Koblingshydraulik

Besvar
Thomashk
Kontakt:

Koblingshydraulik

Ulæst indlæg af Thomashk » man 11. maj 2020 19:29

Hej.

Jeg har lidt problemer med vores bil en Citroën C5 2,0 hdi 138 HK fra 2009. Jeg har fået ny kobling og svinghjul skiftet i januar måned men jeg har problemer med koblings hydraulikken bilen vil ikke koble ud periode vis.

Jeg har skiftet slavecylinder uden den store forskel, der er ikke rigtig nogen rytme i symptomerne jeg kan koble ud eks.vil 10 gange så nummer 11 gang ryger pedalen i bund jeg løfter pedalen op og så virker den igen i en periode.

Håber nogen har et svar
Hilsen Thomas.

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Koblingshydraulik

Ulæst indlæg af SRO » man 11. maj 2020 21:29

Enten må der være en luftlomme "derinde" eller også kan det være gummipakningerne i hovedcylinderen der svigter.

Jeg udskifter normalt hoved- og slavecylinder som et sæt - begge dele har jo været aktiveret samme antal gange og så er systemet "nulstillet" om man så må sige :-)
Normalt koster sådan en hovedcylinder ikke alverden, men det kan jo selvfølgelig være anderledes på din model.

Citroën har jo desværre fjernet muligheden for at tjekke op på resevedelsnummer og pris, så kig evt. på de tyske reservedelssites og bed dem om at tjekke op på den korrekte reservedel - de har adgang til systemerne.... så kan de lære det hos Citroën :-)

Thomashk
Kontakt:

Ulæst indlæg af Thomashk » man 11. maj 2020 22:07

Jo jeg tænker også hovedcylinder den koster ikke alverden men er træls at komme til.

På røret til slave cylinderen er der noget plastik som røret går ind i kan det være en slags reduktionsventil så væsken løber langsommere til bage. Jeg bilder mig selv ind at jo flere vibrationer fra motoren eks ved højere hastighed gør en indflydelse.

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » ons 13. maj 2020 13:08

Ja, det er jo desværre ikke alle dele som kan sidde forrest, så de er lige til at skrue af :-)

Reduktionsventil: Det tror jeg næppe. Hvis væsken løb langsommere tilbage, ville koblingen jo "fedte".

Du må nok ned på ryggen og ind under instrumentbordet. Har ikke skiftet sådan en fætter på en C5 endnu, men der plejer at være en clips, nogle skruer eller hele cylinderhuset kan være drejet i nogle slidser i torpedopladen - når du altså har fået armen af koblingspedalen og røret taget ud. Giv røret ny pakning (plejer at følge med).

Besvar