Køleblæser styring defekt Emnet er løst
-
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: ons 4. sep 2019 09:51
- Geografisk sted: Gershøj /v. Roskilde
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Køleblæser styring defekt
Symptomer CITROЁN C5 III Stationcar (RW) 2.0 HDi, 12/2008 med fuldautomatisk klima: Blæser kører konstant på højeste hastighed så snart tænding tilsluttes. Stopper ca. 20 sek efter at tænding er afbrudt. Går af og til igang når førerdør åbnes, uden at der er tænding på. Aicondition/ kompressor kører ikke. Ingen fejl på motorlampen (MIL)
Fra tidligere indlæg i citronik.dk, fik jeg mistanke om at det er styringen af køleblæseren, der er defekt. Styringen er sammenbygget med blæsermotoren, som reguleres trinløst via en lille metalbox med indbyggede transistorer og modstande, så vidt jeg kan se. Udlæsning af fejlkoder på en Delphi tester viser, at der er en kortslutning i blæserstyringen, men ingen fejl i klimaanlægget. Ved afmontering af blæsermotor viste det sig at indkapslingen omkring styrebox var tæret kraftigt og at fugt var trængt ind i elektronikboksen. Så det er formodentlig det der kortslutter den til stel og får blæseren til at køre på fuld kraft. Da styringen også har forbindelse til klimaanlæggets regulering, og et tidligere indlæg på Citronik.dk har vist at en udskiftning af blæsermotoren/styreenhed, kan få sådanne symptomer til at forsvinde, er udskiftningen af blæsermotoren med styreenhed og relæer m.m., er således et nærliggende næste step.
Da en original blæser med styreenhed koster omkring 4500 kr. bliver det interessant at finde et fornuftigt alternativ. De tyske online leverandører (bildeleshop.dk) tilbyder en lang række billigere alternativer, når man indtaster bilens reg. nr. , men gør også opmærksom på at det er vigtigt at få den rigtige OEN ( de mener vel OEM?) kode på originaldelen, for at man får en reservedel der passer. Hos Citroen oplyser de ud fra reg. nr. at varenummer er 1253T2. Men på den tyske webside afviser de dette OEM til min bil og siger at det istedet bør være en 1253 T3 der skal bruges. Da der er stor prisforskel mellem de forskellige blæsere, og ret omstændeligt at skulle returnere til tyskland, vil jeg høre om der er nogen herinde der kan afklare det relevante OEM nr. eller kender til billigere løsninger end den originale?
Fra tidligere indlæg i citronik.dk, fik jeg mistanke om at det er styringen af køleblæseren, der er defekt. Styringen er sammenbygget med blæsermotoren, som reguleres trinløst via en lille metalbox med indbyggede transistorer og modstande, så vidt jeg kan se. Udlæsning af fejlkoder på en Delphi tester viser, at der er en kortslutning i blæserstyringen, men ingen fejl i klimaanlægget. Ved afmontering af blæsermotor viste det sig at indkapslingen omkring styrebox var tæret kraftigt og at fugt var trængt ind i elektronikboksen. Så det er formodentlig det der kortslutter den til stel og får blæseren til at køre på fuld kraft. Da styringen også har forbindelse til klimaanlæggets regulering, og et tidligere indlæg på Citronik.dk har vist at en udskiftning af blæsermotoren/styreenhed, kan få sådanne symptomer til at forsvinde, er udskiftningen af blæsermotoren med styreenhed og relæer m.m., er således et nærliggende næste step.
Da en original blæser med styreenhed koster omkring 4500 kr. bliver det interessant at finde et fornuftigt alternativ. De tyske online leverandører (bildeleshop.dk) tilbyder en lang række billigere alternativer, når man indtaster bilens reg. nr. , men gør også opmærksom på at det er vigtigt at få den rigtige OEN ( de mener vel OEM?) kode på originaldelen, for at man får en reservedel der passer. Hos Citroen oplyser de ud fra reg. nr. at varenummer er 1253T2. Men på den tyske webside afviser de dette OEM til min bil og siger at det istedet bør være en 1253 T3 der skal bruges. Da der er stor prisforskel mellem de forskellige blæsere, og ret omstændeligt at skulle returnere til tyskland, vil jeg høre om der er nogen herinde der kan afklare det relevante OEM nr. eller kender til billigere løsninger end den originale?
CITROЁN C5 III Stationcar (RW) 2.0 HDi, 12/2008
- Carsten S
- Site Admin
- Indlæg: 1765
- Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
- Geografisk sted: 8653 Them
- Diagbox: Ja
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Re: Køleblæser styring defekt
Hvad er reg nummeret på bilen?
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
-
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: ons 4. sep 2019 09:51
- Geografisk sted: Gershøj /v. Roskilde
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: Køleblæser styring defekt
Registreringsnummer: BM 81408
CITROЁN C5 III Stationcar (RW) 2.0 HDi, 12/2008
- Carsten S
- Site Admin
- Indlæg: 1765
- Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
- Geografisk sted: 8653 Them
- Diagbox: Ja
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Re: Køleblæser styring defekt
1253.T2 som Citroën oplyser er korrekt, men det er en RP-vare (den erstattet et tidligere varenummer), det er tit reservedelspusherne ikke kan finde de numre. Prøv og søg på det oprindelige varenummer 1253.L5
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
-
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: ons 4. sep 2019 09:51
- Geografisk sted: Gershøj /v. Roskilde
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: Køleblæser styring defekt
Tak for hjælpen. Jeg har nu bestilt en blæser med OEM 1253T2 på bildeleshop.dk, og melder tilbage når jeg har monteret den. Men der er åbenbart en fejl i de tyske kataloger når hævder at denne model ikke passer til mit reg. nr. Men det vil jo vise sig når jeg har monteret den ;-)
CITROЁN C5 III Stationcar (RW) 2.0 HDi, 12/2008
-
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: ons 4. sep 2019 09:51
- Geografisk sted: Gershøj /v. Roskilde
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: Køleblæser styring defekt
Så ankom min nye køleblæser fra bildeleshop.dk. Den nye blæser passer i mål og stik, dog er ledning til relæboksen lidt kortere for det stik der kobler hovedstrømmer, så det skulle flyttes en anelse i relæboksen. Men den virker som den skal, selvom den tyske reservedels leverandør hævder at den ikke passer til bilen. Nu er det slut med blæser der starter på fuld blæs når der sættes tænding på. Blæseren kører nu når jeg tilkobler A/C og stopper når jeg slukker A/C. Kompressoren til A/C kører nu igen og klima anlægget kører perfekt.
Blæser med elektronisk styreenhed kostede 1150 kr inkl. moms og forsendelse. Det tog en uge fra Tyskland og leveringen via Postnord kunne jeg følge helt frem ti aflevering.
Så vidt jeg kan se er den nye blæser bedre beskyttet til elektronikdelen og man har sparet to stik tæt på motoren. Den nye printplade med elektronik er tilsyneladende bedre lukket bag rustfrit materiale, - men det kan kun tiden vise. Noget tyder på at den originale italienske elektronikboks på denne model af C5 er et svagt punkt, som flere kan få problemer med i fremtiden. Kortslutning i modulet afføder tilsyneladende give mange diffuse symptomer og berører flere enheder i klima og udstødnings anlæg, fordi den styres over bilen motorstyringsystem via CAN bus netværket i bilen. Jeg har købt den originale værksteds håndbog på nettet på en lidt utydelig PDF, - den er desværre uden elektronik/ lednings diagrammer m.m. og ikke nær så pædagogisk som tidligere Haynes reparationshåndbøger. Er der nogen i forum der har bedre kilder til tekniske data på C5 III modellerne?
Blæser med elektronisk styreenhed kostede 1150 kr inkl. moms og forsendelse. Det tog en uge fra Tyskland og leveringen via Postnord kunne jeg følge helt frem ti aflevering.
Så vidt jeg kan se er den nye blæser bedre beskyttet til elektronikdelen og man har sparet to stik tæt på motoren. Den nye printplade med elektronik er tilsyneladende bedre lukket bag rustfrit materiale, - men det kan kun tiden vise. Noget tyder på at den originale italienske elektronikboks på denne model af C5 er et svagt punkt, som flere kan få problemer med i fremtiden. Kortslutning i modulet afføder tilsyneladende give mange diffuse symptomer og berører flere enheder i klima og udstødnings anlæg, fordi den styres over bilen motorstyringsystem via CAN bus netværket i bilen. Jeg har købt den originale værksteds håndbog på nettet på en lidt utydelig PDF, - den er desværre uden elektronik/ lednings diagrammer m.m. og ikke nær så pædagogisk som tidligere Haynes reparationshåndbøger. Er der nogen i forum der har bedre kilder til tekniske data på C5 III modellerne?
CITROЁN C5 III Stationcar (RW) 2.0 HDi, 12/2008
-
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: ons 4. sep 2019 09:51
- Geografisk sted: Gershøj /v. Roskilde
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: Køleblæser styring defekt
Hermed upload af billeder fra udskiftningen af køle blæser.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
CITROЁN C5 III Stationcar (RW) 2.0 HDi, 12/2008
- tegl13
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: tors 1. nov 2018 13:56
- Kontakt:
Re: Køleblæser styring defekt
Hej. Jeg har samme udfordring som ovenfor på min C5 X7 2,0HDI 140HK fra 2010. Kølerblæser kører konstant når motoren er startet.
Er der en af jer der kan oplyse hvilket OEM nummer jeg skal bestille? Reg. nummer BZ46599.
På forhånd tak.
Mvh Peter
Er der en af jer der kan oplyse hvilket OEM nummer jeg skal bestille? Reg. nummer BZ46599.
På forhånd tak.
Mvh Peter
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2393
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: Køleblæser styring defekt
FØR juli 2010 (FØR OPR 12292) er den gamle 1253 L5 eller 1253 T2
(Som tegningen fra Carsten S længere oppe)
Jeg kan se at der kommer en ny type i juli 2010 (EFTER OPR 12292 )som hedder 1253 R4 ( Kun blæseren )
Styringen til do skulle hedde: 1267 J6
Så korrekt OPR skal kendes
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
- tegl13
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: tors 1. nov 2018 13:56
- Kontakt:
Re: Køleblæser styring defekt
Hej Michael.
Min bil er produceret 15. marts 2010 (12180), så nu ved jeg hvad jeg skal bestille. Du skal have STOR tak for hjælpen. Mvh Peter
Min bil er produceret 15. marts 2010 (12180), så nu ved jeg hvad jeg skal bestille. Du skal have STOR tak for hjælpen. Mvh Peter
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2393
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: Køleblæser styring defekt
Tja man kan kun håbe.. Jeg syntes, at der er vild forvirring og usikkerhed hos de forskellige sælgere. Hmm
Men der er ret stor fysisk forskel på de 2 typer.. Den ene uden ramme.. Den anden med.
Kast i blik på din dyts "udgave"
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..