Rep af hængerøv
-
- Indlæg: 12
- Tilmeldt: lør 8. dec 2018 19:12
- Geografisk sted: Hejnsvig Sydjylland
- Diagbox: Ja
- Version: 7.62
- Kontakt:
Rep af hængerøv
Knægten har købt en C5 X7 med problemer i bagenden, jeg har i et andet indlæg forklaret hvordan den ikke ville hæve røven indtil den pludselig gav et hop på 5-10 cm. Under kørsel kunne den også finde på at give nogle gevaldige hop, hvilket ikke var særlig betrykkende med 130 på motorvejen.
Vi fandt ud af at bagenden kunne komme op hvis man slog lidt på siden af den bagerste ventil med en hammer, derfor besluttede vi at ventilen skulle skilles ad.
Med en stor rørtang og et forlængerrør fik vi ventilspolen til at give sig og kunne derefter relativt nemt skrue den helt af, vi havde naturligvis gjort systemet trykløs med testeren, og det var forbavsende lidt olie der kom ud, til gengæld fandt vi noget rust. Man skal lige være opmærksom på at der er en lille glider i hullet i midten, og den vil gerne ud, så vær klar til at fange den. Jeg prøvede at trække centret ud med en tang, men det kunne ikke lade sig gøre, det efterlod kun nogle grimme mærker. Jeg tog den grønne O-ring af enden og trak derefter den ud med to skruetrækkere.
Jeg er ikke klar over om centeret skal bevæge sig, men det kom i hvert fald ikke let til at ske med det rust der sad ved anden O-ring. Jeg tog centerstykket ned i min drejebænk, bemærk alufolien mellem kløerne og emnet, så pudsede jeg rusten af med meget fint vandslibepapir.
Så kom spolen også op i drejebænken og blev pudset af i enden.
Vi ville pudse hullet op med 2500 vandslibepapir, og derfor drejede jeg en stang ned til 15,5 mm
Hullet blev pudset op indtil al rust var væk.
Herefter blev det hele samlet igen, og efter lang tids massage med hæve/sænke øvelser kørte det nogenlunde igen.
Under adskillelsen havde vi bemærket at olien var grøn, men fandt ud af at den skulle være rød, derfor gik vi et par uger i gang med at skifte al olien, i den forbindelse skruede jeg spolen af igen og pudsede huller og glidere med grøn scotch brite, og der blev fyldt 5 liter Total LDS olie fra Rundtombilen.dk til 99,- literen.
Nu kører bilen super igen, om det var olien eller den ekstra pudsning er jeg ikke klar over, men det så ud til den grønne olie skummede, vi har planlagt at skifte olien igen om en måneds tid for at få resten ud, der kan nu ikke være meget tilbage da vi tappede ca 4,3 liter af.
Holt
Vi fandt ud af at bagenden kunne komme op hvis man slog lidt på siden af den bagerste ventil med en hammer, derfor besluttede vi at ventilen skulle skilles ad.
Med en stor rørtang og et forlængerrør fik vi ventilspolen til at give sig og kunne derefter relativt nemt skrue den helt af, vi havde naturligvis gjort systemet trykløs med testeren, og det var forbavsende lidt olie der kom ud, til gengæld fandt vi noget rust. Man skal lige være opmærksom på at der er en lille glider i hullet i midten, og den vil gerne ud, så vær klar til at fange den. Jeg prøvede at trække centret ud med en tang, men det kunne ikke lade sig gøre, det efterlod kun nogle grimme mærker. Jeg tog den grønne O-ring af enden og trak derefter den ud med to skruetrækkere.
Jeg er ikke klar over om centeret skal bevæge sig, men det kom i hvert fald ikke let til at ske med det rust der sad ved anden O-ring. Jeg tog centerstykket ned i min drejebænk, bemærk alufolien mellem kløerne og emnet, så pudsede jeg rusten af med meget fint vandslibepapir.
Så kom spolen også op i drejebænken og blev pudset af i enden.
Vi ville pudse hullet op med 2500 vandslibepapir, og derfor drejede jeg en stang ned til 15,5 mm
Hullet blev pudset op indtil al rust var væk.
Herefter blev det hele samlet igen, og efter lang tids massage med hæve/sænke øvelser kørte det nogenlunde igen.
Under adskillelsen havde vi bemærket at olien var grøn, men fandt ud af at den skulle være rød, derfor gik vi et par uger i gang med at skifte al olien, i den forbindelse skruede jeg spolen af igen og pudsede huller og glidere med grøn scotch brite, og der blev fyldt 5 liter Total LDS olie fra Rundtombilen.dk til 99,- literen.
Nu kører bilen super igen, om det var olien eller den ekstra pudsning er jeg ikke klar over, men det så ud til den grønne olie skummede, vi har planlagt at skifte olien igen om en måneds tid for at få resten ud, der kan nu ikke være meget tilbage da vi tappede ca 4,3 liter af.
Holt
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
- Moderator
- Indlæg: 1964
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Rep af hængerøv
Der er ikke et øje tørt - fedt, at se sådan noget her på Citroenforum.
Tak for det bidrag!
Ja, grøn væske er ikke godt. Der skal LDS på bilen, ikke LHM. Det var godt, at du observerede det i farten. Hmmmm, mon det kunne være kølervæske
Det kan uden tvivl have negativ indflydelse på pakningsmaterialet, herunder O-ringe osv. - men det er jo perfekt at I har fået det op at køre og at bilen igen affjedrer som den skal. Der er altså ikke noget som en Citroën med en velfungerende hydraulisk undervogn. Ærgerligt at det er lagt i graven.
Kan ventilen stadig købes hos Citroën eller er man henvist til ophuggere?
Tak for det bidrag!
Ja, grøn væske er ikke godt. Der skal LDS på bilen, ikke LHM. Det var godt, at du observerede det i farten. Hmmmm, mon det kunne være kølervæske
Det kan uden tvivl have negativ indflydelse på pakningsmaterialet, herunder O-ringe osv. - men det er jo perfekt at I har fået det op at køre og at bilen igen affjedrer som den skal. Der er altså ikke noget som en Citroën med en velfungerende hydraulisk undervogn. Ærgerligt at det er lagt i graven.
Kan ventilen stadig købes hos Citroën eller er man henvist til ophuggere?
-
- Indlæg: 12
- Tilmeldt: lør 8. dec 2018 19:12
- Geografisk sted: Hejnsvig Sydjylland
- Diagbox: Ja
- Version: 7.62
- Kontakt:
Re: Rep af hængerøv
Man kan godt finde en ny forskellige steder på nettet, men prisen ligger på ca det halve af hvad bilen kostede, så det kommer ikke til at ske. Så er huggerens pris på 3150,- for en pæn brugt inklusiv beslag og kugler lidt mere spiselig.
-
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: ons 25. okt 2023 21:04
- Kontakt:
Re: Rep af hængerøv
Jeg har netop lavet det samme med min. Jeg brugte de gamle o-ringe men vil skifte dem til nye.
Købte du nye? Og evt hvor?
Men rigtig godt opslag.
Købte du nye? Og evt hvor?
Men rigtig godt opslag.
-
- Indlæg: 12
- Tilmeldt: lør 8. dec 2018 19:12
- Geografisk sted: Hejnsvig Sydjylland
- Diagbox: Ja
- Version: 7.62
- Kontakt:
Re: Rep af hængerøv
Jeg beholdt også de gamle O-ringe, jeg søgte internettet tyndt efter hvilken type der kan anvendes sammen med LDS olien uden at finde et svar. Jeg vil tro Viton ringe kunne bruges, og jeg fandt også et sted der havde dimensionerne, men så opdagede jeg mindste salg var 100 stk. pr størrelse
-
- Moderator
- Indlæg: 1964
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Rep af hængerøv
Jeg tror du har ret i, at Viton er vejen frem, Holt.
Har du prøvet Autofrance eller Skovgaard & Schmidt? - de kunne måske have den slags i sortimentet og måske bedre mulighed for at afsætte 100 stk. :-)
Har du prøvet Autofrance eller Skovgaard & Schmidt? - de kunne måske have den slags i sortimentet og måske bedre mulighed for at afsætte 100 stk. :-)
-
- Indlæg: 178
- Tilmeldt: ons 26. dec 2018 17:36
- Geografisk sted: Deutschland Würzburg
- Diagbox: Ja
- Version: 9.150 + ältere
- Kontakt:
Re: Rep af hængerøv
Are these dimensions a secret - I could use these dimensions - and would like to have the relevant informationHolt skrev: ↑lør 4. maj 2024 19:25Jeg beholdt også de gamle O-ringe, jeg søgte internettet tyndt efter hvilken type der kan anvendes sammen med LDS olien uden at finde et svar. Jeg vil tro Viton ringe kunne bruges, og jeg fandt også et sted der havde dimensionerne, men så opdagede jeg mindste salg var 100 stk. pr størrelse
Greetings Wolfgang
-
- Indlæg: 12
- Tilmeldt: lør 8. dec 2018 19:12
- Geografisk sted: Hejnsvig Sydjylland
- Diagbox: Ja
- Version: 7.62
- Kontakt:
-
- Moderator
- Indlæg: 1964
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Rep af hængerøv
Ja, det er vist ikke noget alle kiosker ligger inde med
https://ehandel.mw.dk/da/o-ring-12x2-vi ... pbEALw_wcB
eller: https://www.marcorubber.com/product/V1014-2X12
https://www.marcorubber.com/product/V1088-2X10.5
https://www.marcorubber.com/product/V1000-1X7
https://ehandel.mw.dk/da/o-ring-12x2-vi ... pbEALw_wcB
eller: https://www.marcorubber.com/product/V1014-2X12
https://www.marcorubber.com/product/V1088-2X10.5
https://www.marcorubber.com/product/V1000-1X7