Side 2 af 3

Re: Periodisk syn

: fre 2. nov 2018 14:00
af posh
du må ikke rense slibe eller noget andet, MEN du må udkifte en del af røret, det er lovligt at skare et sted, forstået at hvis det "kun" har tæring bagerst må du lade alt det der er ok forfra sidde og så med en rørsamler skifte det sidste stykke ud til hjulet, der må kun laves een samling, men det gør det alligevel en del mere overkommeligt

Re: Periodisk syn

: fre 2. nov 2018 14:37
af Lars4733
posh skrev:
fre 2. nov 2018 14:00
du må ikke rense slibe eller noget andet, MEN du må udkifte en del af røret, det er lovligt at skare et sted, forstået at hvis det "kun" har tæring bagerst må du lade alt det der er ok forfra sidde og så med en rørsamler skifte det sidste stykke ud til hjulet, der må kun laves een samling, men det gør det alligevel en del mere overkommeligt
Så valget står mellem at skifte det komplet eller enten lave en samling på den “lodrette” det før tanken og så tilgå ABS-blok eller lave samling lige før den første clips under førersædet og så skifte resten inkl det over tanken.

Re: Periodisk syn

: ons 7. nov 2018 05:47
af Lars4733
Hmm, sidder og kigger i Haynes - de skriver man "bare" tager batteriet, sikringsboksen og elektronikboksen ud, så er ABS-blokken lige til at komme til?

Nogen der kan be- eller afkræfte dette?

For i så fald tror jeg rørene kan skiftes fra ABS-blok og frem til lige efter "knækket" før tanken - og så få en samling der.
Kan man godt lave en samling mellem de nye kobberør og de oprindelige stålrør uden problemer?
Ved at gøre sådan får jeg fjernet de begyndende tæringer i de langsgående rør og slipper for at skrue tanken af..

Re: Periodisk syn

: tors 8. nov 2018 07:22
af Lars4733
Nå, har pt fundet et autoværksted i Næstved der mener at kunne skifte de 3 rør for ca 2450 kr inkl moms osv.. - tilbudt via Autobutler.dk

Hvis der er nogle her inde der mener de kan gøre det billigere, jeg kan evt levere rørene, så må I gerne sige til.
Ellers tror jeg den kommer der over..

Re: Periodisk syn

: ons 14. nov 2018 12:50
af Lars4733
Hvem bruger I af Citroën kyndige værksteder rundt på Djævleøen? Synes lige meget hvem man retter henvendelse til, så løber de skrigende væk med alverdens undskyldninger.. - tænker det må være bilen og ikke ejeren? ? :think:

Jeg søger værkstedshjælp til som minimum at få skiftet de 3 rustne bremserør, en rens af motoren må der vel være flere der kan klare hvis ikke jeg selv giver den en Bell Add spray i "indsugningen" til at tygge på..

Nogen der kender nogen? Bor på Sydsjælland, arbejder i Herlev, men kan med lidt held ramme div steder på Sjælland efter behov..

Så hvis der er værksteder der kan anbefales, altså ikke er alt for dyre, det er jo en gammel billig dame, og som ikke er bange for at se en bil med hydraulik.. - der er jo bremserne for pokker.. :roll:

Re: Periodisk syn

: ons 14. nov 2018 13:00
af mikhan
Jeg melder klart pas . Det ER en lorteopgave med de rør.. ;)

Problemet forurening er mere "gangbart".. MÅSKE ???

Re: Periodisk syn

: ons 14. nov 2018 13:21
af Lars4733
mikhan skrev:
ons 14. nov 2018 13:00
Jeg melder klart pas . Det ER en lorteopgave med de rør.. ;)

Problemet forurening er mere "gangbart".. MÅSKE ???
Du hygger dig vist også fint med Xsara'en :lol:

Men er nu ikke sikker på at opgaven er så elendig endda - jvf Haynes tager man elektronikboksen ud og der under sidder ABS'en - og de to punkter med rust sidder længe før tanken, så reelt kunne man sikkert lave samling efter knækket i vognbunden, der hvor rørerne går op over tanken.
Hvis altså man kan samle stål rør (går jeg ud fra der sidder nu?) og kobberrør som de nye ville være?
Det er bare ikke lige noget jeg kaster mig ud i at gøre.

Rensen er jeg ikke så bekymret for, den får nogle tæsk for tiden, det har allerede ændret motorerens trækkræft osv, så med en Bell Add 2D (eller 2) eller hvad sådan en spray hedder skal det nok komme ned af...

Men et værksted med lift og manglende frygt for franske biler kan sikkert nemt komme til at lave det

Re: Periodisk syn

: ons 14. nov 2018 13:33
af mikhan
Du så selv, at det ganske enkelt er umuligt, at adskille nogen som helst bremserør/slanger.. Uden skærebrænder/vinkelsliber..

Bremserør på din dyt, går langs "torpedo" i motorrummet.. Og det kræver plads, som der ikke er..

Dine nuværende bremserør ER stålrør.. Skal de kobles sammen med kobber, så SKAL fitings også passe sammen.. ???

Re: Periodisk syn

: ons 14. nov 2018 13:35
af Lars4733
mikhan skrev:
ons 14. nov 2018 13:33
Du så selv, at det ganske enkelt er umuligt, at adskille nogen som helst bremserør/slanger.. Uden skærebrænder/vinkelsliber..

Bremserør på din dyt, går langs "torpedo" i motorrummet.. Og det kræver plads, som der ikke er..

Dine nuværende bremserør ER stålrør.. Skal de kobles sammen med kobber, så SKAL fitings også passe sammen.. ???
Lyseslukker :lol:

Re: Periodisk syn

: ons 14. nov 2018 17:46
af Carsten S
Du kan sagtens samle bremserør i kobber/stål med de kompressionssamlere man kan købe overalt.

Re: Periodisk syn

: ons 14. nov 2018 18:26
af mikhan
[quote=Lars4733
Lyseslukker :lol:
[/quote]

Tja.. Er stadig sengeliggende efter dit sidste besøg ;)
Den dyt er BARE "vanskelig" ;)

Re: Periodisk syn

: ons 14. nov 2018 18:32
af Lars4733
mikhan skrev:
ons 14. nov 2018 18:26
[quote=Lars4733
Lyseslukker :lol:
Tja.. Er stadig sengeliggende efter dit sidste besøg ;)
Den dyt er BARE "vanskelig" ;)
[/quote]

Hæ Hæ - det er da pga Xsara’en gi’r dig søvnløse nætter..

Men næste bil skal vist ikke være en hydraulikbil - enten kommer jeg de forkerte steder eller også vil alm mekanikere bare ikke rode med 17-18 år gamle C5’ere..
Har dog ikke spurgt Citroën selv om de ville skifte dem, men tænker med deres timepriser kan jeg lige så godt købe en anden bil

Re: Periodisk syn

: tors 15. nov 2018 12:18
af Lars4733
Nå, ham der via Autobutler har budt ind står faktisk ved sit tilbud, han siger det er noget lort at skifte på Citroen generelt, men sådan er det jo bare..

Så nu må vi se om knap 14 dage når den kommer til hans værksted om det er til at lave for ham.. hvis det går, så får de klart en anbefaling :D

Re: Periodisk syn

: ons 21. nov 2018 06:52
af Lars4733
Hvad må røggasværdien egentlig være på sådan en fætter?

Ser jeg på typegodkendelsen står der 1,76 for en bil som min, men læser jeg i foreskrifter for syn ser det ud til at biler fra før 2003 kan gå efter andre regler?

Nu har jeg jo bestilt værksted til at lave de sidste ting - de sidste par uger, siden synet, har den fået lov til at strække ben så meget den kan for trafikken - og kan da nu løbe ret meget hurtigere end den kunne før, nu skal jeg pludselig holde øje med farten på motorvejen :lol:

Mekanikeren giver den så en "Bell Add" rens i indsugningen når han har fikset bremserørerne, mon så ikke den kan gå gennem syn?

Synsmanden fra før, der jo fik fine høje tal og store røgskyer anbefalede at køre med rens i tanken og hvis ikke det hjalp, så smide den en rens i indsugningen - han kiggede jo alverdens steder på den bil, så tænker han vel ville have opdaget utæt udstødning osv?
Hvis altså det kunne give for meget røg? Når man søger på nettet er der mange "forslag" til hvad det kan skyldes, alt fra turboer, til brændstoffiltre og luftfiltre..

Nu ved jeg jo at den primære årsag er at jeg kører alt for pænt, men har I andre forslag til ting der lige skal checkes inden jeg sætter folk på timeløn på sagen?

Re: Periodisk syn

: fre 23. nov 2018 11:01
af antikvaren
Bremserørene behøver faktisk ikke følge de gamle. De skal bare være placeret så de ikke kan blive beskadiget under kørslen...

Re: Periodisk syn

: fre 23. nov 2018 11:07
af antikvaren
mikhan skrev:
ons 14. nov 2018 13:33
Du så selv, at det ganske enkelt er umuligt, at adskille nogen som helst bremserør/slanger.. Uden skærebrænder/vinkelsliber..

Bremserør på din dyt, går langs "torpedo" i motorrummet.. Og det kræver plads, som der ikke er..

Dine nuværende bremserør ER stålrør.. Skal de kobles sammen med kobber, så SKAL fitings også passe sammen.. ???
Mener ovenikøbet at det tværgående rør løber UNDER noget så man ikke kan "Lirke " det under... Iøvrigt plejer de originale rør at vøre stålrør også...

Re: Periodisk syn

: fre 23. nov 2018 12:11
af Lars4733
antikvaren skrev:
fre 23. nov 2018 11:01
Bremserørene behøver faktisk ikke følge de gamle. De skal bare være placeret så de ikke kan blive beskadiget under kørslen...
Den tanke havde jeg også, fornemmer at det værksted jeg har fat i her, faktisk forstår ideen - som jeg har aftalt, bilen skal synes og jeg har ikke tænkt mig at beholde den længere end max til næste syn - det er en diesel og uden partikelfilter, med den "hetz" fra de grønne økoflippere tør jeg sgu ikke køre meget mere end 2 år til i den :lol:

Så om de laver samling eller finder anden vej at føre rør er jeg næsten ligeglad med, bare bilen er lovlig, i orden og kan gå gennem synet

Re: Periodisk syn

: ons 28. nov 2018 16:42
af Lars4733
Så er “Sølvpilen” godkendt uden anmærkninger!

Tak til Nordskovs Auto i Næstved - kan varmt anbefale dette værksted.
Gode priser - endte med knap 3000 for at få skiftet rør, rensekur af motor og omsyn.
Og havde lånebil i mellemtiden.

Re: Periodisk syn

: ons 28. nov 2018 17:12
af mikhan
Tillykke ;) Så skulle da stå fan i, at køre den lange vej til Lolland.. Når !!! ;) ;)

Re: Periodisk syn

: ons 28. nov 2018 17:42
af Lars4733
mikhan skrev:
ons 28. nov 2018 17:12
Tillykke ;) Så skulle da stå fan i, at køre den lange vej til Lolland.. Når !!! ;) ;)
Takker.... du har altså bedre kaffe!