Fejl i EL-systemet?

Besvar
Renebc
Geografisk sted: Trekantområdet
Kontakt:

Fejl i EL-systemet?

Ulæst indlæg af Renebc » ons 1. apr 2020 22:28

Hejsa.

Som det ses i min signatur, kører jeg en ældre dame, nu med omkring 490K km. på tælleren :)
Da jeg ikke aner, hvad jeg evt. skal søge på, har jeg valgt at oprette et emne med det samme!

Følgende scenarie:
Kører til det nærmeste byggemarked, omkring 25 km. væk, parkerer og låser bilen - uden problemer.
Efter et par timer - så lang tid tager det, når man har kæresten med, kører vi derfra og små 500 m. hen til T-Hansen, da jeg mangler dieselrens!

Da jeg vil låse bilen med fjernbetjeningen, reagerer låsen ikke. Jeg tænker at jeg har trykket på den forkerte knap og prøver igen. Stadig ingenting - ikke engang blinken fra blinklysene.
Jeg prøver så at trykke på "låse op" knappen. Stadig intet.
Bliver enig med mig selv om, at der nok ikke er mere strøm på batteriet i fjernbetjeningen, og vil så låse bilen manuelt med nøglen.

Da jeg kommer hen til bilen, kører vinduesviskerne :(
Prøver at stoppe dem, men de kører bare løs.
Nå... sætter mig på førersædet og kan se at ALT der kan lyse i instrumentbrættet, lyser :o
Sætter nøglen i tændingen, og drejer den. nu SLUKKER alt lys i instrumentbordet og der kommer en masse streger/prikker, hvor km-tal plejer at stå. Derudover ingen reaktion fra bilen - ikke en engang et "klik", der indikerer at der er forbindelse til noget.
- Til gengæld kører viskerne lystigt videre :shock:

Prøver at dreje nøglen igen, med samme resultat - altså ingenting :cry:
For at få viskerne til at stoppe, vælger jeg at tage polerne på batteriet!

Efter ca- 10 minutter tilslutter jeg polerne igen, og prøver at starte bilen. Hun varmer op som hun skal, og starter uden problemer!
Til gengæld er der nu ikke noget nærlys :angry-banghead:
Positionslyset fungerer, tågelygterne virker, og alt baglys fungerer også.

Nogen der har et godt forslag til, hva' f*ck det kan gå ud på??? :think:

Det skal nævnes, at jeg har fået at vide, at polerne til nærlys ser lidt gamle/slidte ud!
Kan det være dem der kortsluttede hele lortet, så nærlyset er dødt?
- Og hvis ja! Hvad kan jeg gøre for at få det fikset?

Lang historie - beklager :icon-rolleyes:
- Men tænkte at en god beskrivelse giver bedre grundlag for at kunne komme med kompetente forslag :D

Takker på forhånd for hjælpen, fra et altid hjælpsomt panel :handgestures-thumbupright:

/René
Citroën C5 II Weekend fra 2006 (11/2005), 2.0 Hdi, 138 HK, med 473.XXX km. på tælleren :)
- "Den er jo lige kørt til", som Citroën-mekanikeren sagde, da den skulle have skiftet trækkrog :P
-------- O --------
Sidste 8 cifre i stelnr.: 76715692
Motorkode: RERHRH

CVR
Kontakt:

Re: Fejl i EL-systemet?

Ulæst indlæg af CVR » man 19. okt 2020 20:17

Hej René

Har du fået løst dit problem?

Lyder som et gammelkendt problem på citroen og peugeot. Mugne ledninger og en BSI boks der flipper.

Check følgende
Du har muligvis et dårligt batteri/polsko. Check spænding, og rens polerne og sko.
Hvis spændingen går til BSI boks inden den er lukket ned, kan den godt flippe og kræve en nulstilling.

Mener der ligger en reset procedure herinde, ellers brug denne.

https://www.youtube.com/watch?v=qQwhzngHQw4

Mvh CVR

Besvar