Problemer med hydraulik

Besvar
Jeswal
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors 14. mar 2019 22:35
Kontakt:

Problemer med hydraulik

Ulæst indlæg af Jeswal » tors 14. mar 2019 23:07

Hej

Min "hjemme-mekaniker" har haft C5' eren på liften og kørt ned af den med undervognen i normal-stilling. Efterfølgende er der problemer med hydraulikken, billedet er bare ikke helt entydigt

Forløb : kunne langsomt ( ift. Normalt) komme fra "neutral" til høj og ned igen. Tog "chancen" og sænkede helt ned. Nu vil den så ikke hæve sig igen. En enkelt gang har hydraulik motoren kørt da fordøren blev åbnet, en anden gang har den kørt et par min. uden effekt. Den melder ingen fejl, display skifter imellem de forskellige højder, men der sker intet med undervognen. Sikringer iorden (pumpen er hørt køre indimellem) og der er kigget til sikringen. Der er godt med olie på. Har prøvet med lidt overtryk på hydrauliktanken.

Har læst andre tråde hvor fejl på højdekorrektør udelukkes hvis display skifter, men kunne det alligevel være en mulighed?
Periodisk virkende hydraulik-pumpe?

Nogen forslag til afhjælpning?
VH
JW

citroenole
Indlæg: 21
Tilmeldt: lør 16. feb 2019 10:48
Geografisk sted: 4900 Weestlolland
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Problemer med hydraulik

Ulæst indlæg af citroenole » ons 20. mar 2019 13:30

Hvordan har du lavet overtryk i hydrauliktanken?
Har den sendt meget olie retur til beholderen?

Der skal luft i hydrauliktanken med 0,5 bar fordi den har sikkert skubbet til olien.

Inden man løfter bilen på liften, SKAL den være i højeste stilling!

vh. citroenole

SRO
Moderator
Indlæg: 337
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Problemer med hydraulik

Ulæst indlæg af SRO » fre 22. mar 2019 16:37

citroenole skrev:
ons 20. mar 2019 13:30
Hvordan har du lavet overtryk i hydrauliktanken?
Har den sendt meget olie retur til beholderen?

Der skal luft i hydrauliktanken med 0,5 bar fordi den har sikkert skubbet til olien.

Inden man løfter bilen på liften, SKAL den være i højeste stilling!

vh. citroenole
Hej citroenole

Jeg vil gerne forstå hvorfor den SKAL være i højeste stilling? - kan ikke umiddelbart forstå hvad der skulle tale for det.
Det burde vel være underordnet i hvilken stilling affjedringen står når den løftes.

"....skubbet til olien": hvad menes?
/Søren
:think: :pray: :doh: :dance: :clap:

Nuværende bil: C5 II årgang 2006 - 2,0 (EW10A), div. Peugeoter.

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1167
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Problemer med hydraulik

Ulæst indlæg af posh » fre 22. mar 2019 18:31

SRO skrev:
fre 22. mar 2019 16:37
citroenole skrev:
ons 20. mar 2019 13:30
Hvordan har du lavet overtryk i hydrauliktanken?
Har den sendt meget olie retur til beholderen?

Der skal luft i hydrauliktanken med 0,5 bar fordi den har sikkert skubbet til olien.

Inden man løfter bilen på liften, SKAL den være i højeste stilling!

vh. citroenole
Hej citroenole

Jeg vil gerne forstå hvorfor den SKAL være i højeste stilling? - kan ikke umiddelbart forstå hvad der skulle tale for det.
Det burde vel være underordnet i hvilken stilling affjedringen står når den løftes.

"....skubbet til olien": hvad menes?
problemet er, hvis ikke bilen står i høj service (som det også hedder) men i lav eller kørestilling sker der det simple at når bilen løftes og hjulene svæver så trækker vægten af hjulene dem ned og dermed væsken baglæns (så at sige) i systemet og så kan den ikke finde ud hvor høj/lav den er
der kan ske det at den trækker luft ind i det lukkede system, og det er ikke godt
dette selvfølgelig kun hvis liften ikke er en brolift
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 72319 km stadig uden en eneste rep. ud over en sprungen pære til nummerpladelys, ellers kun udgifter til brændstof olie filtre og syn og vask.
dog er radio udskiftet til en djævelsk god en fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 7" skærm


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

SRO
Moderator
Indlæg: 337
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Problemer med hydraulik

Ulæst indlæg af SRO » fre 22. mar 2019 21:34

Du kalder dig da vist ikke citroenole som jeg forsøgte at få en dialog i gang med...
/Søren
:think: :pray: :doh: :dance: :clap:

Nuværende bil: C5 II årgang 2006 - 2,0 (EW10A), div. Peugeoter.

citroenole
Indlæg: 21
Tilmeldt: lør 16. feb 2019 10:48
Geografisk sted: 4900 Weestlolland
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Problemer med hydraulik

Ulæst indlæg af citroenole » lør 23. mar 2019 10:21

SRO skrev:
fre 22. mar 2019 21:34
Du kalder dig da vist ikke citroenole som jeg forsøgte at få en dialog i gang med...
----------------------------------------------------------
Hej SRO
Jeg er her :)
Jeg skal ikke udtale mig om hvad der sker, men man kan risikere olien løber tilbage til tanken og bilen ikke vil hæve sig.
det har jeg selv været ude for, da jeg hentede en C5 fra et værksted hvor den var på lift!
Et citroen værksted har fortalt mig,.. at hydraulik tanken kan blive ødelagt eller de 2 baghæve cylindre kan blive utætte.
Det var bare det jeg mente. :handgestures-thumbupright:
PS. det er ikke det samme system som på Xantia, og det er noget af en opgave du har med din Xantia har jeg læst.... :handgestures-thumbupright:
Så held og lykke. :auto-driving:
Jeg har selv 2 X Xantia 3,0 V6 aut. + en Aktiva 3,0 V6 man. til reservedele

vh. citroenole

SRO
Moderator
Indlæg: 337
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Problemer med hydraulik

Ulæst indlæg af SRO » søn 24. mar 2019 19:44

Jeg betvivler som sådan ikke det du skrev - jeg synes bare ikke det gav mening ud fra min viden om hydraulik og ville gerne trække emnet op i plenum i håb om en faglig diskussion, hvor der kunne nørdes lidt i "Citroënteknik" :-)

Meldingen fra Citroën lyder som en and, men igen; jeg skal ikke kloge mig på noget jeg ikke med sikkerhed kan udtale mig om, men det lyder unægtelig meget spøjst. Jeg kunne da godt tænke mig at vide hvad man så ville gøre, hvis et rør lækker - er bilen så færdig? :-)

Jeg har kigget i org. dokumentationen for C5 for job som kræver/typisk udføres fra lift - intet sted har jeg kunne finde noget (advarsel eller lignende) om at der kræves en særlig stilling i affjedringen inden hæve/sænke på lift. Det er muligt, at jeg tager fejl, men det giver altså heller ingen mening, men i min søgen efter facts, må jeg blot konstatere, at jeg ikke har kunne findet nogen. Tænk hvis hr. og fru Jensen kom til at løfte bilen forkert, hvis de skifter reservehjul – desværre hr. og fru Jensen – de har ødelagt affjedringen på deres bil, det bliver lige kr. 30.000 :-)
Nogle mekaniske opgaver ville da også klart besværliggøres i helt urimeligt grad, hvis det kun var "tilladt" at løfte bilen med fuldt udskudte affjedringscylindre. God fornøjelse med at udskifte en bærearm :-)

Idet højden "aflæses" via elektriske sensorer bør affjedringscomputeren ret nemt kunne afgøre om bilen er hævet eller sænket - eller midt imellem - og åbne/lukke relevante ventiler samt starte/stoppe pumpen.

Måske der er nogen som kan byde ind her og henvise til relevant dokumentation. Jeg kunne faktisk godt tænke mig at udvide min horisont, hvis der er noget om snakken.... som jeg ser det lige nu, virker det mest som ammestuehistorier og et forsøg på at mystificere Citroëns affjedringssystem.

Om hydraulikpumpen er mekanisk drevet af motoren (Xantia) eller om den er elektrisk (C5) giver som sådan ikke forskel ud over hvor energien til at oparbejde tryk kommer fra, men der er forskel i opbygning af Xantia og C5 affjedring i relation til højdereguleringen.

Jeg kan dog ikke få ind i mit hoved, hvordan man skulle kunne ødelægge et hydraulisk affjedringssystem ved at løfte bilen fra jorden og sænke den igen – helt ærligt; det giver da ingen mening. At affjedringscylinderne skulle blive utætte af den øvelse giver slet ingen mening i mit hoved. Jeg kan ganske enkelt ikke se, hvad der skulle blive ødelagt.

Jeg tror da heller ikke at et forsikringsselskab ville hive pungen op til at erstatte et komplet affjedringssystem på en C5, hvis enten værkstedet eller et bugseringsfirma måtte have hævet/sænket en C5.

Xantia? - hvilken opgave tænker du på?
/Søren
:think: :pray: :doh: :dance: :clap:

Nuværende bil: C5 II årgang 2006 - 2,0 (EW10A), div. Peugeoter.

citroenole
Indlæg: 21
Tilmeldt: lør 16. feb 2019 10:48
Geografisk sted: 4900 Weestlolland
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Problemer med hydraulik

Ulæst indlæg af citroenole » man 25. mar 2019 11:27

Hej SRO
Nu er det når C5 skal løftes på LIFT med alle 4 hjul dinglene frit
og jeg kan ikke huske hvor jeg har lært det,...........at
den først SKAL i højeste stilling ........ellers=
ifg. citroen værksted.....KAN det give problemer!

selfølgelig kunne det være sjovt, hvis nogen havde en beskrivelse
af HVORFOR ????

Jeg så nogle foto du havde lagt ind her, af Xantia,
så har du ikke fingerne i en Activa 3,0 V6 ??

vh. citroenole

Hvorfor betale for en Ferrari hest når man kan få hestehale i Citroen.

Besvar