Udskiftning af håndbremse føringsrør!

Besvar
Brugeravatar
stormp
Geografisk sted: Långalt sverige
Diagbox: Ja
Version: 3 v7.83
Kontakt:

Udskiftning af håndbremse føringsrør!

Ulæst indlæg af stormp » tors 2. maj 2019 16:46

Hej, er der nogen der har prøvet at udskifte føringsrøret til håndbremsen?
Kablet er knækket og nylonrøret sidder urokkeligt fast. selve kablet kunne jeg trække ud.
Men så vidt jeg kan se, så skal man adskille det meste under bilen for at komme til.
Citroën fan fra 11 sport, 2CV, Dyane 6, BX, Xantia til C5 :D

Nuværende Xantia Activa turbo, C5 type I 2.2 Weekend D og C5 type X7 Tourer 2,7 D.

Linux fan :D

Brugeravatar
posh
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Udskiftning af håndbremse føringsrør!

Ulæst indlæg af posh » tors 2. maj 2019 18:30

skift kablerne incl. føringsrør det koster ikke alverden og så virker det

Billede
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D

de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Version: V.9.125 + andre

Ulæst indlæg af mikhan » tors 2. maj 2019 19:46

Hvis jeg ikke husker helt forkert, så er "Storm`s C5 en Svensk registeret C5 III (X7) ;)

Fra "gemmerne" ;)
"C5 (X7) STATIONCAR 5-DØRS 2.7 HDi FAP 6-TRINS AUTOMATGEARKASSE"
Storm.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)

Brugeravatar
stormp
Kontakt:

Ulæst indlæg af stormp » tors 2. maj 2019 21:24

Michan jeg har rigtig nok en C5 X7'ern, men jeg har også en C5 type 1 fra 2003, og det er den har problemet.

Posh, jeg har købt kabler, og havde troet at jeg kunne bruge føringsrøret igen. Men det kan jeg tilsyneladende ikke. Problemet er at man tilsyneladende er nødt til at afmontere beskyttelseplader mm for at få røret løst, der er en klips som man ikke kan komme til uden videre.
Jeg er kommet så langt, at røret er løsnet, men jeg kan ikke få trukket det ud af midterkonsollen. :-(

Nuværende Xantia Activa turbo, C5 type I 2.2 Weekend D og C5 type X7 Tourer 2,7 D.

Brugeravatar
posh
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » fre 3. maj 2019 07:16

ja du skal have åbnet ved håndbremsegrebet underneden, rørene sidder med en krave og skal lige løftes fri, det er ikke nok at trække i dem, som jeg altså lige husker det
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D

Brugeravatar
stormp
Kontakt:

Ulæst indlæg af stormp » fre 3. maj 2019 07:53

Jeg tænkte det nok, jeg må se at få afmonteret midterkonsollen så jeg kan komme til kraven på røret.

Brugeravatar
stormp
Kontakt:

Ulæst indlæg af stormp » fre 3. maj 2019 13:09

Nu har jeg fået midterkonsollen løsnet, og det højre rør er skubbet ud, men er det virkelig nødvendigt at afmontere udstødning og varmeskjoldet for at få røret ud?

Brugeravatar
posh
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » fre 3. maj 2019 13:50

stormp skrev: ↑
fre 3. maj 2019 13:09
Nu har jeg fået midterkonsollen løsnet, og det højre rør er skubbet ud, men er det virkelig nødvendigt at afmontere udstødning og varmeskjoldet for at få røret ud?
du burde kunne løsne skjoldet så meget at du kan vippe det til side for adgang uden at fjerne udstødning

jeg mener skjoldet er bøjeligt og sidder på vognbunden med nogle clips der kan skrues ned

Brugeravatar
stormp
Kontakt:

Ulæst indlæg af stormp » fre 3. maj 2019 15:24

Ja, jeg har løsnet og taget alle bundplader af, skjoldet er løst, men diselpartikelfilteret gør at jeg ikke kan få det drejet, der er simpelthen ikke plads nok. Det virker på mig som om at man er nødt til at afmontere partikelfilter og udstødning. :-(
Jeg har forsøgt at få højre føringsrør ud, men kan ikke få det forbi uden at bukke det, og det gør selvfølgelig ikke noget, men det nye skal jo ind uden at bukke det og det går jo ikke.

Brugeravatar
stormp
Kontakt:

Ulæst indlæg af stormp » ons 19. jun 2019 19:29

Jeg måtte afmontere lydpotteophængene så kunne jeg trække varmeskjoldet af. Derefter kunne man komme til at lirke føringsrørene ud og efterfølgende sætte de nye på med lidt lirkeri. Derefter var det let at skubbe de nye kabler i, og håndbremsen virker nu perfekt.
Det eneste problem jeg fik, var da jeg skulle have midterkonsollen på plads, da opdagede jeg at den ene tap på "skjoldet" ved gearskifteren var knækket, og S- og Winter-knappern gik løs og de er ikke meget for at fungere. Men den gik gennem syn uden bemærkninger så det var en trøst.

Besvar