II Break (RE_) - 2.0 16V (RERFJB, RERFJC) (140Hk)
Første reg. : 28-02-2005
Motorkode : RFJ

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Aircon driller

Ulæst indlæg af Carsten S » søn 28. jun 2020 16:23

Richmann skrev:
søn 28. jun 2020 14:48
Det har jeg ikke lige undersøgt, men hvor meget kan den evt. nå at samle på 10 min.
Det er heller ikke besværet værd - Der er ingen føler der..

Du skal derimod forbi et værksted, der både har AC-manometre, samt en tester der virker til bilen.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Orla Pedersen
Indlæg: 212
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 21:14
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Re: Aircon driller

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » man 29. jun 2020 08:33

Jeg ville mistænke fugt i kølemidlet/kompressor olien. Fugt kan samles over nogle minutter i expansionsventilen, og blokerer mere eller mindre for flow.
Det er dog sjældent i R134a anlæg med esterolie, da esterolie er hygroskopisk, men der er dog grænser for hvor meget fugt olien kan opsuge.
Har anlæget været utæt/åbent i lang tid?
--
O. Pedersen

Richmann
Indlæg: 92
Tilmeldt: tirs 5. maj 2020 15:13
Geografisk sted: Helsingør
Diagbox: Ja
Version: 7.855
Kontakt:

Re: Aircon driller

Ulæst indlæg af Richmann » man 29. jun 2020 10:00

Orla Pedersen skrev:
man 29. jun 2020 08:33
Jeg ville mistænke fugt i kølemidlet/kompressor olien. Fugt kan samles over nogle minutter i expansionsventilen, og blokerer mere eller mindre for flow.
Det er dog sjældent i R134a anlæg med esterolie, da esterolie er hygroskopisk, men der er dog grænser for hvor meget fugt olien kan opsuge.
Har anlæget været utæt/åbent i lang tid?
Jeg tog til mekanikker da aircon opførte sig som beskrevet.
Han kørte vakumtesten 2 gange og til sidst påfyldning.
Han sagde at den kun manglede 7 gram. Det kunne han se efter påfyldning.
Så tænker den ikke har været utæt ej heller stået åbent.
CITROËN C5 II Break (RE_) - 2.0 16V (RERFJB, RERFJC) (140Hk)
Første reg. : 28-02-2005
Motorkode : RFJ

Richmann
Indlæg: 92
Tilmeldt: tirs 5. maj 2020 15:13
Geografisk sted: Helsingør
Diagbox: Ja
Version: 7.855
Kontakt:

Re: Aircon driller

Ulæst indlæg af Richmann » tors 2. jul 2020 00:23

Tror fejlen på mit. Aircon er fundet
Problemet er bare at sensor er udgået
Billede
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
CITROËN C5 II Break (RE_) - 2.0 16V (RERFJB, RERFJC) (140Hk)
Første reg. : 28-02-2005
Motorkode : RFJ

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Aircon driller

Ulæst indlæg af john_madsen » tors 2. jul 2020 06:32

Føleren er næsten med sikkerhed en std ptc/ntc føler. Prøv at sætte nogle forskellige faste modstande på istedet for sensoreren og aflæs temperaturen. Så kan du bestemme typen af sensoreren. Sensoreren koster kun en 5-10kr i en elektronikbiks.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

Besvar