Udskiftning af kølerslange fra vandpumpen

Besvar
Brugeravatar
Theibel63
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 5. okt 2017 10:52
Kontakt:

Udskiftning af kølerslange fra vandpumpen

Ulæst indlæg af Theibel63 » søn 11. mar 2018 09:56

Så har jeg et problem. Jeg har søgt på internettet for at finde en guide til at udskiftet kølerslangen fra vandpumpen. Men kan ikke finde noget...

Er der en som har en guide til udskiftningen af slangen.

Citroen C4 1,6 diesel. fra 2006

Billede

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Udskiftning af kølerslange fra vandpumpen

Ulæst indlæg af posh » man 12. mar 2018 08:27

det er ligetil næsten altså, jeg håber du har adgang til en lift ellers puha da, den sjover gemmer sig jo bag på motoren og pladsen er mildest talt meget snæver deromme, men af med vandet og af med bundpladen så er der om ikke fri, så adgang til herlighederne og så er det "bare" af og påmontering

hvad er årsagen til udskiftning, det er ret usædvanligt at moderne kølerslanger skal skal skiftes ???

Billede
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
Theibel63
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 5. okt 2017 10:52
Kontakt:

Re: Udskiftning af kølerslange fra vandpumpen

Ulæst indlæg af Theibel63 » man 12. mar 2018 15:26

Den er utæt, det drypper. Troede først at det var termostathuset, men det var det desværre ikke.

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Udskiftning af kølerslange fra vandpumpen

Ulæst indlæg af john_madsen » man 12. mar 2018 21:45

jeg har set på 2 biler at luftfilter huset "hænger" og "står" så nede på denne slange. Der bliver så over tid gnavet/slidt mere og mere af denne slange og til sidst: dryp-dryp. Det kan i så tilfælde ses ved at tage luftfilterkassen ud. (Hvilket kan være en prøvelse i sig selv)
Kan let repareres med noget godt tape eller et stykke flækket kølerslange og et par spændebånd ;-)
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

fjellerup
Indlæg: 47
Tilmeldt: ons 7. nov 2018 19:35
Geografisk sted: Midtfyn
Diagbox: Ja
Version: rev 8.55
Kontakt:

Re: Udskiftning af kølerslange fra vandpumpen

Ulæst indlæg af fjellerup » søn 30. jul 2023 16:45

Et svar på et gammelt spørgsmål, men til hjælp for andre: Har selv lige skiftet kølerslangen på en 1,6 HDI fra 2007, så her er lidt info.
Af med afdækningen over torpedopladen, afmonter viskerne og plast beklædningen op mod ruden. Afmonter batteriet og pladen batteriet står på. Afmonter hele luftfilterkassen. Af med konsollen som holder dieselfilteret og løsen skruen der holder den nederste køleslange. Af med højre forhjul og inderskærmen. Nu er det tiden at tage alle spændebåndene som sidder på kølerslangerne, aftap kølervæsken først, der sider taphane på en af kølerslangerne helt oppe ved vandpumpehuset, du kan se den nedefra.
Afmonter EGR ventilen incl. køler. Nu er tiden kommet til at tage boltene der holder slangerne. Den første sidder under slangerne, der hvor EGR ventilen er koblet på (13 mm), den anden sidder ved vandpumpe huset hvor slangerne deler sig på undersiden( 13 mm), det er koblet med et beslag. På beslaget sider der yderligere en bolt (10 mm) bag gummislangen som også skal af, så beslaget kan løftes fri af køleslangerne. Ved vandpumpen sidder der nogle gummislanger,bl. a. fra kølevæske beholderen, som med fordel kan gøres fri, så er der bedre adgang til der hvor studsen er koblet til vandpumpen. Nu er der kun af få studsen ud af vandpumpehuset. Jeg brugte en lang pind placeret på aftapningsstudsen og slog den så fri med et enkelt slag langs motoren. Nu skal slangerne så lirkes fri, det foregår inde i motorrummet.
Montage i omvendt rækkefølge. Husk at få fat i 2 nye spændebånd af skruetypen til EGR ventilen.Jeg valgte at montere spændebånd af skruetypen på køleslangerne, fremfor de originale, de er nemmere at arbejde med. Adgang til en lift er et must, da arbejdet foregår både nedefra og ovenfra i motorrummet. God arbejdslyst. :handgestures-thumbupright:

Besvar