Hydraglikbeholdere findes forskellige ?

Besvar
lars Theill
Indlæg: 9
Tilmeldt: tors 24. sep 2020 17:17
Kontakt:

Hydraglikbeholdere findes forskellige ?

Ulæst indlæg af lars Theill » lør 11. mar 2023 14:18

Hej Citroenforum

Jeg er den heldige ejer af en skøn Citroen C5, 3,0 V6, 2005 DA 53767.

Har dog det problem at jeg for et stykke tid siden konstaterede at der en læk på returslangen på hydraglikbeholderen. i forbindelse med slangeskift, kom jeg ved et uheld til at knække studsen på beholderen.

Jeg bestilte en brugt hos en hugger, og fik denne hjem.

Her fredag, skiftede jeg således beholder samt returslange.

Efter nogle timer startede jeg vognen, men den blev stående på lav niveau!!!!!!

Trykkede på høj og lav niveau, men ingenting skete.

Hydraglikmotoren køre kan jeg høre men bilen vil ikke hæve sig. Pumpe "summer", men der sker ingenting.

Efterfølgende har jeg skiftet hydraglikpumpe, da jeg måske troede at det var den som var kaput.

Mit spørgsmål til panelet er, findes der forskellige hydraglikbeholdere til C5´erne ??

Min undren kommer fordi den som jeg købte, havde i bunden af beholderen en stump gummistuds, som var lukket - dvs ingen passage gennem denne.

På min gamle hydraglikbeholder er der en gummeislange som sad der, hvilken jeg igen så monteret ligesom på den gamle beholder.

Mit spørgsmål er om der er forskellige hydraglikbeholdere og om det kan have betydning for hvorfor min C5 ikke vil rejse sig, som den skal ??

Jeg har tjekket og udskiftet til maxisikring 50AMP, så det er ikke den.

Jeg håber på et svar fra en eller flere på min udfordring


på forhånd tak

Lars Theill, Holbæk

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2389
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Hydraglikbeholdere findes forskellige ?

Ulæst indlæg af mikhan » lør 11. mar 2023 14:40

Det er set at der lige skal sættes lidt overtryk på beholderen inden pumpen tager olien.

BEMÆRK: LIDT tryk via påfyldningsdækslet.. Altså ikke mere end hvad en cykelpumpe kan klare.. Absolut ikke fra en kompressor.

Der er en hel del tråde her på forummet som omhandler det problem. ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

cit-rotti
Indlæg: 167
Tilmeldt: ons 26. dec 2018 17:36
Geografisk sted: Deutschland Würzburg
Diagbox: Ja
Version: 9.150 + ältere
Kontakt:

Re: Hydraglikbeholdere findes forskellige ?

Ulæst indlæg af cit-rotti » lør 11. mar 2023 15:31

Specifically, it should be 0.5 bar overpressure - no more, otherwise the tank may burst.

The elegant solution is a tester for the coolant with various adapters - one of them always fits on the LDS tank - the pump with monometer is also included.

Or cheap: take an old bicycle hose and cut off the ends left and right of the valve.
Close one end with a cable tie, for example, and put the other end over the inlet opening of the LDS tank.
then create the overpressure of 0.5 bar with a bicycle pump.

Greetings Wolfgang

lars Theill
Indlæg: 9
Tilmeldt: tors 24. sep 2020 17:17
Kontakt:

Re: Hydraglikbeholdere findes forskellige ?

Ulæst indlæg af lars Theill » søn 12. mar 2023 16:57

Tak for svar. Har også prøvet med cykelpumpen. Desværre ikke kommet videre. Underligt, jeg kan høre at hydraglikpumpen summer, men der sker bare ikke noget. Sikring tjek, ok ingen fejl. Det er som om at systemet ikke kan opbygge tryk, hvilket får mig til at vurdere at der må være en utæthed et sted, men underligt at der ikke er hydraulikolie spild, er det ikke ?

lars Theill
Indlæg: 9
Tilmeldt: tors 24. sep 2020 17:17
Kontakt:

Re: Hydraglikbeholdere findes forskellige ?

Ulæst indlæg af lars Theill » søn 12. mar 2023 16:59

Hvordan kan man konstatere om en af kuglerne er defekt på regulatoren ? Det var mit næste skridt for at finde løsning på problemet…..

cit-rotti
Indlæg: 167
Tilmeldt: ons 26. dec 2018 17:36
Geografisk sted: Deutschland Würzburg
Diagbox: Ja
Version: 9.150 + ältere
Kontakt:

Re: Hydraglikbeholdere findes forskellige ?

Ulæst indlæg af cit-rotti » søn 12. mar 2023 22:25

The balls - specifically the taring pressure of the balls - can only be tested in the dismantled state with a suitable pressure device.
However, a really defective ball can also be recognised by the fact that it is filled with LDS, which runs out after removal. An intact spring ball - even if the taring pressure is too low - does not contain any liquid because it is pressed back into the system in a depressurised state.

Regardless of the possible defect of one or more balls, the vehicle must lift - it just takes longer and more LDS is needed in the system because the defective ball fills completely with fluid.

Even with the primitive method with the bicycle pump, it must be checked that there is a continuous overpressure of 0.5 bar and that there is enough LDS in the tank - perhaps too little LDS has been filled in - and you can hear the LDS pump running - it takes a while.

And the fill level must be checked at the end and too much LDS must be removed again.

Greetings Wolfgang

cit-rotti
Indlæg: 167
Tilmeldt: ons 26. dec 2018 17:36
Geografisk sted: Deutschland Würzburg
Diagbox: Ja
Version: 9.150 + ältere
Kontakt:

Re: Hydraglikbeholdere findes forskellige ?

Ulæst indlæg af cit-rotti » søn 12. mar 2023 22:44

I will copy the factory instructions for you

4. filling
Install the tank and put the hose on the tank.
Install :
- A new clamp for the hose
- The right front wheel arch
- The right front wheel
Place the car on its wheels.


Open the cap of the reservoir.
Add LDS fluid until the level is between the Mini "b" and Maxi "a" markings - if necessary, add a little more if spring balls are defective. 5.
Venting
Pressurise the 0.5 fluid reservoir to LDS bar (with a FACOM 920 type tool).
Start the engine.
Wait until the vehicle height has stabilised.
Set the suspension height adjustment to the "HIGH" position.
Set the suspension height adjustment to the "LOW" position.
Operate the steering in both directions as far as it will go.
Switch off the engine.
Check the LDS fluid level. 6.
Check the LDS fluid level and top up or remove it.
Start the engine.
Set the suspension height adjustment to the "LOW" position.
Wait until the suspension reaches the desired position.
Switch off the engine.
Connect the tool [ 1] or [2] to the vehicle's diagnostic port.
Switch on the ignition.
Select the following menus in sequence :
- Suspension
- Release pressure
Follow the instructions on the display:
- Switch off the ignition when releasing the pressure
- Wait 1 minute
- Disconnect the battery
NOTE : Failure to follow this procedure will re-pressurise the suspension system.
Remove the cover panel.


Open the from the reservoir.
If the level of liquid LDS is below the Mini "b" mark.
Add liquid LDS until the level is between the Mini "b" and Maxi "a" marks.

cit-rotti
Indlæg: 167
Tilmeldt: ons 26. dec 2018 17:36
Geografisk sted: Deutschland Würzburg
Diagbox: Ja
Version: 9.150 + ältere
Kontakt:

Re: Hydraglikbeholdere findes forskellige ?

Ulæst indlæg af cit-rotti » man 13. mar 2023 11:23

and very important:
the car must be on the ground on all 4 wheels in the low position. The wheels must not hang.

and there is a lot of technical information from Citroen until about 2007 for independent workshops - but either in English or in German - I have not found Danish - on the German site there is a larger vehicle selection - can be translated with Google or Deepl. Translate.
These documents can be downloaded as PDF free of charge.

Click on the link - select the model - select the year of manufacture (you have to try it out) and you're done.
German:
http://public.servicebox-parts.com/dtt/ ... icule.html

English:
https://public.servicebox-parts.com/dtt ... icule.html

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Hydraglikbeholdere findes forskellige ?

Ulæst indlæg af Carsten S » lør 18. mar 2023 19:04

lars Theill skrev:
søn 12. mar 2023 16:59
Hvordan kan man konstatere om en af kuglerne er defekt på regulatoren ? Det var mit næste skridt for at finde løsning på problemet…..
Der er ingen akkumulatorkugle eller trykregulator på C5'erne. Xantia m.fl. havde det, men det var pga. bremsekredsen kørte over samme hydrauliksystem.

Du kan have en intern lækage, men det vil du ha' opdaget før du skiftede beholderen. Bilen ville synke meget hurtigt, hvis lækagen er så stor, at pumpen ikke kan overkomme den. Jeg tror på, at du skal ha' et kontrolleret tryk på beholderen, så skal den nok hæve sig.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Brugeravatar
Hanskj
Indlæg: 128
Tilmeldt: man 27. feb 2017 05:30
Geografisk sted: Svendborg
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Hydraglikbeholdere findes forskellige ?

Ulæst indlæg af Hanskj » man 20. mar 2023 14:57

Jeg har skiftet en del hydraulik pumper på C5. Hvis den kunne hæve før du skiftede tank og den ikke kan efter du har skiftet tank så er det ikke pumpen den er gal med. Problematikken ligger i at pumpen ikke kan ansuge selv. Du er nød til have tryk på tanken indtil du kan høre at pumpen ændre lyd, når pumpen ændre lyd har den ansuget og er begyndt at lave tryk. Først og fremmest skal du have den rigtige beholder monteret. god arbejdslyst

Varenummer beholder. 4009S4
https://www.koefoedsgarage.dk
Diagnose og fejlfinding
Airconditionspecialist
Fyldning af gaskugler også C5 og C6

Besvar