C5 ryster

Besvar
Fuglekongen
Indlæg: 11
Tilmeldt: fre 16. nov 2018 19:37
Kontakt:

C5 ryster

Ulæst indlæg af Fuglekongen » fre 1. mar 2019 18:45

Hej jeg har lige haft min c5 2,0 hdi fra 2011 på værksted igen (reklamation)
Den siger dunk dunk dunk som regel efter et sving til venstre, værkstedet skiftede først en styrekugle i venstre side det hjalp ikke så har de nu skiftet højre træk aksel det har heller ikke hjulpet lyden er der ikke heletiden men især ved Ca 60 80 km/t den ryster også eller vibrerer heletiden værkstedet har afbalanceret alle hjulene.
Hele bunden plastikskjoldende er våde af olie kan det være fra skift af trækaksel.
Nogle der har et forslag til hvad det så kan være
Er det normalt at motoren stiger Ca 500 omdrejninger. Når jeg accelerere i 4 gear ligesom at den glider men bliver fanget igen
Mvh Leif Brix Johnsen
2011 citroen c5 seduction tourer
2,0 hdi 138 hk
127.000 km

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: C5 ryster

Ulæst indlæg af SRO » fre 1. mar 2019 20:35

Fuglekongen skrev:
fre 1. mar 2019 18:45
Hej jeg har lige haft min c5 2,0 hdi fra 2011 på værksted igen (reklamation)
Den siger dunk dunk dunk som regel efter et sving til venstre, værkstedet skiftede først en styrekugle i venstre side det hjalp ikke så har de nu skiftet højre træk aksel det har heller ikke hjulpet lyden er der ikke heletiden men især ved Ca 60 80 km/t den ryster også eller vibrerer heletiden værkstedet har afbalanceret alle hjulene.
Hele bunden plastikskjoldende er våde af olie kan det være fra skift af trækaksel.
Nogle der har et forslag til hvad det så kan være
Er det normalt at motoren stiger Ca 500 omdrejninger. Når jeg accelerere i 4 gear ligesom at den glider men bliver fanget igen
Lyder nok mest som om det næste der skal skiftes er værksted :D - ellers ender det vist med at du bliver en fattig mand.

Har ikke lige det bedste bud på din dunklyd, men det med stigning i omdrejninger peger unægteligt på en slidt kobling. Der kunne måske være en sammenhæng, men da det (som regel) er efter et sving til venstre er der måske alligevel ikke en sammenhæng, men jeg læser også, at det ikke KUN er når du drejer til venstre, hvorfor der - med al respekt - er mulighed for at du har stirret/lyttet dig blind på at der er ved venstredrejning???
Den er formentlig med dobbeltmassesvinghjul - måske en defekt deri, meeeeen det giver alligevel ikke helt mening.

Olie - det må værkstedet nok liiiiige kigge på igen - de mangler da minimum oprydning/rengøring - og jeg ville da nok også lige få dem til at tjekke olieniveauet i gearkassen - det kunne jo være, at de har glemt at isætte oliepåfyldningsproppen - eller bundproppen (er før set).

Fuglekongen
Indlæg: 11
Tilmeldt: fre 16. nov 2018 19:37
Kontakt:

Re: C5 ryster

Ulæst indlæg af Fuglekongen » fre 1. mar 2019 21:26

Tror også kopling er slidt men mekanikeren siger sådan skal den være de glider engang imellem og så indstiller den sig og gør det så ikke i en periode
Jeg klagede egentlig over at pedalen var hård
Men den glider nogle gange og kan godt ryste lidt ved lave omdrejninger hvis jeg holder stille og holder omdrejningerne på 3000 i 4 gear og slipper kopling går motoren ud
Der er garanti lidt endnu men det er svært hvis mekanikeren siger at den er ok
Det med dunk må jeg kikke ind under bilen i morgen hvor meget der er skiftet han siger at han har skiftet højre træk aksel
Mvh Leif Brix Johnsen
2011 citroen c5 seduction tourer
2,0 hdi 138 hk
127.000 km

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: C5 ryster

Ulæst indlæg af SRO » fre 1. mar 2019 22:11

Hold nu kæft :D Det lyder da som noget af en spændende mekaniker du der har fundet. Mon han har svendebrev?

Den periode han henviser til er den periode han kan trække den indtil garantien er udløbet og tror så, at alt er i orden.

Den med de 3000 omdrejninger og slip i 4. gear fra 0 km/h - kører du normalt sådan? :-) Enhver motor vil da gå ud med den behandling. Det skal du nok ikke skrive til ham, at du gør - det vil blive brugt imod dig!

Hård pedal og en kobling der fedter - der synes ellers at være alle indikationer på en defekt kobling. Sørg for at reklamere skriftligt, hvis der er garanti på bilen - på email. Bed om et skriftligt svar og gør evt. opmærksom på, at du vil anvende korrespondancen i Ankenævn for biler, hvis det måtte vise sig at bilen reelt er defekt: https://www.bilklage.dk/Forside
Det lyder som om sagen kunne ende der.

Du kan også køre den til FDM for en brugtbilstest, men det ender nok med at være spild af penge. Den type forhandler/mekaniker lukker butikken (konkurs), når der er tilstrækkelig med sager - for så at åbne igen dagen efter. Har selv mødt sådan en spade... fik medhold i alle punkter i ankenævn og sagkyndig var enig i mine diagnoser på alle punkter, men hvad nytter det, når sagsbehandlingstiden er uendelig lang og idioten i mellemtiden blot lukker og åbner biksen igen.

Ankenævn eller ej, så har deres afgørelse reelt ingen retsvirkning og hvad kan du bruge til at få ret, hvis du alligevel ikke får udbedret fejlene og skal trækkes med en sag i månedsvis. Systemet er i mine øjne latterligt og det vil formentlig kun være de seriøs og måske kun større forhandlere, der vil rette sig efter en afgørelse.
Hvis ikke han retter sig efter afgørelsen, kommer han på "den sorte liste" på nettet - uuuuha, uha. Det er sådanne typer normalt iskolde over for - han åbner jo bare igen med et andet navn... eller det samme og tager så børnenes eller konens navn i brug.

Jeg kan blot advare mod at bruge for mange kræfter på en svindler - det er ikke ham som kommer til at ligge søvnløs om natten, mens en evt. sag kører.
Kør bilen på værksted et andet sted, bid i det sure æble og betal de kr. 10.000 sådan en rep. formentlig vil koste - jeg vil blive overrasket, hvis du får noget ud af at køre hårdt på. I starten vil du få den ene syge forklaring efter den anden - som det ser ud til at du allerede har fået - og skærper du senere tonen en smule vil han til sidst enten ignorere dig eller true dig.

Held og lykke med sagen - jeg håber, at det ender med at du bliver rigtig glad for bilen.

Fuglekongen
Indlæg: 11
Tilmeldt: fre 16. nov 2018 19:37
Kontakt:

Re: C5 ryster

Ulæst indlæg af Fuglekongen » lør 30. mar 2019 12:05

Hej
Jeg har nu fået ny kobling og svinghjul ➕ pakdåser
Så nu køre den fint igen og siger ikke dunk lyde,
Men den ryster i styretøjet når jeg køre 120 - 130 km/t
Så jeg vil prøve at skifte til sommerhjul i weekenden og se om det hjælper.
Mvh Leif Brix Johnsen
2011 citroen c5 seduction tourer
2,0 hdi 138 hk
127.000 km

Besvar