Koblingsspørgsmål

John59
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Koblingsspørgsmål

Ulæst indlæg af John59 » lør 13. jun 2026 20:39

Det er IKKE selve koblingen og de komponenter der bruges til udkobling jeg tænger på men selve gearskifte mekanismerne.

Lars4733
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 16. jun 2026 18:20

Nå, langt om længe har jeg nu tid til at se på den, bilen har ikke kørt så meget de sidste dage pga lidt udfordringer.. man kan sgu hygge sig med den bil..

En ting er at den er punkteret, det er en helt anden sag, reservehjul monteret og hjulet må jo lappes..

Men - jeg oplever ind i mellem når jeg holder ved rødt lys i tomgang at bremsepedalen bliver hård - bilen bremser helt fint, men holder man pedalen nede kan den ind i mellem blive hård, vipper man så lige med gassen bliver den normal igen - det lyder hos mig som et vacuum-problem?
Og det kan så vidt jeg kan komme frem til også hænge sammen med min tidligere oplevelse, der i øvrigt ikke er oplevet igen siden.

Så nu vil jeg for nemheds skyld skifte vacuum slangerne, og kan finde den der går fra motor til bremseforstærker
Ved siden af går der også en over til en enhed der også har et stik på - hvad er den for en og er den vaccumstyret?

Og hvor køber I vacuumslanger til sådan en bil?
På fødeslangen til bremseforstærkeren sidder der en ventil, kan man tjekke den?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Citroen C5 2.0 Tourer 06/2008 X7 RFJ

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 16. jun 2026 18:43

Nå, jeg kan se det er en udluftningsventil til tanken, så det er måske slet ikke vacuum der er ved den, men benzinslanger?

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 16. jun 2026 21:40

Det ligner noget 6-7mm indv vacuumslange - sådan en har jeg ikke liggende

Er der andre slanger man kan bruge? Jeg har f.eks. 6mm benzinslange - den er jo pænt kraftig i godset, så tror ikke den vil blive flad pga vacuum

Biltema har vist kun 3mm vacuumslange, det går ikke og det ser ikke ud til at man lige kan købe en ny original 4578H7 i Dk?

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 17. jun 2026 08:22

Hm, jeg kan ikke her og nu få fat i en rigtig vacuum slange - kan sådan en her bruges eller vil den kollapse pga vacuum?

https://www.biltema.dk/bil---mc/bilrese ... 2000050463

Nå, div søgninger rundt omkring fraråder dette - så det ligner man skal finde den originale del? Den består jo af hårde slanger sat sammen med kontraventil og de 2 studser..

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 17. jun 2026 10:27

Nå, den originale står til at være udgået..

Det bliver en armeret 6mm brændstofslange i første omgang - armeringen er jo i midterlaget så vidt jeg kan se og den har en pænt tyk sidevæg

John59
Kontakt:

Ulæst indlæg af John59 » ons 17. jun 2026 15:44

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 17. jun 2026 16:42

John59 skrev:
ons 17. jun 2026 15:44
Måske kan dette bruges: https://www.aliexpress.com/item/1005010 ... Redirect=y
Tak for link - dog med lidt lang leveringstid

Jeg burde modtage en slange i morgen som iflg forhandleren kan bruges til formålet- jeg krydser fingre

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » ons 17. jun 2026 17:32

Er slangen da utæt?

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 17. jun 2026 19:10

Når bilen er varm taber den vakuum ind i mellem

F.eks. ved en opbremsning ved rødt lys kan bremsepedalen blive hård mens man holder og venter, giver man lige speederen et let tryk bliver pedalen normal igen.

Hvis bilen holder parkeret holder den fint vakuum i bremseforstærkeren og kontraventilen på slangen virker.
Ergo må der være en lille utæthed på stykket mellem motor og kontraventilen.. systemet laver jo vakuum, ind i mellem bare ikke nok

Og uden at kende funktionen til fulde - kunne det tænkes at min oplevelse med nedgearing hvor koblingspedalen føltes som et lille “bump” da jeg trådte den ned at det også kunne hænge sammen med manglende vakuum lige der?

Jeg tænkte det var rimeligt billigt at skifte og se om det gjorde en forskel - hvis ikke må jeg grave videre..

Den kører jo fint nok, jeg bryder mig bare ikke om at bremsepedalen bliver hård ind i mellem - og vel at mærke ikke under opbremsning, kun når man holder stille og har foden på bremsen

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 18. jun 2026 17:49

Nå, det ændrede ikke en dyt..

Bilen er faktisk begyndt på det skidt fra i vinters - altså melde alverdens fejl og begynde at lave udsættere.
Jeg ved godt flexrøret skal skiftes, men det burde vel ikke sætte ESP fejl og lave udsættere?

Det føles som om bilen ikke har strøm nok - men efter den mere eller mindre gik ud kunne jeg måle 12,69 V på batteripolerne..

Kan det være stelkablet på gearkassen der ikke sidder helt som det skal? Men det bør vel ikke påvirke bremsepedalen?

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 18. jun 2026 18:23

Stelkabel sidder fint rent og fast - måler jeg modstand fra batteriet til gearkasse, bolt på stelkabel eller motor er der 0 Ohm - så der er jo hul igennem

Det kan selvfølgelig være den brugte BSM boks der driller mig - den var jo fra en bil af cirka samme alder.
Men kan BSM boksen medføre den periodevis hårde bremsepedal? Det tænker jeg ikke hænger sammen?
Bilen har som jeg forstår det ikke en reel vakuumpumpe, men danner vakuum via indsugningen - hvis motor går dårligt kan det måske være årsagen til manglende vakuum?
Jeg synes nemlig at den står med færre omdrejninger i tomgang end normalt..

Tager man BSM’en ud når man skifter kobling? Batteriet tager man ud, men resten?

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 18. jun 2026 19:50

Hmm - AI siger at det flækkede Flexrør - der er meget utæt, meget vel kan være roden til alle disse problemer

Er det korrekt at bilen måler for og efter flexrøret og derved meget vel kører med for fed eller mager blanding og derved kan være skyld i at bilen går ned i meget lave omdrejninger, derved ikke får ladet nok og sætter computeren i gang med at lukke ned for systemerne?
Den går ned på omkring 5-600 o/min eller måske endda lavere..
Flexrøret er købt, men mekanikerens svejser var blevet ødelagt (læs lånt ud til en ven der havde overbelastet det) og han skulle lige finde et nyt..
Kan et meget utæt Flexrør gøre så meget? Eller er det en “and”?

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » tors 18. jun 2026 20:05

Nu er det ikke mit indtryk, at du kan bruge mine input til så meget, men jeg giver det et skud alligevel.

Manglende (hjælpe)tryk på bremsepedalen har intet med strøm af gøre. Din bremseforstærker er alene en mekanisk anordning.

Søg på Youtube på noget ala "How to test a brake booster" eller "How does a brake booster work".
Se f.eks. denne: https://www.youtube.com/watch?v=LThrL8Jjsgc

eller noget i denne stil: https://www.youtube.com/watch?v=YT8ySllYqDE

Du kan sagtens tømme en bremseforstærker for vacuum og få den "adfærd" du omtaler. Kør med bilen og brems nogle gange hurtigt efter hinanden, så vil du formentlig ikke få meget forstærkning før motoren har suget vacuum igen. Du kan også bare gøre det i tomgang uden at køre - du vil efter nogle pumpe opleve at pedalen bliver hård at træde på. Når du starter motoren igen, vil pedalen synke - se video nr. 2 jeg har linket til.
Hvis motoren kan gå i tomgang, kan den også suge vacuum i slangen til bremseforstærkeren - med mindre slangen er tilstoppet.

El-teorien:
Den måling du nævner kan du ikke bruge til noget som helst, og det fortæller INTET om der er god eller dårlig forbindelse. Et ohmmeter kan måle gennemgang i næsten hvad som helst - den tyndeste tråd (svarende til dårlig forbindelse) vil give dig en måling på 0 Ohm. Det er langt fra det samme som at forbindelsen kan bære en stor strøm og kan derfor sagtens være en helt ekstrem dårlig forbindelse.
Ohm-målinger er ikke meget værd i den sammenhæng, ud over at fortælle dig, at der er hul igennem, men den siger intet om det er en god eller dårlig forbindelse.

Hvis du vil afgøre om en elektrisk forbindelse er god eller dårlig, skal du måle spændingsfald. Det gøres plus/plus eller minus/minus (med den ene probe direkte på batteripolen) med belastningen på forbindelsen - ellers dur målingen ikke til noget heller.
Jeg har tidligere linket til videoer om dette, da du havde udfordringer med "julelys" i instrumentbordet.
Alternativt kan du anvende et termograferingskamera, der også kan være ganske handy i den forbindelse - igen; husk at der skal være belastning på!!!

Med mindre der er er elektrisk vacuumpumpe på bilen, hvilket jeg stærkt tvivler på, skal du ikke lede efter en elektrisk fejl.

Mekanisk fejlsøgning:
Hvis du er i tvivl om der er utætheder nogen steder, så køb sådan en her og noget babyolie: https://eur.vevor.com/fuel-leak-detecto ... WSEALw_wcB
Det er aboslut billige modeller de har, men du kan godt finde billigere udgaver - den jeg har linket til er vist "topmodellen".

Det er altid vanskeligt at give råd ud fra en beskrivende tekst, men hvis der er tale om en reel fejl, er jeg overbevist om, at den er mekanisk. Du er inde på, at motoren går dårligt... igen; det er svært at vurdere, men en RFJ motor kan godt mærkes lidt i tomgang (være en smule urolig), men hvis den går dårligt og/eller ikke trækker som den skal, kan en utæthed sagtens være årsag - røgmaskinen kan være guld værd. Hvis det er grelt vil du formentlig også få en fejlkode - og kan som tidligere givet som hint skyldes PCV-ventilen, hvilket er en kendt problemstilling på netop den motor - den kan have stor indflydelse på motorgangen (er der kraftigt tryk eller sug, hvis du tager oliedækslet af i tomgang?).

Det med hård pedal kan også skyldes noget som simpelt som en defekt bremseslange, netop fordi du oplever det periodisk. Det er vanskeligt at teste, men en bremseslange koster i omegnen af kr. 150-200 pr. hjul + en liter bremsevæske, så der skal ikke ofres meget på fejlsøgning på den teori - byt til nyt og luft ud.
Man kan, nogen gang, være heldig at kunne fremprovokere en halvdefekt bremseslange ved at trykke på pedalen og hvis ikke et givent hjul slippes igen straks af bremsecaliperen (gøres med bilen løftet), kan det indikere at slangen er "faldet sammen".
Hvis du selv kan udskifte bremseslangerne (de forreste er relativt enkle at udskifte), koster det ikke meget mere end end værkstedstime. Jeg hørte lige forleden, at Ford i Ballerup tager kr. 1800 pr. mekanisk værkstedstime, men det er vist andre timepriser du får, hvor du bor.

Jeg sætter gerne en femmer på højkant på, at det er en defekt bremseslange du leder efter :handgestures-thumbupright: :D

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 18. jun 2026 20:43

Vakuumslangen er jo nu helt ny og ren, ventilen på slangen virker også.
Bilen danner fint vakuum, men måske ikke nok?

Hvis det er en defekt bremseslange, ville det så passe med at alle de normale nedbremsninger jeg har foretaget alle har været med normal bremsepedal? Det er først når man holder stille at pedalen kan blive hård - slipper man pedalen triller bilen med det samme (hvis der er bare lidt hældning naturligvis)
Problemet var der ikke på nogen måde inden koblingen blev skiftet, men det kan jo være tilfældigt

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 18. jun 2026 20:55

En ting er jo sikkert - man får næppe en bøjet 5-øre mere end skrotpræmien for den
Jeg er mere eller mindre løbet tør for penge og den bil driver mig til vanvid - vi er dog afhængige af at have en bil, men man får ikke meget bil for en skrotpræmie..

Besvar